wildeside
Maskintok skrev:
Eh?
elcykel..
el moped ja va man nu vill..
Hur man läser är hur man tolkar saker.. :crysmile:
springa till admin så de ska ta bort vissas inlägg medans andras ska vara kvar är isåfall cencur i denna fråga..
Och det trodde jag bara regeringen höll på med aktivt. ;)
Där har du fel.
Censuren lever i allra högsta grad i forumet.
Har fått inlägg raderat oavsett om det varit för eller emot.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
wildeside wildeside skrev:
Där har du fel.
Censuren lever i allra högsta grad i forumet.
Har fått inlägg raderat oavsett om det varit för eller emot.
problemet blir att om man tar bort en kommentar men sparar varför kommentaren gavs så blir hela bilden skev..
Och det gynnar ingen, antingen tar man bort båda eller ingen alls.
 
R Rkarlsson skrev:
Det med tomaterna är att han betalar dubbelt upp för el.
Tysklands fel eller ej, vi betalar hutlöst mycket nu för att någon dåre gjort fel någonstans.
Poängen är att det är inte Sverige som producerar för lite... Utan de faktum att det säljs så mycket utomlands som gör att priserna i Skåne är helt uppåt väggarna... Men de är inte en direkt konsekvens av att vi producerar förlite...
En nog så viktig skillnad
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
wildeside
Maskintok skrev:
problemet blir att om man tar bort en kommentar men sparar varför kommentaren gavs så blir hela bilden skev..
Och det gynnar ingen, antingen tar man bort båda eller ingen alls.
Finns mycket som skulle behövas tas bort då:rofl:
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Poängen är att det är inte Sverige som producerar för lite... Utan de faktum att det säljs så mycket utomlands som gör att priserna i Skåne är helt uppåt väggarna... Men de är inte en direkt konsekvens av att vi producerar förlite...
En nog så viktig skillnad
Ah så det du menar är att vi har skyhöga priser för att allt säljs utomlands.
Det handlar inte om att vi inte har egen produktion längre då?

Det är rent skitsnack =) Det resulterar i uteblivna arbetstillfällen, risk för att företag lägger ner och ingen expansion.
Men det kan såklart exportinkomsten betala?
 
R Rkarlsson skrev:
Ah så det du menar är att vi har skyhöga priser för att allt säljs utomlands.
Det handlar inte om att vi inte har egen produktion längre då?....
Jag vet inte exakt vilket som kom först men nånstans så är där nog ett skrivet avtal om att vi måste sälja....

Hade vi kunnat överföra mer från område 1, 2 och 3 ner till fyra så hade priserna blivit jämna i hela landet. Men gissningsvis hade det blivit en ökning i 1, 2 och 3 och en sänkning i 4a

Kapar vi linan till Tyskland så ska du se att elpriset påverkas positivt i Skåne eller ja... negativt... dvs de hade gått ner

Just nu....
 
  • Karta som visar elpriser och export/import av elektricitet i olika delar av Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
Jag vet inte exakt vilket som kom först men nånstans så är där nog ett skrivet avtal om att vi måste sälja....

Hade vi kunnat överföra mer från område 1, 2 och 3 ner till fyra så hade priserna blivit jämna i hela landet. Men gissningsvis hade det blivit en ökning i 1, 2 och 3 och en sänkning i 4a

Kapar vi linan till Tyskland så ska du se att elpriset påverkas positivt i Skåne eller ja... negativt... dvs de hade gått ner

Just nu....

"Jag vet inte exakt vilket som kom först"
:thinking:ah käre Watson... högst elementärt.. ;)
hönan eller ägget :rofl:
 
A Alexn72 skrev:
Jag vet inte exakt vilket som kom först men nånstans så är där nog ett skrivet avtal om att vi måste sälja....

Hade vi kunnat överföra mer från område 1, 2 och 3 ner till fyra så hade priserna blivit jämna i hela landet. Men gissningsvis hade det blivit en ökning i 1, 2 och 3 och en sänkning i 4a

Kapar vi linan till Tyskland så ska du se att elpriset påverkas positivt i Skåne eller ja... negativt... dvs de hade gått ner

Just nu....
Fortfarande. 2 miljoner istället för 1 i el.

Det har varnats i flera år nu, men inte mycket har hänt har vi ju märkt nu.

Att då tro att vi ska bli helt fossilfritt i bilparken 2030 är ju befängt när vi inte kan skapa någon tillväxt i form av arbete pga brist av el som alla artiklar säger.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då får de kanske snart upp ögonen att det är halva priset i Sverige:
[länk]


Eller mellan 1,5$ och 3$ per styck
[länk]
Lycka till med dina piratbatterier från Alibaba. De brukar vanligtvis leverera ungefär 10% av vad som anges.
Ett Teslabatteri ligger normalt på 85kWh, vilket (beroende på vilken cellspänning man räknar med med låt oss säga 4V) ger att varje batteri behöver vara på ca. 3000mAh.
Teslor fram till modell 3 använder i regel panasonic ncr18650b vilken är på 3400mAh.
 
R Rkarlsson skrev:
Fortfarande. 2 miljoner istället för 1 i el.

Det har varnats i flera år nu, men inte mycket har hänt har vi ju märkt nu.

Att då tro att vi ska bli helt fossilfritt i bilparken 2030 är ju befängt när vi inte kan skapa någon tillväxt i form av arbete pga brist av el som alla artiklar säger.
R Rkarlsson skrev:
Ah så det du menar är att vi har skyhöga priser för att allt säljs utomlands.
Det handlar inte om att vi inte har egen produktion längre då?

Det är rent skitsnack =) Det resulterar i uteblivna arbetstillfällen, risk för att företag lägger ner och ingen expansion.
Men det kan såklart exportinkomsten betala?
Hur ska man på en fri marknad sluta sälja till hösta pris?

Men jag är med på att förmycket energi är ett lyxigare problem att ta tag i än brist... jag röstar ju för att konkurrera ut kolen oavsett vilket med sol vind och vatten spetsat med lite kärnkraft:love:
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Man borde börsnotera terminskontrakt och köpoptioner (köp/sälj) samt självklart även säljoptioner (köp/sälj) på terminskontrakten på elenergi. Då skulle vi vanliga småanvändare kunna handla upp elenergikontrakt när det känns förmånligt. Dvs även vi skulle kunna tjäna (eller förlora) pengar på fluktuationerna och inte bara de vanliga elhandlarna. Sedan så borde den hydrologiska balansen vara helt publik och inte bakom en betalsida/tjänst hos SMHI. Det enda som är publikt just nu är dammarna vatteninnehåll inte hur pass mättad markerna runt är eller hur stor nederbörd som det verkligen föll.
 
A Alexn72 skrev:
Hur ska man på en fri marknad sluta sälja till hösta pris?

Men jag är med på att förmycket energi är ett lyxigare problem att ta tag i än brist... jag röstar ju för att konkurrera ut kolen oavsett vilket med sol vind och vatten spetsat med lite kärnkraft:love:
Nej det är inget fel att tjäna pengar.
Det är dock fel att inte säkra för sig själva i landet =)

Jag är helt med på att utfasa kol också.
Men jag är delvis mot vindkraft på det brutala sätt som de håller på med genom att de vill sätta vindkraft i skog nära bostäder, dvs hugg ner skog för att göra vindkraftparker. De ska stå på helt öppna fält utan att behöva avverka varken skog eller viktig åkermark.

Likadant med solceller, de ska INTE stå på bördig åkermark när det finns tusentals kåkar (hyreshus) att köpa plats på.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
R Rkarlsson skrev:
Nej det är inget fel att tjäna pengar.
Det är dock fel att inte säkra för sig själva i landet =)

Jag är helt med på att utfasa kol också.
Men jag är delvis mot vindkraft på det brutala sätt som de håller på med genom att de vill sätta vindkraft i skog nära bostäder, dvs hugg ner skog för att göra vindkraftparker. De ska stå på helt öppna fält utan att behöva avverka varken skog eller viktig åkermark.

Likadant med solceller, de ska INTE stå på bördig åkermark när det finns tusentals kåkar (hyreshus) att köpa plats på.
Lite seriösitet nu..

på de platserna där man valt ut för vindkraft så är inte skogsbruk det främsta, utan hänsyn och fågelspelplatser..
Dessa platser ligger på karga bergskammar eller toppar och vinden gör det ohållbart för skogsbruket.. Men för alla arter som lever av dödved eller behöver ett kargt klimat med vindbyar som är rejäla.. typ örnar mm så är detta helt åt helvete....
 
L Limpan4all skrev:
Man borde börsnotera terminskontrakt och köpoptioner (köp/sälj) samt självklart även säljoptioner (köp/sälj) på terminskontrakten på elenergi. Då skulle vi vanliga småanvändare kunna handla upp elenergikontrakt när det känns förmånligt. Dvs även vi skulle kunna tjäna (eller förlora) pengar på fluktuationerna och inte bara de vanliga elhandlarna. Sedan så borde den hydrologiska balansen vara helt publik och inte bakom en betalsida/tjänst hos SMHI. Det enda som är publikt just nu är dammarna vatteninnehåll inte hur pass mättad markerna runt är eller hur stor nederbörd som det verkligen föll.
... jag har timdebitering... Så jag kan i högsta grad tjäna pengar på upp och nergångarna
 
A
A Alexn72 skrev:
... jag har timdebitering... Så jag kan i högsta grad tjäna pengar på upp och nergångarna
Är du testare av rulltrappor eller? :crysmile::crysmile:

tjena, går det bra på jobbet?
mycket att göra?
tjänar du bra nu när pandemin släpper..

- nä det är lika bra både på upp och nergångarna, rullar på liksom:crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.