Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
garvin garvin skrev:
[länk]
De anledningar som artikeln tar upp verkar alla vara plausibla, men man måste också komma ihåg att i många afrikanska länder har myndigheterna inte så jättebra koll på vad som händer bland befolkningen.

Slutklämmen i artikeln är viktig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M mickef skrev:
Du menar att det är Greta som ska granskas, inte forskarna?
Jag inser att lösryckta meningar kan tolkas fel men ser inte problemet, det är ju lätt att kolla innebörden.
Antag någon berättar en nyhet om klimatet. Om personen är
1) Kalle Svensson från Svedala
2) Greta T
3) En avhoppad Meteorolog
4) en fd student med en Msc i Environment… från Ulltuna Universitet
Vem har störst trovärdighet?
Jag satsar på,meteorologen, Kalle hamnar lågt, men MSc i Miljö slår dock högst

Om man sen lägger på mer info om deras bakgrund.
MSc utbildningen handlade mest om Management och ekonomi och väldigt lite klimat, ekosystem och kemi. :thumbdown:
Meteorologen ägnar sig åt forskning om klimatet (y)
Kalle visade sig vara en nyligen pensionerad civilingenjör som ägnar sin tid åt att läsa forskningsrapporter från anrika universitet som Stanford och Cambridge.
Kalle ”vinner” för han hade hittat någon färsk granskad rapport som ingen annan i Svea rike ännu kände till…
M mickef skrev:
Jag tvivlar inte på dina erfarenheter av äldrevården de flesta 90-åringar ser nog svenska ut.
La Casa i Midsommarkransen är det nog många första generationens invandrare. De kan behöva lite extra hjälp då det händer att äldre som lärt sig ett nytt språk sent i livet tappar detta när de blir gamla. Det är inte bara immunförsvaret som försämras hos äldre.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
F frasen_36 skrev:
Då kommer du säkert också ihåg att Reinfeldt som stadsminister krävde av svenska folket att vi skulle "öppna våra hjärtan" för invandrare..
Nej det gjorde han inte.
Han vädjade, inte krävde... Det är en rätt stor skillnad.

Jag förstår dock inte vad det har att göra med Covid-19 och vaccinationer.
På samma sätt förstår jag inte vad mickef gör för koppling mellan ett gammalt uttalande av Göran Persson, ett gammalt uttalande av Stefan Löfvén och om man vaccinerar sig mot Covid-19 eller inte.

Jag tror inte det finns något samband, utan att det mer är ett sätt att kritisera de personerna så har en annan åsikt än en själv i en helt annan fråga.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
garvin garvin skrev:
[länk]
Du kan väl berätta för oss andra vad som finns bakom betalväggen!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens
garvin garvin skrev:
[länk]
Och hur många av de som hamnar på sjukhus med Covid-19 är ovaccinderade? Typ 98%…
Och då är det bara ca 10-15% av befolkningen som är ovaccinerade…
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Antag någon berättar en nyhet om klimatet. Om personen är
1) Kalle Svensson från Svedala
2) Greta T
3) En avhoppad Meteorolog
4) en fd student med en Msc i Environment… från Ulltuna Universitet
Vem har störst trovärdighet?
Jag satsar på,meteorologen, Kalle hamnar lågt, men MSc i Miljö slår dock högst

Om man sen lägger på mer info om deras bakgrund.
MSc utbildningen handlade mest om Management och ekonomi och väldigt lite klimat, ekosystem och kemi. :thumbdown:
Meteorologen ägnar sig åt forskning om klimatet (y)
Kalle visade sig vara en nyligen pensionerad civilingenjör som ägnar sin tid åt att läsa forskningsrapporter från anrika universitet som Stanford och Cambridge.
Kalle ”vinner” för han hade hittat någon färsk granskad rapport som ingen annan i Svea rike ännu kände till…
La Casa i Midsommarkransen är det nog många första generationens invandrare. De kan behöva lite extra hjälp då det händer att äldre som lärt sig ett nytt språk sent i livet tappar detta när de blir gamla. Det är inte bara immunförsvaret som försämras hos äldre.
Om jag skulle få för mig att granska nyhetstolkarna i exemplet skulle jag ha börjat med nyheten, vilken i sin tur kanske har många uttolkare. Jag är inte säker på att någon vinner eller förlorar. Alla kan ha rätt utifrån sina utgångspunkter, sen är det upp till mig att hitta min sanning.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Jag inser att lösryckta meningar kan tolkas fel men ser inte problemet, det är ju lätt att kolla innebörden.
Nej, det är inte lätt att kolla innebörden på ett lösryckt citat utan man behöver ha hela sammanhanget för citatet för att kunna göra det.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är inte lätt att kolla innebörden på ett lösryckt citat utan man behöver ha hela sammanhanget för citatet för att kunna göra det.
Om man inte ids kolla det släpper man det bara, inga problem.
 
M mickef skrev:
Om jag skulle få för mig att granska nyhetstolkarna i exemplet skulle jag ha börjat med nyheten, vilken i sin tur kanske har många uttolkare. Jag är inte säker på att någon vinner eller förlorar. Alla kan ha rätt utifrån sina utgångspunkter, sen är det upp till mig att hitta min sanning.
Det är bra. Sök bakåt till källan.
Vinnare var kanske inte ett bra uttryckt. Det är ju inte en tävling, men man kan ju vinna förtroende.
Om en aktivist pratar fritt, värderar och utrycker sin åsikt kan man vara säker på att det som sägs om en nyhet passar in i agendan.
Om en professor eller forskare inom området talar fritt, använder sin intuition, pratat om nyheten och värderar betydelsen eller trovärdigheten, så blir det en betydligt intressantare diskussion.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
garvin garvin skrev:
[länk]
Vad är poängen med att bara lägga ut länkar utan någon som helst kommentar?
Har du ingen åsikt i de frågorna du länkar till eller orkar du inte ge en sammanfattning?

Det lilla som man kan läsa om man inte betalar är att majoriteten av de som upptäckts med Covid-19 är vaccinerade.

Det är betydligt fler trafikolyckor i landet med bil än med motorcykel. Det är ungefär vad texten ovan säger om vaccinerade och Covid.
I oktober fanns det över 5 miljoner personbilar i trafik i Sverige. Under samma månad fanns det lite drygt 300,000 motorcyklar, så att risken att råka ut för en olycka är större med bil än med motorcykel är i det närmaste självklar. Det är rätt rimligt att förvänta sig att bilar är inblandade i cirka 94% av olyckorna (om man bara räknar bil/motorcykel). Om bilar var inblandade i 99% skulle det vara läge att reagera. Om bilarna är inblandade i betydligt färre än 94% säg 60% skulle det vara läge att dra slutsatsen att motorcyklar propertionellt sett mycket oftare är inblandade i olyckor, trots att bilarna står för en majoritet.
Sen att det är farligare att råka ut för en trafikolycka om man sitter på en motorcykel, än i en bil, "glömmer" man också
 
  • Gilla
pmd och 9 till
  • Laddar…
En läkare i USA har stämt sjukhuset där han jobbar med intensivvård för att sjukhuset har förbjudit användandet av ivermektin. Han är läkare, professor och chef för sjukhusets intensivvård. Eller ja, han har förstås blivit suspenderad vilken kanske inte är så förvånande, men kanske också ger en öppning för att ogiltigförklara domstolsförhandlingarna.

Varför skulle en läkare på hans nivå ägna sig åt hokus-pokus mediciner som inte fungerar och dessutom fortsätta när det finns godkända mediciner som ”bevisats” fungera? Riskera sin karriär?
Han var en av dessa läkare som tidigt ”vägrade se på” när patienter dog utan behandling innan behandlingar fanns.

Jag gillar inte uttrycket olika sanningar, men det fick mig att tänka på ovanstående.
Kanske amerikansk domstol kan avgöra vad som är sant om ivermektin när vetenskapen inte lyckats? :rolleyes:

Källa :rolleyes:
Hospital Retaliates by Suspending Top ICU Dr. for Lawsuit He Filed to use Safe & Effective Treatments on COVID-19 Patients
https://www.newswise.com/coronaviru...afe-effective-treatments-on-covid-19-patients
 
Redigerat:
  • Gilla
Huspappan och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
En läkare i USA har stämt sjukhuset där han jobbar med intensivvård för att sjukhuset har förbjudit användandet av ivermektin. Han är läkare, professor och chef för sjukhusets intensivvård. Eller ja, han har förstås blivit suspenderad vilken kanske inte är så förvånande, men kanske också ger en öppning för att ogiltigförklara domstolsförhandlingarna.

Varför skulle en läkare på hans nivå ägna sig åt hokus-pokus mediciner som inte fungerar och dessutom fortsätta när det finns godkända mediciner som ”bevisats” fungera? Riskera sin karriär?
Han var en av dessa läkare som tidigt ”vägrade se på” när patienter dog utan behandling innan behandlingar fanns.

Jag gillar inte uttrycket olika sanningar, men det fick mig att tänka på ovanstående.
Kanske amerikansk domstol kan avgöra vad som är sant om ivermektin när vetenskapen inte lyckats? :rolleyes:

Källa :rolleyes:
Hospital Retaliates by Suspending Top ICU Dr. for Lawsuit He Filed to use Safe & Effective Treatments on COVID-19 Patients
[länk]
Den dagen vi överlåter verklighetsbeskrivningen till AI kanske vi får se sanningen i vitögat.
 
Tror det är dags för mig att göra en JO anmälan, jag är inte nöjd med hur vaccinationen tryckts så hårt och än hårdare ska det bli med vaccinpass.

I Belgien är vaccinationsgraden inte så hög, ~40% fullvaccinerade (75% med en spruta?). Dock har sjukhus enbart vaccinerade på ICU nu.. det bådar inte gott.

https://popularrationalism.substack.com/p/pathogenic-priming-in-belgium-100
 
R
B biofix skrev:
Tror det är dags för mig att göra en JO anmälan, jag är inte nöjd med hur vaccinationen tryckts så hårt och än hårdare ska det bli med vaccinpass.

I Belgien är vaccinationsgraden inte så hög, ~40% fullvaccinerade (75% med en spruta?). Dock har sjukhus enbart vaccinerade på ICU nu.. det bådar inte gott.

[länk]
Grattis till att vara ytterligare en nyttig idiot för antivaccinrörelsen. Bäääh.

https://www.vrt.be/vrtnws/en/2021/1...n-flemish-doctors-words-but-turn-his-argumen/
 
  • Gilla
  • Wow
Texan och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.