P
A Abies koreana skrev:
men Kina då?
Eftersom klimatet inte bryr sig om nationsgränser så är det en relevant fråga.
 
P
Maskintok skrev:
självkörande bilar finns redan... en var väl inblandad i en dödsolycka.. Vilket ledde till diskussion om dess framförande på väg... om jag inte minns fel..
Ju större andelen självkörande bilar är på vägarna desto säkrare blir trafiken eftersom det minskar antalet trafikdårar. När antalet självkörande bilar når en brytpunkt tror jag att det kommer att gå fort. Försäkringspremierna för icke-självkörande bilar kommer att skjuta i höjden.

Om det inte fanns motortrafik idag och någon skulle föreslå att införa ett system som det vi har så skulle vi aldrig gå med på det.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Eller så är det så att det är svårt att beskatta folk på mer än runt hälften av inkomsten de ser. Därav skatterna på arbetsgivarna också. Skatten på din lön (inklusive arbetsgivaravgifter, moms mm) ligger på runt 90%...
I vissa länder kalla man inte saker generellt skatt, det kan vara tex obligatoriska avgifter, eller punktskatter, skolavgifter, kostnader för privat säkerhet, fordon, osv men när man lägger samman en medelklassfamiljs nödvändiga utgifter så har det ännu inte avvikit speciellt mycket någonstans.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Hmm....ja, säkert. Skattepengar har väl alltid använts på ett sätt som inte är uppenbart effektivt, och en del av pengarna används till sånt du tycker är viktigt som inte jag tycker är viktigt, och tvärt om, men att drygt hälften av pengarna skulle brännas på oviktiga saker känns lite magstarkt. Vilka är de stora utgiftsposterna vi ska skippa?
ogiltiga upphandlingar som slagit helt fel..
Eller fallskärmar..
dyra fordon som inte passar i verksamheten..
ersättning för något som anställda i kommun eller stat ställt till.
konsulter.. mm
.
 
A
S Styrman_jansson skrev:
Och det är naturligtvis helt ok. Men då får man respektera oss som också vill köra.

Eller hur skulle det vara ifall vi t.ex. förbjöd något annat fritidsintresse typ fotboll ( som jag tycker är helt meningslöst). Bara fotbollsskador orsaker kostnader för samhället på runt 400-500 miljoner varje år. På det har vi alla transporter till träningar, matcher m.m.
padel... BMW.. Audi...
Instagram.. Facebook..
surfplatta...
äta ute... Ja listan kan göras lång...
 
A
P pmd skrev:
Ju större andelen självkörande bilar är på vägarna desto säkrare blir trafiken eftersom det minskar antalet trafikdårar. När antalet självkörande bilar når en brytpunkt tror jag att det kommer att gå fort. Försäkringspremierna för icke-självkörande bilar kommer att skjuta i höjden.

Om det inte fanns motortrafik idag och någon skulle föreslå att införa ett system som det vi har så skulle vi aldrig gå med på det.
Jo det är helt möjligt.. tror inte ens vägar hade blivit gjorda då dessa är icke miljövänliga... Och alldeles för osäkra... speciellt vintertid...
 
D
P pmd skrev:
Eftersom klimatet inte bryr sig om nationsgränser så är det en relevant fråga.
Utsläpp per capita:
Qatar 37 i topp, USA 15, Holland och Tyskland 9, Kina 7, Sverige 4 (avrundade siffror i ton)
 
  • Gilla
  • Wow
pmd och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Eftersom klimatet inte bryr sig om nationsgränser så är det en relevant fråga.
Du är smart så jag är övertygad om att du vet syftet med den typ av argumentation, brukar benämnas som whataboutism https://sv.wikipedia.org/wiki/Whataboutism

Utöver den försåtliga argumentationen kan ju tilläggas att vi har noll påverkansmöjligheter på Kinas energipolitik, vi får gräva där vi står.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det löser sig med en lång sladd.

Trådtraktorer kanske inte är en helt dum idé? Traktorer körs oftast fram och tillbaka över en åker, så med luftledningar kan man plöja och så dygnet runt.
Jo det blir billigt det med. Skitbra för bönder som har åkrar på xx hektar och ett par km mellan varandra =)
Hur löser man strömmen till åkern längst ifrån? En släkting har den ena ungefär 6 km ifrån sin gård. En tjock kabel är ju inte jättebilligt. Vem betalar den =)
 
A Abies koreana skrev:
Utöver den försåtliga argumentationen kan ju tilläggas att vi har noll påverkansmöjligheter på Kinas energipolitik, vi får gräva där vi står.
Nog för att Sverige är ett litet land men så långt som noll påverkansmöjligheter skulle jag inte gå. Om samtliga svenskar slutade köpa produkter från kina med hänvisning till deras energipolitik så skulle det nog i alla fall nämnas i något forum därborta.

Huawei vart inte supernöjda när de inte fick vara med på 5G tåget till exempel. Även om det inte rörde sig om energipolitiska skäl…
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nog för att Sverige är ett litet land men så långt som noll påverkansmöjligheter skulle jag inte gå. Om samtliga svenskar slutade köpa produkter från kina med hänvisning till deras energipolitik så skulle det nog i alla fall nämnas i något forum därborta.
Den där attityden gillar jag, vi kastar offerkoftan i soptunnan och börjar agera!
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ju större andelen självkörande bilar är på vägarna desto säkrare blir trafiken eftersom det minskar antalet trafikdårar. När antalet självkörande bilar når en brytpunkt tror jag att det kommer att gå fortt.
Håller med generellt om vi definierar vad "självkörande" innebär för Sverige och våra förutsättningar, det innebär att vi glömmer vad man gör i USAs varmare delstater. Självklart drar vi nytta av den teknikutvecklingen.
Redan idag med nivå-2 system och andra former av kollisionsskydd ger hjälp till körningen där bilens system reagerar snabbare vid utkommande hinder genom att förtrycka bromssystemet, sedan att bromsa, även styra undan och även förbereda skydd genom att dra åt bilbältena (det känns om ni inte provat).
Däremot så ser jag idag inga exempel och tester med bilar gjorda under vårt vinterhalvår, kan vara jag som missat dem. Så det måste till stora förändringar av infrastrukturen som interagerar med bilarna, tror inte på att enbart bilars autonoma system kommer att klara.
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
A
A Abies koreana skrev:
Den där attityden gillar jag, vi kastar offerkoftan i soptunnan och börjar agera!
japp(y)
jag beställde nyss grejer till sågar därifrån ;):cool:
så agerat har jag:rofl:
 
A
R Rkarlsson skrev:
Jo det blir billigt det med. Skitbra för bönder som har åkrar på xx hektar och ett par km mellan varandra =)
Hur löser man strömmen till åkern längst ifrån? En släkting har den ena ungefär 6 km ifrån sin gård. En tjock kabel är ju inte jättebilligt. Vem betalar den =)
Jo och luftledningar med stolpar man nyss har betalat på nätavgiften för att få bort...
grattis.. :seenoevil::lying:
sen den som aldrig plöjt en åker med stoplar i.. ska bara vara tyst... Det är inte kul... :thumbdown:
 
D djac skrev:
Jag tror inte de tänkte så när de byggde den, i efterhand har man oftast alla svar.
Det handlar inte om det. Det var tidiga amerikanska reaktorer
D djac skrev:
Jag tror inte de tänkte så när de byggde den, i efterhand har man oftast alla svar.
Man kan kommentera saker, även om man inte är insatt. Det gjorde du här. Det är ingen ide att jag kommenterar du får se dokumentären osv. Det är inte för att jobba emot dig, vi kan alla olika saker. Men om någon är långt mer insatt så kanske det egna tänkandet inte är lika insatt.
 
  • Gilla
skogsnallen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.