AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Absolut, vi pratar bara skatt på lönen här. Man blir sönderskattade ännu mer innan det är klart
Ja ni höginkomsttagare kan inte ha det lätt... Måste va svårt att överleva eller?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Krockar du med en elbil är chanserna ganska stora att du brinner upp med bilen. Flera gånger större risk än med en traditionell bil
Vad baserar du det påståendet på.
Att det absolut inte är bra när en elbil brinner och att det är ett helvete för räddningstjänsten känner vi väl till. Men att risken att brinna upp i en elbil är många gånger större än en traditionell bil får du nog backa upp lite bättre och inte bara kasta ur dig.

Låt säga att det är sant. Så ska ju ändå risken att skadas/brinna upp också multipliceras med risken att hamna i en olycka över huvud taget. Går vi över över till elbilar och dessutom självkörande sådana så sjunker ändå risken att hamna i en olycka väsentligt jämfört men fossila och ej självkörande bilar.
Så sammantaget så kommer du ändå åka mycket säkrare i kombon elbil och självkörande.
(Källa finns i mitt resonemang om självkörande bilar och olyckor några sidor tillbaka)
 
H Harald Blåtumme skrev:
.... presentera en godkänd körning i den obligatoriska halkbanan. Skulle bilen klara detta så är den i nivå av våra absoluta nybörjare i trafiken, de som nyss tagit körkort och har enormt mycket kvar att lära innan de kan anses vara någorlunda kompetenta förare.
Får bilen använda sina hjälpsystem som människorna använder eller hur ska man se på de...
Halkbanan är för övrigt inget test. Det är mer nu ser du vad som kan hända.

Men att bilen ändå ska klara halt väglag är väl inte relevant. Det klarar ju inte människorna:crysmile:

;)
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
D
S Stuff skrev:
Vad baserar du det påståendet på.
Att det absolut inte är bra när en elbil brinner och att det är ett helvete för räddningstjänsten känner vi väl till. Men att risken att brinna upp i en elbil är många gånger större än en traditionell bil får du nog backa upp lite bättre och inte bara kasta ur dig.

Låt säga att det är sant. Så ska ju ändå risken att skadas/brinna upp också multipliceras med risken att hamna i en olycka över huvud taget. Går vi över över till elbilar och dessutom självkörande sådana så sjunker ändå risken att hamna i en olycka väsentligt jämfört men fossila och ej självkörande bilar.
Så sammantaget så kommer du ändå åka mycket säkrare i kombon elbil och självkörande.
(Källa finns i mitt resonemang om självkörande bilar och olyckor några sidor tillbaka)
En överdriven skräck för brand i elbil är vanlig, och precis som vanligt överträffar dikten verkligheten: https://www.vibilagare.se/nyheter/nytt-experiment-avslojar-hur-elbilsbatterier-brinner
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
D
H Harald Blåtumme skrev:
Visst är det litet häftigt med en bil som tycks vara självkörande.

En första sak man ska lägga märke till är att den person som bedömer körningen inte är en ”certified road examiner”, dvs har inte kompetens att utfärda godkända förarprov. Han säger det bla på slutet.

En andra sak man lägger mårke till är ca halva filmen ägnas åt enkla parkeringar där bilen ska placeras i en parkeringsruta, eller ”parallellparkera” som i detta fall var ytterst trivialt det handlade inte ens om att fickparkera. Detta är en standardfunktion på många bilar idag, relativt enkelt att implementera med litet kameror osv runt bilen, enkla beräkningar låg hastighet.

En tredje sak man ser är att all körning sker i perfekta väderförhållanden, perfekt uppmärkta breda vägar med tydliga filer, extremt gles trafik. Superenkelt.

En fjärde sak jag noterade är att trots låg hastighet så verkar bilen bromsa in hastigt för en oerhört förutsägbar situation vid.27:28. En mänsklig förare skulle sett detta på långt håll och hade inte behövt bromsa hårt.

En femte sak är att bilen kör en fuling vid ett tydligt Stoppskyltat ställe vid 31:08, detta kommenteras inte ens. Normalt blir man direktdiskvalificerad om man gör dylikt vid en uppkörning. Detta är en oerhört enkel situation men bilen misslyckas.

Så summa summarum. Vad jag ser på filmen stämmer väl överens med min uppfattning om var tekniken ligger idag, och ja, jag kan se att detta kan vara till hjälp.

Det jag vänder mig kraftigt mot är att se detta som ”bevis” för att vi kan lämna över kontrollen till dessa system i ”vanlig bilkörning” under ”vanliga förhållanden” som vi ser i de betydligt mindre tillrättalagda förhållandena var som helst i Sverige och inte minst under vinterhalvåret.

I vilken småstad som helst idag så möts föraren av extremt tät trafik, köer, trixiga filbyten under 360-graders uppsikt, manövrer där du får förhandla med andra trafikanter via gester och ”tack” etc. Du kör ofta i situationer av dålig sikt, regn, snö som sätter sig på bilrutorna och självklart sätter ner prestanda på ev sensorer och kameror du har tillgängligt som stöd. Och inte minst att vara beredd att omedelbart hitta nya färdplaner om det plötsligt dykt upp en ny avspärrning från igår till idag, går inte att lita på kartmaterial och omledningar kan vara dåligt skyltat.

Med andra ord: min verklighet ligger enormt långt borta från de extremt simpla körförhållandena där dessa ”självkörande bilar” ev kan klara sig med anmärkning - från en ocertifierad ”road examiner” märk väl.

Vill man presentera ett exempel som ev kan få mig att tro på självkörande bilar i vanliga svenska trafikförhållanden, presentera en riktig svensk uppkörning i vlken svensk stad som helst i rusningstrafik. Examinera som en vanlig körkortsaspirant bedöms. Plus, presentera en godkänd körning i den obligatoriska halkbanan. Skulle bilen klara detta så är den i nivå av våra absoluta nybörjare i trafiken, de som nyss tagit körkort och har enormt mycket kvar att lära innan de kan anses vara någorlunda kompetenta förare.
Jag säger inte att dina observationer är fel men jag tycker att din slutsats är fel. När vi väl kommer till frågan om att godkänna AVs så kommer det inte vara relevant att göra det genom en uppkörning. Dessa kommer ha helt andra styrkor och svagheter än en mänsklig förare och en godkännandeprocess kommer anpassas efter detta, denna hade då å andra sidan en mänsklig förare förmodligen inte tagit sig igenom.

Det kommer inte hända över en natt och delar av systemet kommer finnas i vanliga bilar för att till sist kunna pusslas ihop till en fungerande AV, som kommer vara "bra nog" för de flesta situationer. Ser att många resonerar utifrån utopin "felfri och snabbare i alla situationer" och det är garanterat inte målbilden.

Redan bra nog kommer göra betydande avtryck i ekonomin och rädda oerhört många liv.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Det klassiska misstaget folk gör när det gäller all teknikutveckling är att konstatera att det inte funkar i dag, så därför kommer det aldrig att fungera.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
engs
A ArneTW skrev:
Och låta bilen gissa lite när det snöar och är is på vägen...

/ATW
Ja, att ha en självkörande bil i Kalifornien med 95% soldagar och en i norra Europa (eller valfri plats med varierande väderlek) är nog minst en tiopotens besvärligare.
Sol, regn, parera plötsliga vattenpussar, snö, plogvallar, djup spårbildning pga oplogade vägar, grusvägar utan vägmarkeringar (eller för den delen en vanlig snötäckt väg idag, så de inte har några vägmarkeringar att gå efter) osv.

Dvs när Tesla eller vem som nu blir först lyckats med en självkörande bil i Kalifornien har de nog fortfarande en rejäl bit kvar innan det fungerar här. Gissar på nånstans en 10ggr längre utvecklingsstege än då det fungerar där.
Säger inte att det aldrig kommer men tror det är längre bort här än vad utvecklingen ger sken av.
 
Redigerat:
Ett annat klassiskt misstag folk gör vad gäller teknikutveckling är att inte förstå att människor är lysande på vissa saker, maskiner på andra saker. Utvecklingsmålet i detta fall bör vara att få människa - maskin att fungera optimalt som system betraktat, med syftet att minska olyckor och tillbud.

Om det i slutänden kan leda till bilar som kan tillåtas vara helt självkörande under vissa förhållanden: utmärkt men detta blir en långsiktig spinoff-effekt, inget självändamål.
 
S Stuff skrev:
Går vi över över till elbilar och dessutom självkörande sådana så sjunker ändå risken att hamna i en olycka väsentligt jämfört men fossila och ej självkörande bilar.
Detta har vi faktiskt ingen aning om. Helt självkörande bilar finns inte än så länge och de som finns har inte testats i sådan omfattning jämfört med konventionellt framförda bilar att det går att göra en relevant jämförelse.
 
D djac skrev:
En överdriven skräck för brand i elbil är vanlig, och precis som vanligt överträffar dikten verkligheten: [länk]
Stämmer bra, var precis ett inslag på radio om det och från räddningstjänsten blev svaret att de brinner inte oftare däremot är det andra släckningsmetoder. Och att man börjar med en rutin att kolla biltyp innan åtgärd påbörjas.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
engs
H Harald Blåtumme skrev:
Om det i slutänden kan leda till bilar som kan tillåtas vara helt självkörande under vissa förhållanden: utmärkt men detta blir en långsiktig spinoff-effekt, inget självändamål.
Sedan en sak som slagit mig är - hur bra är man som bilist om man sällan håller i ratten i vardagen? Säg att du bor i stan och har en självkörande bil som fixar detta 95% av tiden. Men när du ska hälsa på farmor på höga berget under Jul som har grusväg och snöstorm sista 25km, så klarar den inte av det. Då ska man som helt oerfaren ta över ratten på de mest besvärliga stället?

Vi som kört bil i några decennier kommer det nog gå fint för men de som växer upp i en sådan värld?

Låter väldigt negativ nu, inte så jag är anti av princip. Skulle älska en självkörande bil då jag kör mycket i jobbet. Tänk att istället för en extra hotellnatt så kan man kliva upp kl. 2, lägga sig och sova i bilen och komma fram lagom till arbetsdagen. Eller sitta och fixa pappersjobb på hemvägen istället för att ta det på kontoret dagen efter. Men gissar det ligger väldigt mycket längre bort än många här verkar tro.

Annat än vi kommer fram till en verklig AI / Singularitet. Men efter det kommer världen se helt annorlunda ut oavsett...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Detta har vi faktiskt ingen aning om. Helt självkörande bilar finns inte än så länge och de som finns har inte testats i sådan omfattning jämfört med konventionellt framförda bilar att det går att göra en relevant jämförelse.
Jag undrar vad potentialen är, dvs hur många av de som skadas idag kan relateras till mänskliga faktorn. Exempel, överbackade barn, påkörningar av fotgängare, cyklister pga dålig uppsikt, hur många har kört för fort avseende hastighetsbegränsning, väglag etc, någon som använder telefonen eller andra system, m.m.

Skulle vara intressant om någon tittade på detta.
 
Redigerat:
S Styrman_jansson skrev:
Detta har vi faktiskt ingen aning om. Helt självkörande bilar finns inte än så länge och de som finns har inte testats i sådan omfattning jämfört med konventionellt framförda bilar att det går att göra en relevant jämförelse.
Om en bil med ett system innehållande självkörande egenskaper rullar i 1000bilar och dessa bilar rullar 100mil
Kan man då säga att systemet har rullat 100,000mil? Isåfall har de systemet rullat närmare 10 gånger så mycket som en människa kommer köra under sin livslängd ( i genomsnitt).
Då borde systemet vara mer testat på de den ska göra än de flesta människorna..
 
Nja, allt är inte mil utan var har milen körts, vilka förhållanden, lokala förutsättningar regelverk, finns t.ex. vänstertrafik, den inne i rondellen lämnar företräde och xxxxx andra situationer. Krävs det ett globalt trafikregelverk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.