D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Håller inte med. Alldeles för dyrt. Vi skulle kunna ha samma nivå eller bättre för mindre pengar.
Du får leta efter ett sådant exempel i verkligheten, jag har inte hittat det ännu, då har ändå mina jobbresor tagit mig till många länder och genom att arbeta där och med människor så får man en bättre insikt än om man är på semester eller läser någon vinklad text. Som sagt så gäller det "vanliga" förutsättningar och för att jag skulle vara intresserad så räcker inte enstaka procents förändring, det gör ingen märkbar skillnad för de inkomster jag syftar på.
 
D djac skrev:
Du får leta efter ett sådant exempel i verkligheten, jag har inte hittat det ännu, då har ändå mina jobbresor tagit mig till många länder och genom att arbeta där och med människor så får man en bättre insikt än om man är på semester eller läser någon vinklad text. Som sagt så gäller det "vanliga" förutsättningar och för att jag skulle vara intresserad så räcker inte enstaka procents förändring, det gör ingen märkbar skillnad för de inkomster jag syftar på.
Problemet är ju att vi har aggressiv progressiv skatt. Som jag brukar säga, bara fattiga och ultrarika är vinnarna i detta landet.
 
D djac skrev:
Det kan man göra men det ändrar nog inte bilden så mycket eftersom man då får ersätta det mesta av skillnaden mellan länder med egna alternativ.

Jag tycker tvärtom att Sverige är väldigt billigt, mycket för pengarna, bla är vi så få i ett stort land, det blir mycket kust/väg/infrastruktur per skattebetalare. Vi toppar ju alla globala index på quality of life, bästa land att växa upp i osv, så med ungefär samma inkomstskatt, mycket svårare förutsättningar och bäst utfall så kan man inte klaga så mycket på helheten. Sen kan ju såklart de atypiska eller de med särintressen känna annorlunda men på det stora hela står vi oss väldigt bra.
Just detta med att toppa undersökningar om standard osv är knepigt. För vi får hela tiden veta från media hur bra allt är , därför tror människor det. Men det kanske inte är så i praktiken. Vi toppar även psykisk ohälsa, skilsmässa, ensamhushåll, osv
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Men vad gäller politiker... Så är det bara att kolla de så kallade folkvalda... Och när de höjde sina löner sist... Så ser man att det är lite väl tilltaget..
Ja riksdagsledamöternas arvoden har verkligen utvecklats oerhört annorlunda än lönerna i övrigt. De har uppenbarligen ingen som helst kontroll över sitt eget uttag.

Linjediagram visar förhållandet mellan riksdagsarvoden och medellön över tid från 1999 till 2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Problemet är ju att vi har aggressiv progressiv skatt. Som jag brukar säga, bara fattiga och ultrarika är vinnarna i detta landet.
Tjänar man "mycket" så landar man på 50%, man behöver inte göra det svårare än så, -hälften :)
 
A
redarn redarn skrev:
Ja riksdagsledamöternas arvoden har verkligen utvecklats oerhört annorlunda än lönerna i övrigt. De har uppenbarligen ingen som helst kontroll över sitt eget uttag.

[bild]
avser inte vad jag menade
 
D djac skrev:
Tjänar man "mycket" så landar man på 50%, man behöver inte göra det svårare än så, -hälften :)
har du 120k i lön, vanlig lön som tex mellanchef på bank. Så tar farbror staten och förtrycker dig med 56%
Ett skattetryck på mer än 50% är inte humant. Borde ligga på kanske 35-37% för någon som tjänar 120k
 
  • Gilla
Nidhogg
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
har du 120k i lön, vanlig lön som tex mellanchef på bank. Så tar farbror staten och förtrycker dig med 56%
Ett skattetryck på mer än 50% är inte humant. Borde ligga på kanske 35-37% för någon som tjänar 120k
Kan du snälla bli politiker för något parti jag ogillar så de tappar röster till nästa val? Ännu bättre är om du författar allt kampanjmaterial för något eller några partier i den gruppen.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A
wildeside
P pmd skrev:
Problemet med bilister som kör för nära löser man med en tillräckligt lång stingpinne med en glasskärare längst ut. :)
Det är lugnt, har råd med självrisken.;)
Hur går det för cyklisten:thinking:
 
Maskintok skrev:
Detta var sådant jag menade

Stefan Löfven och ministrarna i regeringen får mer lön
[länk]
Ja, statsministern arvoderas stabilt fem gånger medellönen. förr i tiden var det 4,5 gånger medellönen.

(att statsministern inte är folkvald eller ens vald är kanske mer kuriosa)

Statsministerns arvode är fullt rimligt med hänsyn tagen till uppdragets krav även om du personligen ogillar individen på posten.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Detta var sådant jag menade

Stefan Löfven och ministrarna i regeringen får mer lön
[länk]
Och när svetsaren öppnar munnen skäms man som svensk. Speciellt i internationella sammanhang.
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
A
redarn redarn skrev:
Ja, statsministern arvoderas stabilt fem gånger medellönen. förr i tiden var det 4,5 gånger medellönen.

(att statsministern inte är folkvald eller ens vald är kanske mer kuriosa)

Statsministerns arvode är fullt rimligt med hänsyn tagen till uppdragets krav även om du personligen ogillar individen på posten.
Nä inte alls rimligt... tvärtom.. Och speciellt om man ska se på vederbörandes insats
 
  • Gilla
FG och 1 till
  • Laddar…
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
har du 120k i lön, vanlig lön som tex mellanchef på bank. Så tar farbror staten och förtrycker dig med 56%
Ett skattetryck på mer än 50% är inte humant. Borde ligga på kanske 35-37% för någon som tjänar 120k
Där hamnar man inte i skattetabellerna, runt 42% är svaret, oerhört billigt. Jag hyllar inte våra politiker i allmänhet, tvärtom rätt kritisk, men att man får ihopa ett så utsträckt land med så får skattebetalare, till den standard och förmåner vi har, för en så pass konkurrenkraftig skatt är häpnadsväckande.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D djac skrev:
Där hamnar man inte i skattetabellerna, runt 42% är svaret, oerhört billigt. Jag hyllar inte våra politiker i allmänhet, tvärtom rätt kritisk, men att man får ihopa ett så utsträckt land med så får skattebetalare, till den standard och förmåner vi har, för en så pass konkurrenkraftig skatt är häpnadsväckande.
Du glömmer soc igen, 70 389 får du behålla av 120000*1,3142 Skattetabell 31

Sedan är det tak på exakt alla publika funktioner så du måste ha privata försäkringar som täcker det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.