Maskintok skrev:
alla system är inte skit eller skräp..
väljer man att tolka det så... borde man enligt mig inte framföra ett fordon alls..
Däremot så ska man aldrig släppa sin egna kontroll och lita blint på ett system... När det är du som är föraren.. Inte fordonet..
dator eller ej... Det är ditt ansvar..
Vill du diskutera hur det är att leva med en människas liv på samvetet... Så gärna...
Prova, så litar du aldrig på annat än dig själv framöver... Jag lovar...
Alla system är skit om du som förare inte förstår hur det ska användas.
Alla system är skitbra om du kan hantera det.

Alla som säger att de har 4wd så de har mycket säkrare bil vet oftast inte om att om de ändå inte kan hantera den så är det ganska värdelöst.

Min förra cadillac kunde man stänga av allt vad antisladd hette. Skitroligt till en gräns när den blev tjurig och ändå bromsade ner sladden :( då fick man göra nytt gastag så fortsatte den.
Man kunde programmera in alla funktioner i ratten, så vintertid slängde man in just antisladden så det var bara ett tryck ifrån.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
R Rkarlsson skrev:
Alla system är skit om du som förare inte förstår hur det ska användas.
Alla system är skitbra om du kan hantera det.

Alla som säger att de har 4wd så de har mycket säkrare bil vet oftast inte om att om de ändå inte kan hantera den så är det ganska värdelöst.

Min förra cadillac kunde man stänga av allt vad antisladd hette. Skitroligt till en gräns när den blev tjurig och ändå bromsade ner sladden :( då fick man göra nytt gastag så fortsatte den.
Man kunde programmera in alla funktioner i ratten, så vintertid slängde man in just antisladden så det var bara ett tryck ifrån.
Jajemän..
4wd går bara 4 gånger så fort ner i diket om man inte vet vad detta innebär.. ;)
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jajemän..
4wd går bara 4 gånger så fort ner i diket om man inte vet vad detta innebär.. ;)
Hehe. Har fått hjälpa några st upp från diken med 4 wd.

Men det är kul när man lärt sig att dra fram i full karriär på öde grusvägar i skobygden.
 
  • Gilla
wildeside och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Något i denna tråden påminner mig om undersökningen som gav vid handen att 4 av 5 av tillfrågade manliga bilförare ansåg att de kör bättre än genomsnittet, och ingen anser sig köra sämre än snitt.
Kvinnor verkar ha en mer balanserad syn på sig själva.

Ursäkta att jag citerade ditt inlägg Harald, det råkade bara vara det senaste av en rad liknande, som jag hade kunnat valt vilket som av.
Du får gärna citera mig. Jag har utvecklat tillräckliga kunskaper och skicklighet för att köra bil under alla tänkbara förhållanden, ser även till att underhålla och finslipa dessa hela tiden för att bli ännu bättre. ”Bättre än andra”… en helt irrelevant fråga och avspeglar ingen attityd som är till hjälp i trafiken om man kör omkring och tror det.

Det som är viktigt för min del är att genom all erfarenhet från egna och andras misstag kunna avläsa andra bilisters beteende och intentioner och att kunna parera i såpass god tid att inga incidenter utvecklar sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Något i denna tråden påminner mig om undersökningen som gav vid handen att 4 av 5 av tillfrågade manliga bilförare ansåg att de kör bättre än genomsnittet, och ingen anser sig köra sämre än snitt.
Kvinnor verkar ha en mer balanserad syn på sig själva.

Ursäkta att jag citerade ditt inlägg Harald, det råkade bara vara det senaste av en rad liknande, som jag hade kunnat valt vilket som av.
Jag hade svarat att jag kör sämre än alla. Så vi får ner statistiken till bättre. (körde taxi några år så ligger på runt 200 000 mil på vägarna :D )
 
Mikael_L
H Harald Blåtumme skrev:
Du får gärna citera mig. Jag har utvecklat tillräckliga kunskaper och skicklighet för att köra bil under alla tänkbara förhållanden, ser även till att underhålla och finslipa dessa hela tiden för att bli ännu bättre. ”Bättre än andra”… en helt irrelevant fråga och avspeglar ingen attityd som är till hjälp i trafiken om man kör omkring och tror det.

Det som är viktigt för min del är att genom all erfarenhet från egna och andras misstag kunna avläsa andra bilisters beteende och intentioner och att kunna parera i såpass god tid att inga incidenter utvecklar sig.
Och jag kör bättre än dig.
Ville bara få just det klarlagt, så ingen behöver fundera mer över det. :rofl: :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
G
R RoAd skrev:
Så egentligen borde vi förbjuda vinterdäck för säkerhetens skull?
Nejdå. Jag är inte emot ABS/ASR/ESP lane assist, bra däck osv MEN tyvärr kan dessa missbrukas och ibland känner man inte lika lätt att det går "för fort" med hjälpsystem och moderna tysta fordon.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
En rätt intressant grej vad gäller system som ökar tilltron på egna förmågan: fyrhjulsdrift. Kan ge helt sagolikt fint grepp och driv genom sliriga vinterkurvor, som på räls… men otroligt många hamnar i diket när det är dags att bromsa.

Samma sak där, det behövs litet träning under kontrollerade förhållanden så man kan leka och provocera litet, testa gränserna.
 
  • Gilla
Sittställning och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
En rätt intressant grej vad gäller system som ökar tilltron på egna förmågan: fyrhjulsdrift. Kan ge helt sagolikt fint grepp och driv genom sliriga vinterkurvor, som på räls… men otroligt många hamnar i diket när det är dags att bromsa.

Samma sak där, det behövs litet träning under kontrollerade förhållanden så man kan leka och provocera litet, testa gränserna.
Men det är exakt samma visa med alla hjälpsystemen.

Inte något av det fungerar vid svartis i byn. Det är lite läskigt om man bara ligger i 10-20 och bromsar så fortsätter bilen lika fort ändå trots broms och allt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L
H Harald Blåtumme skrev:
fyrhjulsdrift. Kan ge helt sagolikt fint grepp och driv genom sliriga vinterkurvor, som på räls… men otroligt många hamnar i diket när det är dags att bromsa.
Det där är vad som händer folk innan de vant sig vid och lärt sig sina fyrhjulsdrivna bilar, eller om man lånar/provar en, men är van vanliga.
När jag körde taxi var det en som hade en 4-hjulare, och där fick jag just den chocken ibland vid första inbromsningen, "F*n .. var det såhär halt !!!" Jag har själv aldrig ägt någon 4-hjulsdriven.

Jag minns också min första erfarenhet av ABS, det var också en taxi. Och jag hade faktiskt kört någon timme i snöigt halt vinterväglag innan jag första gången fick de där pulsande slagen i pedalen, blev livrädd, trodde något pajade innan jag förstod vad det var.
Men intressant att jag körde såpass länge och långt innan jag bromsade hjulen till låsning, jag tar det för intäkt att jag på den tiden hade lite koll på bromsning i halt väglag samt hade koll på trafiksituationer långt framför mig och kunde köra med förutseende.

Sedär, nu blev jag också en sån där som är med i k*kmätartävlingen ... :)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där är vad som händer folk innan de vant sig vid och lärt sig sina fyrhjulsdrivna bilar, eller om man lånar/provar en, men är van vanliga.
När jag körde taxi var det en som hade en 4-hjulare, och där fick jag just den chocken ibland vid första inbromsningen, "F*n .. var det såhär halt !!!" Jag har själv aldrig ägt någon 4-hjulsdriven.

Jag minns också min första erfarenhet av ABS, det var också en taxi. Och jag hade faktiskt kört någon timme i snöigt halt vinterväglag innan jag första gången fick de där pulsande slagen i pedalen, blev livrädd, trodde något pajade innan jag förstod vad det var.
Men intressant att jag körde såpass länge och långt innan jag bromsade hjulen till låsning, jag tar det för intäkt att jag på den tiden hade lite koll på bromsning i halt väglag samt hade koll på trafiksituationer långt framför mig och kunde köra med förutseende.

Sedär, nu blev jag också en sån där som jämför k*ken ... :)
körde arbetsbussen för huggarlaget...
stannade för att en gubbe skulle pissa på morgonen.. tyckte det gick för sakta..
gubben klev ur.. tände ciggen fram med drulen... sen försvann Karln...
Och bussen gled utan förvaring ut i mötande körfält... svart is.. gubben hade puttat ut bussen när han föll... sen sa inte gubben nå mer om att det gick långsamt till skogen... ;)
 
  • Gilla
wildeside och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
H Harald Blåtumme skrev:
En rätt intressant grej vad gäller system som ökar tilltron på egna förmågan: fyrhjulsdrift. Kan ge helt sagolikt fint grepp och driv genom sliriga vinterkurvor, som på räls… men otroligt många hamnar i diket när det är dags att bromsa.

Samma sak där, det behövs litet träning under kontrollerade förhållanden så man kan leka och provocera litet, testa gränserna.

Haha absolut! Jag tycker alla borde ha rätt att köra rally någon gång! Det borde vara ett krav.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sedär, nu blev jag också en sån där som är med i k*kmätartävlingen ... :)
Nej jag ser det som att du bidrar med dina erfarenheter. Det har babblats om drömmar om autonoma bilar, nu pratar vi om vad som krävs om man ska kunna köra en bil under annat än perfekta, laboratoriemässigt tillrättalagda förhållanden. Dit är det mycket längre än vad många letts att tro.
 
R
Maskintok skrev:
Det är inte reaktions förmågan eller tiden där som är det avgörande... Utan underlag, väderlek, däckval, bromssträcka, kondition av bromsar.
Efter allt detta så kommer reaktionen..
ju vanare förare ju kortare reaktionstid, ju kortare reaktionssträcka..
Jag har verkligen inte sagt att automatisk broms (eller andra funktioner för den delen) skulle ersätta bra däck eller bromsar. Inte heller att de skulle övervinna så grundläggande saker som underlag eller väderlek. Det är en sk. halmgubbe du kommer med där.

Och visst, vana förare som kan förutse eventuella faror kommer vara snabbare på att bromsa om de farorna dyker upp än en som inte är förberedd.

Men du ska inte för en sekund tro att ens en F1-förare skulle vara i närheten av ett elektroniskt systems reaktionstid. Skillnaden mot även den bäste bilförare bör ligga på över 100ms och i normalfallet troligen närmare 200ms. Det är vid 40km/h 2 meter längre bromssträcka. Kan vara helt avgörande om exempelvis någon springer ut bakom en buss, plank, eller liknande.

Förstår faktiskt inte hur du kan ha något mot detta. Det är ju inte direkt så att du är förhindrad att bromsa själv om du nu skulle vara snabbare.

Maskintok skrev:
hur känner denna funktion av när snön försvunnit men du fått diesel på hjulet och kör på isig vägbanan... Vad sker om du då tvärbromsar ditt fordon?
Har du inte råkat ut för det, så prova först så diskuterar vi sen....
Nej jag har inte råkat ut för det :) Är det vanligt förekommande med diesel på vägarna där du kör omkring :surprised:

Jag gissar att systemet skiter högaktningsfullt i varför hjulet inte greppar utan bara bryr sig om att det inte gör det, oavsett anledning.

Jaja, jag inser att vad jag än skriver så kommer du inte att anse att något som är modernare än startmotor och brytarlös tändning är något man bör ha i sin bil.
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
wildeside
Hur är det med alla moderniteter i elbilar.
Finns det någon DNFA (do not fall asleep) det skulle iaf jag behöva om bilen sköter allt.
Brukar vara så att ju jävligare väg och väder ju piggare håller jag mej,
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.