291 409 läst · 8 036 svar
291k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Du får ju tro vad du vill. Här har du lite exempel på hur bra det faktiskt funkar: https://nightride.io/blogs/nightride-blog/what-does-a-thermal-camera-really-seepacman42 skrev:Lövverk är inte så lätt att se igenom med sensorer som folk tror...
[länk]
Löven reflekterar vissa våglängder och absorberar andra våglängder. De är också extremt effektiva på att fånga allt solljus, vilket gör att de faktiskt täcker ytan fullt ut flera gånger om. Detta gör att så fort ett snår ser tätt ut så är det i princip ogenomträngligt för detektorer också. Detta gör att man exempelvis har extremt svårt att leta efter folk i skogar med värmekameror, både från luften och från marken.
Du kan ju speciellt kolla under "Trees and Bushes" och fundera på om du inte hade föredragit bild två
Jaha, ja det håller jag så klart med om. Det bästa är ju dock om bilen omedelbart reagerar och vidtar åtgärd själv, innan föraren hinner.K Nils Andersson1 skrev:
Nej just det. Jag glömmer ju hela tiden era dieselfyllda vägarMaskintok skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 228 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 228 inlägg
Ta detta exempel.
Alla förare kommer inte sänka farten pga en buss stannat i mötande fil. En AI kommer göra det varje gång.
Renoverare
· Stockholm
· 18 228 inlägg
I framtiden kommer reflexstolparna längs vägen ha sensorer som övervakar sin vägsnutt och reläar all information mellan närliggande stolpar och bilar. inklusive exakta positioner och färdriktningar. Annalkande bilar vet redan innan backkrönet om det finns älgar, barn, mötande bilar, stillastående bussar eller andra hinder.
Omkörningar kan göras när som helst när det finns tillräckligt lång ledig körsträcka i mötande fil - Oavsett kurvor och backkrön. För att spara energi behöver inte ens bilarna ha belysningen på. Förutom innerbelysningen då så den som åker med kan läsa tidningen...
Omkörningar kan göras när som helst när det finns tillräckligt lång ledig körsträcka i mötande fil - Oavsett kurvor och backkrön. För att spara energi behöver inte ens bilarna ha belysningen på. Förutom innerbelysningen då så den som åker med kan läsa tidningen...
Det är inte bra med trängsel under en pandemi …O OskarJ skrev:Sen tror jag det behövs nån lagom-nivå på hur tätt man sätter folk. Mindre orter med bra grundservice och gång/cykelavstånd till allt och tågtrafik till storstäder kan säkert vara en rimlig kompromiss för att folk som inte trivs i betongdjugeln.
Skulle man bara sätta folk i små lägenheter i 20-våningshus skulle det nog gå åt mycket lyckopiller och sprit för att hålla en del vid liv
Brommaplan – Ekerö Centrum via Slagsta Färjeläge tar 33 minuter enligt Google. I verkligheten lär det nog ta längre tid, men man kanske slipper sitta i kö och eventuellt går det snabbare än att åka via Drottningholm.Isakare skrev:Kollektivtrafik.
Där jag bor några mil utanför Stockholm, har man i 2 år byggt om vägen till stan, och ska hålla på i 2 år till.
Bra när det blir klart, då det blir bussfil hela vägen i rusningstrafik, och förhoppningsvis fler just tar bussen.
Men nu är köerna olidliga, och bussarna får stå i samma köer. Folk vill inte betala för att sitta i kö på en obekväm buss, så de tar bilen, och köerna blir ännu längre.
Man får idag i rusningstrafik räkna med nära en timme för att åka de 9 kilometerna mellan Ekerö och Brommaplan
P.g.a köerna går dessutom inte bussarna på utsatt tid, de stackarna som är tvingade, får ställa sig vid hållplatsen och hoppas att det kommer en buss.
Man måste förstås kunna synka med tidtabellen för att det inte ska ta onödigt lång tid.
Att det är dyrt att åka buss beror dels på ineffektiv organisation och att många bussar måste köras nästan tömma. Dels på våra perversa skatter på arbete. Krävs mkt folk för att köra och underhålla alla bussar.K Nils Andersson1 skrev:Det funkar inte. Det är dyrt som det är att åka, men jag kan tycka att bussar skulle vara mindre och kanske av typen el.
Om det vore så att alla människor fick någon form av pension när de inga inkomster har så kanske man kunde göra så, men så är det inte. Jag t ex har inte råd att köpa mina mediciner just nu. Saker är väldigt olika i detta samhälle de som är på botten har det väldigt illa. Men de som har pension eller jobbar kan ha de bra.
Medlem
· Sverige
· 5 060 inlägg
Jag har för mig att bla BMW implementerat thermal imaging-system i vissa modeller för ett antal år sedan, bilden visas för föraren i vindrutan via HUD. Detta skulle jag se som klart användbart här uppe i mörka Skandinavien, även detta med sikt genom dimma och dis verkar suveränt. Vet inte om det även var kopplat till bilens autobromssystem men varför inte, vore en naturlig sak. Aldrig provat någon dylik bil så jag vet inte hur pass bra det funkar i verkligheten, det blir i det fallet en form av AR-system, Augmented Reality.R RoAd skrev:
Men det är detta jag menar med att designa effektiva man-machine system, utformade med människan i centrum som "kapten" över farkosten. Vi tar hjälp av tekniken för att förstärka våra sinnen, förkorta reaktionstider, bromssträckor, behålla kursstabilitet trots besvärliga förhållanden osv.
Jag tycker det är mycket bra system över lag. Vissa barnsjukdomar har funnits och finns väl kvar också i vissa system, men blir mer och mer standard och flyttas ner från lyxmodellerna till mängdserierna.
Så för min del är jag inte särskilt intresserad av konceptet "självkörande bilar" som sådant, utan mer av de olika sensorteknologier som kan byggas in som stöd för mänskliga förare. Så har ju i praktiken skett under mycket lång tid, via ABS och antispinn, ESP som blivit standardsystem idag... till bromskraftförstärkare, "döda vinkeln"-varnare, Lane Assist, Autobroms i olika generationer varav många ingår i standardpaket idag. Kameror i bilen runt om som hjälper till, listan kan göras lång.
Skulle jag i någon situation tycka att systemen är i vägen kan jag koppla ur dom men jag brukar köra med det som erbjuds i aktuell bil aktiverat.
Redigerat: