S sam009 skrev:
Vilken fantastisk tråd! Jag sitter mitt i en köksrenovering och tycker det är jobbigt att ha en massa snickare/elektriker/rörmokare och målare som trängs i huset - men din renovering som spänner över 3(?!) år nu, ger mig lugn att saker blir bättre även när det känns lite rörigt :D

Följer med intresse!
Tack! Det blir ju bättre, även om det tar tid. Jag har ofta tänkt alla katastroftankar innan projekten och därför blir jag sällan besviken enär det inte blir som planerat :)
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Kul tråd att följa. Jag har missat den innan men läst hela nu. Bra jobbat. Min förra renovering höll på i 8 år, men nu har vi sålt huset och köpt ett nytt projekt (det gamla började ju bli ”färdigt”) :crysmile:
Jag undrar hur jag kommer känna när huset är klart, men jag bygger mycket för mig och då blir det sånt inte är attraktivt på marknaden så jag får nog åldras med huset :)
Det blir kul att se vad ni gör, förra projektet du dokumenterade var väldigt omfattande :)
 
L linoljefärg skrev:
Ville bara instämma, roligt att följa TS och grattis tlill ett fint hus! Vilket arbete du har lagt ner! Så roligt att höra att du har anammat byggnadsvårdens filosofi och vårdar och bevarar i stället för att riva ut och kasta bort.
Tack! Jag gör inte riktigt så renodlat byggnadsvårdsmässigt som jag skulle vilja, det saknas ännu lite mer pengar eller mycket mer egen kunskap. Man kanske också skulle kunna jobba mer långsamt om man inte bodde i huset samtidigt. Men jag försöker och kompromissar inte allt för mycket tycker jag. Det som blir nytt blir ju ofta lite återanvänt och det nya blir hantverksmässigt gjort.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Haft byggmöte och pratat mest fönster. Bågarna vars karmar är ruttna är väldigt ojämna, lägger man de ner med ett hörn platt så är motsatt övre hörn runt 5 cm upp i luften. Det går att tillverka karmar till de fönsterna men det blir för tidskrävande (läs dyrt). Så det blir nya bågar, nya och lagade karmar samt det gamla glaset som återanvänds. De målar en gång med linoljefärg som de hämtat hos mig och jag målar resten. På snickeriet har de nån kille med fönsterfetisch så jag räknar med att det blir bra, även om det blir dyrt utav bara helvete. Trädetaljer som foder, solbänk + fönster o karmar landar in i regionen 115000. Jobbet för fasadsida 1 blir runt 145000. Plåt (rännor + plåttak) runt 45000. Jobbet är ungefär vad jag räknat med, trädetaljerna också, men jag hade ju förhoppningen på att fönster skulle klara sig utan byte. Så vi beslutade att de gör klart sida 1 och 2,3 blir kommande vår när aktieutdelning genererar nytt kapital :). Fördelen är att jag inte går över rot i år utan delar det på två år. Minuset är att jag får leva med badrummet ett extra år. Men, som snickaren sa, det blir jädra fint när det blir klart :). Plus är också att jag kan tagga ner m målning nu ett tag och fixa inne. När framsidan är klar kan både köket och hallen bli färdiga då de rummen bara har fönster mot framsidan.

Snart blir det grävstart för avlopp och fiber hos mig, framför allt fiber känns som ett lyft. Det blir också roligt just precis i detta skede att lägga in kontantinsats för kalaset ;).

Inga bilder, för varken jag eller snickarna har gjort ngt anmärkningsvärt :)
 
  • Gilla
word och 10 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
Jag undrar hur jag kommer känna när huset är klart, men jag bygger mycket för mig och då blir det sånt inte är attraktivt på marknaden så jag får nog åldras med huset :)
Det blir kul att se vad ni gör, förra projektet du dokumenterade var väldigt omfattande :)
Jag renoverade för att bo i huset i långt in i framtiden. Men när vi fick barn och fick börja köra fram och tillbaka till stan så kände vi båda att vi behöver bo närmare centrum/jobben. När grannpojken dessutom började mellanstadiet så fick vi reda på ganska snabbt hur hemsk/farlig och dålig skolan är så började vi leta mer aktivt och sålde i somras. Jag fick trots dyra renoveringar, min egna lite konstiga smak ändå väldigt bra betalt för huset. Det får nog du med så som det ser ut :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag renoverade för att bo i huset i långt in i framtiden. Men när vi fick barn och fick börja köra fram och tillbaka till stan så kände vi båda att vi behöver bo närmare centrum/jobben. När grannpojken dessutom började mellanstadiet så fick vi reda på ganska snabbt hur hemsk/farlig och dålig skolan är så började vi leta mer aktivt och sålde i somras. Jag fick trots dyra renoveringar, min egna lite konstiga smak ändå väldigt bra betalt för huset. Det får nog du med så som det ser ut :)
Ja, man vet ju aldrig hur det blir i framtiden även om man planerar för att bo kvar. När jag köpte huset fanns det inte på kartan att få ut vad man lagt in men nåt har hänt med priserna även på slätterna i västra Götaland under 2020/2021, så man vet aldrig!
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Idag avslutade snickarna för 2021, återkommer efter årsskiftet och gör klart veranda och små fönster på övervåningen. Jag ska få till bilder i dagsljus, det blev för mörkt för fort idag. Jag har jobbat hemma och haft pappa till låns över dagen så nu började han riva köket och skåp plockades ut. Bara tillfälligt, av krassa, ekonomi skäl kommer köket återanvändas några år till. So far:
Renovering av kök med nedrivna väggar, temporära vitvaror och ljusinsläpp från nytt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man rivstartar kök med exponerade ledningar och väggbeklädnad, provisorisk kökssetup i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man river gamla köksskåp i en pågående renovering med synliga träreglar och murbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade fönster i en renoverad vägg, med utsikt över en byggplats och trädgård i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Provisoriskt kök med kaffebryggare och airfryer på gammalt bord, lådor och matvaror under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sneakpeak på nytt fönster med gammalt glas, inifrån och mitt provisoriska kök komplett med bryggare och airfryer.
 
  • Gilla
Bichonen och 5 till
  • Laddar…
Kan du inte se till så att din snälla pappa får ett par riktiga arbetsskor? Det är han värd!:)
 
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Kan du inte se till så att din snälla pappa får ett par riktiga arbetsskor? Det är han värd!:)
Snälla pappa gillar ju bygg och snickeri o har flera riktiga arbetsskor men planerade att dagens jobb skulle vara att skruva isär skåp och lådor som jag ska måla vid tillfälle så inga arbetsskor följde med. Men sen kom han på att jag är kompetent nog att använda skruvdragare och därför kunde syssla med det och att han då kunde få använda kofot istället :).
 
  • Gilla
Bichonen och 4 till
  • Laddar…
Maria T
Så roligt att följa denna tråd, allt kommer med tiden, och det blir finfint!
 
  • Gilla
  • Älska
cmb och 2 till
  • Laddar…
En liten uppdatering, lönejobbet tar just mesta tiden. Jag är väldigt nöjd med de som byggt, även om jag kanske ska vänta med att vara helt nöjd tills fakturan kommit :). Plåttak på verandan blev värt varenda krona, mycket mer smäckert intryck. Också mycket nöjd med hur fönsterna blev, mindre nöjd med kostnaden. Totalt med jobb och material blev det fem dubbelfönster med karm, enbart grundmålade (men med linoljefärg) där två fönster har nytillverkade vinterfönster landade på 110k. Det är inte det allra värsta, men det blev ungefär 15k dyrare än uppskattat pris. Detta trots att jag plockade bort moment som två omgångar målning och vinterfönster till tre fönster. Jag bestämde mig för att vara nöjd med resultatet, glömma det jag betalat och aldrig mer använda firman igen. Bilderna är inte optimala, men jag tycker det börjar ta sig. Fodren ska bli mer grå har jag kommit fram till efter att sett det ljusa på plats.

Har också betalat in 55 k i kontantinsats för fiber o avlopp. Ointressant för läsaren nu, men kan bli kul att se kostnader kontra värdering när det blir dags för det.

Pärlsponten på väggen i köket är nedplockad, timmerväggarna är jättefina. Nästa steg är att plocka in elektriker innan jag och pappa sätter på ny pärlspont. Målas ska det med, men osugen på att dra upp värmen i målningsrummet, med nuvarande priser. Det är kul just nu med direktverkande el. 7500 landar månadens elräkning på och då har jag ändå temperaturer inne som om jag bodde i en igloo. Jag har bokat en tid med sotare, så jag får kollat om jag möjligen kan elda i ugnen i köket. Tidigare ägare eldade friskt, men det är ju ingen garanti för att det är godkänt :).
Nytt grundmålat dubbelfönster i trä, staplat i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gult hus med plåttak och snö i trädgården vid skymning, nyligen installerade fönster syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade grundmålade fönster med linoljefärg på en nybyggd veranda med gul pärlspont och solskuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 21 till
  • Laddar…
Så där ja. Det tar sig som pyromanen sa. :)

Dyra fönster, men det brukar vara mkt tidsödande jobb att totalrenovera slitna fönster. Särskilt om trä behöver bytas. Gamla fönster tycks aldrig ha exakt samma mått så varje reparation blir unik vilket ger dryga ställtider om man jämför med att tillverka nytt. Nu är dock fönstren i gott skick, och de har proveniens till skillnad från nya fönster. :geek:
 
  • Gilla
HLen
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Så där ja. Det tar sig som pyromanen sa. :)

Dyra fönster, men det brukar vara mkt tidsödande jobb att totalrenovera slitna fönster. Särskilt om trä behöver bytas. Gamla fönster tycks aldrig ha exakt samma mått så varje reparation blir unik vilket ger dryga ställtider om man jämför med att tillverka nytt. Nu är dock fönstren i gott skick, och de har proveniens till skillnad från nya fönster. :geek:
Jo, så är det ju. De gamla fönsterna är också kvar, jag har en vild förhoppning om att sätta i nyare glas och bygga växthus så blir allt införlivat med huset på ett eller annat sätt. Jag hoppas dock det går att renovera ett par stycken av kommande fönster, annars blir det oförutsedda kostnader om samma summa igen :)
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Kort nyårsuppdatering, jag har inte gjort nåt. Förutom att betala fakturor. Tyckte plåtslagaren var något dyr, landade in på 64k för tak och hängrännor. Men snickarna hamnade precis där de sagt att de skulle landa, 190k innan rot. Det är ju primärt dem jag kommer behöva framåt, så mycket bra.

Hittills har jag lagt in en hel del sparade pengar, aktieutdelning och maxat privatlån samt mindre lån från min mor. Jag skriver det här för att ibland när jag läser trådar med personer som renoverar så är det människor som gör mycket själva och därför klarar sina renoveringar på mindre summor, vilket gör mig lite nedslagen för egen del (glad för dem dock) och det kanske finns fler som jag därute. Hur som, jag har skickat in en ansökan om att höja bolånet, då taxeringsvärdet tagit ett skutt uppåt. Vi får se om banken gillar det. Jag lägger in 250k kommande år men vill VERKLIGEN bli klar med fasaden så nedervåningen kan bli färdig, börjar bli trött på att leva i halvklara rum. Därför behöver jag ha lite extra om nu massa fönster behöver renoveras även på hussida 2 o 3 eller nån annan kul överraskning visar sig. I maj hoppas jag att själva byggandet kan dra igång igen. Fram tills dess blir det relativt lugnt.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Nyatag och 10 till
  • Laddar…
Vad gäller lån är det bästa helt klart att prata med en mäklare på orten. De brukar gratis kunna skriva en värdering (De gjorde det för mig). I mitt fall lånade jag itne mer men fick ner räntan till 1,09 (ifjol)

Med tanke på värdeökningarna här ute så kommer jag nog låna till takbyte och en del andra stora saker.

Förstår att du känner att du vill komma i mål med rummen med. Jag skulle nästan försöka fokusera på att göra nått rum färdigt där du kan vistas lite mer. Man blir lite gladare i själen av klara delar.

Vad gäller folk som gör allt själv så skulle jag inte vara så nedslagen. När jag hör kollegor och vänner som gjort mycket själv och sen hör hur många timmar de lagt ner. Så inser jag att jag inte vill lägga så stor av livet på att renovera. Många har inte ens så bra relation till huset efter att ha renoverat 5000 timmar. Utan det är mer ett projekt än ett hem. Får därför vara amatörpsykolog och försöka guida dem till hur det ska kännas som ett hem och något som ger ro och återhämtning.

Mitt förra år var ett mellanår när inte så mycket hände hemma. Mycket skedde i den fart där jag orkade. Jag ville njuta av att bara bo och leva.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.