P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Något i denna tråden påminner mig om undersökningen som gav vid handen att 4 av 5 av tillfrågade manliga bilförare ansåg att de kör bättre än genomsnittet, och ingen anser sig köra sämre än snitt.
Kvinnor verkar ha en mer balanserad syn på sig själva.
En sådan fråga är vidöppen för tolkning. Vad betyder "bättre" när det gäller bilkörning?
 
P pmd skrev:
En sådan fråga är vidöppen för tolkning. Vad betyder "bättre" när det gäller bilkörning?
Frågan är redan behandlad tidigare i tråden.
 
K karlmb skrev:
Du glömmer att det är fullt möjligt att lära en dator många ggr fler situationer än vad en erfaren förare någonsin hinner uppleva.
Man kan helt enkelt samla mkt mer erfarenhet samtidigt som reaktionshastighet, logisk kyla och alert medvetande alltid förblir på topp.
Det är jag inte övertygad om. Människor samlar erfarenheter även när vi inte kör bil som vi har nytta av vid bilkörning. Vi har också en lagringskapacitet i hjärnan som enligt forskare kan uppgå till så mycket som motsvarande en million GB.
https://www.scientificamerican.com/article/what-is-the-memory-capacity/

Men min grundfråga kvarstår. Även om AI kan dela information i moln o.d. Hur ska den dela information om något som ingen av AI bilarna upplevt eftersom de kört så få mil att det inte inträffat (än)?
 
P pmd skrev:
Varför vill du inte ha ABS på en motorcykel? Jag slutade köra motorcykel innan ABS blev någotsånär vanligt på motorcyklar, och jag köpte ingen ersättare, så jag har aldrig provat ABS på MC. Det låter som en bra grej, men det kanske finns stora nackdelar?

Köra vettigt på en MC? Ha, ha ha. :rofl:
ABS på MC är en bra grej normalt. Dock finns det vissa situation vid offroad-körning/gruskörning där det är önskvärt att stänga av eller att fördröja dess funktion.
 
A Alexn72 skrev:
Jag vet hur en bil kan kommunicera med sina andra bilar men hur kommunicerar nån som som varit i en trafiksituation till nån som inte varit det så personen får full förståelse för situationen.
Vad tror du hela körkortsutbildningen består av? Jo att förbereda människor på situationer de inte upplevt än…
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Jaja, jag inser att vad jag än skriver så kommer du inte att anse att något som är modernare än startmotor och brytarlös tändning är något man bör ha i sin bil.
Magnettändning är mycket pålitligare än såna där skumma moderna grejer. :cool:
 
S Styrman_jansson skrev:
Man kan ju också fundera på varför självkörande bilar fortfarande inte är helt överlägsna på bana;
[länk]

Det borde ju vara precis där de skulle excellera. I en kontrollerade miljö där allt ska ske extremt fort. Men istället inträffar oförklarliga olyckor/problem;

[länk]

Kanske är vi inte så långt fram som vissa tror?
Nej det är ingen enkel miljö. Räcker med att kolla klipp typ detta så förstår man att det handlar mycket om "negotiation" och annat socialt för att det ska funka. Samt extrema tekniska skills.


__
PS.

Jag skulle nog påstå att det som demonstreras i klippet ovan är "flow". Det är när människan, föraren blir ett med maskinen i sin miljö, vet exakt var gränserna går, tangerar gränserna under full kontroll.

Vi lär få vänta väldigt länge på att se något liknande kan presteras av ett robotstyrt system.
 
Redigerat:
P
Maskintok skrev:
Nä jag anser inte alls inga system ska vara i bilar... Då får du tänka om.
Men däremot att de skulle ersätta en van och erfaren förare tror jag inte på..
Nu är det ju så att alla förare inte är vana och erfarna så alla vi som vistas i trafiken vinner på att det finns säkerhetssystem i bilarna, oavsett om systemen finns i våra egna bilar eller i andras. Vana och erfarna förare vinner förstås mest på att säkerhetssystemen finns i alla andras bilar.
 
P
T TH885 skrev:
Det jag pratar om är att biltillverkarna måste programmera bilarna vad dom ska köra på i en prioriteringslista.
Tex ska bilen köra på en äldre dam hellre än ett barn? Ska bilen köra på en älg hellre än bergsida? Ska bilen köra ner i en sjö hellre än i ett träd. Allt detta måste bilen veta, sen ska ju tekniken fungera också. Kommer säkert inte fungera alla gånger.
Det är nog bättre att ha det klarlagt i förväg än att föraren måste fatta ett sådan beslut i panik.
 
P
L LiteForce skrev:
Sen har politiken i vart fall inte för mig någon betydelse för vad jag tycker i den här frågan utan tycker bara att utvecklingen i värden behöver gå framåt för vår miljö och oss alla för vi sitter ju faktiskt i samma båt oavsett om det är kina som som skitar ner mest så drabbar det ju oss alla ändå i slutändan eller hur.
Ja, och därför är det viktigaste när det gäller framtiden att just Kina byter ut fossilbränslen mot fossilfria.
Allt annat är underordnat (men inte helt oviktigt).
 
P
D djac skrev:
Det är privatleasing som gäller idag, att äga sin bil kommer bli allt mer sällsynt.
Blir det billigare? Leasingbolaget vill nog tjäna pengar också.
 
P
Sittställning Forlowt skrev:
Jodå dom blev skrattade åt när dom valde att satsa på det för längesen :p men just för bussar absolut, jag tänker mig personbilar som kunde tagit del av det och sen kunna vila av, finns ju batterier som snabbt laddas upp men laddas ur fort också. Finna många roliga idéer
Trådbussar är en ganska gammal företeelse. Fanns i Göteborg och i Stockholm mellan cirka 1940 och 1960. Jag vet inte hur man resonerade när de togs bort.
 
P
wildeside wildeside skrev:
Varför har vi elbrist i södra Sverige?
Det finns ingen elbrist i södra Sverige. Elproducenterna har inga problem att leverera.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Eftersom utvecklingen sannolikt kommer gå brutalt fort de kommande åren vill man inte sitta med ägd bil, de kommer vara oerhört gamla väldigt fort.
Det avgörande är om driftkostnaden kommer att göra min ägda bil oerhört gammal väldigt fort. Min bil är tio år gammal, fungerar mycket bra och känns modern. Den har t.o.m. GPS!
Driftskostnaden är inte högre nu än när den var ny, förutom att bränslet är dyrare. Bränslet blir inte billigare om jag byter till en ny bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.