H heimlaga skrev:
Är det säkert?
Kan det vara så att folk amorterar mindre och därför betalar man mindre för boendet nu när räntorna är konstgjort låga. När de stiger blir det annorlunda.

Är det någon som kommer ihåg när man skulle amortera sig skuldfri i god tid före pensioneringen och när man kunde låta egendom gå i arv från generation till generation ?
Den andra meningen är en gissning från mig, en ganska svagt underbyggd gissning.

OECDs definition av boendekostnader är hyror eller vad hyran hade varit för de som äger om de hyrt, så amorteringar eller belåningsgrad ska inte spela roll. Plus underhåll, reparation, el, VA, o.dy.

Sen har jag inte kollat hur det svenska datat tagits fram. SCB brukar vara kompetenta men... Internationellt jämförbar statistik är svårt. Olika traditioner och olika lagar i olika länder leder till svårigheter i att jämföra detaljer.

Det är någon eller några timmars jobb att gräva ner sig i hur de svenska siffrorna tagits fram och beskriva detta begripligt, och jag borde jobba och sova, så räkna med att jag inte kommer göra det.

Edit.

Efter viss fundering och kortare kontroller tror jag nu det mer är de svenska hypoteksräntorna som orsakat förändringen. Bostädernas inköpspris har ökat snabbare men deras kostnad styrs av produkten av betalt inköpspris, som ofta ligger en bit tillbaks i tiden, och nuvarande ränta, som sjunkit.

I övriga EU syns inte samma nedgång men de har då inte haft den svenska ränteresan under tidsperioden.

Sverige har blivit rejält räntekänsligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Är det någon som kommer ihåg när man skulle amortera sig skuldfri i god tid före pensioneringen och när man kunde låta egendom gå i arv från generation till generation ?
Så är det fortfarande men folk verkar glömt bort det i låneyran.
 
Jonas Persson
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag tror att det var tvärtom. Populariteten i uttryck med "G", typ "Vad är på G?", "Är det något på G?" et cetera ligger bakom filmens titel.
Så kan det vara, jag minns inte. Men hur gammalt är i så fall uttrycket? Kom det strax innan filmen, någon som minns?
 
H heimlaga skrev:
Kan det vara så att folk amorterar mindre
Fast storleken på amorteringarna påverkar i sig inte boendekostnaderna om jag nu inte glömt något grundläggande.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast storleken på amorteringarna påverkar i sig inte boendekostnaderna om jag nu inte glömt något grundläggande.
Mindre summa att betala ränta på :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Mindre summa att betala ränta på :)
Och mindre alternativ intäkt av det kapital man använder till amortering. ;) Fast här var väl "argumentet" dessutom att lägre amortering skulle medföra lägre boendekostnad, medan din logik åtminstone har viss logik. :rofl:

Nej amortering är ingen kostnad. Så mycket har jag inte glömt att du får mig att tro det...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Och mindre alternativ intäkt av det kapital man använder till amortering. ;) Fast här var väl "argumentet" dessutom att lägre amortering skulle medföra lägre boendekostnad, medan din logik åtminstone har viss logik. :rofl:

Nej amortering är ingen kostnad. Så mycket har jag inte glömt att du får mig att tro det...
Men på den tiden var räntorna på 4-8%, så mer amortering gav mindre räntor och det medförde ju lägre boendekostnad ;).
 
Alfredo Alfredo skrev:
Och mindre alternativ intäkt av det kapital man använder till amortering. ;) Fast här var väl "argumentet" dessutom att lägre amortering skulle medföra lägre boendekostnad, medan din logik åtminstone har viss logik. :rofl:

Nej amortering är ingen kostnad. Så mycket har jag inte glömt att du får mig att tro det...
Nej det är ett sparande inte en kostnad. Undrar hur många som förespråkar att lägga på pengarna på börsen istället för amotering som faktiskt gjort en bra avkastning på börsen :) tror det är färre än vad du tror.

Jag gör både och, amotering och pengar till ISK kontot.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
tror det är färre än vad du tror.
Än vad jag tror??? :surprised: Jag måste helt ha glömt att jag redovisat vad jag tror om detta någonstans. :oops: Så bra att du talar om för mig vad jag tror. :rolleyes: Kommer du möjligen ihåg var jag skrivit vad jag tror om detta? :thinking:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Än vad jag tror??? :surprised: Jag måste helt ha glömt att jag redovisat vad jag tror om detta någonstans. :oops: Så bra att du talar om för mig vad jag tror. :rolleyes: Kommer du möjligen ihåg var jag skrivit vad jag tror om detta? :thinking:
Alltså det är inget ovanligt folk snackar om att lägga pengar på börsen istället för att betala av på lånet osv. Eller låna för konsumtion istället för casha för att lägga pengarna på börsen. Så frågar man vad de har för avkastning och ofta kommer de fram de gör sämre än index :crysmile:

Och då med ganska blygsamma satsningar dessutom.
 
  • Gilla
simpa81
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Så är det fortfarande men folk verkar glömt bort det i låneyran.
Frågan är väl om det är någon idé att amortera bort en stor huslåneskuld. När bubblan spricker kan inte staten låta massor av folk bli hemlösa så någon slags räddningsaktion lär bli aktuell. Betalad av oss som har reducerat våra lån rejält under åren.

Är det nån som minns när normal ränta på ett bostadslån låg på 11-12 procent?
 
  • Gilla
Pel063
  • Laddar…
P pmd skrev:
Frågan är väl om det är någon idé att amortera bort en stor huslåneskuld. När bubblan spricker kan inte staten låta massor av folk bli hemlösa så någon slags räddningsaktion lär bli aktuell. Betalad av oss som har reducerat våra lån rejält under åren.

Är det nån som minns när normal ränta på ett bostadslån låg på 11-12 procent?
Det vanliga utfallet är nog att den mest utsatta decilen råkar illa ut och resten räddas. Mitt råd är därför att amortera tills ungefär tiondel av låntagarna är mer utsatta.

Några kan låtas bli hemlösa men inte många, så se till att ni hamnar bland de många och inte de få.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…

  1. P pmd skrev:
    Är det nån som minns när normal ränta på ett bostadslån låg på 11-12 procent?
    14% är mitt " rekord" för bolånet :cry:.

 
Maria T
HasseTeknik HasseTeknik skrev:


  1. 14% är mitt " rekord" för bolånet :cry:.
16,8% är vårt rekord.. :rolleyes: blev många middagar bestående av stekt falukorv och snabbmakaroner då.
 
  • Ledsen
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Är det nån som minns när normal ränta på ett bostadslån låg på 11-12 procent?
jag hade som högst 13,7 %
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.