Fick öppen fiber installerat av Telia för ett tag sedan men de installerade inget fiberuttag utan fibern går direkt från väggen in i mediaomvandlaren. Nu behöver jag ett fiberuttag eftersom kabeln som kommer ut från väggen har en för stor kontakt för den nya mediaomvandlaren. Telia kommer hit och installerar ett fiberuttag och jag undrar om de kan debitera mig för det? ...känns som att det var något som borde ingått när fibern ursprungligen installerades för 21 900 kr.
 
Redigerat:
Varför byttes medieomvandlaren?
 
  • Gilla
NeLa1
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Varför byttes medieomvandlaren?
För att jag bytte till en annan leverantör.
 

Bästa svaret

J
  • Gilla
NeLa1 och 1 till
  • Laddar…
Alternativt att du kontaktar din nya operatör och frågar vad som krävs för att kunna slutföra din installation av medieomvandlare.
Du beställer ju en lösning av dem, ev. får de kontakta Telia för åtgärd utifrån deras avtal att hyra fiber från Telia.
Jag ser det som att det är den nya operatören som ska åtgärda och leverera vad du beställt.
 
  • Gilla
NeLa1
  • Laddar…
Kan du lägga upp bilder?
 
  • Gilla
NeLa1 och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Om man inte vill ordna med nytt uttag går det utmärkt att använda en adapter. Din nuvarande är SC men du behöver nu LC.
[länk] /> LÅ/p/5063924

Efter adaptern kopplar du en LC fiberpatchkabel till den nya mediaonvandlaren. Om de nu inte gör det gratis.
Tack för tipset! Känns dock inte fackmannamässigt utfört när kabeln kommer direkt ut ur väggen istället för att ha ett fiberuttag.
A Andy78 skrev:
Kan du lägga upp bilder?
Fiberkabel kommer direkt ur väggen och ansluter till blå fiberkontakt utan fiberuttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som man kan se på bilden saknas ett fiberuttag utan fiberkabeln kommer direkt ut väggen och slutar med en fiberkontakt (den blå). För den nya mediaomvandlaren har jag fått till en kabel där den ena kontakten ska in i mediaomvandlaren och den andra ska in i fiberuttaget (som jag ju saknar)
Fiberkabel med blå fiberkontakt och en vit kopplingskontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A AndersS skrev:
Alternativt att du kontaktar din nya operatör och frågar vad som krävs för att kunna slutföra din installation av medieomvandlare.
Du beställer ju en lösning av dem, ev. får de kontakta Telia för åtgärd utifrån deras avtal att hyra fiber från Telia.
Jag ser det som att det är den nya operatören som ska åtgärda och leverera vad du beställt.
De nya operatören försöker åtgärda situationen och en del i det är att de har beställt att en tekniker från Skanova kommer hem till mig och installerar ett fiberuttag. Min fråga i detta forum är om jag verkligen behöver betala för det eftersom jag tycker att ett fiberuttag borde installerats när de drog fiber till min fastighet. Är inte det något man rimligen kunde förväntat sig?
 
Dosan som är öppen är ditt fiber uttag.
Fibern kommer in där sen slingas den och är skarvad med en sc kontakt.
 
Vad har du fått för mediaomvandlare av telia?
 
A Andy78 skrev:
Dosan som är öppen är ditt fiber uttag.
Fibern kommer in där sen slingas den och är skarvad med en sc kontakt.
Hmm, varför har då Bahnhof beställt att en tekniker från Skanova kommer hem till mig för installation? ...jag har skickat exakt samma bild till dem.

Hur går jag tillväga för att stoppa in den tjocka kontakten av patchkabeln in i fiberuttaget? ...eftersom den smala kontakten ska in i den nya omvandlaren.

Vet nämligen inte hur jag frikopplar uttaget från den befintliga omvandlaren.
 
A Andy78 skrev:
Vad har du fått för mediaomvandlare av telia?
Min befintliga (den på bilden) är omvandlaren från Telia.
Öppet nätverksskåp med Telias omvandlare, fiberoptiska kablar och elektrisk anslutning inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Andy78 skrev:
Vad har du fått för mediaomvandlare av telia?
Är väl den på bilden? En Intenoswitch med SFP och sedan "pigtail" svetsad.
 
N NeLa1 skrev:
De nya operatören försöker åtgärda situationen och en del i det är att de har beställt att en tekniker från Skanova kommer hem till mig och installerar ett fiberuttag. Min fråga i detta forum är om jag verkligen behöver betala för det eftersom jag tycker att ett fiberuttag borde installerats när de drog fiber till min fastighet. Är inte det något man rimligen kunde förväntat sig?
Fiberuttag har inte varit standard utan man har även gjort installation enligt din bild, som väl är Telia Inteno.
Så det är upp till din nya leverantör, Bahnhof, hur de vill leverera din lösning och hur de tar betalt.
Det är ingen felaktig installation du fått utan monteringskasetten för Intenoswitchen är gjord för att slinga fiber och även kunna fixera svetshylsan mellan inkommande fiber och pigtail som ansluter till till SFP i Inteno.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Om det är den modellen som jag förmodar att det är så sitter switchen på en montageplatta och går att plocka bort du kan då sätta en sc-sc eller sc-lc kontakt i lådan, det sitt en fiber med sc , fibern i lådan har en sc kontakt.

Typ https://www.fs.com/de-en/products/22332.html
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.