wildeside
A Alexn72 skrev:
Får man fråga om du själv anser det som absolut livsnödvändigt att flytta runt så eller skulle det fungera med 3 olika personer som gör samma jobb?
Låter intelligent!
Låta andra göra jobbet, vart skulle jag tjäna mina pengar på då?
Iof kan jag lägga ner företaget, lämna barn, barnbarn, fru, vänner o bekanta, m.m. och flytta norrut och börja på en batterifabrik.
Kanske kan pendla dit o jobba.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Låter intelligent!
Låta andra göra jobbet, vart skulle jag tjäna mina pengar på då?
Iof kan jag lägga ner företaget, lämna barn, barnbarn, fru, vänner o bekanta, m.m. och flytta norrut och börja på en batterifabrik.
Kanske kan pendla dit o jobba.
Nja... snarare låt dem som kan göra jobbet inom staden göra jobben inom staden.
I vissa fall funkar det utmärkt i andra fall funkar det inte... jag har varit uppe i Kiruna och jobbat men kan också konstatera att att någon som bor i Kiruna kunde gjort jobbet egentligen så att transportera dit mig från Skåne....
Sen finns det andra jobb där själva personen är den viktigaste... inte själva utförandet...
 
D
MathiasS MathiasS skrev:
Det är en villfarelse bland folk utanför storstan.

Jag har 7-8 minuters rask promenad till Tunnelbanan. Det tar mig ändå 1 timme och 15minuter att ta mig till kontoret på andra sidan stan. Undviker jag rusningstrafik tar det 22minuter med bilen. Tur och retur gör det stor skillnad. I bilen kan jag dessutom jobba, det går inte på tunnelbanan.
Jo, med lite cherry picking kan man bevisa allt men du får svårt att sälja att man kommer fortare fram när man står still i en kö, än de som rullar förbi i en buss.
 
D
O OskarJ skrev:
Nu var det flytt till norrland och mindre städer som var aktuellt. Stockholmsungdomarna verkade dock vara måttligt intresserade av det men det kan hända det finns andra på annat håll som är mer intresserade.

Skulle säga att både landsbyggd och städer behövs och att det behöver vara en vettig balans och samarbete mellan dem.

Sen har jag också svårt att se varför en del trivs så bra med att klämma ihop sig alldeles för tätt i stora städer... men det hör till en helt annan tråd :)
Jag tror det var 20 år sedan jag läste en studie som redan då pekade på behovet av att minska transporterna i framtiden, de förutspådde att energi kommer bli en exklusiv vara och därför kommer man bo mindre och tätare och det kommer vara en förutsättning att bo, leva och arbeta utan att vara beroende av energikrävande transporter, vi är ju helt klart på väg åt det hållet.

Det betyder inte att alla måste bo i Stockholm men att det sker en glidning åt det hållet är nog ofrånkomligt.
 
D djac skrev:
Jo, med lite cherry picking kan man bevisa allt men du får svårt att sälja att man kommer fortare fram när man står still i en kö, än de som rullar förbi i en buss.
Nja. Det beror ju på. Det finns förstås tillfällen när det är sant, men också när det inte är det. Mitt jobbpendlande är ett sådant exempel.

Det tar alltid 2h och 30minuter tur och retur dörr till dörr med buss och tunnelbana, men det går alltid fortare än så ÄVEN om jag åker i värsta rusningstrafiken med bilen.

Ska man bara åka ett par hållplatser är nog kommunala färdmedel snabbt, men ska man genom stan med ett par byten och lite promenad i varje ände så är det besvärande långsamt. Och obekvämt. Och fullpackat med folk. Och dyrt för vad man får för pengarna. Urk.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D
MathiasS MathiasS skrev:
Nja. Det beror ju på. Det finns förstås tillfällen när det är sant, men också när det inte är det. Mitt jobbpendlande är ett sådant exempel.

Det tar alltid 2h och 30minuter tur och retur dörr till dörr med buss och tunnelbana, men det går alltid fortare än så ÄVEN om jag åker i värsta rusningstrafiken med bilen.

Ska man bara åka ett par hållplatser är nog kommunala färdmedel snabbt, men ska man genom stan med ett par byten och lite promenad i varje ände så är det besvärande långsamt. Och obekvämt. Och fullpackat med folk. Och dyrt för vad man får för pengarna. Urk.
Det finns nog förbättringspotential i kollektivtrafiken (definitivt), det andra problemet är att det är alldeles för billigt att ta bilen, bägge kommer sannolikt att förändras.
 
Mikael_L
Plus att det finns ett grundproblem med kollektivtrafiken.
De som driver den har ingen önskan om fler åkande, utan de vill bara ha bättre betalt för samma antal resenärer.

Att trafikvolymen ökar innebär endast problem och kostnader, man måste anställa fler, högre lönekostnader, köpa in fler bussar, bygga ut bussgaraget och allt annat ikring.
Nä, fler som åker är generellt ingen dröm, utan högre biljettpriser är det bästa för vinsten i verksamheten.

Så det är av den anledningen det aldrig har gått att ekonomiskt straffa ut bilkörandet med bränslepriser, ty då följer alltid biljettpriserna med, inte för att de måste, utan för att de kan höjas.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nja. Det beror ju på. Det finns förstås tillfällen när det är sant, men också när det inte är det. Mitt jobbpendlande är ett sådant exempel.

Det tar alltid 2h och 30minuter tur och retur dörr till dörr med buss och tunnelbana, men det går alltid fortare än så ÄVEN om jag åker i värsta rusningstrafiken med bilen.

Ska man bara åka ett par hållplatser är nog kommunala färdmedel snabbt, men ska man genom stan med ett par byten och lite promenad i varje ände så är det besvärande långsamt. Och obekvämt. Och fullpackat med folk. Och dyrt för vad man får för pengarna. Urk.
trots ni har billigast kollektivtrafik och flest avgångar per dygn tycker ni det är dyrt =)

Vi har svindyr i skåne kontra er, 1199 kr och åker man norr till söder får du räkna med att riskera att hoppa över till buss istället för tåget :D

Jag gillar er pendel, använde mig av den ett år jag var uppe från Helenelund-södermalm. Extremt lätt och billigt jämfört om jag skulle tagit bilen.
Eller, ja att köpa biljett styckvis är inte billigt i sig, men jag skulle bara dit och tillbaka så bara parkeringen av bilen hade ju kostat mer.
 
D djac skrev:
Det finns nog förbättringspotential i kollektivtrafiken (definitivt), det andra problemet är att det är alldeles för billigt att ta bilen, bägge kommer sannolikt att förändras.
Problemet är ju att politiker bryr sig inte om du tar bilen alls. Det är ju därför det alltid i alla lägen har varit billigare för mig att köra till stan. Bilen finns ju där då jag ändå måste ha den.
Tror att biljetten enkel resa kostar 28 kr med tåget eller något nu, det är 13 km med bil. Ja vilket väljer jag ekonomiskt när jag skall in till stan.
Parkering kostar en femma i timmen.
 
R Rkarlsson skrev:
trots ni har billigast kollektivtrafik och flest avgångar per dygn tycker ni det är dyrt =)

Vi har svindyr i skåne kontra er, 1199 kr och åker man norr till söder får du räkna med att riskera att hoppa över till buss istället för tåget :D

Jag gillar er pendel, använde mig av den ett år jag var uppe från Helenelund-södermalm. Extremt lätt och billigt jämfört om jag skulle tagit bilen.
Eller, ja att köpa biljett styckvis är inte billigt i sig, men jag skulle bara dit och tillbaka så bara parkeringen av bilen hade ju kostat mer.
Jag vet inte om "vi" tycker det är dyrt. JAG tycker det är dyrt för vad jag får för pengarna. Längre restid, en satans trängsel, vid jobbpendling kan jag inte prata i telefon, kallt på vintern, varmt på sommaren (eller finns det AC nu, det är 15år sedan jag åkte). Usch.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag vet inte om "vi" tycker det är dyrt. JAG tycker det är dyrt för vad jag får för pengarna. Längre restid, en satans trängsel, vid jobbpendling kan jag inte prata i telefon, kallt på vintern, varmt på sommaren (eller finns det AC nu, det är 15år sedan jag åkte). Usch.
Jag åkte i augusti 2019, det var lagom varmt. Inte som i en bastu var orolig för det men det var bra.
Anledningen jag skrev ni är att när blaskan skriver om att priset höjs med 2-3 kr i stockholm så skriver tusentals sthlmare om hur dyrt det är =)
Om man inte åkt på 15 år så tycker jag nog ändå lite att man inte kan yttra sig så mycket.

Jag åkte en del här nere, men fick sluta åka då jag hade bokade tider i cph och kunde inte lita på att tåget kom i tid.
 
R Rkarlsson skrev:
Om man inte åkt på 15 år så tycker jag nog ändå lite att man inte kan yttra sig så mycket
Varför inte? Tunnelbanan kommer inte fram snabbare bara för att jag åker med den och att det är för mycket folk är ju inget man behöver testa själv för att veta....
 
Som icke boende i Stockholm, men tidigare frekvent resande då med bevingade fordon, men jag har även kört i Stockholm med trafikljusen i Haga norra, enbart Arlandabussarna, när E4an gick via Norra stationsgatan, etc, och ta mig tusan om det på den tiden var betydligt mindre köer än vad ni har idag. När Arlanda Express kom kunde jag snabbt ta mig in till stan, tunnelbanan ut till Globen och sedan tända samt hälsa Stockholmskollegorna välkomna när de kom till jobbet;)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Varför inte? Tunnelbanan kommer inte fram snabbare bara för att jag åker med den och att det är för mycket folk är ju inget man behöver testa själv för att veta....
Tar vi mitt exempel så tog det verkliga 18 minuter från helenelund-sthlm södra. Enl google så kör du bil på 24 minuter, vilket i verkligheten inte kan stämma.
Vi var uppe på semestern och bodde i kista och skulle köra till tumba, helvete vad trafik där var :p Och det kan ju knappast vara bättre utanför semestertider.

Men det är klart om man skall byta en massa hela tiden kan det kanske vara störigt, men det är ju inte dyrt med 950 kr i månaden för att kunna resa med alla linjer som finns i den staden.
 
D djac skrev:
Det betyder inte att alla måste bo i Stockholm men att det sker en glidning åt det hållet är nog ofrånkomligt.
Hemska öde...
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.