Hej, jag är väldigt grön när det gäller renovering och behöver lite "annorlunda" råd.

Jag hyr ett torp från 1700-talet som har året runt standard men inte "riktigt". Främst isoleringen på golvet är yrsel. Det ligger antagligen 300 år gammal mossa eller halm under golvet som har sjunkit ihop och släpper in blåsten. När det blir minusgrader ute så trycks kylan in under stugan och kommer upp just precis där jag har soffan och matbordet. Det stiger iskall luft upp genom (!!!) soffan och gör vardagsrummet oanvändbart. Stugan är liten, 40 m2 så det finns inte så många konstellationer för soffa och matbord.

Jag äger alltså inte stugan så jag kan inte välja att ta upp golvet och isolera ordentligt. Golvet och väggarna får inte skadas och någon permanent lösning går inte all lägga ned då stugan måste vara återställbar när jag flyttar ut.

Jag har funderat på att köpa termoplattor som är till för golvvärme isolering och lägga dem ovanpå det befintliga golvet. Mattan på, soffan på, och hoppas att det gör någon skillnad.

Finns det andra lösningsförslag som skulle funka bättre i det här fallet? T ex vilken typ av plattor skulle ni rekommendera? Någon mjuk cellplast istället kanske?

Är tacksam för alla åsikter / förslag.
 
Förtältsmatta?
 
  • Gilla
Snö13 och 1 till
  • Laddar…
*1 Om huset ligger i en del av landet som har snö vintertid var det inte ovanligt att man skottade upp snö mot väggarna för att hindra drag och hålla kvar värmen inomhus.
*2 De senaste kanske 150åren har trasmattor på golven varit ett vanligt sätt att hålla fötterna varmare.
*3 Raggsockar och tofflor.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
*1 Om huset ligger i en del av landet som har snö vintertid var det inte ovanligt att man skottade upp snö mot väggarna för att hindra drag och hålla kvar värmen inomhus.
*2 De senaste kanske 150åren har trasmattor på golven varit ett vanligt sätt att hålla fötterna varmare.
*3 Raggsockar och tofflor.

Jag bor i Stockholmsområdet så snö for vi inte så mycket här även om det blir många minusgrader. Jag har tjockt med mattor på golvet samt fårskinnstofflor men när man sitter i själva soffan och får kylan genom kuddarna så gör de inte så stor skillnad.

Skulle golvvärme plattorna göra något, tro? Eller är det pengar i sjön?
 
Rulla ut golvpapp/lumpapp omlott och tejpa överlappet. Lägg sen på tjock heltäckningsmatta, finns en anledning att de gillar det i Storbritannien.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Förtältsmatta?
Det där är kanske så korkad att det kan fungera. Har du tipps på någon som håller värmen särskilt bra?
 
Om golvvärme plattorna vet jag inget.

Det finns isolering avsedd för betonggjutning som går att ställa/sätta utvändigt löst över vintern runt hus som har problem med golvdrag och ledningar som fryser.
 
  • Gilla
Snö13
  • Laddar…
A
ring Greta hon fixar biffen.. även om hon nu anser att den inte skall serveras... vem vet..
;):thinking::crysmile:
 
Redigerat:
  • Arg
Fadai
  • Laddar…
Snö13 Snö13 skrev:
Jag bor i Stockholmsområdet så snö for vi inte så mycket här även om det blir många minusgrader. Jag har tjockt med mattor på golvet samt fårskinnstofflor men när man sitter i själva soffan och får kylan genom kuddarna så gör de inte så stor skillnad.

Skulle golvvärme plattorna göra något, tro? Eller är det pengar i sjön?
Är det soffan som är kall eller drar det verkligen genom soffan? mot en ytter vägg kan du prova att dra ut den 10cm från väggen. Är det verkligen drag genom soffan skulle jag häfta plast på undersidan för att se om det hjälper.

Hur ser soffan ut? Är det en stoppad soffa eller en kökssoffa i trä med en massa spjälor?
 
  • Gilla
Snö13
  • Laddar…
Snö13 Snö13 skrev:
Det där är kanske så korkad att det kan fungera. Har du tipps på någon som håller värmen särskilt bra?
En förtältsmatta är normalt plastad på undersidan men rätt tunn. Den kommer alltså att hindra draget men inte ge någon nämnvärd värme. Lägg andra mattor ovanpå.

En plastad picknickfilt skulle också kunna fungera. Du kan ju prova med täckplast som man har vid målning för att se om det hjälper att lägga något tätt på golvet. Det kan vara skadligt för golvet att plasta in det. Fukt stängs in.
 
  • Gilla
Snö13
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Rulla ut golvpapp/lumpapp omlott och tejpa överlappet. Lägg sen på tjock heltäckningsmatta, finns en anledning att de gillar det i Storbritannien.
Haha just det :)

Har redan underlagsmatta under den tjocka fårullsmattan idag. Skulle golvpapp ge bättre isolerings resultat?
 
Har du försökt få ner luftfuktigheten? Om inte så kan det vara rätt väg att gå för att få kylan att kännas mindre rå.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
En förtältsmatta är normalt plastad på undersidan men rätt tunn. Den kommer alltså att hindra draget men inte ge någon nämnvärd värme. Lägg andra mattor ovanpå.

En plastad picknickfilt skulle också kunna fungera. Du kan ju prova med täckplast som man har vid målning för att se om det hjälper att lägga något tätt på golvet. Det kan vara skadligt för golvet att plasta in det. Fukt stängs in.
Japp har redan underlagsmatta i plast som ligger under mattan. Känns som att det hade varit varmare om jag bar mark under fötterna.
 
Snö13 Snö13 skrev:
Haha just det :)

Har redan underlagsmatta under den tjocka fårullsmattan idag. Skulle golvpapp ge bättre isolerings resultat?
Men har du det i hela rummet?
 
Snö13 Snö13 skrev:
Haha just det :)

Har redan underlagsmatta under den tjocka fårullsmattan idag. Skulle golvpapp ge bättre isolerings resultat?
Jag tror du behöver stoppa draget ute, under eller runt huset, annars kommer du ju alltid ha en kylande yta lika kall som uteluften ute bara några få cm under dina fötter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.