R RoAd skrev:
Ledsen, men detta låter bara som om du letar efter detaljer att förstora upp. Jag ser exempelvis närmast dagligen människor som väntar till det är mer eller mindre tomt i rondeller innan de kör in. En autonom bil hade kört in så fort det finns möjlighet. Just detta exempel vill jag påstå talar för självkörande bilar, inte mot.

Resten är för märkligt för att bemöta på något seriöst sätt. Du försöker vända människans dåliga förmåga att framföra ett fordon till en positiv egenskap och tvärtom :surprised:

Jag står fast vid att så fort självkörande bilar orsakar färre olyckor bör de förstås användas. Allt annat blir ju bara snurrigt.
Det handlar inte om logik, det handlar om ansvar inför lagen. Den dag vi enbart har självkörande bilar så blir det väldigt annorlunda dock, då kan man vända på resonemanget.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Mercedes gick ju exempelvis ut och berättade häromåret att deras logik kommer alltid att prioritera att rädda passagerarna i deras bilar i oklara situationer. Detta eftersom det är dessa personer som är deras kund. Detta är ett exempel på den typ av kategoriska beslut som ett självkörande system behöver ha som vägledning. Detta skulle då kunna leda till att man aktivt väljer att köra på en person som befinner sig på vägen istället för att väja ned i diket...
Du tänker att även om AI kommer användas mer, tex i AV, så kommer det lämnas helt ifred av lagstiftare, dvs sådana saker kommer ingen att tänka på och reglera tex i lagar?

Jag är ganska övertygad om att det dels kommer standardiseras, algoritmer kommer godkännas, bil-till-bil-kommunikation blir standard (finns reddan och alla stora tillverkare har det inom kort) och jag utesluter inte att en mängd andra hjälpsystem kommer både att introduceras och standardiseras, tex samarbete med fasta sensorer i korsningar, övergångar etc.
 
A AndersS skrev:
Nja, har kört med dagens system i ca 5 år och det skiljer marginellt vad som hänt fram tills idag, men har kanske fel;)
Våra 70-80 vägar, med kurvor och backkrön gör resan ibland lite spännande där chauffören kör mjukare. Även låg sol med starkt motljus till kameran ger vissa problem, men också en sliten nedkörd vägbana med spår där bilen tycker man ska ligga lite vid sidan av spåren, gärna på kanten av dem.

Kör du tesla?
 
R
pacman42 pacman42 skrev:
Det handlar inte om logik, det handlar om ansvar inför lagen. Den dag vi enbart har självkörande bilar så blir det väldigt annorlunda dock, då kan man vända på resonemanget.
Okej, om det håller jag med dig. Den största utmaningen är troligtvis att anpassa lagarna.
 
D djac skrev:
Enligt de siffror som finns tillgängliga (2018) så bor 8 941 000 (87%) av svenskarna i tätort, så sådär väldigt begränsad del handlar det inte om.
Ja du. en tätort är en tätort.

Tror du alla snubblar på sparkcylar i alla tätorter.

Finns det ett apotek i alla tätorter?
Finns det postutlämning i alla tätorter?
Om du tror att AV skulle roama runt på gatorna i alla tätorter är det du som tror på jultomten.

Om du tror att AV skulle åka och gömma sig när de inte används på de icke existerande parkeringsplatserna, utan det blir tomma AV som jagar passagerare.

Folk kommer att bli antastade som turister i Kairo.

/ATW
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Du tänker att även om AI kommer användas mer, tex i AV, så kommer det lämnas helt ifred av lagstiftare, dvs sådana saker kommer ingen att tänka på och reglera tex i lagar?

Jag är ganska övertygad om att det dels kommer standardiseras, algoritmer kommer godkännas, bil-till-bil-kommunikation blir standard (finns reddan och alla stora tillverkare har det inom kort) och jag utesluter inte att en mängd andra hjälpsystem kommer både att introduceras och standardiseras, tex samarbete med fasta sensorer i korsningar, övergångar etc.
Problemet är att man inte kan lita på externa system, exempelvis så kan en basstation i mobilnätet starta om. Detta gör att bara långsam feedback kan ges på detta sätt (du kan få tillåtelse att göra något, men det kan inte användas för att stoppa dig). Av denna orsak så kommer biltillverkarna bara att använda sensorer i bilen för att fatta aktiva trafiksäkerhetsbeslut. Däremot så kan man fatta beslut om att sakta ned för att en bil 1km längre fram har sett en älg, detta för att minska olycksrisken.

Jag som bor bortom landsvägens räckvidd kan med lätthet konstatera att självkörande bilar inte kommer att klara av att köra hem mig från jobbet på länge än. Det finns alldeles för många svåra beslut att fatta. Vi har vägar utan mittlinje och med mötesplatser, vi har djur som betar i vägkanten, vi har gott om vilt, vägen saknar till stor del markeringar alls, man kan inte möta bussen utan att gå utanför vägmarkeringarna osv osv.

Jag har extra allt i form av säkerhetssystem i min bil (förutom autonom styrning) och de systemen falsklarmar extremt mycket där jag bor, så mycket att jag tidvis stänger av dem. Sensorer är känsliga mot smuts från vägen, saltstänk, snö, bara för att ge några exempel. Snabba temperaturförändringar kan också vara problematiska. Sedan har vi problemen med autobromsen som jag helt stängt av då den bromsar vid fel tillfällen (grässtrån år inte människor). Panikbromsvarningen larmar åtminstone ett par gånger per dag då man får möten på trånga vägar osv
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Okej, om det håller jag med dig. Den största utmaningen är troligtvis att anpassa lagarna.
Och framförallt under tiden då både människor och bilar skall köra blandat. Mycket lättare att hantera en miljö med enbart självkörande bilar, då behöver bilarna inte alls vara lika smarta.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet är att man inte kan lita på externa system, exempelvis så kan en basstation i mobilnätet starta om. Detta gör att bara långsam feedback kan ges på detta sätt (du kan få tillåtelse att göra något, men det kan inte användas för att stoppa dig). Av denna orsak så kommer biltillverkarna bara att använda sensorer i bilen för att fatta aktiva trafiksäkerhetsbeslut. Däremot så kan man fatta beslut om att sakta ned för att en bil 1km längre fram har sett en älg, detta för att minska olycksrisken.

Jag som bor bortom landsvägens räckvidd kan med lätthet konstatera att självkörande bilar inte kommer att klara av att köra hem mig från jobbet på länge än. Det finns alldeles för många svåra beslut att fatta. Vi har vägar utan mittlinje och med mötesplatser, vi har djur som betar i vägkanten, vi har gott om vilt, vägen saknar till stor del markeringar alls, man kan inte möta bussen utan att gå utanför vägmarkeringarna osv osv.

Jag har extra allt i form av säkerhetssystem i min bil (förutom autonom styrning) och de systemen falsklarmar extremt mycket där jag bor, så mycket att jag tidvis stänger av dem. Sensorer är känsliga mot smuts från vägen, saltstänk, snö, bara för att ge några exempel. Snabba temperaturförändringar kan också vara problematiska. Sedan har vi problemen med autobromsen som jag helt stängt av då den bromsar vid fel tillfällen (grässtrån år inte människor). Panikbromsvarningen larmar åtminstone ett par gånger per dag då man får möten på trånga vägar osv
Jag tror också att det kommer (jag aktar mig för alltid/aldrig) finnas användningsområden där AV inte kommer vara svaret, för bökigt och för lite volym, och man kommer att få lösa det med egen självkörd bil och det du beskriver är nog ett sådant.
 
A Alexn72 skrev:
Kör du tesla?
A AndersS skrev:
Nja, har kört med dagens system i ca 5 år och det skiljer marginellt vad som hänt fram tills idag, men har kanske fel;)
Våra 70-80 vägar, med kurvor och backkrön gör resan ibland lite spännande där chauffören kör mjukare. Även låg sol med starkt motljus till kameran ger vissa problem, men också en sliten nedkörd vägbana med spår där bilen tycker man ska ligga lite vid sidan av spåren, gärna på kanten av dem.
Njet, men har även testat deras system och känns ganska lika, förutom att jag inte har en elbil.
 
A AndersS skrev:
Njet, men har även testat deras system och känns ganska lika, förutom att jag inte har en elbil.
Testat detta året?
Annars är det lite som att säga att man provat smartphone... 1993....
 
Betänk också att självkörande "taxibilar" i snitt per resenär kommer att köra mer än vad privata bilar. Min bil går till jobbet och hem igen. En självkörande "taxibil" skall dessutom köra till dess att den får nästa körning, den skall köra till sin nästa körning och den skall köra ut ur stan för att parkera. Detta leder till att det kommer att bli mer trafik i stan.

Om man då dessutom tänker sig att det blir enklare att ta bilen till jobbet med dessa fordon, då inser man snabbt att de inte kommer att tillåtas vara billiga i städerna, man kommer att få kraftiga trängselskatter som inte ger mängdrabatt.

Vill man ha ett effektivt transportsätt i stan som ändå ger fördelen av en bil, då är någon form av "poddar" som går på spår (monorail, järnvägsspår, separerade vägar eller liknande) det som gäller. Förvaringen av podden är ju iofs också ett problem, men om man kan sätta dem i "tåg" så att de åker tillsammans så blir det både tätt och effektivt. Tänk sedan om poden kan köra själv när du närmar dig hemmet, eller jobbet (jag tänker mig något som ser ut som en Renault Twizy), då har vi något som nog kan fungera hyfsat och ändå ge en upplevelse som är OK.

Det som behövs är dock automatiserad uppkoppling och urkoppling ur tågen på ett skalbart sätt. Man kan kanske bli inkopplad i ett tåg när man är nära hemmet och sedan kopplas dessa tåg ihop till större tåg. Man behöver dock en "bangård" för omväxling någonstans på vägen mot målet. Man kan inte låta alla Poddar att kopplas in oberoende av start eller mål.

Det absolut rimligaste jag har lyckats komma på är att man faktiskt har en minibil för en person som kör upp från sidan på en vagn och sedan transporteras in till bangården där den byter till en annan vagn som går till måldestinationen, där kör man av och fram till destinationen.

Nu är ju detta en utopisk idé, men det visar lite på vilket problem som vi egentligen försöker lösa med både kollektivtrafik och bilar mellan hemmet och arbetsplatsen. Vi kan optimera på olika parametrar med olika lösningar, men i praktiken så fungerar alla lösningar likadant. Den enda skillnaden mot kollektivtrafik i mitt exempel ovan är att jag har en podd istället för att jag enbart flyttar människan. Podden är till för att lösa "the last mile problem" (där "last mile" varierar stort i längd, i mitt fall är "last mile" vid hemmet ca 14km, dvs halva resan till jobbet, vid jobbet ca 1-1,5km beroende på lite olika aspekter).

Om man nu tänker sig att man istället har bilar som gör "platooning" på dedicerade vägar, då får man ungefär samma funktion, men med lite större fordon. Nästan lika effektivt och det skulle göra byten av "platoon" mycket enklare (öppna/stäng en lucka).

Vad är då slutsatsen av detta? Så länge vi vill ha en egen "podd" så kommer den att vara ett problem oavsett storlek. Det rimligaste är dock platooning av fordon, det gör att man klarar av att hålla en hög hastighet med ett relativt litet avtryck på markytan. Men bilarna måste sedan ut ur staden också. En del kommer att vara privata, andra kommer att agera taxi. Men de kommer till största delen att köra på dedicerade "vägar" (utom last mile). Men detta är bara möjligt när man inte har mänskliga chaufförer längre.
 
Maskintok skrev:
Jo jag jobbar en del med detta..
glöm det på kort sikt... kräver många år till..
Nu idag har 3 maskiner stannat av de 8 som sveaskog har igång...
Det tar 1. 5 tim att byta batterierna..
kall morgon och de har bara hälften av sin styrka kvar... Så nu räckte de inte ens i 3 Tim..

att ha övertro om detta är att blunda för verkligheten.. evighetsmaskinen har långt kvar... Och det borde denna man ha insett...

Nä det kommer inte bli något av detta förens alla har slutat med att mangla industrin i miljödomstolar...
Så du menar att industrin skall få frikort att göra vad de vill och sen inte betala nåt när det blir spill och olyckor?
 
A
T Tommynorskens skrev:
Så du menar att industrin skall få frikort att göra vad de vill och sen inte betala nåt när det blir spill och olyckor?
Nej inte alls..
Men som det är nu hinner mycket hända under tiden en ansökan ligger över tillstånd..
runt 7-10 år är inget ovanligt för tillståndsprövning.. det är inte att anse att landet vill ha industri...

Vad gäller bolagens skyldighet gentemot miljöbalken är en helt annan fråga.
 
A Alexn72 skrev:
Testat detta året?
Annars är det lite som att säga att man provat smartphone... 1993....
I somras och den hade köpts under våren, skulle vara en ny modell, var lite mindre och hade vanliga dörrar.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Den bryter inte mot lagen när den gör det. Det är lagligt att skära heldraget om trafiksituationen så kräver och det kan göras utan risk.

Det största problemet är människor i trafiken (som förare, som gående, som cyklister). Skulle man kunna eliminera dessa så kan man också göra trafiken enkel och effektiv. Detta gör att man idag kan ha självkörande bilar på motorvägen, de behöver (i princip i alla fall) inte interagera med människor på denna (annat än de som kör i samma riktning och ur detta perspektiv är relativt ofarliga). De behöver inte oroa sig för djur pga viltstängsel. Osv osv.

För att kollektivtrafiken skall vara effektiv så placerar man den gärna planskilt eller i egna filer/spår. Detta skulle även kunna gälla självkörande fordon. Det finns en orsak till att fordonen i "Femte elementet" kör som de gör på autopilot...

Mercedes gick ju exempelvis ut och berättade häromåret att deras logik kommer alltid att prioritera att rädda passagerarna i deras bilar i oklara situationer. Detta eftersom det är dessa personer som är deras kund. Detta är ett exempel på den typ av kategoriska beslut som ett självkörande system behöver ha som vägledning. Detta skulle då kunna leda till att man aktivt väljer att köra på en person som befinner sig på vägen istället för att väja ned i diket...
Har du nån källa på det? För det låter som en katastrof att invänta oavsett hur du vänder på det. För om så är fallet skulle deras bilar plöja in i en folkmassa för att klara av att rädda sin passagerare? Låter osannolikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.