Fortsätter på samma tråd. Bygger ett orangeri/gästhus (Attefallshus). Blir murat i lecasten.
 
  • Grundläggning för ett Attefallshus med armeringsjärn, omgivet av natur och sjö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grund platta för ett orangeri/gästhus under konstruktion med lecasten och isolering synlig i utomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BjörnKraft och 13 till
  • Laddar…
Betong klar, väntar på att den ska brinna klart.
 
  • Nyutgjuten betongplatta med släta ytor och armeringsjärn, omgiven av grus och natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
miaweave och 5 till
  • Laddar…
B billy_baver skrev:
Om man ser rent ekonomiskt på det skulle ny timmerstomme blivit billigare, eftersom den hade krävt mycket mindre arbete på byggplatsen. Exempelvis rent interiört är det endast den öppna takstolen som syns av ursprunget. Gissningsvis är minst 80 procent av materialet nytt. Och återvinningen av de sista 20 procenten har kanske fördubblat produktionstid och kostnad. Om det är värt det? Ja, somliga tycker väl det.

Dessutom har detta projekt egentligen inte handlat om EN bevarandevärd miljö, utan om TVÅ: Dels torpet som rivits på byggtomten, och dels ladugården i dess ursprungliga sammanhang. Strikt antikvariskt skulle det förstås varit bättre att hävda båda dessa objekt i de båda sammanhang där de tillkommit. Nej, jag förstår att detta ideal inte var inom rimligt räckhåll. Men lite synd är det ju.
Med facit i handen så kan jag bara konstatera att ladan hade hamnat på soptippen då Byggmax byggt en ny bygghandel på fastigheten. Torpet som fanns på plats var rutten och hade missköts de sista 50 åren. Så jag räddade en lada och byggde ett fungerande hus på platsen. Det blev inte dyrare att flytta stommen då det är ett fackverk av stockar som gick snabbt att montera ihop på platsen. Och ja jag gjorde jobbet själv med några kompisars hjälp (nermonteringen och återmontaget).
 
  • Gilla
BjörnKraft och 1 till
  • Laddar…
[QUOTE="Mossen stefan, post: 4477299, member: 136640" ... ]då Byggmax byggt en ny bygghandel på fastigheten.[/QUOTE]

Är det verkligen sant? Byggmax? Byggvaruhandel? Där?
 
B billy_baver skrev:
[QUOTE="Mossen stefan, post: 4477299, member: 136640" ... ]då Byggmax byggt en ny bygghandel på fastigheten.
Är det verkligen sant? Byggmax? Byggvaruhandel? Där?[/QUOTE]
Ja det är 100% sant.
 
Då har du utmärkt tomtläge
 
Är det på granntomten? Jag missförstår säkert
 
B billy_baver skrev:
Är det på granntomten? Jag missförstår säkert
Det är där Ladan stod innan jag flyttade den. Du hade ett ilägg att det var bättre att den stod kvar där den var. Som sagt då hade den blivit bränsle i avfallspannan i Finspång.
 
Aha, då förstår jag!

Men i ditt ställe hade jag nog valt att hellre flyttat ladan och låtit den fortsätta vara oisolerad lada intill en torpstuga. Restaurerad eller nyproducerad i samma stuk som den ursprungliga
 
B billy_baver skrev:
Aha, då förstår jag!

Men i ditt ställe hade jag nog valt att hellre flyttat ladan och låtit den fortsätta vara oisolerad lada intill en torpstuga. Restaurerad eller nyproducerad i samma stuk som den ursprungliga
Varför då? Den har inte haft en funktion de sista 50 åren bara stått och blivit försummad. Nu har den en funktion igen och kommer att finnas kvar i 100 år till. Jag anar att du inte kan acceptera att du hade fel i dina åsikter, med avsaknad av hela bilden. Jag har bara fått en negativ kommentar på mitt bygge och det är din kommentar.

Det fanns andra hus på fastigheten och flera ville flytta dem men bolaget som prospekterade byggmax mosade dem med grävskopan. Samma öde hade ladan också fått om jag inte flyttat den.

Mossen stefan Mossen stefan skrev:
Det är där Ladan stod innan jag flyttade den. Du hade ett ilägg att det var bättre att den stod kvar där den var. Som sagt då hade den blivit bränsle i avfallspannan i Finspång.[/QUOTE
 
  • Gilla
Peter #11 och 3 till
  • Laddar…
Mossen stefan Mossen stefan skrev:
Varför då?
Därför att jag själv verkligen hade haft nytta av en lada och tycker att den i nära ursprungligt skicka skulle utgjort en prydnad för en komplett gårdsmiljö. Och därför att det hade blivit ekonomiskt. Troligen bra mycket billigare och i det långa bättre än att köpa stall från exempelvis Ydregrinden eller Hordabalken.
 
B billy_baver skrev:
Därför att jag själv verkligen hade haft nytta av en lada och tycker att den i nära ursprungligt skicka skulle utgjort en prydnad för en komplett gårdsmiljö. Och därför att det hade blivit ekonomiskt. Troligen bra mycket billigare och i det långa bättre än att köpa stall från exempelvis Ydregrinden eller Hordabalken.
Varför köpte du inte ladan då?
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
B billy_baver skrev:
Aha, då förstår jag!

Men i ditt ställe hade jag nog valt att hellre flyttat ladan och låtit den fortsätta vara oisolerad lada intill en torpstuga. Restaurerad eller nyproducerad i samma stuk som den ursprungliga
Jag har lite svårt att förstå varför du ifrågasätter valet av att flytta en lada och därefter bygga om den till ett hus...såhär flera år senare, och kanske mest obegripligt varför du fortsätter att lista argument för vad du skulle välja att göra när den delen av projektet är färdig för länge sen?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T TobbeP skrev:
såhär flera år senare

Läs gärna tråden - exempelvis från början ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.