Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mycket stilfull! Tv-bänkar brukar annars ge mig kraftiga allergiska utslag i ena hjärnhalvan! :=) Bra jobbat!
Tack så mycket! Va snällt sagt! =)
 
Leo Sirkiä Leo Sirkiä skrev:
Jag har blivit en som försöker mig på det mesta när det gäller slöjdning. Angående trädslag så köper jag bara hyvlat virke när jag gör någon enklare möbel i teak men för andra mindre alster så köper jag spillvirke från mindre snickerier som tillverkar lite av varje möbler, dörrar och fönster där får man aldrig något namn på vad det är för material om det inte är teak. Jag lägger upp lite bilder på vad jag gjort här sen jag flyttade hit för 3,5 år sen. Stolarna och soffan har jag renoverat till svärfar de var i uselt skick när jag tog hand om dom. Jag hade en hel del skaftmaterial med i flyttlådorna när jag kom ner men nu börjar dom sina lika med blad jag hade väl ca 15 st så till de sista 8 knivarna har jag slipat bladen själv.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Hej Leo!
Vilka fantastiska alster Du tillverkar!
Är det samiska knivar?
Är du snickare till yrket eller endast som hobby?
Vilken fröjd att få se dina verk! Hoppas att Du fortsätter att lägga ut mer bilder!
 
S Sista spiken skrev:
Hej Leo!
Vilka fantastiska alster Du tillverkar!
Är det samiska knivar?
Är du snickare till yrket eller endast som hobby?
Vilken fröjd att få se dina verk! Hoppas att Du fortsätter att lägga ut mer bilder!
Tack jag började jobba 1971 när jag var 16 år som allt i allo i en firma som tillverkad smidesverktyg där jag vart supportsvarvare och fräsare i 10 år sen har jag vara verktygsställare i smidesfirma, reparatör hos Wirsbo Pex nuvarande Uponor så jag har bara jobbat med metall men jag började göra knivar för ca 25 år sen och på den vägen är det. Idag bor jag i Thailand så jag tog med mig lite verktyg så jag kunde fortsätta med knivtillverkningen men jag har börjat med lite annat just nu gör jag färdigt min stora arbetsbänk där jag kan ha maskinerna på ett ställe allt blir så mycket smidigare då. Jag brukar göra några knivar som säljs på auktion där alla pengarna går till ett barnhem i Udon Thani sist vart det en yxa och en kniv vilka inbringade 4300 kr det blir fler bilder när jag har något intressant att visa. Handtillverkad trälåda med randigt mönster och gyllene spänne, skapat av en erfaren metallarbetare och knivmakare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord kniv med rött handtag förvarad i en öppen, träknivlåda med blått foder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord kniv med mönstrat blad och rött handtag tillsammans med matchande röd skinnfodral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord yxa med trähandtag och skinndetaljer liggandes på ett rutigt arbetsunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbänk med trästock fäst i en skruvstycke på en maskin för metallbearbetning, med verktyg och bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädelar hopsatta i byggprocessen av en arbetsbänk, verktyg syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdig arbetsbänk i trä med inklämd skruvstycke, verktyg spridda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdig arbetsbänk i trä med ett utskuret hål för verktygstillbehör i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En arbetsbänk med spån och verktyg, inklusive en svarv, för metallarbeten i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En stor träarbetsbänk med olika metallkomponenter och verktyg för maskinplacering och arbete med knivtillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handöverfräs på en arbetsbänk täckt med träspån, bredvid en skena och borrbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbänk med inbyggd maskin för träbearbetning, används för knivtillverkning och andra projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 13 till
  • Laddar…
Arbetsbordet vart färdigt idag skönt att ha alla maskinerna på samma ställe, bandslip, sticksåg, polermaskin, borrmaskin, överhandsfräs och bordcirkelsåg i samma bord nära till alla maskiner och alla maskiner är lätt att plocka bort om bordet används som limbord
Ett välorganiserat arbetsbord med inbyggda verktyg som bandslip, sticksåg och bordcirkelsåg i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdigt arbetsbord med olika verktyg som bandslip, sticksåg, polermaskin, borrmaskin och bordcirkelsåg organiserade för användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett färdigt arbetsbord med flera inbyggda verktyg: bandslip, sticksåg, polermaskin, borrmaskin och bordcirkelsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett arbetsbord med olika verktyg som bandslip, sticksåg och bordcirkelsåg uppställda på det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett arbetsbord för träbearbetning med integrerade maskiner som bordcirkelsåg och överhandsfräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rikard454 och 16 till
  • Laddar…
Q
Leo Sirkiä Leo Sirkiä skrev:
Arbetsbordet vart färdigt idag skönt att ha alla maskinerna på samma ställe, bandslip, sticksåg, polermaskin, borrmaskin, överhandsfräs och bordcirkelsåg i samma bord nära till alla maskiner och alla maskiner är lätt att plocka bort om bordet används som limbord
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Snyggt (y)
 
  • Gilla
Leo Sirkiä
  • Laddar…
Almen framför vår ingång dog för två år sedan, men har fått återuppstå i form av ett nytt matsalsbord.
Handgjort matsalsbord av återbrukat trä från al, placerat i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjort matsalsbord av återanvänt almträ med röd julstjärna i mitten, i ett ljust rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Död alm med nakna grenar framför ett hus, inspirationskällan till ett nytt matsalsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En grov trädstam spänd i en Logosol sågverksrigg redo för att sågas till plank för ett nytt matsalsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplankor sammanfogade till ett matsalsbord med tvingar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
saiter och 54 till
  • Laddar…
Stoneage Stoneage skrev:
Almen framför vår ingång dog för två år sedan, men har fått återuppstå i form av ett nytt matsalsbord.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Stoneage Stoneage skrev:
Almen framför vår ingång dog för två år sedan, men har fått återuppstå i form av ett nytt matsalsbord.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Blev riktigt fint! Återbruk i sin finaste form.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Stoneage Stoneage skrev:
Almen framför vår ingång dog för två år sedan, men har fått återuppstå i form av ett nytt matsalsbord.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Egen såg?
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Egen såg?
Kantsågningen gjorde jag med en sänksåg med styrskena. Men att såga upp stockarna var det en kompis som hjälpte mig med. Han har ett landställe i Upplandsskogarna inkl ett antal hektar skog, så han kan motivera att skaffa en.

Jag lastade de två stockarna på min släpkärra. Den var dock lite för kort så det blev väldigt baktungt. Jag fick surra en hel del järnskrot i fram för att balansera och sedan blev det 15 mil i lugnt tempo :)
Man lastar stora trästockar på en släpkärra med hjälp av en liten grön traktor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Stoneage Stoneage skrev:
Kantsågningen gjorde jag med en sänksåg med styrskena. Men att såga upp stockarna var det en kompis som hjälpte mig med. Han har ett landställe i Upplandsskogarna inkl ett antal hektar skog, så han kan motivera att skaffa en.

Jag lastade de två stockarna på min släpkärra. Den var dock lite för kort så det blev väldigt baktungt. Jag fick surra en hel del järnskrot i fram för att balansera och sedan blev det 15 mil i lugnt tempo :)
[bild]
Imponerande målmedvetenhet!
 
då var en av juklapparna klar (hoppas att min fru inte skaffat byggahus konto senaste dagarna och ser det här), en förvarningslåda med plats för hela TRE olika sorters te. Nu behöver jag bara göra 10 till för att få plats med alla olika te varianter vi har hemma :)

Hantverksmässigt tillverkad träförvaringslåda med tre fack för te.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord träförvaringslåda för te med tre fack och ett lock, på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord träförvaringslåda för te, placerad på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JustDoIt och 24 till
  • Laddar…
I ivp skrev:
då var en av juklapparna klar (hoppas att min fru inte skaffat byggahus konto senaste dagarna och ser det här), en förvarningslåda med plats för hela TRE olika sorters te. Nu behöver jag bara göra 10 till för att få plats med alla olika te varianter vi har hemma :)

[bild] [bild] [bild]
Tar du upp beställningar på de lådorna med??
 
M MrDizzy skrev:
Tar du upp beställningar på de lådorna med??
hehe, tyvärr så är mina snickerier friends&family endast. Multiplicerar man mitt timpris som IT konsult och hur bissart många timmar jag måste lägga på att få till något enl ovan så skulle priserna nog ändå avskräcka om jag gjorde det som jobb :)
Men visst om du vill ha det för 27.500:- + moms så kan jag nog panik-köpa något annat åt frugan :)
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
SvanteC och 12 till
  • Laddar…
I ivp skrev:
hehe, tyvärr så är mina snickerier friends&family endast. Multiplicerar man mitt timpris som IT konsult och hur bissart många timmar jag måste lägga på ett få till något enl ovan så skulle priserna nog ändå avskräcka om jag gjorde det som jobb :)
Men visst om du vill ha det för 27.500:- + moms så kan jag nog panik-köpa något annat åt frugan :)
Nä hade jag de pengarna så skulle jag lägga dem på annat ;)
Men de ser riktigt trevliga ut :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.