1977bjorn 1977bjorn skrev:
jag stod och klöv inklädningsbrädor i somras på längden. 22mm. Ett batteri per 3,60 typ...
Sen ”går” det väl med en 70-regel, fast inte särskilt snabbt...
Jag byggde en altan på ~15m2 med min DHS680 som enda såg. Reglar 45x145 och 34x145 trall. Det är inga bekymmer alls. Det är dock viktigt med bra upplag när man sågar, annars nyper den lätt. Har för mig att jag kapade alla reglar och trall på totalt 2st 5Ah batterier.
 
Annat varvtal och batteri på den. Min ligger på 3700rpm. Kanske lika bra att köpa en ny då :rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
erikgöteborg
  • Laddar…
Rickard.
Klyva reglar är tungt och vill man göra det dagligen så bör man nog hitta ett mer lämpligt verktyg men att kapa även de grövsta reglar ska vara smärtfritt så jag skulle nog se över klingan och eventuellt tekniken innan jag köpte nytt.

Jag klöv alldeles nyligt 4st 4.8m 45x120 och jag var tvungen att slå ner en kil (typ) på ett par ställen då jag kände klingan ville nypa. Tömde ett batteri på resan men har tyvärr ingen aning om statusen när jag började.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Ja, de är väldigt känsliga för slitage på klingan. Klingorna är tunna och blir slöa ganska snabbt tycker jag.
 
Är dels skillnad på 3 åh batteri mot tex 5 åh batteri hur mkt kräm det är i sågen. Slö klinga påverkar också. Men jag bytte precis ut min gamla mot en ny borstlös. Jäävlar vilken skillnad. Dock ska den gamla kunna kapa 45 reglar med 3ah batteri utan problem, gör den inte det så ny klinga eller ny såg.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det som hänt för mig är alltså att plattan rör sig i infästningarna så man kan inte justera det rätt med skruvarna. Vet inte om det beror på hård behandling eller vad men jag har två gånger på drygt 4år behövt släppa på skruvarna på undersidan och justera plattan rätt och dra åt igen.
Hade varit intressant att veta hur du gjorde för att få till det. Här själv en likadan sänksåg som kommit att funka dåligt. Provat att justera plattan men inte riktigt fått till det.
 
Rickard.
O Octavianus skrev:
Hade varit intressant att veta hur du gjorde för att få till det. Här själv en likadan sänksåg som kommit att funka dåligt. Provat att justera plattan men inte riktigt fått till det.
På undersidan sitter det ett antal (4-5 nånting) små skruvar som håller fast plattan och lättar man på dom kan man flytta runt den en aning. Med en stålskala mätte jag och justerade så det är exakt (så nära jag kan) lika långt mellan klingan och spåret som håller skenan längst fram och längst bak på sågen.

Sen är det bara att dra fast skruvarna, inse att bordet flyttade på sig och testa igen tills det blir bra :p
 
  • Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
På undersidan sitter det ett antal (4-5 nånting) små skruvar som håller fast plattan och lättar man på dom kan man flytta runt den en aning. Med en stålskala mätte jag och justerade så det är exakt (så nära jag kan) lika långt mellan klingan och spåret som håller skenan längst fram och längst bak på sågen.

Sen är det bara att dra fast skruvarna, inse att bordet flyttade på sig och testa igen tills det blir bra :p
Ungefär så jag gjorde men får försöka igen Mao.
 
Rickard.
O Octavianus skrev:
Ungefär så jag gjorde men får försöka igen Mao.
Kan ju vara nått annat, vad har du för problem?

Originalklingan är rätt värdelös för allt tjockare än 20mm. Jag tycker 48t är för många för det mesta jobb som jag gör i alla fall och när den väl blir lite slö blir allt hemskt.
 
Problemet är att den inte sågar rakt helt enkelt. Nu va det några år sen jag använde den, men problemet är att den är sen mot skenan så den sågar bort från skenan vilket gör att det går i ngn meter, sen måste man ta upp den och köra ner den igen.

Sen har den orimligt lätt att ge kasst tycker jag, men är kanske handhavandefel från min sida där.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Tillfälligt parti Makita Ledlampa DML815 för 199:- (ord pris 699:- ) [länk]

[bild]
Länkad tidigare i tråden. 160 lumen är ju som ett litet stearinljus...
 
T TCG skrev:
Länkad tidigare i tråden. 160 lumen är ju som ett litet stearinljus...
Det är ju en ”ficklampa” och inte ”bygglampa”.
 
Rickard.
O Octavianus skrev:
Problemet är att den inte sågar rakt helt enkelt. Nu va det några år sen jag använde den, men problemet är att den är sen mot skenan så den sågar bort från skenan vilket gör att det går i ngn meter, sen måste man ta upp den och köra ner den igen.
Det är exakt vad jag upplevde så det vore väl konstigt om du inte skulke kunna ordna det på samma sätt.
 
T TCG skrev:
Länkad tidigare i tråden. 160 lumen är ju som ett litet stearinljus...
Stämmer, den är inget vidare. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.