S SoCe skrev:
"När du har bestämt dig för en möbel – mät hemma så att du verkligen får in din möbel genom dörrar och trapphus. Mät höjden och bredden på din dörrpost. Se gärna över vilken som är den bästa vägen att ta in möbeln i huset. Det brukar vara extra trångt i trappor och in och ut ur korridorer. Våra kollimått anger hur stor möbeln är i sin förpackning. Kunden ansvarar för att möbeln kan komma igenom dörrposter etc. Skulle det inte gå att leverera produkten står kunden för leveranskostnaden om ny leverans måste bokas och eventuell demontering. "

Möbeln och trappan var uppmätt och det fanns gott om marginal.

I ett annat stycke står det:
"De som levererar godset avgör om möbeln säkert kan placeras i önskat utrymme. I annat fall levereras den innanför er ytterdörr. Vi vill inte riskera att göra märken på väggar och golv om utrymmet är för trångt."

Det är väl detta stycke som väcker frågor för mig. Är detta verkligen ett godtagbart villkor enligt konsumentköplagen, eftersom jag som konsument då köper någonting på chansning. Det finns inget sätt för mig att i förväg veta om den som levererar godset kommer anse att det går att placera möbeln på önskad plats. De kan lika gärna ha som rutin att alltid ställa möbeln i hallen och påstå att de inte kan ställa den på anvisad plats.
Hade det varit okej om de gjort massa märken när de bar upp grejorna?

Själva fick vi ett par handavtryck på väggen efter att MIO burit upp en garderob på andra våningen.

Vi betalade och konstaterade att vi inte skulle låtit killarna bära upp garderoben.
 
  • Gilla
Eisen13 och 1 till
  • Laddar…
H
S SoCe skrev:
Hej hej!

För några veckor sedan beställde vi en soffa från Mio med "Inbärning till anvisad plats". Då soffan skulle stå på övervåningen dubbelkollade vi redan vid köptillfället att trappan skulle vara okej.

Vid leveransen mötte vi upp vid lastbilen och berättade att soffan skulle upp en trappa, varpå budet svarade "mm, vi får väl se". Väl inne i hallen slängde han bara en blick på trappan och sa "Det där går inte". De gjorde inget försök att få upp soffan, och de tog aldrig några mått.

När de hade gått bar vi upp soffan själva på mindre än två minuter. Det var med god marginal.

Nu vill Mio att vi ska betala fullt pris för inbärning till anvisad plats, då de menar att de har rätt att inte bära in om den som levererar anser att det är för trångt, även om det finns gott om marginal.

Jag tänker att detta villkor innebär att köparen köper en chansning. "Betala 700 kronor för att kanske få varan levererad till anvisad plats. Vi får se vad vi tycker när vi är på plats"

Rent juridiskt, kan de villkora såhär?
Kontakta Mio och hänvisa till texten, är det Mio själva som utfört transporten? Är det inte Mio kontakta transportbolaget och berätta att inga försök att bära upp soffan har gjorts. Det är skillnad på fraktkostnad hur det skall leverans, till dörr/tomtgräns och inbärning. Så det är mellanskillnaden på transporten som ni kan tänkas få tillbaka.
 
  • Gilla
SoCe
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Du har beställt fel paket
, Du skulle beställt paket silver .

Detta kan man ju knappast lägga på Mio eller ?[bild]
Det leveranspaket vi beställt ska enligt avtal, säljare och kundtjänst innebära "inbärning till anvisad plats"
 
  • Gilla
branko.s67 och 1 till
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Hade det varit okej om de gjort massa märken när de bar upp grejorna?

Själva fick vi ett par handavtryck på väggen efter att MIO burit upp en garderob på andra våningen.

Vi betalade och konstaterade att vi inte skulle låtit killarna bära upp garderoben.
Nej, jag köper att de inte vill leverera. Jag köper dock inte att de ändå vill ha betalt för leveransen. Om de häver avtalet så anser jag att jag inte ska behöva betala.
 
  • Gilla
Quartto och 13 till
  • Laddar…
S SoCe skrev:
Nej, jag köper att de inte vill leverera. Jag köper dock inte att de ändå vill ha betalt för leveransen. Om de häver avtalet så anser jag att jag inte ska behöva betala.
Men de häver ju inte avtalet, utan anser att du inte uppfyllt din del av det.

Jag hade kanske inte orkat hålla på själv för bara 300 kr, men det är inte mina pengar. Men eftersom du ännu inte har betalat något så får du väl bara betala mindre och skriftligt informera Mio om att du bestrider kostnaden för inbärning då det inte blev av trots att det var fullt möjligt (berätta inte på en gång att det finns inspelat).
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Antar att det skiljer på de som gör utkörning och deras förmåga/vilja att utföra uppdraget.
Ett av barnen hade beställt ett "kök" med allt vad det innebär från IKEA med hemkörning och att det skulle bäras in i lägenheten på andra våningen. Som "installatör" var jag med vid leverans och tänkte styra placering av paketen till två platser, i hallen med t.ex. alla långa skrymmande delar och resterande i köket.
Fick då svaret på mitt önskemål "Vi levererar bara till en plats i bostaden"! Mitt svar blev då köket, men om ni vill får ni ställa av redan i hallen det jag väljer ut. Så självklart blev det inburet till två olika platser;) och de fick även hjälp av mig i trapphuset.
 
  • Gilla
  • Haha
MariaT75 och 4 till
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Men de häver ju inte avtalet, utan anser att du inte uppfyllt din del av det.

Jag hade kanske inte orkat hålla på själv för bara 300 kr, men det är inte mina pengar. Men eftersom du ännu inte har betalat något så får du väl bara betala mindre och skriftligt informera Mio om att du bestrider kostnaden för inbärning då det inte blev av trots att det var fullt möjligt (berätta inte på en gång att det finns inspelat).
Jetkokos Jetkokos skrev:
Men de häver ju inte avtalet, utan anser att du inte uppfyllt din del av det.

Jag hade kanske inte orkat hålla på själv för bara 300 kr, men det är inte mina pengar. Men eftersom du ännu inte har betalat något så får du väl bara betala mindre och skriftligt informera Mio om att du bestrider kostnaden för inbärning då det inte blev av trots att det var fullt möjligt (berätta inte på en gång att det finns inspelat).
Jag menar att det blir en oskälig obalans mellan näringsidkare och konsument, när näringsidkaren kan frångå avtalet med motiveringen "vi tycker inte..." (utan att konsumenten på något sätt ska kunna förutse vad som kommer tyckas), men konsumenter fortfarande ska betala för tjänsten.
 
  • Gilla
MariaT75 och 17 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Ta skrev:" För några veckor sedan beställde vi en soffa från Mio med "Inbärning till anvisad plats". Då soffan skulle stå på övervåningen dubbelkollade vi redan vid köptillfället att trappan skulle vara okej."

Du läste nog fel?vilket du knappast kan börja kritisera på ?
Silver paket , bär in till anvisat rum
Guldpaket. Bär in och monterar

Och det är inte riktat som kritik till TS

Snarare en frågeställning om TS beställt rätt paket
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Silver paket , bär in till anvisat rum
Guldpaket. Bär in och monterar

Och det är inte riktat som kritik till TS

Snarare en frågeställning om TS beställt rätt paket
Läs #48
 
  • Gilla
Flintylaren och 3 till
  • Laddar…
S SoCe skrev:
Det leveranspaket vi beställt ska enligt avtal, säljare och kundtjänst innebära "inbärning till anvisad plats"
Jaha , står det i kontraktet men inte på deras hemsida där det inte ingår i deras paket som ni valt så är det ju deras bekymmer
 
  • Gilla
sssceasss
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det har vi redan.
är det verkligen lika dan och
separat och smidig som andra länder
 
  • Gilla
Aspenridge
  • Laddar…
Om du inte betalat så betalar du inte för tjänsten du inte fick. Har du betalat kan du be ditt kortföretag att dra tillbaks motsvarande summa, det har jag gjort utan problem ett par gånger med Amex.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Taskig upphandling som Mio har gjort.
I Sthlm innebär leverans till dörr/port någon gång 09.00 - 20.00 för typ 300,-, vem fan I dagens tider sitter hemma en hel dag.
I ditt fall var det nog individstyrt att du inte fick det uppbärt tyvärr.
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
Jag hade kanske inte orkat hålla på själv för bara 300 kr, men det är inte mina pengar.
Ibland kan jag känna att det är just vid dessa tillfällen man bör ta strid, för annars gör de det till en vana. Att värna om ett schysst agerande är för mig ofta viktigare än pengarna.
 
  • Gilla
  • Älska
Lilllen och 15 till
  • Laddar…
ingenmansland ingenmansland skrev:
Ibland kan jag känna att det är just vid dessa tillfällen man bör ta strid, för annars gör de det till en vana. Att värna om ett schysst agerande är för mig ofta viktigare än pengarna.
Lite så jag känner. För mig kanske det bara handlar om 300 kronor, men för alla konsumenter totalt är det enorma summor.
 
  • Gilla
  • Älska
Lilllen och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.