M m@s skrev:
För att täcka den igensatta dörren mellan kök och vardagsrum kanske.

Vi kom fram till att den väggen är bärande, en konstruktör kommer i veckan och tittar på hur vi ska lösa det.
 
J John Eiderfors skrev:
Hallå där, det känns som om vi har varit mer än 15 år för tidiga; i princip har vi gjort allt detta + lite till. Dessutom rev vi bort allt golv (korkmatta, gammal parkett, etc), la en styv matta, i något rum ytterligare en matta, allt för att få samma nivå i alla rum, och följdaktligen ingen tröskel. Allt gjordes också innan skåp, garderober, kyl, frys, diskbänk, etc installerades; vägg - till - vägg med ekparket (oljad) i samtliga rum förutom våtutrymmen. Det vi har bytt ut är Halogen-spottar mot LED-spottar x 12st, a 850 Lumen och dimbart i vårt kök. Allt detta gjordes sommaren 2005./John/0761336677
vad roligt att du har gjort liknande! Det är så lätt att det blir mer än bara kök… man börjar spåna vidare och planterar ett litet frö hos frun sen spårar det iväg
 
Nu har vi kommit fram till att det blir osb+gips på väggarna. Elektrikern var här igår, och vi planerade hela arbetet, vi kommer att sänka taket för att lättare dra all ny el samt installera in spottar. Någon som gjort detta tidigare och har lite tips hur man går tillväga?
 
M
Uppmuntrande ord kommer här. Jag älskar såna här trådar. Underbart att få följa. Kan inte bidra så mycket men kommer följa varje uppdatering! Lycka till med genomförandet :)
 
  • Gilla
Ryttarnn
  • Laddar…
A
R Ryttarnn skrev:
Jag rev sista gipsen och reglarna som var mellan köket och vardagsrummet. Nu väntar jag på elektrikern för att koppla bort elen i taket. Sen blir det att riva takgipsen samt golvet.
[bild] [bild]
Är det katten som hänger i taket?
 
  • Gilla
Ryttarnn
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Är det katten som hänger i taket?

Fråga inte… en dammsamlare är det iaf
 
M Miscela skrev:
Uppmuntrande ord kommer här. Jag älskar såna här trådar. Underbart att få följa. Kan inte bidra så mycket men kommer följa varje uppdatering! Lycka till med genomförandet :)
tack jag håller med, jag älskar där man får följa hela bygget, och bilder!! Älskar bilder för att se alla problem respektive lösningar. Hoppas du kommer bli nöjd av att få följa bygger.
 
  • Gilla
Miscela och 1 till
  • Laddar…
Om du ska sänka taket så sätt upp 28x70 cc300mm på takstolarna.
Då kan elektrikern enkelt dra sina slangar och sätta dosor.

//AA
 
S saiter skrev:
Om du ska sänka taket så sätt upp 28x70 cc300mm på takstolarna.
Då kan elektrikern enkelt dra sina slangar och sätta dosor.

//AA
Det sitter redan gles dock men plasten sitter över kan man sätta glesen tvärsöver istället?
Likt bilden nedan
Wooden slatted ceiling under construction, slats installed in a double cross pattern with visible plastic sheeting.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


eller kanske lättast att slita väck plasten samt glesen och glesa om?

”Edit: vi har 1,5 plans hus så det är mellanbjälklaget vi ser på bilderna
 
Vad har du för cc mått på glesen?

Plasten är nog inte för att hindra luften att tränga in i isoleringen som om det varit ett enplanshus.
Så då kan du kanske göra hål i plasten och dra slang. (Ev. tejpa hålen efter. )

Du kan ju lägga dubbel gles också.

Va ska du ha i taket sen?

//AA
 
S saiter skrev:
Vad har du för cc mått på glesen?

Plasten är nog inte för att hindra luften att tränga in i isoleringen som om det varit ett enplanshus.
Så då kan du kanske göra hål i plasten och dra slang. (Ev. tejpa hålen efter. )
Du kan ju lägga dubbel gles också.

Va ska du ha i taket sen?

//AA
CC 30, kommer 1200 gips.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Du kanske inte behöver glesa på andra ledden bara du kommer fram med slangarna?

//AA
 
R Ryttarnn skrev:
Har rivit gipsen på ena sidan för att få en lättare överblick, nu blir det att fälla in en balk där väggen varit innan.
[bild] [bild] [bild]
Bärande i mitten?
 
H Hussematte skrev:
Bärande i mitten?
Precis balken går till ”hörnet” en HEA-160 ligger infälld se bild nedan.
Infälld HEA-160 balk i taket markerad med en cirkel över trästolpar och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FMCW och 1 till
  • Laddar…
Nu har ett par byggare samt en konstruktör varit och tittat och skickar mig en offert inom det närmsta. Det ser ut som vi byter ut balken till en storlek större dvs en HEA 200, men detta är inte hugget i sten än. Konstruktören skulile återkomma med ett förslag.

Har en annan fundering. Vi har tänkt sätta downlights i taket ifrån Hide a lite.
Förpackning med 6 stycken Hide a lite downlights för inbyggnad i tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En byggare rekomenderade att bara plocka bort plasten i taket så att glesen blir tillgänglig för att kunna dra kabel och flexslangen över. vi kommer montera glesdosor där downlightsen kommer monteras.

Tycker ni detta är en bra ide att ta bort plasten?
eller ska vi glesa upp nytt över plasten?
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.