Har en Slimmelezer som jag nyss fått igång men har väldigt låg Wi-Fi signal i fasadmätarskåpet även om accesspunkten sitter 4-5 meter därifrån (Unifi AC LR) men jag gissar att mätarskåpet skärmar av signalen. Någon som har ett förslag på hur man kan förbättra signalkvalitén i fasadmätarskåpet? Trådat nätverk är inte möjlig med mindre än att öppna upp väggen där mätarskåpet sitter så jag undviker gärna det alternativet.

Signalstyrkan är -90 dBm i fasadmätarskåpet.
 
T tpsoft skrev:
Har en Slimmelezer som jag nyss fått igång men har väldigt låg Wi-Fi signal i fasadmätarskåpet även om accesspunkten sitter 4-5 meter därifrån (Unifi AC LR) men jag gissar att mätarskåpet skärmar av signalen. Någon som har ett förslag på hur man kan förbättra signalkvalitén i fasadmätarskåpet? Trådat nätverk är inte möjlig med mindre än att öppna upp väggen där mätarskåpet sitter så jag undviker gärna det alternativet.

Signalstyrkan är -90 dBm i fasadmätarskåpet.
Kanske kan få i en sladd tillsammans med rören som går för elen?
 
R
J jaash skrev:
Kanske kan få i en sladd tillsammans med rören som går för elen?
Nätverkskabel i samma rör som 230V FK? Verkligen inte tillåtet.
 
R RoAd skrev:
Nätverkskabel i samma rör som 230V FK? Verkligen inte tillåtet.
Nej, det är inte aktuellt. Skulle iofs kanske kunna sno röret som är för inkommande telefoni för det används ej. Någon som vet om det finns några begränsningar hur långt man kan förlänga kabeln mellan mätaren och dongeln? Skulle räcka med 2-3 meter men då hamnar den på en oisolerad vind ovan på garaget och det tror jag inte att den mår bra av, alternativ drar jag ca 15 meter och kan få in den i teknikskåpet.
 
R
T tpsoft skrev:
Nej, det är inte aktuellt. Skulle iofs kanske kunna sno röret som är för inkommande telefoni för det används ej. Någon som vet om det finns några begränsningar hur långt man kan förlänga kabeln mellan mätaren och dongeln? Skulle räcka med 2-3 meter men då hamnar den på en oisolerad vind ovan på garaget och det tror jag inte att den mår bra av, alternativ drar jag ca 15 meter och kan få in den i teknikskåpet.
2-3 meter borde inte vara något problem, men 15 meter är jag inte så säker på. Det är trots allt TTL-nivå på signalen.

Varför skulle mätaren må sämre av att vara på en kall vind jämfört med ett kallt skåp? Kyla brukar dessutom inte vara något större problem för elektronik som är inkapslad och alltid på. Dess egna värme brukar se till att hålla temperaturen på en acceptabel nivå. Jag hade valt garagevinden.
 
R RoAd skrev:
2-3 meter borde inte vara något problem, men 15 meter är jag inte så säker på. Det är trots allt TTL-nivå på signalen.

Varför skulle mätaren må sämre av att vara på en kall vind jämfört med ett kallt skåp? Kyla brukar dessutom inte vara något större problem för elektronik som är inkapslad och alltid på. Dess egna värme brukar se till att hålla temperaturen på en acceptabel nivå. Jag hade valt garagevinden.
Tänker att det är både kyligare och lite fuktigare på vinden men rädslan är kanske obefogad. Ska prova med att öppna luckan för att se hur signalen förändras innan jag drar upp den på vinden.
 
T tpsoft skrev:
Nej, det är inte aktuellt. Skulle iofs kanske kunna sno röret som är för inkommande telefoni för det används ej. Någon som vet om det finns några begränsningar hur långt man kan förlänga kabeln mellan mätaren och dongeln? Skulle räcka med 2-3 meter men då hamnar den på en oisolerad vind ovan på garaget och det tror jag inte att den mår bra av, alternativ drar jag ca 15 meter och kan få in den i teknikskåpet.
T tpsoft skrev:
Någon som har ett förslag på hur man kan förbättra signalkvalitén i fasadmätarskåpet? Trådat nätverk är inte möjlig med mindre än att öppna upp väggen där mätarskåpet sitter så jag undviker gärna det alternativet.
Jag tror det blir svårt, fasadskåpet fungerar ju som en farradays bur och blockerar ganska effektivt signaler.

Jag lät installatörerna dra ett extra rör genom väggen för mätaren, har en 3 meter lång kabel och det funkar utan problem.
 
R
T tpsoft skrev:
Tänker att det är både kyligare och lite fuktigare på vinden men rädslan är kanske obefogad. Ska prova med att öppna luckan för att se hur signalen förändras innan jag drar upp den på vinden.
Tror inte fukten bör vara något problem, då hade inte vinden mått speciellt bra :) Men lägg för all del mätaren i en kopplingsdosa som håller IP65 eller liknande så slipper du oroa dig.
 
Då ska jag försöka få tag på några rj12 kontakter. Har en del cat6 kabel hemma som jag bör kunna använda men bara vika bort ett av paren antar jag så slipper jag köpa mer kabel.
 
R
T tpsoft skrev:
Då ska jag försöka få tag på några rj12 kontakter. Har en del cat6 kabel hemma som jag bör kunna använda men bara vika bort ett av paren antar jag så slipper jag köpa mer kabel.
Jag skulle använt båda ledarna i två par för VCC och GND . Är ju ingen vits att inte använda dem och på så sätt minska resistansen och därmed spänningsfallet.
 
R RoAd skrev:
Jag skulle använt båda ledarna i två par för VCC och GND . Är ju ingen vits att inte använda dem och på så sätt minska resistansen och därmed spänningsfallet.
är det pin 1 och 6 då?
 
R
T tpsoft skrev:
är det pin 1 och 6 då?
Ja, 1 är VCC (5V) och 3 och 6 är GND.
 
E Edvin85 skrev:
Toppen, ska lägga order och prova dessa. Antar att du är nöjd med kvalitén på dessa kort då du länkar till dom ;)
Kör också på dessa, inte haft några problem, men heller aldrig provat några andra...
 
gustavstrandberg gustavstrandberg skrev:
Jag felanmälde buggen till Landis ihop med Tibber för ca 1,5 år sedan när jag betatestade Pulse P1 ihop med Tibber. Fick då bekräftat att det är en bugg i mjukvaran i E360 som gör att den slutar skicka data på P1-porten.
Fick då svaret att de skulle komma med en uppdatering om några månader... sedan blev det maj... och efter semestrarna. Nu senast har de beslutat att skicka mig en ny elmätare så elbolaget får byta ut den. Den skulle varit här den 15e oktober men ännu har elbolaget inte fått den. Usel information och dålig kundservice. Hade jag haft valet hade jag valt en annan leverantör.
Bara för att ge en uppdatering så mailade jag E.On och frågade om detta för ca en månad sen men de har givetvis inte ens bemödat sig att svara. Lägg där till att det konstant 30+ minuter i telefonkö dit så jag har helt enkelt inte pallat.

Otroligt dåligt att skicka ut en mätare med en bugg som gör att en såpass viktig funktion för husägaren inte fungerar.

Jag har dock sett att Shelly har effektmätare för trefassystem som jag tänkte koppla till min luft/vatten-pump. Den drar ändå merparten av all ström, lite smarta effektmätare på andra hushållsmaskiner så har jag nog hyfsad koll på huset trots E.On
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.