P
H Harald Blåtumme skrev:
En helt annan komplexitet råder i hektisk storstadstrafik där föraren måste förhandla och gestikulera vänligt och tydligt till medtrafikanter för att över huvud taget kunna komma någon vart alls, vara litet lagom fräck ibland men under full kontroll. Ett lysande exempel var när vi åkte inom Gdansk och det råkade vara någon slags festival, alla vägar och gator inne i centrum var proppade med trafik... en autonom bil hade inte kommit ur fläcken om man skulle följa alla trafikregler slaviskt.
En poäng med självkörande bilar är att komma ifrån sådana situationer. Om en stor majoritet av bilarna är självkörande så behövs inget gestikulerande.

Problemet med trängsel som leder till trafikstockningar löser man förvisso inte med självkörande bilar, utan det krävs trafikingenjörskonst av annat slag för det, men om trafikstockningen består av kommunicerande självkörande biler så löses den förmodligen upp snabbare än med mänskligt gestikulerande.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
G OMathson skrev:
Läste om en undersökning i England ABS/ESP "används", alltså kör man statistikt fortare och det blir nästan lika många olyckor men i högre hastighet när för många förare fölitar sig på systemen. Har man inte systemen (och vet om det) kör man försiktigare statistiskt.
En kollega berättade att när han kom tillbaka till Stockholm från Rättvik att ESP lampan hade blinkat hela vägen för att det va så halt. Hade inte hans bil haft ESP så hade han varit tvungen att köra långsammare, (eller kört av vägen). Så tyvärr kan vissa hjälpsystem användas felaktigt.
Alla borde köra motorcykel innan de börjar köra bil. MC på vintern, alltså. Det är mycket karaktärsdanande.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Eller så har systemet kört ungefär 0,00000147% av sträckan som människor kör i Sverige varje år.

Om en viss farlig situation inträffa ungefär 1 gång var 500 000mil så har det autonoma systemet kanske inte ens råkat på det medans människor har hanterat det 13 600 gånger....
Jag vet hur en bil kan kommunicera med sina andra bilar men hur kommunicerar nån som som varit i en trafiksituation till nån som inte varit det så personen får full förståelse för situationen.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag vet hur en bil kan kommunicera med sina andra bilar men hur kommunicerar nån som som varit i en trafiksituation till nån som inte varit det så personen får full förståelse för situationen.
Hur ska en bil kommunicera om en situation den inte varit med om menar du?
 
S Styrman_jansson skrev:
Hur ska en bil kommunicera om en situation den inte varit med om menar du?
Den autonoma bilen kan samla information som den delar via "molnet" till utvecklare som sen implementerar funktionen "over the air" till andra bilar. Inspelad data kan träna den autonoma bilens AI och testa förbättringar. Dvs vi kan nog anta att autonoma bilar på ett eller annat sätt kan dela med sig av redan körd sträcka och att alla allvarligare olyckor där data finns tillgänglig kommer generera bättre funktionalitet för alla övriga fordon.

Körskolläraren eller pappa berättar för sin övningskörare om farliga situationer som händer.

Med det sagt så tror jag personligen att många körsituationer är så komplexa på ett sätt som AI inte kan hantera. Tex hur jag ska backa in på tomten med släpkärra fylld med blomjord som ska till rosenrabatten. Hur f-n ska AIn kunna fatta det? Jag tror jag får göra detta själv under min livstid. Så ratten lär sitta kvar där ett tag till. Alternativt så kommer de fordon som är autonoma att vara mer som kollektivtrafik eller taxi, att de kör vissa bestämda rutter men inte ger sig ut på skogsvägar vid sommarstugor där "okända" faror kan dyka upp (och jag har kört på en väg som hade en skylt "varning för okända faror". Vilken wildcardskylt tänker jag.)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
wildeside wildeside skrev:
Då slår E-on knut på sina sladdar ganska ofta!
Har de inte bytt namn till E-off ? :thinking: :crysmile:
 
  • Haha
wildeside
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag vet hur en bil kan kommunicera med sina andra bilar men hur kommunicerar nån som som varit i en trafiksituation till nån som inte varit det så personen får full förståelse för situationen.
Ok, du menar ungefär som vi gör här på forumet, snackar litet om luriga situationer och hur man kan hantera. Jag förstår precis. Absolut, man ska inte underskatta vikten av kommunikation i och kring trafiken och allt som kan hända.
 
P pmd skrev:
En poäng med självkörande bilar är att komma ifrån sådana situationer. Om en stor majoritet av bilarna är självkörande så behövs inget gestikulerande.

Problemet med trängsel som leder till trafikstockningar löser man förvisso inte med självkörande bilar, utan det krävs trafikingenjörskonst av annat slag för det, men om trafikstockningen består av kommunicerande självkörande biler så löses den förmodligen upp snabbare än med mänskligt gestikulerande.
Eller tvärtom, i en trafikverklighet som inte kan antas bestå till största delen av "självkörande" bilar inom det närmaste decenniet så lär det snabbt bli olidligt svåra problem för vanliga förare att få de "självkörande" bilarna att göra vettiga saker när det tjorvar till sig i trafiken. De kommer att bli betraktade som stoppklossar och dumma spån - okommunicerbara ens via "last resort": tutan. Vilket för övrigt var en av de anmärkningar den där pinsamma CNN-körningen fick.
__
PS. Det var den minst allvarliga anmärkningen...
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Eller tvärtom, i en trafikverklighet som inte kan antas bestå till största delen av "självkörande" bilar inom det närmaste decenniet så lär det snabbt bli olidligt svåra problem för vanliga förare att få de "självkörande" bilarna att göra vettiga saker när det tjorvar till sig i trafiken. De kommer att bli betraktade som stoppklossar och dumma spån - okommunicerbara ens via "last resort": tutan. Vilket för övrigt var en av de anmärkningar den där pinsamma CNN-körningen fick.
Fördelen är att man kan göra som när pendeltåget tjorvar, bara dra därifrån och ta ett annat färdmedel. :D
 
P
R Rkarlsson skrev:
På motorcykel skulle jag aldrig få för mig att ha det, föredrar att köra vettigt istället och ha abs fritt.
Varför vill du inte ha ABS på en motorcykel? Jag slutade köra motorcykel innan ABS blev någotsånär vanligt på motorcyklar, och jag köpte ingen ersättare, så jag har aldrig provat ABS på MC. Det låter som en bra grej, men det kanske finns stora nackdelar?

Köra vettigt på en MC? Ha, ha ha. :rofl:
 
P
R Rkarlsson skrev:
Hur många testar sin abs regelbundet, upp med en hand ;)
Varje gång det har snöat innan jag kör hemifrån så tvärnitar jag på vägen utanför garaget. Hastigheten är inte så värst hög då (vilket nog är bra) men det märks direkt om ABS:en fungerar eller inte. Hittills har den fungerat varje gång …
 
  • Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag kan sammanfatta min syn på "state of the art" vad gäller självkörande bilar baserat på presenterade exempel.

Det jag ser demonstrerat är rätt avancerade studentprojekt, delvis en smula imponerande men väldigt enkla körsituationer där det visat sig fungera någorlunda. Ingenting av det jag sett hittills är ens i närheten av körkompetensen hos en nybakad körkortsstudent i vårt land, ligger magnituder därifrån.

Och då talar jag om körkompetensen av en nybakad körkortselev som just fått "lappen".
 
  • Gilla
Karl Olssvan och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Eller så har systemet kört ungefär 0,00000147% av sträckan som människor kör i Sverige varje år.

Om en viss farlig situation inträffa ungefär 1 gång var 500 000mil så har det autonoma systemet kanske inte ens råkat på det medans människor har hanterat det 13 600 gånger....
Du glömmer att det är fullt möjligt att lära en dator många ggr fler situationer än vad en erfaren förare någonsin hinner uppleva.
Man kan helt enkelt samla mkt mer erfarenhet samtidigt som reaktionshastighet, logisk kyla och alert medvetande alltid förblir på topp.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du glömmer att det är fullt möjligt att lära en dator många ggr fler situationer än vad en erfaren förare någonsin hinner uppleva.
Man kan helt enkelt samla mkt mer erfarenhet samtidigt som reaktionshastighet, logisk kyla och alert medvetande alltid förblir på topp.
Du
Du beskriver en logisk drömvärld, karlmb.

Till att börja med, vad utgör en "situation"? Erfarna förare samlar in små pusselbitar hela tiden över tid och kan agera proaktivt, dvs kan presentera en negativ responstid på stimuli som kan projiceras via erfarenhet. Det är otaliga tillfällen jag upplevt detta själv och jag tror de flesta vet vad jag pratar om om de tänker efter.

Jag säger inte att detta skulle vara omöjligt att "lära" artificiella system motsvarande skills. Men underskatta aldrig människans egenskaper att integrera tusentals parallella dataströmmar och fatta beslut på grundval av ganska probabilistiska överväganden i botten. Dessa sker omedelbart, blixtsnabbt, och inte sällan blir resultatet att responsen kommer före ett tekniskt detekterbart stimuli i tid.

Människor är överlägsna maskiner i betydande avseenden. Utnyttja vad människor är bra på. Stötta med vad maskiner är bra på. Skapa effektiva man-machine systems.

_
PS. Kom ihåg syftet med allt detta som uttalats: att minska olyckor och incidenter. Om syftet i själva verket är något annat, tex att vi ska vara 100% kontrollerade hela tiden vart vi får köra osv, ja då kan det kanske verka vettigt att implementera självkörande bilar med alla medel. Men där är vi inte de närmaste 10 åren i alla fall så det finns viss tid att fundera på vad vi vill ha.
 
Redigerat:
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
P
H Harald Blåtumme skrev:
Ett erkänt lurigt scenario är där man har ”split friction”, ena hjulparet har väsentligt sämre grepp än det andra och man måste lära sig hur bilen reagerar på detta, vid gaspådrag och inbromsning. Detta är särskilt viktigt vid högre hastigheter, tex vid omkörning där man behöver kliva över moddsträngar. Hanteringen av detta, hur man hanterar styrning, gas måste sitta som en ryggradsreflex och får aldrig komma som en överraskning.
Halkbaneträning borde man göra årligen, ja. Återkommande körkortsprov vore också bra. Vart femte år eller så, men ännu hellre vartannat år så man inte skaffar sig ovanor som blir svåra att bli av med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.