Nu spelar det inte jättestor roll men skrev fel - vi har en Jötul (F373), inte en Contura.

Och så får jag passa på o skämmas lite - vi kör 2 vedklamplar i botten, sen endel tändved kors o tvärs/omlott ovanpå och emellan tändveden, strax innan toppen så lägger vi braständare (träullen). Skulle ju kunna funka bra utan då tändveden ofta är vädligt torr men blir bra drag med det.
 
A
A ArneTW skrev:
Slänger man in stumpar och bitar av stearin förstår jag att det rinner.

Men lättdoppade kottar för eldstart lär inte vara nåt problem ens i en Contura...

/ATW
Lätt doppad kotte låter ofullbordat...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Hustomten på stenstranden och 13 till
  • Laddar…
A
förr la man porösboad i diesel eller annan vätska... brinner som tusan och inte kladdar det heller..
 
Åsa Lund
Det finns så kallade tändkuber att köpa också. Ser ut som små bitar av tretex som är doppade i paraffinolja.
 
  • Gilla
Ställmästarn och 1 till
  • Laddar…
A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det finns så kallade tändkuber att köpa också. Ser ut som små bitar av tretex som är doppade i paraffinolja.
Ja de funkar de med..
bäst tyckte jag lidls är.. Men de luktar satan.. ;)
 
  • Haha
Åsa Lund
  • Laddar…
Att tänka på med kottar:
Kottar innehåller höga halter med lignin. Detta ger ett högt bränslevärde men vid ofullständig förbränning också mer av den ohälsosamma gasen polyaromatiska kolväten (PAH) än vanlig ved (finns även i cigarettrök).

Så att tända spisen är väl OK men när man ska grilla mat eller sitter vid eld/rök så kanske man ska tänka sig för....
 
  • Gilla
kattlucka
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Ja de funkar de med..bäst tyckte jag lidls är.. Men de luktar satan.. ;)
Och billigast är antagligen https://ekostormarknad.se/

Förpackning med 32 BBQ-tändkuber, märkt "Alltid på eko" och priset 4,98 kr/st av märket Koopman.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


16 öre styck tror jag är svårslaget även om man måste bryta isär dem själv. :D Tveksam på om kotthanteringen lönar sig även om de kan passa som gåbortpresenter eller vara kul av andra skäl än ekonomiska.
 
  • Gilla
  • Wow
MC-kungen och 3 till
  • Laddar…
Intressant att fundera på vad som är miljövänligast.

Jag tror fortfarande på tidningspapper och mjölk/äggkartong...

När det gäller "farliga" gaser från kottar kansk man inte ska börja grilla korv direkt när man har tänt utan att vänta på kolglöden, att då hitta nåt farligt mer än värme är bra gjort.

/ATW
 
  • Gilla
Ingemarn78 och 3 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Och billigast är antagligen [länk]

[bild]

16 öre styck tror jag är svårslaget även om man måste bryta isär dem själv. :D Tveksam på om kotthanteringen lönar sig även om de kan passa som gåbortpresenter eller vara kul av andra skäl än ekonomiska.
Åh fan.. är det på nätet?
 
Maskintok skrev:
Åh fan.. är det på nätet?
Vet inte om de har näthandel. Tror inte det. Jag har bara handlat i fysisk butik.

Och tändkuberna är helt ok. Aldrig direkt jämfört med andra sorter utan tycker att de flesta fungerar som förväntat.
 
A ArneTW skrev:
När det gäller "farliga" gaser från kottar kansk man inte ska börja grilla korv direkt när man har tänt utan att vänta på kolglöden, att då hitta nåt farligt mer än värme är bra gjort.

/ATW
Vore man oroligt lagd är nog korven farligare.

Att göra egna tändkottar är väl ett enkelt och trevligt pyssel, man kanske skulle passa på innan det blir klassat som miljöfarlig verksamhet.
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Vet inte om de har näthandel. Tror inte det. Jag har bara handlat i fysisk butik.

Och tändkuberna är helt ok. Aldrig direkt jämfört med andra sorter utan tycker att de flesta fungerar som förväntat.
Jag använder helst näver eller äggkartong..
Men egna påhitt går lika bra..
tänder alltid med täljda splintor och annat smått..
Men har använt tändkuber mm främst när frugan ska igång med elden.. hon finner ingen glädje i att mys starta brasan...
A ArneTW skrev:
Intressant att fundera på vad som är miljövänligast.

Jag tror fortfarande på tidningspapper och mjölk/äggkartong...

När det gäller "farliga" gaser från kottar kansk man inte ska börja grilla korv direkt när man har tänt utan att vänta på kolglöden, att då hitta nåt farligt mer än värme är bra gjort.

/ATW
Finns mycket som får en miljötomte att bli galen... Som när man struntar i att diska förpackningar..
 
  • Gilla
AAkermo och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag använder helst näver eller äggkartong.
Näver slår naturligtvis det mesta! Äggkartonger har jag aldrig vågat prova för det har jag lärt mig här vore miljöbrott! :surprised::thumbdown:

(Eller så är det för att bekanta med höns behöver kartongerna bättre än jag) :crysmile:
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Näver slår naturligtvis det mesta! Äggkartonger har jag aldrig vågat prova för det har jag lärt mig här vore miljöbrott! :surprised::thumbdown:

(Eller så är det för att bekanta med höns behöver kartongerna bättre än jag) :crysmile:
Jo idioter och anseende mindre intelligenta finns gott om.. även så jag i vissa frågor kan jag tänka mig.. ;)
Men miljöbrott med äggkartong... nä tvärtom.. en äggkartong ger hög värme till brasan, vilket leder till bättre förbränning..
näver kan vara motverkande... ibland kan den ge rök väldigt länge innan det verkligen tar sig... Och då är förbränningen sämre.. Men det luktar gott. ;)
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
T
Diesel
 
  • Haha
  • Gilla
kattlucka och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.