D djac skrev:
Nä, det gör jag inte riktigt.
I princip jo, eftersom jag inte håller med om att bilismen (förutom jobbresor där det är möjligt) måste minska kraftigt.
 
D djac skrev:
Jag tror det är svårt att hitta någon som är engagerade i alla områden överallt, så tror jag att det kommer fortsätta vara och en del kommer nog fortsätta fokusera på bilar medan andra kommer välja ett annat område. Dock är bilen så synlig att jag misstänker att den kommer fortsätta få stor uppmärksamhet, medan de norrländska torvmarkerna fortsatt kommer vara en aning abstrakta för flertalet.
Då är det väl dags att man försöker ändra på det istället för att gilla läget?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
För den som kör ganska lite är km-skatt ett bra alternativ, bättre än en fast vägtrafikskatt på bilen. Det blir lite mer rättvist helt enkelt.
Och de som har långt till jobbet på landsbygden drabbas oerhört hårt, eller hur tänkte du?
 
T TH885 skrev:
Detta är precis varför det inte kommer bli självkörande bilar.
Dom kan inte avgöra vad som är mindre bra på att köra på vid en sådan situation så som en människa kan.
Finns såklart alltid situationer där man kan tycka att människor kan fatta bättre beslut än en dator men är människor så jäkla bra förare egentligen?

Statistik kan vridas och vändas lite hur som helst men detta är ändå lite roande läsning från tesla:
https://insideevs.com/news/537818/tesla-autopilot-safety-report-2021q2/

Där konstaterar de att bilar med atopilot och alla säkerhetssystem aktiverade har orsakat 1 olycka per 4.41 miljoner körda miles.
Med dessa system avstängda och bilen alltså framförd helt manuellt av en människa så är siffran 1 olycka per 1.2 miljoner körda miles.

Det kan man, om man är på det humöret, tolka som att mänskliga förare är nästan 4ggr mer benägna att orsaka en olycka jämfört med en självkörande bilar. Därmed har de självkörande bilarna redan passerat oss i skicklighet, med råge.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
D
K karlmb skrev:
Då är det väl dags att man försöker ändra på det istället för att gilla läget?
Nä, det är bara på byggahus det finns folk som kan allt om allt, så är det inte i verkligheten.
 
D
K karlmb skrev:
I princip jo, eftersom jag inte håller med om att bilismen (förutom jobbresor där det är möjligt) måste minska kraftigt.
Fast du håller ju på att rädda kolsänkorna säger du, det är väl bra?
 
S Stuff skrev:
Finns såklart alltid situationer där man kan tycka att människor kan fatta bättre beslut än en dator men är människor så jäkla bra förare egentligen?

Statistik kan vridas och vändas lite hur som helst men detta är ändå lite roande läsning från tesla:
[länk]

Där konstaterar de att bilar med atopilot och alla säkerhetssystem aktiverade har orsakat 1 olycka per 4.41 miljoner körda miles.
Med dessa system avstängda och bilen alltså framförd helt manuellt av en människa så är siffran 1 olycka per 1.2 miljoner körda miles.

Det kan man, om man är på det humöret, tolka som att mänskliga förare är nästan 4ggr mer benägna att orsaka en olycka jämfört med en självkörande bilar. Därmed har de självkörande bilarna redan passerat oss i skicklighet, med råge.
Ja, men de klarar inte alla trafiksituationer.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Det tidigare inlägget med äggen förstod jag inte syftet med, men är nog min läsförståelse som brister, annat än ställa olika grupper mot varandra utifrån fördomar.
Och i svaret jag ger bara konstatera att vi lever under olika förutsättningar och tro på utveckling.
Eller så är jag otydlig helt enkelt. Men för mig är det närmast självklart att förändringar leder till att intäktströmmar förändras och att vissa kommer förlora och andra vinna. Att den enorma omställning, som jag tror på, skulle lämna alla orörda är nog osannolikt, de flesta kommer följa med i förändringarna och de kommer klara sig bra, en del kommer ha svårare och där kommer det märkas. Detta är ju inget nytt utan är mer en konstant i vår utveckling. Skulle kravet vara att ingen får märka något negativt så hade inte mycket hänt.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men de klarar inte alla trafiksituationer.
Det gör inte människor heller :) :)
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men de klarar inte alla trafiksituationer.
Men uppenbarligen tillräckligt många situationer för att statistiskt sett redan vara bättre än människan.
Med det sagt kan vi vända på hela resonemanget. Tekniken är redan mer mogen än vad genomsnittsmänniskan är. Det säkraste vore nog att vi omedelbums gör ALLA bilar till självkörande.
Så kan vi sen i liten skala börja lite forskning och begränsade försöksperioder med mänskliga förare. Så får framtiden utröna när människosläktet egentligen är redo för att framföra bilar
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men de klarar inte alla trafiksituationer.
Inte de mellan 10 och 20 förarna som smällde igår heller...
Varför SvD bara rapportera om 4st vet jag inte...
Men detta är inget ovanligt.... tur att de inte var en självkörande bil inblandad ;)
 
  • Skärmdump av en nyhetsartikel om flera bilar bärgade efter en kökrock på E22.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
djac
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Men uppenbarligen tillräckligt många situationer för att statistiskt sett redan vara bättre än människan.
Med det sagt kan vi vända på hela resonemanget. Tekniken är redan mer mogen än vad genomsnittsmänniskan är. Det säkraste vore nog att vi omedelbums gör ALLA bilar till självkörande.
Så kan vi sen i liten skala börja lite forskning och begränsade försöksperioder med mänskliga förare. Så får framtiden utröna när människosläktet egentligen är redo för att framföra bilar
Och alla vägar, utan vägmakeringar, grusvägar, etc, så vill man ut och "åka" bil måste man bo i större städer och med bra markerade vägar. Men där ska vi ju åka kollektivt eller annat mindre fordon;)
 
D djac skrev:
Fast du håller ju på att rädda kolsänkorna säger du, det är väl bra?
Jag håller på med bilarna främst.
 
A Alexn72 skrev:
Inte de mellan 10 och 20 förarna som smällde igår heller...
Varför SvD bara rapportera om 4st vet jag inte...
Men detta är inget ovanligt.... tur att de inte var en självkörande bil inblandad ;)
De systemen kräver inga autonoma bilar, det har jag haft i många år i mina bilar med konstantfarthållare som detekterar framförvarande och bromsar eller stannar bilen, kollisionsskydd med broms och undanstyrning på landsväg vilket även detekterar djur, liknande i stadsmiljö och lågfart som bromsar in för utkörande bilar, gående, cykliste, etc, Finns ytterligare lite systen men som inte hjälper till i exemplet med Lund.
 
D djac skrev:
Eller så är jag otydlig helt enkelt. Men för mig är det närmast självklart att förändringar leder till att intäktströmmar förändras och att vissa kommer förlora och andra vinna. Att den enorma omställning, som jag tror på, skulle lämna alla orörda är nog osannolikt, de flesta kommer följa med i förändringarna och de kommer klara sig bra, en del kommer ha svårare och där kommer det märkas. Detta är ju inget nytt utan är mer en konstant i vår utveckling. Skulle kravet vara att ingen får märka något negativt så hade inte mycket hänt.
Visst behöver en stor omställning göras!
Problemet här är att många låser sig som du när man ifrågasätter just ifall det är lämpligt eller ens möjligt att strypa vägtrafiken.
Om man inte borde kraftsamla där det kan gå fortast och billigast istället för att ägna sig åt plakatpolitik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.