H heimlaga skrev:
Kan det vara så att folk amorterar mindre
Fast storleken på amorteringarna påverkar i sig inte boendekostnaderna om jag nu inte glömt något grundläggande.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast storleken på amorteringarna påverkar i sig inte boendekostnaderna om jag nu inte glömt något grundläggande.
Mindre summa att betala ränta på :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Mindre summa att betala ränta på :)
Och mindre alternativ intäkt av det kapital man använder till amortering. ;) Fast här var väl "argumentet" dessutom att lägre amortering skulle medföra lägre boendekostnad, medan din logik åtminstone har viss logik. :rofl:

Nej amortering är ingen kostnad. Så mycket har jag inte glömt att du får mig att tro det...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Och mindre alternativ intäkt av det kapital man använder till amortering. ;) Fast här var väl "argumentet" dessutom att lägre amortering skulle medföra lägre boendekostnad, medan din logik åtminstone har viss logik. :rofl:

Nej amortering är ingen kostnad. Så mycket har jag inte glömt att du får mig att tro det...
Men på den tiden var räntorna på 4-8%, så mer amortering gav mindre räntor och det medförde ju lägre boendekostnad ;).
 
Alfredo Alfredo skrev:
Och mindre alternativ intäkt av det kapital man använder till amortering. ;) Fast här var väl "argumentet" dessutom att lägre amortering skulle medföra lägre boendekostnad, medan din logik åtminstone har viss logik. :rofl:

Nej amortering är ingen kostnad. Så mycket har jag inte glömt att du får mig att tro det...
Nej det är ett sparande inte en kostnad. Undrar hur många som förespråkar att lägga på pengarna på börsen istället för amotering som faktiskt gjort en bra avkastning på börsen :) tror det är färre än vad du tror.

Jag gör både och, amotering och pengar till ISK kontot.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
tror det är färre än vad du tror.
Än vad jag tror??? :surprised: Jag måste helt ha glömt att jag redovisat vad jag tror om detta någonstans. :oops: Så bra att du talar om för mig vad jag tror. :rolleyes: Kommer du möjligen ihåg var jag skrivit vad jag tror om detta? :thinking:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Än vad jag tror??? :surprised: Jag måste helt ha glömt att jag redovisat vad jag tror om detta någonstans. :oops: Så bra att du talar om för mig vad jag tror. :rolleyes: Kommer du möjligen ihåg var jag skrivit vad jag tror om detta? :thinking:
Alltså det är inget ovanligt folk snackar om att lägga pengar på börsen istället för att betala av på lånet osv. Eller låna för konsumtion istället för casha för att lägga pengarna på börsen. Så frågar man vad de har för avkastning och ofta kommer de fram de gör sämre än index :crysmile:

Och då med ganska blygsamma satsningar dessutom.
 
  • Gilla
simpa81
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Så är det fortfarande men folk verkar glömt bort det i låneyran.
Frågan är väl om det är någon idé att amortera bort en stor huslåneskuld. När bubblan spricker kan inte staten låta massor av folk bli hemlösa så någon slags räddningsaktion lär bli aktuell. Betalad av oss som har reducerat våra lån rejält under åren.

Är det nån som minns när normal ränta på ett bostadslån låg på 11-12 procent?
 
  • Gilla
Pel063
  • Laddar…
P pmd skrev:
Frågan är väl om det är någon idé att amortera bort en stor huslåneskuld. När bubblan spricker kan inte staten låta massor av folk bli hemlösa så någon slags räddningsaktion lär bli aktuell. Betalad av oss som har reducerat våra lån rejält under åren.

Är det nån som minns när normal ränta på ett bostadslån låg på 11-12 procent?
Det vanliga utfallet är nog att den mest utsatta decilen råkar illa ut och resten räddas. Mitt råd är därför att amortera tills ungefär tiondel av låntagarna är mer utsatta.

Några kan låtas bli hemlösa men inte många, så se till att ni hamnar bland de många och inte de få.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…

  1. P pmd skrev:
    Är det nån som minns när normal ränta på ett bostadslån låg på 11-12 procent?
    14% är mitt " rekord" för bolånet :cry:.

 
Maria T
HasseTeknik HasseTeknik skrev:


  1. 14% är mitt " rekord" för bolånet :cry:.
16,8% är vårt rekord.. :rolleyes: blev många middagar bestående av stekt falukorv och snabbmakaroner då.
 
  • Ledsen
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Är det nån som minns när normal ränta på ett bostadslån låg på 11-12 procent?
jag hade som högst 13,7 %
 
Magnus E K
Maria T Maria T skrev:
16,8% är vårt rekord.. :rolleyes: blev många middagar bestående av stekt falukorv och snabbmakaroner då.
Mums! Men är inte snabbmakaroner dyrare än vanliga makaroner? Eller räknar du in tillagningskostnaden?
 
Maria T
Magnus E K Magnus E K skrev:
Mums! Men är inte snabbmakaroner dyrare än vanliga makaroner? Eller räknar du in tillagningskostnaden?
Det kan du nog ha rätt i, dock var detta nån gång 1990-1992 och jag minns inte makaronpriset då och vet inte makaronpriset idag ;) stekt falukorv kan vi längta efter och då får det bli det men väljer hellre gnocchi eller annan pasta än "torrmakaroner" till.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
a Beyaz är ju en sak jag glömt.
Beyaz blandade man väl med Grappo? Blev riktigt gott.
 
  • Wow
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.