Glesen som ligger på lättbalken är alltså 22x95, se denna sektion där de även ritat in ett parkett golv eller motsvarande..
Man skulle iofs kunna lägga 22 mm spårad golvspån för att få upp golvvärmerören närmare spackel och klinker.. Tror ni det kan vara värt det?
Teknisk ritning av en väggsektion med detaljer för montering av lättbalk och golvkonstruktion, inklusive mått och skruvplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I mitt badrum som jag bygger har jag lagt golvspån sen lägger jag ett lager med inomhus-armering som jag fäster golvvärmeslangen i, sen flytspacklar vi in den då får vi slangen så nära golvet som möjligt. Kanske kan du bara kapa bort glesen och lägga spånet direkt mot golvbjälkarna?
Obs inget proffs bara en tanke...

Mvh
 
Spårad 22mm spånskiva ovanpå glespanelen kommer att bli en förbättring. Anledningen till att jag föreslog slät 22mm var för att spara kostnader och för att du vill ha så stor yta som möjligt på golvvärmerören gentemot flytspackllet för att uppnå bästa möjliga värmeöverföring.
 
Ni får ursäkta men jag förstår inte poängen med glesen. Varför inte spårad spånskiva på lättbalken?
 
N nybyggarn3 skrev:
Ni får ursäkta men jag förstår inte poängen med glesen. Varför inte spårad spånskiva på lättbalken?
Det hade kanske varit det bästa, det var aldrig ens en fråga som diskuterades när stommen (och bjälklagen) beställdes för ett halvår sen. Kanske en viktfråga? Kanske en monteringsfråga? Mitt bjälklag består av 4 separata kassetter som lyftes på plats en och en och sen skruvades ihop.
 
Normalt så flyter man in slangen i spacklet. Detta i de rum men skall flyta för fall eller för att ha död yta mot klinker.

man kan försänka slät golvspån mellan golvreglarna om man inte vill att det bygger så mycket på höjden, sedan fäster man badrumsarmering i golvet och slutligen slangen i armeringen med stripes. så de inte flyter upp. bra att lämna lite extra utrymme mot golvbrunnarna då man kan göra fall där utan att riskera att slang kommer för nära ytan.
 
Ok, men så som min golvbrunn är monterad (ovanpå glesen) så måste jag ju komma upp i nivå med den..
Alternativt montera den annorlunda, men det är ett alldeles för stort åtagande nu
 
hoffret hoffret skrev:
Det hade kanske varit det bästa, det var aldrig ens en fråga som diskuterades när stommen (och bjälklagen) beställdes för ett halvår sen. Kanske en viktfråga? Kanske en monteringsfråga? Mitt bjälklag består av 4 separata kassetter som lyftes på plats en och en och sen skruvades ihop.
Då förstår till och med jag.
 
  • Gilla
hoffret
  • Laddar…
Du kan ju alltid lägga el-golvvärme slinga i flytet om du vill ha varmt om fossingarna. Tror inte du kommer uppleva vattenburna golvvärmen som ”varmt” golv då det är vad kan det va 20-22 grader endast.

I badrummen vill man ju ha varma golv för nakna fötter eller badrumsmatta funkar ju också :love:
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83
Torbjärn Torbjärn skrev:
Du kan ju alltid lägga el-golvvärme slinga i flytet om du vill ha varmt om fossingarna. Tror inte du kommer uppleva vattenburna golvvärmen som ”varmt” golv då det är vad kan det va 20-22 grader endast.

I badrummen vill man ju ha varma golv för nakna fötter eller badrumsmatta funkar ju också :love:
Så har vi gjort i vårt badrum.
Trögheten i vattenburen värme gör att golven kan kännas kalla, då är det skönt att även ha el golvvärme.
I plattan ligger det vattenburet och i flytspacklet har vi el.
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Du kan ju alltid lägga el-golvvärme slinga i flytet om du vill ha varmt om fossingarna. Tror inte du kommer uppleva vattenburna golvvärmen som ”varmt” golv då det är vad kan det va 20-22 grader endast.

I badrummen vill man ju ha varma golv för nakna fötter eller badrumsmatta funkar ju också :love:
Det är såklart en lösning, men jag är inte orolig för att det inte kommer bli varmt. Det är ju bara en fråga om att mer massa ska värmas upp och hålls varm, dvs ett redan trögt system blir ännu trögare.
Det jag kommer göra är att isolera bjälklaget extra underifrån för att verkligen tvinga värmen uppåt.
 
Gå inte på alternativet med elslingor. Kör som du har tänkt, du kommer ha en liten tröghet men varje grads skillnad på golvet gör en märkbar skillnad när du går på det. Förutsätter om LK när de projektera åt dig och valde grövre slang tog hänsyn till din tänkta produktion med golvskivor över plåt o slang.
Enklast dubbelkolla med LK innan du gör nån ändring alls.
 
  • Gilla
hoffret
  • Laddar…
eanders eanders skrev:
Gå inte på alternativet med elslingor. Kör som du har tänkt, du kommer ha en liten tröghet men varje grads skillnad på golvet gör en märkbar skillnad när du går på det. Förutsätter om LK när de projektera åt dig och valde grövre slang tog hänsyn till din tänkta produktion med golvskivor över plåt o slang.
Enklast dubbelkolla med LK innan du gör nån ändring alls.
Jag tänker lika dant, att det förmodligen är därför det är ritat 20-slang!
 
Paus med spångolvet idag och installation av Centraldammsugare istället.
Det är sista installationen som ska in i väggarna innan de kan isoleras och stängas igen!
 
  • Installation av centraldammsugarrör och elledningar i en öppen väggkonstruktion under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd centraldammsugare installerad på vägg med synliga rördelar och kablage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HBerggren och 4 till
  • Laddar…
hoffret hoffret skrev:
Det är såklart en lösning, men jag är inte orolig för att det inte kommer bli varmt. Det är ju bara en fråga om att mer massa ska värmas upp och hålls varm, dvs ett redan trögt system blir ännu trögare.
Det jag kommer göra är att isolera bjälklaget extra underifrån för att verkligen tvinga värmen uppåt.
Hur varmt vill du ha golvet mer exakt? :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.