Perfekt! Känner mig rätt trygg i detta nu. Trots mycket läsning och YouTube-klipp så är det ändå lite nervigt.
Jag kommer skippa helikoptern. Tänkte denna ordningen:
1. Hälla ut betong samtidigt som jag vibbar och rakar ut betongen så jämnt som möjligt.
2. Sloda hela ytan
3. Spola av spill från kantelement
4. Vänta en stund innan man skrapar fallet vid garageporten (hur länge bör jag vänta här)?
5. Vänta en stund till man kan gå på det och handglätta betongen med https://www.byggmax.se/svärd-120x450mm-p28520
6. Vattna ytan när man är nöjd
7. Täck med plast och eventuellt isolering

Låter detta rimligt. Ska jag köra på handglättningen eller bara nöjda mig efter slodningen?
 
MrJay
Kör hela vägen och se helst till att ni är flera
 
Tycker ni jag borde passa på att gjuta in någon typ av golvvärme eller är det bortkastade pengar? Tänkte mig elburen golvvärme för att slippa fördelar och liknande.
 
Har du förberett för en garageinfart kan du lägga betongen där som en del av bärlagret. Be bilen sprida ut det och sen krattar du isär de tjockaste områdena. När du sen paddar de riktiga lagren över så går betonglagret sönder och blir en del av krossen. Har man en mer lantlig karaktär lägger man bara betongen på grus/jord lagret och sen kör traktorn ner det med tiden.
Fast jag tycker fortfarande att det är bättre att göra plattor som du i antagligen i alla fall vill ha runt den nya grunden som tätskikt/underlätta för underhåll.
 
F
J jockebq skrev:
Tycker ni jag borde passa på att gjuta in någon typ av golvvärme eller är det bortkastade pengar? Tänkte mig elburen golvvärme för att slippa fördelar och liknande.
golvvärme är alltid fint men generellt så är det trögt och det är väldigt eller relativt dyrt att hålla varmt. Jag hade om jag byggde nytt idag lagt golvvärmeslang för att ha möjligheten att få på värme, investeringskostnaden för bara slangen är acceptabel och att den ligger ingjuten ger flexibilitet. Men som underhållsvärme är en liten luft/luft värmepump som det är möjligt att ställa ner till 10-12 grader svårslaget. Ett alternativ om man har bergvärme och har VPn i eller i närheten av garaget så det är nära till vattnet så skulle en fläktkonvektor kunna vara ett alternativ.
 
F fsn skrev:
golvvärme är alltid fint men generellt så är det trögt och det är väldigt eller relativt dyrt att hålla varmt. Jag hade om jag byggde nytt idag lagt golvvärmeslang för att ha möjligheten att få på värme, investeringskostnaden för bara slangen är acceptabel och att den ligger ingjuten ger flexibilitet. Men som underhållsvärme är en liten luft/luft värmepump som det är möjligt att ställa ner till 10-12 grader svårslaget. Ett alternativ om man har bergvärme och har VPn i eller i närheten av garaget så det är nära till vattnet så skulle en fläktkonvektor kunna vara ett alternativ.
På bilden nedan kan man se att det är väldigt nära till frånluftsvärmepumpen som värmer hela huset via golvvärme. Slangen och returen går ner i golvet bredvid frånluftsvärmepumpen och bort till fördelaren som sitter i andra änden av huset.
Hur fungerar en fläktkonvektor, kan jag koppla på mig direkt på någon av slangarna som går till fördelaren eller måste det dit en ny fördelare för att detta ska fungera?
Detta alternativet känns mest prisvärt, så länge frånluftsvärmepumpen klarar att värma garaget också.

Ritning av husplan med markerad frånluftsvärmepump och ledningar för golvvärme mot fördelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: Fick precis en IVT 402 installerad i huset, ser nu på tillbehörslistan att det finns något som heter IVT Fläktelement, däremot förstår jag inte riktigt hur den fungerar, men kan detta vara ett alternativ?
https://www.ivt.se/produkter/franluftsvarme/ivt-vent-402/tillbehor/
 
Redigerat:
F
J jockebq skrev:
På bilden nedan kan man se att det är väldigt nära till frånluftsvärmepumpen som värmer hela huset via golvvärme. Slangen och returen går ner i golvet bredvid frånluftsvärmepumpen och bort till fördelaren som sitter i andra änden av huset.
Hur fungerar en fläktkonvektor, kan jag koppla på mig direkt på någon av slangarna som går till fördelaren eller måste det dit en ny fördelare för att detta ska fungera?
Detta alternativet känns mest prisvärt, så länge frånluftsvärmepumpen klarar att värma garaget också.

[bild]

EDIT: Fick precis en IVT 402 installerad i huset, ser nu på tillbehörslistan att det finns något som heter IVT Fläktelement, däremot förstår jag inte riktigt hur den fungerar, men kan detta vara ett alternativ?
[länk]
Fläktelement är samma sak som fläktkonvektor. Hur du kopplar det är upp till den som gjort ditt värmesystem att svara på. Personligen tycker jag inte att man behöver elektriska ställdon och termostat i ett garage, det funkar att strypa manuellt.
 
Har valt att skjuta på gjutningen ett tag på grund av vädret i Göteborg. Det är lite väl kallt tycker jag för att ge mig på gjutning utan tidigare erfarenhet. Önskade det var bara några grader så man slapp oroa sig för frysrisken.
Jag kommer ändå köra på varmbetong med lufttillsats.
Betongföretaget föreslog "C32/40 16 S5 Luft 20-25 gr".

Är det dåligt att låta plattan stå utan betong? Tyvärr kommer det in lite snö och vatten trots att det är tak över den. Är orolig att vatten som fryser kan flytta eller förstöra plattan?
Dessutom så är det väl stor risk att najtråden rostar sönder om den står utan betong länge?
 
Nu är plattan äntligen gjuten. Idag har det varit ungefär 1-2 grader. Så fort jag var klar med glättningen så täckte jag plattan med vatten och sen plast. Och la på cellplast 50mm och 100mm, lite blandat.
Då bör den väl inte frysa hoppas jag.
Det ska nog bli -1 grad inatt och sen plusgrader i två dagar, därefter minus igen.
Hur länge tycker ni jag ska låta plattan vara med plasten och cellplasten innan den är helt härdad?
 
Det lär inte frysa får dig. Låt gärna plasten ligga i två veckor.
 
V viklar03 skrev:
Det lär inte frysa får dig. Låt gärna plasten ligga i två veckor.
Kanon, då låter jag cellplasten ligga. Efter 2 veckor är det alltså inga problem och ta bort allt och börja bygga även om det riskerar att vara minusgrader?

Här har vi resultatet:
Nyutgjuten betongplatta intill hus under konstruktion, omgiven av isolering och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och inbäddad och varm:
Grundisolerad med cellplast och väderskyddade murblock på byggplats under vinterförhållanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Körde du med föreslagen betong, 40 med luft så kommer det inte vara några problem att lämna det oskyddat
 
Du kan börja bygga idag
 
Mikael_L
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du kan börja bygga idag
Nåja, det brinner ganska långsamt runt nollgraderssträcket. Jag skulle ge det några dagar för säkerhets skull.
Hade dom varmbetong så hjälper det ju förstås en hel del.
V viklar03 skrev:
Körde du med föreslagen betong, 40 med luft så kommer det inte vara några problem att lämna det oskyddat
Det ska väl helst hinna brinna innan man låter det gå till minusgrader.
Iofs så utvecklar den brinnande betongen egen värme, så är det inte tokkallt så klarar det sig.
Min salig morfar var gjutarbas på ett antal av Vattenfalls dammbyggen, han kunde berätta om hur mycket man kunde vara tvungen att mixtra för att betongen skulle ha bra temperatur.
Isolering och sånt vid gjutning vintertid, det kunde ju vara 30 minusgrader ibland.
Men även kylslingar i betongen där vatten cirkulerade för kylning, när det var väldigt tjocka betongkonstruktioner, då fanns det ingen utomhustemp som kunde kyla betongmassan tillräckligt. Med för snabb härdning blir det för mycket krympsprickor.
 
V viklar03 skrev:
Körde du med föreslagen betong, 40 med luft så kommer det inte vara några problem att lämna det oskyddat
C32/40 16 S4 Luft körde jag. Beställde varmbetong men han som kom med betongen sa att det inte var värme i den, men antar att dom på fabriken har bäst koll vad som behövs för dagen.
Det blev aldrig minusgrader under natten, och närmsta 2 dygnen ska temperaturen ligga på 2-3 grader. Det måste väl betyda att den hinner uppnå 5 mpa på dessa 3 dygn?
Låter det ligga i 2 veckor som du säger, blir ändå inget byggande i jul!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.