A Andy78 skrev:
Om det är den modellen som jag förmodar att det är så sitter switchen på en montageplatta och går att plocka bort du kan då sätta en sc-sc eller sc-lc kontakt i lådan, det sitt en fiber med sc , fibern i lådan har en sc kontakt.
Men det är ju inte ts som ska lösa det det utan den nya operatöre, sedan blir det en fråga för i detta fallet Bahnhof och Telia vem som tar kostnaden, ev. beroende av hur Bahnhofs avtal med ts ser ut för om det tillkommer extra arbete,
 
  • Gilla
NeLa1
  • Laddar…
J
Ytterligare en komplikation är att patchkabeln du fått är en duplex. Är det duplex även i den nya mediaonvandlaren? Alltså två kontakter bredvid varandra.
 
J Jocke Best skrev:
Ytterligare en komplikation är att patchkabeln du fått är en duplex. Är det duplex även i den nya mediaonvandlaren? Alltså två kontakter bredvid varandra.
Det var fel av mig. Bilden jag bifogade var en bild från nätet. Den faktiska kabeln är inte duplex.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
A AndersS skrev:
Men det är ju inte ts som ska lösa det det utan den nya operatöre, sedan blir det en fråga för i detta fallet Bahnhof och Telia vem som tar kostnaden, ev. beroende av hur Bahnhofs avtal med ts ser ut för om det tillkommer extra arbete,
Naturligtvis är det så men som alltid är vi ju lite pragmatiska här i forumet och vi gillar att lösa saker själva om det går. Faktiskt även när det inte går:cool:
 
Men det vore väl olyckligt om ts strular rill det med fiberdelen, speciellt med den öppna boxen och fiberskarven. Då vet jag garanterat vem som får betala;)
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Igår var en tekniker från Transtema förbi och satte upp ett fiberuttag som man förväntar sig att det ska se ut:
Fiberuttag monterat på vägg med en tydligt markerad varningsikon för elektricitet och ansluten gul fiberkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I torsdags reklamerade jag "uttaget" som Telia hade gjort men de vägrade ta emot den eftersom de tyckte att det var fackmannamässigt utfört. Kommentaren från Transtema-teknikern var att det såg väldigt slarvigt ut.
 
När det kommer till fiber, så vill du ha så lite skarvar som möjligt. Därför tycker inte jag att ursprungliga installationstalen var felaktig. Sen att du anser att du borde fått något , mer när du köpte av telia, tja det kan inte jag säga är rätt eller fel- Men nu kräver du att nya operatören ska betala för en ombyggnad?
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
När det kommer till fiber, så vill du ha så lite skarvar som möjligt. Därför tycker inte jag att ursprungliga installationstalen var felaktig. Sen att du anser att du borde fått något , mer när du köpte av telia, tja det kan inte jag säga är rätt eller fel- Men nu kräver du att nya operatören ska betala för en ombyggnad?
Nja, den nya operatören ska säkerställa att bredbandstjänsten ska levereras utifrån de förutsättningar som gäller, såvida man inte friskrivit sig i den beställda tjänsten.
Var väl Telia Öppenfiber som byggt/levererat och som "standard" hade även de oftast ett fiberuttag som avslutning inomhus för inkommande fiber. Sedan en villapatch för att kunna placera medieomvandlare på lämplig plats och med anslutning till eluttag som krävs, vilket fiberuttaget inte behöver och som då kan placeras på lämplig plats utifrån var inkommande fiber ansluter utomhus.
 
A AndersS skrev:
Nja, den nya operatören ska säkerställa att bredbandstjänsten ska levereras utifrån de förutsättningar som gäller, såvida man inte friskrivit sig i den beställda tjänsten.
Var väl Telia Öppenfiber som byggt/levererat och som "standard" hade även de oftast ett fiberuttag som avslutning inomhus för inkommande fiber. Sedan en villapatch för att kunna placera medieomvandlare på lämplig plats och med anslutning till eluttag som krävs, vilket fiberuttaget inte behöver och som då kan placeras på lämplig plats utifrån var inkommande fiber ansluter utomhus.
Det är inte säkert. Så som jag har det så är det en part som ger den fysiska länken och en operatör som ger mig data på linjen. Som med elen, en som äger ledning och en som ger ström.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Det är inte säkert. Så som jag har det så är det en part som ger den fysiska länken och en operatör som ger mig data på linjen. Som med elen, en som äger ledning och en som ger ström.
Hur menar du nu, så är det väl på alla, en fysisk länk.
 
J
A Andy78 skrev:
Hur menar du nu, så är det väl på alla, en fysisk länk.
Just i detta fallet är det nog bra att inte använda ordet länk i samma mening som fysisk, men förstår hur du menar. Om vi ska vara korrekta. OSImodellen talar om:
Layer 1 som fysisk nivå
Layer 2 som länk
Layer 3 som nät
Layer 4 som transport
Osv osv
 
J
N NeLa1 skrev:
Igår var en tekniker från Transtema förbi och satte upp ett fiberuttag som man förväntar sig att det ska se ut:
[bild]

I torsdags reklamerade jag "uttaget" som Telia hade gjort men de vägrade ta emot den eftersom de tyckte att det var fackmannamässigt utfört. Kommentaren från Transtema-teknikern var att det såg väldigt slarvigt ut.
Man byggde så på den tiden du fick fiber, möjligen mindre slarvigt. Dock säger alla tekniker alltid att andras jobb är dåligt utfört. Man såg den s.k fiber trayen som fiberuttag, och överlämningen från den var den sc-kontakt som hamnar i sfpn. Sedan har tiden sprungit ifrån detta byggsättet. Nu tvivlar jag på att teknikern behövde svetsa något så förhoppningsvis blev det inte många kronor.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Det är inte säkert. Så som jag har det så är det en part som ger den fysiska länken och en operatör som ger mig data på linjen. Som med elen, en som äger ledning och en som ger ström.
Det du avser är fiberoperatör och tjänsteleverantör.
I ts fall har det varit Telia som fiberoperatör tidigare, vem som varit tjänsteleverantör är jag inte säker på men gissar på Telia som gjorde Internetanslutning.
Nu blir den fiberoperatören Bahnhof, dvs de hyr fiber/stationsplats av Telia/Skanova, men som jag tolkar det blir de även tjänsteoperatör. Finns flera operatörer som hyr motsvarande av Telia bl.a. Telenor, Tele2/Comhem.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Det du avser är fiberoperatör och tjänsteleverantör.
I ts fall har det varit Telia som fiberoperatör tidigare, vem som varit tjänsteleverantör är jag inte säker på men gissar på Telia som gjorde Internetanslutning.
Nu blir den fiberoperatören Bahnhof, dvs de hyr fiber/stationsplats av Telia/Skanova, men som jag tolkar det blir de även tjänsteoperatör. Finns flera operatörer som hyr motsvarande av Telia bl.a. Telenor, Tele2/Skanova.
Stämmer nog. När vi fick information före utbyggnad av fiber sa Telia "
Vi har det så att den fysiska ledningen kan alltid köpas loss från oss , om så önskas" Dvs en annan kan äga ledning fram till huset även om telia byggt.
 
J Jocke Best skrev:
Just i detta fallet är det nog bra att inte använda ordet länk i samma mening som fysisk, men förstår hur du menar. Om vi ska vara korrekta. OSImodellen talar om:
Layer 1 som fysisk nivå
Layer 2 som länk
Layer 3 som nät
Layer 4 som transport
Osv osv
Och OSI-modellen fick problem när data/Internetvärlden började ersätta med IEEE, RFCer, etc, ;)
Jo, jag har utbildat under en tid när de här två världarna med OSI och sedan datavärlden skulle interagera med deras protokoll för att sedan bli IP-baserat (gamla IBM-protokoll, Novell, etc, försvinner).
Och de som utvecklade "telekomutrustning" fick problem när OSI inte stämde med den "nya världen".
Finns kanske något stackare här i forumet som träffat på mig i den rollen för 30 år sedan.:cool:
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.