A AndersS skrev:
När vi köpte vår senaste nya diesel skrevs det på ett bilmärkesforum att det var ett stort misstag med diesel och att de skulle vara osäljbara, idag är man förvånad över det höga priset på begagnat av de modellerna.
Visst det händer säkert något framöver, men jag tar det lugnt.
En bensinbil är ju ännu mer lättsåld.
 
R Rkarlsson skrev:
Lunds är snyggare =) Men var tydligen ett fiasko, kanske funkar bra idag.
Spårvagnarna i Lund har främst haft problem med att de behövt tvärnita, hjulen tar skada av det och vagnarna måste in på hjulsvarvning.

Anledningen till att de behövt tvärnita?
Korkade bilister som kör rakt ut framför.. true story.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Isakare Isakare skrev:
Stor skillnad hur staden är byggd, och så är den helt platt. Även Malmö är en bra cykelstad.
Det handlar bara om incitament, så länge det är billigt och enkelt att ta bilen spelar det ingen roll hur städerna ser ut, det kan vara konstant nedförsbacke och solsken, det är ändå mer bekvämt att ta bilen.

I verkligheten ser vi att det blir allt bökigare, nya bostadshus i Malmö får tex inte bygga parkeringsplatser idag, medan de för bara ett kort tag sedan var tvungna att bygga sådana. Generellt sett byggs parkeringsmöjligheter bort i stadskärnorna, mer plats reserveras för kollektivtrafik och cyklister, detta ger mindre plats för bilar och hastigheten sjunker. På detta kan vi nog snart lägga trängselavgifter på nya högre nivåer, miljözoner, dubbdäcksförbud, minst dubblerat bensinpris och förmodligen någon form av kilometerskatt.

Efterhand kommer fler och fler välja annan transport än bilen och en del kommer då välja tvåhjuligt, cykel, elcykel, moped, elscooter, det som passar envar helt enkelt
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
K karlmb skrev:
En bensinbil är ju ännu mer lättsåld.
Var nog inte syftet med mitt inlägg att diskutera olika bilpriser, utan att belysa påståenden som görs kan vara helt felaktiga, speciellt i olika forum;)
Och det är nog lite mera komplext än att generalisera att en bensinbil är mera lättsåld en en diesel, speciellt när vissa bara finns med dieselmotor då blir det inte lätt att sälja den med bensinargumentet:cool:
 
Har någon i tråden nämnt hur mycket koldioxid som är "inbakad" i elbilen när den rullar av bandet? Jag har för mig att jag läst att elbilen liggger 50000 km back i jämförelse med en bensinbil. Någon som har koll på dagens siffror?

Om det ligger i den storleksordningen måste ju elbilen stoppas. Det är inte läge att frontlasta enorma utsläpp idag. Utsläppen måste ju minska nu.
 
Sittställning
makhno_ makhno_ skrev:
Har någon i tråden nämnt hur mycket koldioxid som är "inbakad" i elbilen när den rullar av bandet? Jag har för mig att jag läst att elbilen liggger 50000 km back i jämförelse med en bensinbil. Någon som har koll på dagens siffror?

Om det ligger i den storleksordningen måste ju elbilen stoppas. Det är inte läge att frontlasta enorma utsläpp idag. Utsläppen måste ju minska nu.

Aboslut, om det är så. Skulle du kunna länka källa på det för jag minns att detta blivit debunked några ggr men jag är för lat för att googla det just nu
 
makhno_ makhno_ skrev:
Har någon i tråden nämnt hur mycket koldioxid som är "inbakad" i elbilen när den rullar av bandet? Jag har för mig att jag läst att elbilen liggger 50000 km back i jämförelse med en bensinbil. Någon som har koll på dagens siffror?

Om det ligger i den storleksordningen måste ju elbilen stoppas. Det är inte läge att frontlasta enorma utsläpp idag. Utsläppen måste ju minska nu.
Frågan är ju vilka utsläppen blir när man fått förfina miljöavtrycket lite, det lär krävas några år av utveckling innan man är där men för att komma dit måste man få börja någonstans. Batteriutveckling går så fort att det är synd att hänga upp sig på vad som händer just nu eftersom det bara är en parentes i ett längre skeende.
 
Ganska skönt att inte planera något byte de närmaste åren.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Koldioxid som kommer från fossila bränslen vid eltillverkning idag är ju ett övergående problem, därmed så är det inte ett bekymmer på sikt. När Northvolt i Skellefteå öppnar fabriken och man ökar elproduktionen i norr för att matcha detta (via bland annat mer vindkraft som regleras av vattenkraften i norr) så kommer det att leda till att elbilar med Northvolts batterier inte ligger 5000 mil back.

Det som däremot är ett problem är när man öppnar nya kolkraftverk i Kina och dessa skall mata in mer energi i en expanderande kinesisk industri. Det är även ett problem när Sverige måste importera el från grannländerna för att vi inte har tillräckligt med koldioxidfri baskraft som är oberoende av väder.

Elbilarnas batterier är dock bara ett problem om de tillverkas där fossila bränslen tillverkar elen, dvs där ökningen av elproduktion sker med fossil energi..
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
makhno_ makhno_ skrev:
Har någon i tråden nämnt hur mycket koldioxid som är "inbakad" i elbilen när den rullar av bandet? Jag har för mig att jag läst att elbilen liggger 50000 km back i jämförelse med en bensinbil. Någon som har koll på dagens siffror?

Om det ligger i den storleksordningen måste ju elbilen stoppas. Det är inte läge att frontlasta enorma utsläpp idag. Utsläppen måste ju minska nu.
https://www.epa.gov/greenvehicles/electric-vehicle-myths#Myth5
 
Sittställning Forlowt skrev:
Aboslut, om det är så. Skulle du kunna länka källa på det för jag minns att detta blivit debunked några ggr men jag är för lat för att googla det just nu
https://group.volvocars.com/news/su...dia/ccs/Volvo_carbonfootprintreport.pdfrecent

Problemet med de som påpekar vad som "kommer" är att man måste stoppa det som släpps ut *nu*.

När elbilar är co2 neutrala och kärnkraften bara ger vatten som avfall kan vi ju börja använda dessa. Vi är ju i sitsen att man väntat på tekniska genomslag i 50 år och det går på tok för långsamt.

Det är skitlätt att sluta flyga och sluta/drastiskt dra ner på bilkörandet tills tekniken är här. Om det helt läggs på individen är det svårt men inte annars.

Vi har inte "ren" energi nog att täcka upp för avskaffandet av fossilbränsle. Vi måste dra ner på all energiförbrukning så länge.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Mikael_L
makhno_ makhno_ skrev:
Vi har inte "ren" energi nog att täcka upp för avskaffandet av fossilbränsle. Vi måste dra ner på all energiförbrukning så länge
Typ så, för det är just nu 80% av all energi som ska bort, om fossilt ska bort.
Det är elefanten i rummet.
 
D djac skrev:
det är alldeles för billigt att ta bilen
Enligt vem?
 
T tompaah7503 skrev:
Spårvagnarna i Lund har främst haft problem med att de behövt tvärnita, hjulen tar skada av det och vagnarna måste in på hjulsvarvning.

Anledningen till att de behövt tvärnita?
Korkade bilister som kör rakt ut framför.. true story.
OK, och aldring nånsin att någon glad cyklist gjort samma?
 
D
K karlmb skrev:
Enligt vem?
Du får läsa sammanhanget, det är för billigt för att alternativen ska vara attraktiva. Det är också för billigt sett till konsekvenserna och om vi ska kunna nå de målen vi behöver, det gäller inte bara bilkörning men även bilkörning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.