13th Marine 13th Marine skrev:
Men varför köpte han inte bara en 19år gammal bil med 30k på mätaren för 20kkr, då hade han sparat ännu mer! :thinking:;)

De flesta som leasar leasar ju för att de vill ha en ny bil, inte en 4-19år gammal bil.
Han köpte ju en ny bil! Sedan behöll han den i nästan 20 år.

En 20 år gammal bil med 30k på mätaren hade troligtvis inte hållit i 20år och 30k mil till…
 
Redigerat:
  • Haha
1
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Din kalkyl förutsätter att man har 280 000:- över som inte innebär några räntekostnader och inte går att investera i något. Den kalkylen finns inte i verkligheten.

För att det ska bli rätt får du räkna på samma sätt med V90'n. 280 000:- i fickan gör att den är helt gratis i 60 månader.
S Styrman_jansson skrev:
Kompisen med V70 sparar ca. 2600:- i månaden eller runt 660 000:- under 20 år som han kan lägga på ränta eller investera om man har pengarna själv.

Räntekostnaden på 279 000:-bör ligga runt 1000-lappen i månaden, räknat på 4%, och sedan sjunker dem. D.v.s. han sparar pengar från dag 1.
Det här är en lång diskussion och man måste komma över många känslomässiga hinder och ryggmärgsreflexer men svaret är nog att ekonomiskt så är privatleasing så pass förmånligt just nu att alternativen inte går att försvara, ur ett finansiellt perspektiv.

Sen kan det finnas andra argument, man gillar "känslan att äga", man vill ha en speciell modell på bil som inte finns, eller är förmånlig, att privatleasa osv, men rent ekonomiskt vinner privatleasing.

Jag kan rekommendera att läsa i trådarna på länken nedan och speciellt användaren Skogstomten, som är bilkonsult med långt förflutet i branschen, ger objektiva och informativa insikter, finns även att lyssna på som podavsnitt.

https://rikatillsammans.se/forum/c/vardagsekonomi/bil-och-bilekonomi/50
 
P pmd skrev:
Det största problemet är dock att den som betalar inte är kunden (åtminstone delvis). Om kollektivtrafik vore helt finansierad av biljetter så skulle tjänsteleverantören vara mer lyhörd för resenärernas önskemål.
Det funkar inte. Det är dyrt som det är att åka, men jag kan tycka att bussar skulle vara mindre och kanske av typen el.
Om det vore så att alla människor fick någon form av pension när de inga inkomster har så kanske man kunde göra så, men så är det inte. Jag t ex har inte råd att köpa mina mediciner just nu. Saker är väldigt olika i detta samhälle de som är på botten har det väldigt illa. Men de som har pension eller jobbar kan ha de bra.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Han köpte ju en ny bil! Sedan behöll han den i nästan 20 år.
D djac skrev:
Det här är en lång diskussion och man måste komma över många känslomässiga hinder och ryggmärgsreflexer men svaret är nog att ekonomiskt så är privatleasing så pass förmånligt just nu att alternativen inte går att försvara, ur ett finansiellt perspektiv.
Nej, rätt svar är "det beror på". Planerar man att äga en bil länge eller köra väldigt långt på kort tid är leasing direkt oförmånligt.
 
P pmd skrev:
Problemet med trängsel som leder till trafikstockningar löser man förvisso inte med självkörande bilar, utan det krävs trafikingenjörskonst av annat slag för det, men om trafikstockningen består av kommunicerande självkörande biler så löses den förmodligen upp snabbare än med mänskligt gestikulerande.
Om alla bilar är självkörande så löser man mycket. Pga att en central enhet kan planera i förväg.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
D
K Nils Andersson1 skrev:
Det funkar inte. Det är dyrt som det är att åka, men jag kan tycka att bussar skulle vara mindre och kanske av typen el.
Om det vore så att alla människor fick någon form av pension när de inga inkomster har så kanske man kunde göra så, men så är det inte. Jag t ex har inte råd att köpa mina mediciner just nu. Saker är väldigt olika i detta samhälle de som är på botten har det väldigt illa. Men de som har pension eller jobbar kan ha de bra.
Inte roligt att höra, jag känner såklart inte till just din situation, detta är något vi måste ta tag i men som ingen politiker vågar öppna, i en framtid med färre arbetande måste vi ta hand om de som inte har ett jobb. Het potatis över hela världen men huvudena är fortfarande i sanden, det blir abrupt när de dras upp.
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om alla bilar är självkörande så löser man mycket. Pga att en central enhet kan planera i förväg.
Aha så att inga älgar eller så kommer ut på vägen..?
Jag förstår... Blir nog bra.. ;)
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Nej, rätt svar är "det beror på". Planerar man att äga en bil länge eller köra väldigt långt på kort tid är leasing direkt oförmånligt.
Nä, inte ens då.
 
R
S Styrman_jansson skrev:
Han köpte ju en ny bil! Sedan behöll han den i nästan 20 år.

En 20 år gammal bil med 30k på mätaren hade troligtvis inte hållit i 20år och 30k mil till…
Visst var den köpta bilen ny när den köptes, och i tre år var den förstås lika ny som den bil som leasades. Efter det byttes den leasade ut inte mindre än tre gånger och när din kompis bytte sin 10 år gamla bil var leasingbilen ett år gammal. Det är trots allt en viss skillnad.

Jag äger själv min bil just nu, men jag sneglar definitivt på att leasa nästa gång.
 
Maskintok skrev:
Aha så att inga älgar eller så kommer ut på vägen..?
Jag förstår... Blir nog bra.. ;)
Trängsel och trafikstockning i city har inget med älgar att göra.

Jag kan lova dig att en dator som kan ta beslut några tusen gånger per sekund är bättre på att hantera en älg än 100% av befolkningen.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Inte roligt att höra, jag känner såklart inte till just din situation, detta är något vi måste ta tag i men som ingen politiker vågar öppna, i en framtid med färre arbetande måste vi ta hand om de som inte har ett jobb. Het potatis över hela världen men huvudena är fortfarande i sanden, det blir abrupt när de dras upp.
Vi ska inte prata politik här, men saker är nu så illa i delar av samhället att vi måste prata om det som inte funkar. Nu har man t ex inte längre någon personlig man på arbetsförmedlingen, man ska ringa ett centralt nr, jag gjorde det idag, och jag vet sen tidigare rapporter från andra jag känner hur det brukar vara. Ringde kl 0800 första tiden de öppnar detta nr, det var 18 st i kö, 40 minuter (jag väntar) senare var det bara 7 i kö. Är det bara 1 person som jobbar på riksnivån? När ska de åtgärda? Det har varit så nu i ett år.
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Trängsel och trafikstockning i city har inget med älgar att göra.

Jag kan lova dig att en dator som kan ta beslut några tusen gånger per sekund är bättre på att hantera en älg än 100% av befolkningen.
Nu skrev du inte detta i det inlägget eller hur?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag kan lova dig att en dator som kan ta beslut några tusen gånger per sekund är bättre på att hantera en älg än 100% av befolkningen.
Japp, jag körde på en älg för några månader sedan. Han ev. flytta foten till bromsen när det smällde. Här hade rätt teknik garanterat varit effektivare än människan. Man har inte en chans i den situation jag hamnade i.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Aha så att inga älgar eller så kommer ut på vägen..?
Jag förstår... Blir nog bra.. ;)
Nu skrev ju Anders "mycket", och inte "allt". Men just viltolyckor borde vara en sådan sak som självkörande bilar klarar bättre än mänskliga förare. Sensorerna har möjlighet att upptäcka djuret långt innan en människa gör det.

Sensorerna tappar dessutom inte heller uppmärksamheten en enda millisekund, så älgen får ingen chans att springa ut precis när föraren tittar på bränslemätaren eller justerar radion.
 
D djac skrev:
Nä, inte ens då.
Jag visade just på det!

Du får gärna visa exempel på hur leasing blir billigare. Speciellt vid lite längre körsträckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.