R Rkarlsson skrev:
Ja ska man titta på senaste utspelen så skall alla arbetslösa skåningar ju flytta upp till norrland. De får ju resan betald också.
Men så funkar inte livet för de flesta. Många kan och vill inte lämna hela sin familj och sticka 100 mil rakt upp i ingenstans.
Jag ser inte det här som enormt mycket konstigare än alla ungdomar som flyttar långt hemifrån när de ska plugga på universitet/högskola. En del blir kvar där i många år även efter att studierna är klara.

Sen är det som med mycket annat, den som är anpassningsbar och villig att göra vissa uppoffringar kan vinna på det i längden.
 
R Rkarlsson skrev:
Där skall du vara lyckligt lottad om du har en diesel med låg skatt. Min har 1500, extremt lättsåld just nu.
De som vill köpa ny diesel tittar nog gärna efter begagnad utan straffskatter.

En jag känner betalar runt 40-45 tusen i skatt om han hade haft den påställd året runt. Nu ställs den bara på de gånger han kör, typ ett par hundra mil :D

Aldrig hört om en bil med 40-45 000kr i skatt
Vad är det för någon??
 
Maskintok skrev:
som det ser ut nu ja. framtiden är osäker för oss alla... Där spelar även vilken typ av ledning som väljs... För minskar intäkterna med ca 40-60% på bränslet så ska du få se på grejer... nu tror jag nog du tog i lite med 80%...60% är nog mer korrekt men struntsamma..

Jag bryr mig inte alls vad ni köra på eller med.. Men det är som du skrev..hindra inte utvecklingen.. Vilket inte jag tänker göra.. Men jag tänker inte hålla käften om det går som jag tror och anar heller...
Jag tror inte vi ska på något sätt oavsett regering kunna räkna med att det på lång sikt ska bli billigare att köra bil. Det är nog bara en fråga om hur fort förändringarna kommer att ske som kan gå att påverka.

Å andra sidan... det är ändå billigare nu att köra bil om man jämför bränslekostnader mot inkomster än för 20-30 år sedan.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A
O OskarJ skrev:
Jag ser inte det här som enormt mycket konstigare än alla ungdomar som flyttar långt hemifrån när de ska plugga på universitet/högskola. En del blir kvar där i många år även efter att studierna är klara.

Sen är det som med mycket annat, den som är anpassningsbar och villig att göra vissa uppoffringar kan vinna på det i längden.
utan landsbygden så är städerna inget..
Så jag skulle inte vara så hög i hatten vad det gäller att flytta in till städerna..
Däremot en mur så de stannade där vore inte så fel... :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo det är ju så..
En extremt tråkig sak med vindkraft är att plattan dessa står på får markägaren bekosta bort forsling av när kraftverket är nedlagt..
Det förklarar ju varför detta ensamma lilla vindkraftverk står kvar. Aldrig nånsin sett det snurra trots åtskilliga hundratals ggr jag kört förbi i alla väder. Ingen vill alltså ta bort det =)
Ett stillastående vindkraftverk i ett öppet fält under molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
wildeside och 1 till
  • Laddar…
A
R Rkarlsson skrev:
Det förklarar ju varför detta ensamma lilla vindkraftverk står kvar. Aldrig nånsin sett det snurra trots åtskilliga hundratals ggr jag kört förbi i alla väder. Ingen vill alltså ta bort det =)
[bild]
Det sista jag hörde här om ett verk var att det skulle kosta ca 2.4 miljoner att plocka ner och återställa marken efter detta... Det står kvar orört..
 
  • Wow
  • Haha
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
O OskarJ skrev:
Jag ser inte det här som enormt mycket konstigare än alla ungdomar som flyttar långt hemifrån när de ska plugga på universitet/högskola. En del blir kvar där i många år även efter att studierna är klara.

Sen är det som med mycket annat, den som är anpassningsbar och villig att göra vissa uppoffringar kan vinna på det i längden.
Självklart. Vi är olika. Har släktingar i min ålder som flyttade men de bodde således också i djupaste skogen i dalarna så det fanns ingen framtid om de inte ville skruva bil eller hugga skog.
De tog finland och sthlm.
Vissa vinner på att inte ge upp sin hemort heller =)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
utan landsbygden så är städerna inget..
Så jag skulle inte vara så hög i hatten vad det gäller att flytta in till städerna..
Däremot en mur så de stannade där vore inte så fel... :thinking:
Nu var det flytt till norrland och mindre städer som var aktuellt. Stockholmsungdomarna verkade dock vara måttligt intresserade av det men det kan hända det finns andra på annat håll som är mer intresserade.

Skulle säga att både landsbyggd och städer behövs och att det behöver vara en vettig balans och samarbete mellan dem.

Sen har jag också svårt att se varför en del trivs så bra med att klämma ihop sig alldeles för tätt i stora städer... men det hör till en helt annan tråd :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Aldrig hört om en bil med 40-45 000kr i skatt
Vad är det för någon??
Jag får revidera mig lite. nästan 32000 då. Hellcat.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Jag hoppas att jag inte är så högljudd, men att flytta mellan mina jobb skulle bli ganska jobbigt.
Inget ovanligt att vi är på 3 ställen i Sverige samma vecka allt från norra till södra Sverige, så det skulle bli ett jäkla flyttande. Finns det flyttfirmor som kör ellastbilar? för jag hinner inte med att flytta så ofta.
Får man fråga om du själv anser det som absolut livsnödvändigt att flytta runt så eller skulle det fungera med 3 olika personer som gör samma jobb?
 
R Rkarlsson skrev:
Det förklarar ju varför detta ensamma lilla vindkraftverk står kvar. Aldrig nånsin sett det snurra trots åtskilliga hundratals ggr jag kört förbi i alla väder. Ingen vill alltså ta bort det =)..]
Är de trasigt? Eller varför står de still?
 
Maskintok skrev:
som det ser ut nu ja. framtiden är osäker för oss alla... Där spelar även vilken typ av ledning som väljs... För minskar intäkterna med ca 40-60% på bränslet så ska du få se på grejer... nu tror jag nog du tog i lite med 80%...60% är nog mer korrekt men struntsamma..

Jag bryr mig inte alls vad ni köra på eller med.. Men det är som du skrev..hindra inte utvecklingen.. Vilket inte jag tänker göra.. Men jag tänker inte hålla käften om det går som jag tror och anar heller...
Den stora frågan är vad vi redan idag betalar för dolda konstnade för de fossila bränslet och på vilket sätt de förändras med el...

Tex. Om vi får in 100kr i skatt på bränslet men betalar 20kr till sjukvården för folk som behöver vårdas för något relaterat till bränslet. 10kr till sanering av närmiljön. 30kr till sanering av oljespill i haven. 20kr till diktaturer 5kr i nedgång i pris pga bensinstation när huset vid försäljning. Globaluppvärmning 20kr slöseri med energi 20kr. Blir totalsumman 125 och man får in 100 så kommer man inte behöva ta in de 100kr i skatt.
Nu är detta inte korrekt för siffrorna är påhittade men tanken bakom är de jag pekar på.
 
A Alexn72 skrev:
Är de trasigt? Eller varför står de still?
Det ar nog utgånget eller något. Det har stått still iallafall sen 2009 och står kvar ännu idag.
 
A Alexn72 skrev:
Den stora frågan är vad vi redan idag betalar för dolda konstnade för de fossila bränslet och på vilket sätt de förändras med el...

Tex. Om vi får in 100kr i skatt på bränslet men betalar 20kr till sjukvården för folk som behöver vårdas för något relaterat till bränslet. 10kr till sanering av närmiljön. 30kr till sanering av oljespill i haven. 20kr till diktaturer 5kr i nedgång i pris pga bensinstation när huset vid försäljning. Globaluppvärmning 20kr slöseri med energi 20kr. Blir totalsumman 125 och man får in 100 så kommer man inte behöva ta in de 100kr i skatt.
Nu är detta inte korrekt för siffrorna är påhittade men tanken bakom är de jag pekar på.
Sedan finns de andra "kostnaderna". Den statsfinansiella "kostnaden" av att behöva importera fossila bränslen vilket är dåligt för bytesbalansen. CO2 anses "kosta" samhället mellan 1,50kr/kg i vissa ekonomiska kalkyler och 15:-/kg i andra (kanske beroende på hur de planerande vill visa på lönsamhet i järnvägsinvesteringar). Men då det blir drygt 2kg CO2 för varje liter bensin så är det en kostnad att räkna med ändå.
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.