D djac skrev:
Vi får se, folkviljan ändras snabbt och som sagt tycker jag att det pekar på en ökad kvalite hos väljarna, när gamla förnekande surgubbar faller ur gruppen och ersätts av en upplyst ungdom så kommer det hända saker.
Den upplysta ungdomen verkar ganska glad i bilar. Massor med ungar har EPA-traktor idag. När jag var ung var det möjligen någon bondson som hade det, men nu har även stadsungar det. Så snarare verkar bilintresset bland unga öka. Du verkar tro att alla ungar är som Greta.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Den upplysta ungdomen verkar ganska glad i bilar. Massor med ungar har EPA-traktor idag. När jag var ung var det möjligen någon bondson som hade det, men nu har även stadsungar det. Så snarare verkar bilintresset bland unga öka. Du verkar tro att alla ungar är som Greta.
Håller med dig.
Att tro att bilintresset är svalt hos ungdomar är bullshit här =) Möjligtvis hos ungdomar mitt i stockholm eller Göteborg.
Överallt på varenda förbannade väg varje dag är där minst en nyare epa-traktor som segar upp hela rytmen.
Om nu bilar skulle förbjudas, hur tänktes det när de då tillåter nya epa traktorer bli till? Det ursprungliga syftet finns inte längre. Och en del kör runt med dyrare bilar än de flesta på vägarna.
 
D
L lbgu skrev:
Den upplysta ungdomen verkar ganska glad i bilar. Massor med ungar har EPA-traktor idag. När jag var ung var det möjligen någon bondson som hade det, men nu har även stadsungar det. Så snarare verkar bilintresset bland unga öka. Du verkar tro att alla ungar är som Greta.
Jo jag är medveten om det stora EPA-intresset, kul!

Nej, jag tror inte att unga väljer bort bil på samma grund som Greta, mer av de själviska skäl som jag tidigare nämnt. Däremot kommer du få svårt att övertyga de att ta ställning för mer fossilsubventioneringar och fortsatt ökade utsläpp.
 
Det där med EPA-ombyggda fd riktiga bilar, och de regler som införts kring detta för att underlätta ser jag som att det jackar i en större "grand plan" av att göra det oattraktivt att använda bil för att förflytta sig via vägnätet.

De har definitivt blivit väldigt många fler dylika stoppklossar ute på vägarna senaste åren, på sina håll helt nerlusat. Detta kan inte rimligen vara annat än del i en plan för att sabotera framkomlighet via vägnätet och att framkalla helt onödiga trafikfarliga situationer.

Vore intressant att veta om det finns andra länder än Sverige som uppmuntrar motsvarigheter till EPA-traktorer.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det där med EPA-ombyggda fd riktiga bilar, och de regler som införts kring detta för att underlätta ser jag som att det jackar i en större "grand plan" av att göra det oattraktivt att använda bil för att förflytta sig via vägnätet.

De har definitivt blivit väldigt många fler dylika stoppklossar ute på vägarna senaste åren, på sina håll helt nerlusat. Detta kan inte rimligen vara annat än del i en plan för att sabotera framkomlighet via vägnätet och att framkalla helt onödiga trafikfarliga situationer.

Vore intressant att veta om det finns andra länder än Sverige som uppmuntrar motsvarigheter till EPA-traktorer.
Haha det var däremot extrem konspiration.
Då skulle folk slutat köra bil för många decennier sen då massor av traktorer trafikerar vägar. Värst i skåne är väl gödseltiden och betesperioden. Prova du på att köra nere vid stärkelsefabriken så förstår du hur jag tänker =) Speciellt i början av november.
 
Ja jag är kanske litet surmulen idag… men h*lvete vad irriterande att en jäkla ”Porsche Cayenne” epa-ombyggd ska ligga och försena mig och ett femtiotal bakomvarande med säkert fem minuter, knappt möjligt för folk att köra om heller på sträckningen.

Har helt annan acceptans om det handlar om riktiga nyttofordon typ traktorer och vägmaskiner etc.

Sådär nu fick jag sagt det, konspiration eller ej men tja … ;-)
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ja jag är kanske litet surmulen idag… men h*lvete vad irriterande att en jäkla ”Porsche Cayenne” epa-ombyggd ska ligga och försena mig och ett femtiotal bakomvarande med säkert fem minuter, knappt möjligt för folk att köra om heller på sträckningen.

Har helt annan acceptans om det handlar om riktiga nyttofordon typ traktorer och vägmaskiner etc.

Sådär nu fick jag sagt det, konspiration eller ej men tja … ;-)
Bor du här nere i södra länet, finns en sådan och idag denna.
https://barometern.se/kalmar/tv-linus-15-kor-lastbil-till-skolan-finaste-epan-i-stan-4b2da7a1.
 
  • Wow
RoAd
  • Laddar…
Men visst är det något allvarligt fel i huvudet på folk som stämplar OK på att det ska få byggas dylikt för bortskämda rultiga snorungar att ta sig runt med, när vi samtidigt står inför ett allt högre belastat vägnät.

Det funkade hyfsat tidigare, stördes bara ibland och sporadiskt av detta men fenomenet har exploderat på senare år.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
A AndersS skrev:
Bor du här nere i södra länet, finns en sådan och idag denna.
[länk].
Det där är faktiskt dumt på riktigt. På så många sätt.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ja jag är kanske litet surmulen idag… men h*lvete vad irriterande att en jäkla ”Porsche Cayenne” epa-ombyggd ska ligga och försena mig och ett femtiotal bakomvarande med säkert fem minuter, knappt möjligt för folk att köra om heller på sträckningen.

Har helt annan acceptans om det handlar om riktiga nyttofordon typ traktorer och vägmaskiner etc.

Sådär nu fick jag sagt det, konspiration eller ej men tja … ;-)
Håller inte med dig =) Vid rusningstrafik borde ALL lgf trafik förbjudas, ELLER vara tvingade att köra in i första bästa ficka om inte bakomvarande trafik kan köra om.

Bönder har hela dagen på sig, vid lite planering så kan de undvika att köra ut exakt när som i vårt fall alla från flera fabriker skall köra samtidigt (nu gör de nog så)
eller som mellan gårdsstånga- eslöv, man behöver inte ta ut sin gigantiska traktor 1610 när det kommer tusentals bilar från malmö, lund och vill hem.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Jag kan utan vidare gå med på dylika förbud mot lgf vid rusningstrafik.

Ändå, jag har mycket större förståelse för nyttofordon än för helt onödiga leksaker för bortskämda tonåringar.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det där är faktiskt dumt på riktigt. På så många sätt.
Ja, något är fel.
 
R Rkarlsson skrev:
...
eller som mellan gårdsstånga- eslöv, man behöver inte ta ut sin gigantiska traktor 1610 när det kommer tusentals bilar från malmö, lund och vill hem.
Du får trösta dig med att rondellen iallafall är ombyggd så att... ehh .. ja...där blir kö ut på e22an...:crysmile:
 
A Alexn72 skrev:
Du får trösta dig med att rondellen iallafall är ombyggd så att... ehh .. ja...där blir kö ut på e22an...:crysmile:
Ah, längre än vad det var förr? Tror bara jag kommit i den 2-3 ggr sen de byggde om och det var ju rätt långa.

Hade ofta turer från lund eller malmö upp till hässleholm, dessvärre gick de ofta samtidigt som rusningen började. Totalt livsfarligt när man skulle köra av vid gårdstånga :O Skönt man inte kör serviceresor längre hehe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.