stigen stigen skrev:
Campingbordets ägare är fotograf - så det blev en ”spännande” bild från Snickerboa!
Nu blev jag avundsjuk....
 
R roli skrev:
Nu blev jag avundsjuk....
Hej roli!

Ditt tillfälle kommer kanske snart.
Mina tvingar har jag köpt under Black Friday hos Jula tidigare år.
Alla är inköpta med -50%
.
Tips!
Om dom kör Bahco i år igen så beställ på nätet med leverans till butik.. Nätbutiken har betydligt större saldo än dom fysiska butikerna.
Så har jag gjort.
Dag
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Ny arbetsvecka i Snickerboa

Efter en skön helg är det åter dags att fortsätta med ”The total makeover” av Snickerboa.
Håller på att frigöra ytor så att valsslipen som står i ett hörn får en bättre placering och blir ständigt inkopplad.
Börjar med att ordna säker förvaring för mina två olika batterisystem.
Dom åtta 10,8v - 12v Bosch batterierna är placerade på säkerhetsskåpets insida med en hållare fäst med magneter.

Trähållare med magneter som håller åtta Bosch batterier för ordning och säker förvaring.

Åtta Bosch batterier på 10,8V-12V monterade i en trähylla med magneter på en verkstadsskåps dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På samma yta skall mina AEG 18v batterier sitta. Nu gäller det bara att ordna till några smarta hållare för dom batterierna. 3D printade hållare finns att köpa men det är roligare att själv göra dom i trä.
Fortsättning följer………………
Dag
 
  • Gilla
Immobil och 4 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Dom åtta 10,8v - 12v Bosch batterierna
Med risk att avslöja min totala okunskap :oops: men har "samma" batterityp olika spänning? På de jag har som "ser ut" sådär står det 12V (till en GSR 12V-35 FC). Trodde 10.8 Volt var "ett annat" system. Hur hänger detta ihop egentligen. :thinking:
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Med risk att avslöja min totala okunskap :oops: men har "samma" batterityp olika spänning? På de jag har som "ser ut" sådär står det 12V (till en GSR 12V-35 FC). Trodde 10.8 Volt var "ett annat" system. Hur hänger detta ihop egentligen. :thinking:
Max och genomsnittlig spänning...
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Med risk att avslöja min totala okunskap :oops: men har "samma" batterityp olika spänning? På de jag har som "ser ut" sådär står det 12V (till en GSR 12V-35 FC). Trodde 10.8 Volt var "ett annat" system. Hur hänger detta ihop egentligen. :thinking:
Hej Alfredo!

Jag förstår att det är förvirrande!
Tidigare var batterierna märkta 10,8v i Europa men på andra marknader körde dom med 12v. Så dom renodlade och numera benämns dom som 12v. Att det står 12 i stället för 10,8 har väl också med att konkurrenterna kör med 12v.
Dag
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Så det är alltså helt "likvärdiga" batterier men med olika märkning. Ja lite förvirrande... Tack!
 
”I väntan på……………….”

Om man går i tankar om att bygga ett eget fräsbord kan man få lite tips i denna video. HolzWerken brukar ha bra lösningar på olika saker.
I denna video kombinerar dom en vanlig vertikalfräs med horisontalfräs.
Två fräsmaskiner i samma maskinstomme. Bägge fräsmetoderna har sina fördelar. Dessutom sparar man yta i verkstaden.
Dag

 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Såga - Såga - Såga………….

Har kört igång med förvaringen av AEG-18v batterierna. Testade lite igår och efter en natts funderande har det blivit lite sågande. Och mer sågande återstår.
Gjorde en liten testhållare för att se om det skulle funka. Batteriet sitter säkert och är lätt att sätta i och ta ut.

Testhållare i trä med skruvar för förvaring av AEG-18v batterier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det serieproduktion av småbitar. Jag behöver 40 stycken men kör lite extra. Det händer alltid något på resan.

Närbild av en sågning i trä med en geringssåg fastklämd på en arbetsbänk vid tillverkning av en testhållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träsågning för tillverkning av batterihållare, med ett trästycke och sågblad synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbitar upplagda på bord, utsågade för att hålla AEG-18v batterier, redo för serieproduktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas bli klar till helgen så jag kan fortsätta med översynen. Många vilda placeringstankar av maskinerna snurrar runt hela tiden.
En sak är bestämd. Det ena säkerhetsskåpet tas bort. Det behövs inte längre när batterierna flyttar in i det stora skåpet. Men osvuret är bäst. Lappkast sker hela tiden!
Dag

PS. Skönt med extra bitar!

Flyttade markeringen 2mm bakåt på vinkelmallen och pinnen sitter ännu bättre i batteriets fals.
Allting går att förbättra! Det är aldrig försent att ändra sig!
Dag

Träbitar som sågas till battterihållare på en arbetsbänk med såg och träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pinnarna klara!

I morgon blir det puts och montering!


Träbit anpassad som hållare för AEG-18v batteri efter sågning och justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
”Öppna min dörr och………..”

Batteriholken i dörren är klar! Fyra kraftiga magneter håller hela härligheten på plats.

Organiserad förvaring av många olika batterier i olika storlekar och kapacitet på träskivor med magneter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kommer det mindre säkerhetsskåpet att skruvas loss från vägg och golv och läggas på ”Transferlistan”. På den listan hamnar också en stor AEG-18v cirkelsåg med laddare och batterier. Jag har dubblett på den. Jag hittar säker lite andra saker som kommer att hamna där när utrensning och ommöbleringen fortsätter under helgen. Snart har jag förhoppningsvis gått varvet runt. Då blir det fest!
Ordning och reda då är det läge för en ”Pelarborr” för det är fredag!
Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
LoweW och 14 till
  • Laddar…
Va f-n (igen tror jag...) Hoppas du har både stor hund och bra larm för detta känns nästan farligt att "lägga ut". :surprised: Jäkligt snyggt i alla fall! :heart: Ta en Arboga för mig i kväll också. :beer:

Att skriva "Beg" på ett av 16 batterier borde för övrigt ta mig f-n vara straffbart. :crysmile:
 
Snyggt och prydligt Dag, snygg lösning som alltid när du är igång!

Gott med ordning och reda och pelarborr på freda.
Trevlig helg!
//Ronnie
 
Alfredo Alfredo skrev:
Va f-n (igen tror jag...) Hoppas du har både stor hund och bra larm för detta känns nästan farligt att "lägga ut". :surprised: Jäkligt snyggt i alla fall! :heart: Ta en Arboga för mig i kväll också. :beer:

Att skriva "Beg" på ett av 16 batterier borde för övrigt ta mig f-n vara straffbart. :crysmile:
Tack Alfredo!

Jag kör en ”Pelarborr” för dig i kväll! :beer:
Jag har inga problem med att lägga ut bilder. Dubbla larmsystem i ”Snickerboa”.
SiS klassat STORT säkerhetsskåp från Håbeco bultat i golv och vägg där alla batterier, värdefulla maskiner/verktyg förvaras.

Håbeco säkerhetsskåps märkesetikett monterad på en vit dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förutom det har vi ypperlig grannsamverkan och en överraskning som jag inte tar upp här. Jag sover lugnt på båda natt och dag.

Trevlig Helg! Dag
 
  • Gilla
  • Älska
LoweW och 7 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Snyggt och prydligt Dag, snygg lösning som alltid när du är igång!

Gott med ordning och reda och pelarborr på freda.
Trevlig helg!
//Ronnie
Tack Ronnie! :beer:
 
stigen stigen skrev:
en överraskning som jag inte tar upp här.
Klokt! Och du har säkert redan löst detta utmärkt men jag bifogar ändå ett par inspirationsbilder. :cool:

Antikt hagelgevär med träskaft och metallmekanismer, som ligger på en grå bakgrund.
En svart schäfer med öppen mun och synliga tänder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Hans G2 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.