P
wildeside wildeside skrev:
Ska ut o klyva lite stolp till reglar eftersom virket är så dyrt men det gör jag med elsåg förhoppningsvis med grön el eftersom det blåser lite idag iaf.
I Sverige finns i princip bara grön el. Drygt 98 % av elproduktionen är fossilfri.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
wildeside
P pmd skrev:
I Sverige finns i princip bara grön el. Drygt 98 % av elproduktionen är fossilfri.
Ja men det kan beror på om man har strömavbrott eller inte.
Strömavbrott=elverk;)
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
wildeside wildeside skrev:
Ja men det kan beror på om man har strömavbrott eller inte.
Strömavbrott=elverk;)
strömavbrott =knut på sladden. ;)
 
wildeside
Maskintok skrev:
strömavbrott =knut på sladden. ;)
Då slår E-on knut på sina sladdar ganska ofta!
 
  • Haha
1
  • Laddar…
P
B Byggmarodören skrev:
Inte bara det, utan det är inte ovanligt med situationer i trafiken där det, för att vara smidigt, är nödvändigt att bryta mot lagen - kanske köra 10km/h över hastighetsgränsen för göra en omkörning säkrare,
Ju fler självkörande bilar på vägarna desto färre omkörningar blir det. Man ska ju aldrig påbörja en omkörning om man inte kan fullfölja den på ett säkert sätt. En sådan bedömning kommer en självkörande bil att kunna göra bättre än de flesta människor eftersom bilen har bättre sensorer och betydligt större beräknignskapacitet.
eller varför inte stockholmssvängen som egentligen är strikt olaglig iom man möts på fel sida.
Jag tror inte att stockholmssvängen är olaglig. Finns det belägg för det?
Eller om man fastnar i en korsning där alla har väjningsplikt mot varandra och nån måste ta initativet till köra först...
I sådana situation måste bilarna förhandla med varandra om vem som ska köra först.

Flervägskorsningar med väjningsplikt för alla är väl rätt sällsynta, förresten? Det fanns en i staden närmast mig men den gjordes om efter inte särskilt lång tid. Nu fungerade den bättre med väjningsplikt för bara två av de fyra vägarna i korsningen.

I USA är det ganska vanligt med fyrvägskorsningar med stopplikt från alla håll. Det brukar oftast fungera rätt bra. Den som stannar först kör också först, och sen i turordning. Det bygger på att man håller reda på vilka som kom före en själv till korsningen och sånt är också maskiner bättre på än människor, så ett förhandlingsprotokoll som jag nämnde ovan är en ganska enkel sak att programmera.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Just det är verkligen diskutabelt och diskuteras flitigt, jag tror man gör rätt i att planera för motsatsen, jag tycker det mesta talar för att vi snart inte kommer befinna oss i drömlandet "evig tillväxt" längre och vill man fortsätta vara framgångsrik så är det lika bra man börjar förbereda sig nu.
Förklara gärna hur det skulle funka utan tillväxt.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D
D djac skrev:
Nu vet jag inte vad du tänker på som inte funkar men det är nog det mest väntade scenariot framöver och det finns massor att läsa, om man har intresse, här en kort teaser: [länk]
Det där är ju bara kommunistflum.
Dock måste det börja kosta att ta av ändliga resurser och att förorena.
Men det är ju något annat och inget som hindrar tillväxt.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det där är ju bara kommunistflum.
Dock måste det börja kosta att ta av ändliga resurser och att förorena.
Men det är ju något annat och inget som hindrar tillväxt.
Utan att läst hela tråden, nog kan vi skapa tillväxt genom att på ett bättre sätt förädla och återvinna råvaror.
Det bör finnas många sätt att skapa välfärd utan att förstöra naturen. Blir vi mer effektiva kan mer kraft läggas på att vara miljövänliga.

Skatt på råvaror och utsläpp borde vara det som gäller.
Skatt på konsumtion som inte försämrar värden är dumt. Skatt på arbete är ännu dummare.

Skatten måste in. Ta ut skatt på det som gör världen sämre för våra barn. Att jag jobbar och tjänar pengar gör knappast världen sämre, om jag inte jobbar med att förstöra naturen.
 
engs engs skrev:
Sedan en sak som slagit mig är - hur bra är man som bilist om man sällan håller i ratten i vardagen? Säg att du bor i stan och har en självkörande bil som fixar detta 95% av tiden. Men när du ska hälsa på farmor på höga berget under Jul som har grusväg och snöstorm sista 25km, så klarar den inte av det. Då ska man som helt oerfaren ta över ratten på de mest besvärliga stället?

Vi som kört bil i några decennier kommer det nog gå fint för men de som växer upp i en sådan värld?

Låter väldigt negativ nu, inte så jag är anti av princip. Skulle älska en självkörande bil då jag kör mycket i jobbet. Tänk att istället för en extra hotellnatt så kan man kliva upp kl. 2, lägga sig och sova i bilen och komma fram lagom till arbetsdagen. Eller sitta och fixa pappersjobb på hemvägen istället för att ta det på kontoret dagen efter. Men gissar det ligger väldigt mycket längre bort än många här verkar tro.

Annat än vi kommer fram till en verklig AI / Singularitet. Men efter det kommer världen se helt annorlunda ut oavsett...
Det ligger inte så långt bort. Googles bilar har redan nått denna nivå.
 
P
A Alexn72 skrev:
Inte kommer bli... de finns redan idag... I varierande grad.
Tydligen går det bra att lita på datorerna i luften så vad som skulle skilja mot att lita på dem nere på jorden...
I luften har man separation räknat i kilometer mellan "fordonen". Alla flygplan syns av trafikledningen och av varandra med hjälp av transpondrar. Det är ett helt annat säkerhetstänkande i luftfarten.

(Ovanstående gäller flygning i kontrollerad luft. Det finns även okontrollerad luft i vilken piloterna måste undvika krockar helt på egen hand, men i princip allt trafikflygande sker i kontrollerad luft; den del som inte sker i kontrollerad luft är försumbar).
 
D
K karlmb skrev:
Det där är ju bara kommunistflum.
Dock måste det börja kosta att ta av ändliga resurser och att förorena.
Men det är ju något annat och inget som hindrar tillväxt.
Konstigt sätt att se det på tycker jag. Att det kommer att införas begränsningar på alla möjliga sätt är en reel möjlighet och att det utrymme (utsläpp, energiförbrukning etc) som blir kvar är mindre än det vi har idag är ju då också en självklarhet. Då blir ju det lilla utrymme som finns dyrt och kommer att utgöra en begränsning för marknaden.

Nu kanske du inte behöver planera för sånt här och då kan du ju unna dig att förneka men andra planerar i sådana fall för dig utan att du är medveten om det.
 
J JohanLun skrev:
Utan att läst hela tråden, nog kan vi skapa tillväxt genom att på ett bättre sätt förädla och återvinna råvaror.
Det bör finnas många sätt att skapa välfärd utan att förstöra naturen. Blir vi mer effektiva kan mer kraft läggas på att vara miljövänliga.

Skatt på råvaror och utsläpp borde vara det som gäller.
Skatt på konsumtion som inte försämrar värden är dumt. Skatt på arbete är ännu dummare.

Skatten måste in. Ta ut skatt på det som gör världen sämre för våra barn. Att jag jobbar och tjänar pengar gör knappast världen sämre, om jag inte jobbar med att förstöra naturen.
Men det råder delade meningar om vad som kan förbättra och försämra, en del meningar baserade på tro, andra på rädsla, ytterligare andra på rationella grunder. Så välkommen till politikens underbara värld :-D
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Om en bil med ett system innehållande självkörande egenskaper rullar i 1000bilar och dessa bilar rullar 100mil
Kan man då säga att systemet har rullat 100,000mil? Isåfall har de systemet rullat närmare 10 gånger så mycket som en människa kommer köra under sin livslängd ( i genomsnitt).
Då borde systemet vara mer testat på de den ska göra än de flesta människorna..
Eller så har systemet kört ungefär 0,00000147% av sträckan som människor kör i Sverige varje år.

Om en viss farlig situation inträffa ungefär 1 gång var 500 000mil så har det autonoma systemet kanske inte ens råkat på det medans människor har hanterat det 13 600 gånger....
 
  • Gilla
Karl Olssvan och 1 till
  • Laddar…
P
H Harald Blåtumme skrev:
kanske en välutformad autobroms för att undvika klippa dessa elscootrar som kommer flygande från ingenstans kring rondeller och utan lyse eller så.
Det är väl en snabb luftvärnskanon som behövs då?
 
  • Haha
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.