Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
C Chrillechrill skrev:
Nja, nu förenklar du det hela lite väl mycket. Det är i slutändan betydligt mer faktorer att ta hänsyn till för hur mutationer utvecklar och sprider sig i slutändan. Viruset finns t ex hos många djur. Covidvaccinen är läckande vaccin (de hindrar inte infektion och spridning helt), och av virusets alla olika protein så skyddar vaccinet bara mot ett av dem. Vad detta leder till i slutändan med avseende på mutationer vet vi inte ännu, men om man läser t ex om Mareks disease och dess vaccin, så hoppas man att det inte blir samma utveckling för covid.
Naturligtvis förenklar jag, det här är ingen plats för uppsatser.

Smitta via djur etc. fanns ingen anledning att ta upp pga. innehållet i det inlägg jag svarade på eftersom det bara handlade om en jämförelse mellan vaccinerade och ovaccinerade.

Det finns inga vaccin som garanterar att ingen kan bli smittad, sjuk och sprida vidare. Men covidvaccin, till skillnad från vaccin mot Mareks, förhindrar att många blir smittade över huvud taget och de som trots allt blir smittade smittar inte andra lika mycket.

För att hälla nere risken för mutationer är det viktigt att hålla nere smittspridning. Enda humana sättet att göra det är att vaccinera tillräckligt många. Du vet väl om i vilken miljö som gammavarianten uppstod och spred sig?
Gissningsvis gällde det även beta och delta.

Människor lever inte som kycklingar och höns, tack och lov.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis förenklar jag, det här är ingen plats för uppsatser.

Smitta via djur etc. fanns ingen anledning att ta upp pga. innehållet i det inlägg jag svarade på eftersom det bara handlade om en jämförelse mellan vaccinerade och ovaccinerade.

Det finns inga vaccin som garanterar att ingen kan bli smittad, sjuk och sprida vidare. Men covidvaccin, till skillnad från vaccin mot Mareks, förhindrar att många blir smittade över huvud taget och de som trots allt blir smittade smittar inte andra lika mycket.

För att hälla nere risken för mutationer är det viktigt att hålla nere smittspridning. Enda humana sättet att göra det är att vaccinera tillräckligt många. Du vet väl om i vilken miljö som gammavarianten uppstod och spred sig?
Gissningsvis gällde det även beta och delta.

Människor lever inte som kycklingar och höns, tack och lov.
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis förenklar jag, det här är ingen plats för uppsatser.

Smitta via djur etc. fanns ingen anledning att ta upp pga. innehållet i det inlägg jag svarade på eftersom det bara handlade om en jämförelse mellan vaccinerade och ovaccinerade.

Det finns inga vaccin som garanterar att ingen kan bli smittad, sjuk och sprida vidare. Men covidvaccin, till skillnad från vaccin mot Mareks, förhindrar att många blir smittade över huvud taget och de som trots allt blir smittade smittar inte andra lika mycket.

För att hälla nere risken för mutationer är det viktigt att hålla nere smittspridning. Enda humana sättet att göra det är att vaccinera tillräckligt många. Du vet väl om i vilken miljö som gammavarianten uppstod och spred sig?
Gissningsvis gällde det även beta och delta.

Människor lever inte som kycklingar och höns, tack och lov.
Att förenkla är helt klart bra ibland.

Jag hade tyvärr inte koll på er diskussion, men djur kan ju ändå vara relevanta i jämförelsen mellan vaccinerade och ovaccinerade, de tillhör ju gruppen ovaccinerade ;-)

Det är inte bara mängden mutationer som är relevant. Vad massvaccinering, med ett läckande vaccin, mitt i en pandemi gör för vilken väg detta viruset muterar är okänt.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Vilket trams, tråden har ju mindre än 9000 inlägg.
Aspartam har tydligen tagit bort det där inlägget. Lite synd, för jag skulle gärna vilja tacka för komplimangen. ;)

Fast tur hade förstås inte så mycket med saken att göra. :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Oavsett vad så är väl en test säkrare än vaccinering?
Säkrare på vilket sätt? Ett test ger inget som helst skydd mot en infektion. På så sätt är det inte säkrare.
 
P
V växelventil skrev:
Men vad är det inte du förstår.Vilka singnaler ger det om du har halskänna och inte behöver testa dig?Är inte risken större att folk tror att man bara har ont i halsen och inte sjuk?Varför inte bara testa sig oavsett om du är fullvaccinerad eller inte och följa WHO rekommendationer.
Ont i halsen är ett symtom på en infektion. Då ska man stanna hemma.
Visserligen tycker jag också att det är synd att testningsrekommendationen togs bort för vaccinerade, men det påverkar rimligen inte hur många som stannar hemma när de har ont i halsen. Rekommendationen att stanna hemma vid symtom på luftvägsinfektion finns ju kvar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
tusenett skrev:
Är det bara vaccinering som intyget visar eller skulle ett negativt Covidtest också fungera där du är? Undrar eftersom intyget i Sverige innefattar vaccinationsstatus, genomgången infektion och negativt Covid-test, väl?
Jag har tjatat rätt mycket om det här i covidtrådarna, men här kommer det igen. Covidbevisen som underlättar för resor inom EU:
https://www.ehalsomyndigheten.se/covidbevis/
 
P
C Chrillechrill skrev:
Nja, nu förenklar du det hela lite väl mycket. Det är i slutändan betydligt mer faktorer att ta hänsyn till för hur mutationer utvecklar och sprider sig i slutändan. Viruset finns t ex hos många djur. Covidvaccinen är läckande vaccin (de hindrar inte infektion och spridning helt), och av virusets alla olika protein så skyddar vaccinet bara mot ett av dem. Vad detta leder till i slutändan med avseende på mutationer vet vi inte ännu, men om man läser t ex om Mareks disease och dess vaccin, så hoppas man att det inte blir samma utveckling för covid.
Jämförelser med vaccin mot Mareks sjukdom och vaccin mot covid-19 är måttligt relevanta. Den diskussionen har vi redan haft i tråden. Använd sökfunktionen för att läsa den.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P pmd skrev:
Säkrare på vilket sätt? Ett test ger inget som helst skydd mot en infektion. På så sätt är det inte säkrare.
Det kan bli svårförståeligt om man hoppar in i en ordväxling men om du går tillbaka några steg till Pins inlägg så fattar du kanske.
 
A
P pmd skrev:
Jag har tjatat rätt mycket om det här i covidtrådarna, men här kommer det igen. Covidbevisen som underlättar för resor inom EU:
[länk]
Ok, eftersom jag tycker du tjatar så mycket om allt möjligt och postar svar utanför kontexten i frågor så jag har jag dig på ignore sen en tid tillbaka.

Jag tittar bara ibland på dina inlägg när jag känner att det behövs så ditt tjat om just covidbevis har jag lyckligtvis sluppit.
 
Redigerat:
M mickef skrev:
Det kan bli svårförståeligt om man hoppar in i en ordväxling men om du går tillbaka några steg till Pins inlägg så fattar du kanske.
Jag raljerade över att om vaccinet är osäkert pga kort tid att ta fram det, det innehåller 5G, gift, magnetism eller andra konspirationsteorier så kan det resonemanget lika gärna appliceras på testerna.

Självklart ger testen inte skydd mot smittan, mer än att smittade personer identifieras och kan isoleras från andra som riskerar bli smittade.
 
P Pin skrev:
Jag raljerade över att om vaccinet är osäkert pga kort tid att ta fram det, det innehåller 5G, gift, magnetism eller andra konspirationsteorier så kan det resonemanget lika gärna appliceras på testerna.

Självklart ger testen inte skydd mot smittan, mer än att smittade personer identifieras och kan isoleras från andra som riskerar bli smittade.
Det är farligt att raljera;)
Bara att nämna 5G, gift, magnetism osv gör ju att alla dom som bara läser vad dom vill läsa får vatten på sin kvarn.
Finns ju en liten grupp som aldrig läser hela inlägg eller artiklar utan bara läser lite som passar deras agenda.
Då börjar vi snart om igen med nya användare som ska tala om hur farligt vaccinet är;)
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Det är farligt att raljera;)
Bara att nämna 5G, gift, magnetism osv gör ju att alla dom som bara läser vad dom vill läsa får vatten på sin kvarn.
Finns ju en liten grupp som aldrig läser hela inlägg eller artiklar utan bara läser lite som passar deras agenda.
Då börjar vi snart om igen med nya användare som ska tala om hur farligt vaccinet är;)
Ja och nu testerna också :oops:
 
P Pin skrev:
jag har funderat hela morgonen på varför det skulle vara ok att ”tvinga” folk att testa sig, men inte att vaccinera sig,
Om man ska tvinga någon att testa eller vaccinera sig för att få tillträde till något, vad än det månde vara, är testet säkrare och inkluderar även vaccinerade.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
BirgitS
C Chrillechrill skrev:
Att förenkla är helt klart bra ibland.

Jag hade tyvärr inte koll på er diskussion, men djur kan ju ändå vara relevanta i jämförelsen mellan vaccinerade och ovaccinerade, de tillhör ju gruppen ovaccinerade ;-)

Det är inte bara mängden mutationer som är relevant. Vad massvaccinering, med ett läckande vaccin, mitt i en pandemi gör för vilken väg detta viruset muterar är okänt.
Det finns eller är på gång med vaccin för djur och jag har för mig att det är tänkt för typ djurparksdjur.

Vad är alternativet till ett vaccin som inte skyddar alla mot att bli infekterade?
Inget vaccin alls?
Vi har ju redan sett att det har lett till nya varianter som gör tidigare sjuka sjuka igen, dessutom har de lett till allvarligare sjukdom så att en större andel hamnar på sjukhus. Allvarligare sjukdom är ju din orsak till att inte använda ett vaccin som inte skyddar mot sjukdom till 100 %.

Med det resonemanget skulle inga vaccin alls användas i världen. Vilket vi ju vet leder till att många fler barn dör i t.ex. mässling.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
C
P pmd skrev:
Jämförelser med vaccin mot Mareks sjukdom och vaccin mot covid-19 är måttligt relevanta. Den diskussionen har vi redan haft i tråden. Använd sökfunktionen för att läsa den.
Har ej följt tråden så länge, men sökfunktionen var sådär bra. Men det kom iallafall upp ett svar, och det hade en länk till en intressant artikel.
Hoppas ni har rätt, många är av annan åsikt.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.