Maskintok skrev:
Du bör nog läsa på lite mer innan du bogserar din elbil... Har en god vän som jobbar som bärgare...de bogserar aldrig en elbil.. Varför?
Det godkänner inte deras försäkring ;)..
av just samma skäl som står i länken..
Hade du läst mer än det du ville så är det självklart vad som gäller...
dvs undvik bogsering...
Det finns inget mer att läsa på för min del. Bilen är byggd för att fungera på de sättet. Med de resonemangen så skulle elbilar inte kunna köra ner för en backe heller....
Att din bärgarkompis inte bogserar är inget som ger någon input av något.
Men tyvärr vet inte folk hur man hanterar en elbil och då är det lättare att säga att försäkringen inte gäller.


Drivlinan ska inte kopplas från.... den ska vara igång för att köra framåt. Men vi kan släppa de. För du har koll på elbilar att det inte går.
Och jag har inte koll på de;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
R
H Harald Blåtumme skrev:
En rätt intressant grej vad gäller system som ökar tilltron på egna förmågan: fyrhjulsdrift. Kan ge helt sagolikt fint grepp och driv genom sliriga vinterkurvor, som på räls… men otroligt många hamnar i diket när det är dags att bromsa.

Samma sak där, det behövs litet träning under kontrollerade förhållanden så man kan leka och provocera litet, testa gränserna.
Har själv fyrhjulsdrift och det är något jag inte skulle vara utan på nästa bil. Precis som du säger så är det en djäkla skillnad på dåligt underlag. Fast den största fördelen är kanske att jag kan skjuta upp snöskottningen på garageuppfarten längre än jag kunde när jag hade en framhjulsdriven bil :)

Det är dock som du säger, så att bilen fortfarande har samma antal bromsar, så det går ju inte att köra fortare än innan.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Nja, den gör lite mer än så, den tillåter hjulen att bromsa maximalt utan att låsa, och oberoende av varandra, något som inte ens den bästa föraren kan klara av då det bara finns en bromspedal.
Alla vet att maskintok har 4 bromspedaler i sin bil så jo han är faktiskt bättre än ett ABS system som kan sluta fungera
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
R
R Rkarlsson skrev:
Ni beskriver nästintill samma sak.
Abs ser ju till att släppa tillbaka och bromsar sen på gränsen för att du ska kunna styra :p Det är därför skiten pulserar.

Hur många testar sin abs regelbundet, upp med en hand ;)
Så fort det blir halt ute så är bland det första jag gör att trycka bromsen i botten för att kontrollera att allt i.a.f. verkar bete sig som det ska. Under sommarhalvåret gör jag det inte. Så semi-regelbundet kanske man kan säga.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Det finns inget mer att läsa på för min del. Bilen är byggd för att fungera på de sättet. Med de resonemangen så skulle elbilar inte kunna köra ner för en backe heller....
Att din bärgarkompis inte bogserar är inget som ger någon input av något.
Men tyvärr vet inte folk hur man hanterar en elbil och då är det lättare att säga att försäkringen inte gäller.


Drivlinan ska inte kopplas från.... den ska vara igång för att köra framåt. Men vi kan släppa de. För du har koll på elbilar att det inte går.
Och jag har inte koll på de;)
Gäller väl även samma sak för en meca c class med automat från 90talet som är en bondes bästa vän. Men då är det troligen helt ok att det finns begränsningar.
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Jag har verkligen inte sagt att automatisk broms (eller andra funktioner för den delen) skulle ersätta bra däck eller bromsar. Inte heller att de skulle övervinna så grundläggande saker som underlag eller väderlek. Det är en sk. halmgubbe du kommer med där.

Och visst, vana förare som kan förutse eventuella faror kommer vara snabbare på att bromsa om de farorna dyker upp än en som inte är förberedd.

Men du ska inte för en sekund tro att ens en F1-förare skulle vara i närheten av ett elektroniskt systems reaktionstid. Skillnaden mot även den bäste bilförare bör ligga på över 100ms och i normalfallet troligen närmare 200ms. Det är vid 40km/h 2 meter längre bromssträcka. Kan vara helt avgörande om exempelvis någon springer ut bakom en buss, plank, eller liknande.

Förstår faktiskt inte hur du kan ha något mot detta. Det är ju inte direkt så att du är förhindrad att bromsa själv om du nu skulle vara snabbare.



Nej jag har inte råkat ut för det :) Är det vanligt förekommande med diesel på vägarna där du kör omkring :surprised:

Jag gissar att systemet skiter högaktningsfullt i varför hjulet inte greppar utan bara bryr sig om att det inte gör det, oavsett anledning.

Jaja, jag inser att vad jag än skriver så kommer du inte att anse att något som är modernare än startmotor och brytarlös tändning är något man bör ha i sin bil.
nåjo det händer att diesel slaskas på macken.. Och detta kör man i ibland..
Och det är ju bland annat denna upplevelse som gör att timmer chaufförerna använder sig av avfettning på hjulen innan de kör in på oplogade vägar...

Nä jag anser inte alls inga system ska vara i bilar... Då får du tänka om.
Men däremot att de skulle ersätta en van och erfaren förare tror jag inte på..

inte heller tror jag på dessa funktioner när de suttit i bilen några år.. säg 10-12 år...
De har nog fått utstå både det ena och det andra....

vet ju bara hur pass abs givarna sitter efter ca 5 år... Och det blir skit av dem när de ska bytas... Och ibland hela lagerhuset..

Nä ingen halmgubbe... förbannade fjant detta med gubbe...
Äsch.. det var konstateringar om detta och mer funderingar på hur du menade.. :thinking:

Jag som jobbar i skogen bland annat.. får ju åka på blank is under pudersnö täcke.. det är inget vidare och kräver sin medveten förare..
Jag menar inte att du ansett att systemet ska hindra dig som förare att agera utan jag anser att föraren måste fatta vad alla dessa funktioner är till för och inte samtidigt lita blint på dem och därmed agera vårdslöst i sin körning... För det går inte att skylla på fordonet när man som förare har ansvaret..
lägger du ansvaret om ditt liv och andras i funktionerna så måste dessa vara där de inte är idag... Och det kommer ta sin tid..

Så istället för att tro att jag är ute efter att kritisera och vilja ta bort allt detta... ta och fundera lite.. vad tror du är bland det vanligaste och dyraste felet på ett fordon idag är?
Och varför vill inte verkstäderna ta i detta, och varför har jag många såna jobb?...
För att jag är dum i huvudet eller för att jag kan min sak?
 
A
A Alexn72 skrev:
Det finns inget mer att läsa på för min del. Bilen är byggd för att fungera på de sättet. Med de resonemangen så skulle elbilar inte kunna köra ner för en backe heller....
Att din bärgarkompis inte bogserar är inget som ger någon input av något.
Men tyvärr vet inte folk hur man hanterar en elbil och då är det lättare att säga att försäkringen inte gäller.


Drivlinan ska inte kopplas från.... den ska vara igång för att köra framåt. Men vi kan släppa de. För du har koll på elbilar att det inte går.
Och jag har inte koll på de;)
Du har säkert din koll..
Men det kanske inte gäller alla elbilar... Har du tänkt på det?
Och att frångå vad tillverkaren säger kan stå en dyrt i ett garanti eller försäkrings ärende..
tro mig jag vet detta som jobbar med dessa frågor...
 
A
A atomlab skrev:
Tur att det verkar som att Schumacher har återuppstått dom forummedlem och att Collin McRae kommit in i tråden och kan berätta för alla exakt hur det fungerar
Dessa var inte bättre än vad deras team runt omkring var...
Sedan har jag varken skrivit att jag är bättre än er på att framföra fordonet på väg.. Eller att jag är sämre.. dock att vissa situationer behöver ha respekt.. Och erfarenhet för att lösa utan att det ska gå illa...
 
Alla bilar kan bogseras men det är säkrare och enklare att förbjuda bogsering än att få folk att förstå förutsättningarna för att kunna bogsera på ett tekniskt korrekt sätt.
 
  • Gilla
Sittställning och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
väldigt bra med den, jag väntade på svar.
Men det är lugnt jag kan vänta..
Har hela livet kvar att vänta..
vet att de där el komponenterna inte fixar sig själv... ;).
verka smart... :thinking:nä det är nog som du skriver.. lika bra att du fortsätter med det du gjorde.. ;)
Du har fått en massa svar men eftersom inget av dom säger att en 240 från -76 är världens bästa bil så fastnar dem inte på din näthinna. Som tur är är du väl snart för gammal för att köra bil så vi som tror att teknik utvecklas kan använda det nya.
 
  • Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
A
S Stefansod68 skrev:
Du har fått en massa svar men eftersom inget av dom säger att en 240 från -76 är världens bästa bil så fastnar dem inte på din näthinna. Som tur är är du väl snart för gammal för att köra bil så vi som tror att teknik utvecklas kan använda det nya.
Nä en volvo 240 är inte världens bästa bil..
lätta att skruva och trevlig att köra..
Men det finns inte mycket säkerhetsdetaljer i dessa mot dagens bilar..

har ca 30 år om inget händer innan jag är för gammal för att köra bil..
Så nja..
Men visst vi säger så.. ;)
konstigt.. att ingen skrivit svaren som du avser.. För vad är det som är vanligaste felen som verkstäder inte vill hålla på med?
 
Maskintok skrev:
Nä en volvo 240 är inte världens bästa bil..
lätta att skruva och trevlig att köra..
Men det finns inte mycket säkerhetsdetaljer i dessa mot dagens bilar..

har ca 30 år om inget händer innan jag är för gammal för att köra bil..
Så nja..
Men visst vi säger så.. ;)
konstigt.. att ingen skrivit svaren som du avser.. För vad är det som är vanligaste felen som verkstäder inte vill hålla på med?

Låt mig högt spekulera. Elfel som ej är givar beroende?
 
A
A atomlab skrev:
Låt mig högt spekulera. Elfel som ej är givar beroende?
elfel av alla dess slag..
något som kostar kunder och verkstäder stora summor varje år...

vanligt fel.. absgivaren signalerar att den inte har kontakt med sensorn i lagret..
verkstaden lägger på felkodsläsaren..den säger en 3 eller 4 siffrig kod med en bokstav först vanligast P.

Sedan så börjar man att kolla kontakterna..
rengöra dessa.. redan nu har många verkstäder en avgift för att starta undersökningen... sen så är det timtaxa på detta.. mm.

sen om felet kvarstår så släcker de lamporna.. Som man säger.. fast man raderar felkoden och kvitterar datorns minne.

sen kör man fordonet för att se om detta har löst problemet.. kvarstår felet..
Så blir det att fortsätta leta..

Så här håller det på tills en del verkstäder bytt halva motorn på kundens bekostnad..
andra mäter med multimeter spänningen och motståndet i varje kontakt och motstånd..

vilket tar sin lilla stund...
på nyare bilar från 2018 och framåt finns uppkoppling att plugga in som sköter ett system av felsökning men det är dyra grejer..
Detta program felsöker alla kontakter och skickar ström genom kablarna för att få en reaktion på ett relä eller motstånd..

vilket gör att mekanikern kan hålla på med annat..

Men det kostar som sagt..
 
Redigerat:
Maskintok skrev:
elfel av alla dess slag..
...
Men det kostar som sagt..
Egentligen är det väldigt simpelt,
Det hade gått att diagnostisera komponenter mycket snabbare och bättre, men där har vi återigen enkelheten.
Istället för att där står i förfarandet att man ska snurra hjulet och titta med oscilloskop,så står det på sin höjd kolla felkod och resistansmät.
Verkstaden tjänar pengar på att byta, så de byter för de är enklast och ger pengar.
De tjänar heller inga pengar på att laga elektriska fel som att lödda om en komponent för några tior för de tar mer tid än att byta hela komponenten...
Och oftast finns inte en den kompetensen på en bilverkstad.
Så med samma resonemang att en elbil inte ska bogseras så byter man hela elkomponenten i jakten på felet.
Sen hjälper inte direkt biltillverkaren till heller med att förse med relevant information...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
Egentligen är det väldigt simpelt,
Det hade gått att diagnostisera komponenter mycket snabbare och bättre, men där har vi återigen enkelheten.
Istället för att där står i förfarandet att man ska snurra hjulet och titta med oscilloskop,så står det på sin höjd kolla felkod och resistansmät.
Verkstaden tjänar pengar på att byta, så de byter för de är enklast och ger pengar.
De tjänar heller inga pengar på att laga elektriska fel som att lödda om en komponent för några tior för de tar mer tid än att byta hela komponenten...
Och oftast finns inte en den kompetensen på en bilverkstad.
Så med samma resonemang att en elbil inte ska bogseras så byter man hela elkomponenten i jakten på felet.
Sen hjälper inte direkt biltillverkaren till heller med att förse med relevant information...
Det håller jag med om.
Men det är inte bara felsökningen som tar en stund och att byta är inte bara byta.
givare sitter illa till och det kan ta en rejält bra stund att byta.. Sedan har vi komponent fel som ger följd fel.. Där en givare gett felkod, datorn har sedan kompenserat detta så att motorn ändå går.. Men den har fått fel information så fler komponenter börjar ge koder.. Vilket tar en bra stund att reda ut..

Och ja kompetensen på många verkstäder är låg om detta.. Och det finns få som vill hålla på med dessa fel..
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.