Snö13 Snö13 skrev:
Haha just det :)

Har redan underlagsmatta under den tjocka fårullsmattan idag. Skulle golvpapp ge bättre isolerings resultat?
Pappen tar bort eventuellt drag men isolerar inte nämnvärt i sig själv.
 
  • Gilla
Snö13
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Är det soffan som är kall eller drar det verkligen genom soffan? mot en ytter vägg kan du prova att dra ut den 10cm från väggen. Är det verkligen drag genom soffan skulle jag häfta plast på undersidan för att se om det hjälper.

Hur ser soffan ut? Är det en stoppad soffa eller en kökssoffa i trä med en massa spjälor?
Det är en vanlig billig L soffa från Ikea. Stoppad men är inte rejäl på något sätt. Soffan sitter mittemot stora eldstaden mitt i rummet så kylan kommer definitivt underifrån.
 
A
Snö13 Snö13 skrev:
Det är en vanlig billig L soffa från Ikea. Stoppad men är inte rejäl på något sätt. Soffan sitter mittemot stora eldstaden mitt i rummet så kylan kommer definitivt underifrån.
sitter det brädor runt grunden eller är det öppet?
 
F fribygg skrev:
Jag tror du behöver stoppa draget ute, under eller runt huset, annars kommer du ju alltid ha en kylande yta lika kall som uteluften ute bara några få cm under dina fötter.
Det är så det känns, ja. Jag får tyvärr inte göra något med själva stommen. Det är ett timmerhus med paneler från 20talet, jag kommer inte in emellan.
 
Maskintok skrev:
sitter det brädor runt grunden eller är det öppet?
Ursprungliga huset var ett timmer hus utan paneler, men brädor sattes upp någon gång under 20talet.

Känns inte som att det drar in från väggarna. Kylan kommer definitivt underifrån.
 
H hapazard skrev:
Men har du det i hela rummet?

Nej, bara "vardagsrumdelen". Köket sitter mot andra väggen med kylskåp, diskbänk mm, där har jag inget då det ska vara lätt att skura
 
A
Snö13 Snö13 skrev:
Ursprungliga huset var ett timmer hus utan paneler, men brädor sattes upp någon gång under 20talet.

Känns inte som att det drar in från väggarna. Kylan kommer definitivt underifrån.
nåjo... Det var grunden jämns med backen jag undrade över... Då jag har en sådan grund själv på mitt hus.. Där sitter det brädor som dragskydd...
 
Hej, jaha. Norra väggen sitter mot berget, söderut är det lite uppbyggd men utan brädor. Soffan sitter i mitten av rummet. Jag tror inte att man har någonsin försökt att stoppa blåsten utifrån, förutom den ursprungliga mossan / halmen.
 
A
Snö13 Snö13 skrev:
Hej, jaha. Norra väggen sitter mot berget, söderut är det lite uppbyggd men utan brädor. Soffan sitter i mitten av rummet. Jag tror inte att man har någonsin försökt att stoppa blåsten utifrån, förutom den ursprungliga mossan / halmen.
Det går bra med byggplast eller några brädor som stoppar det mesta av vinddraget...
 
Maskintok skrev:
Det går bra med byggplast eller några brädor som stoppar det mesta av vinddraget...
Ok, menar du att man drar lite plast runt hela underdelen av huset i så fall? Ska man gräva ned den undre delen i marken?
 
A
Snö13 Snö13 skrev:
Ok, menar du att man drar lite plast runt hela underdelen av huset i så fall? Ska man gräva ned den undre delen i marken?
Jajemän
Jo det kan man göra.. Eller så tar man lite stockar av klen diameter och lägger ovanpå plasten längst ner.. snön löser resten och isolerar grunden.. möjligt att man får ösa dit lite mer snö eftersom men detta blir tätt och skönt(y)
 
Snö13 Snö13 skrev:
Det är en vanlig billig L soffa från Ikea. Stoppad men är inte rejäl på något sätt. Soffan sitter mittemot stora eldstaden mitt i rummet så kylan kommer definitivt underifrån.

Finns det någonstans där eldstaden kan få luft ifrån när du eldar i den?
En större eldstad kräver stora mängder luft, och om man har tätat överallt så tar sig den luften in där den kan. T ex genom ett otätt dåligt isolerat golv.
Så när du eldar så känns det bara ännu kallare i soffan.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Hej - nej huset är inte tät någonstans. Dels gamla fönster och även ventilation i badrummet.

Så länge det inte är minusgrader ute eldar jag inte men det kommer ändå iskall luft upp genom soffan :(
 
Snö13 Snö13 skrev:
Hej - nej huset är inte tät någonstans. Dels gamla fönster och även ventilation i badrummet.

Så länge det inte är minusgrader ute eldar jag inte men det kommer ändå iskall luft upp genom soffan :((
Då är det nog inte mycket mer att göra än att försöka med en tjock matta och någon slags skiva under som dämpar draget just där soffan står.

På 1700-talet var de nog nöjda om de hade 10 -15 plusgrader inomhus på vintern. Sedan har nog den gamla isoleringen sjunkit ihop, som du säger. Dessutom hade de nog mer snö så de kunde skotta upp på utsidan.
 
  • Gilla
Snö13
  • Laddar…
Snö13 Snö13 skrev:
Det där är kanske så korkad att det kan fungera. Har du tipps på någon som håller värmen särskilt bra?
Vet inget om värme egenskaper, men det går väl att fråga en åf, tänkte mest för att slippa golvdrag och då kunna isolera med en tjockare matta ovanpå..
 
  • Gilla
Snö13
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.