26 044 läst · 79 svar
26k läst
79 svar
Outlander PHEV tips/råd?
Gammal tråd, men tänker att jag lyfter den istf börja på en ny...
Min bil via jobbet (Passat GTE / PHEV) löper snart ut, att ta en ny likadan blir svindyrt. En helel så är det ID4 och även den är nästan lika dyr... jag är inte speciellt sugen på att köpa en sådan (VW) privat, men har sett att Outlander PHEV ligger lägre i pris än en passat och (om jag förstått rätt) har mindre problem än passaten.
Är det några Outlander PHEV ägare här som kan dela problem och förtjänster med bilen efter ett antal år?
Min bil via jobbet (Passat GTE / PHEV) löper snart ut, att ta en ny likadan blir svindyrt. En helel så är det ID4 och även den är nästan lika dyr... jag är inte speciellt sugen på att köpa en sådan (VW) privat, men har sett att Outlander PHEV ligger lägre i pris än en passat och (om jag förstått rätt) har mindre problem än passaten.
Är det några Outlander PHEV ägare här som kan dela problem och förtjänster med bilen efter ett antal år?
Kolla upp batteriet innan du köper en. Mitt batteri är nere på 70% efter vara fyra år.J JohanLun skrev:Gammal tråd, men tänker att jag lyfter den istf börja på en ny...
Min bil via jobbet (Passat GTE / PHEV) löper snart ut, att ta en ny likadan blir svindyrt. En helel så är det ID4 och även den är nästan lika dyr... jag är inte speciellt sugen på att köpa en sådan (VW) privat, men har sett att Outlander PHEV ligger lägre i pris än en passat och (om jag förstått rätt) har mindre problem än passaten.
Är det några Outlander PHEV ägare här som kan dela problem och förtjänster med bilen efter ett antal år?
Min PHEV var väl ok, hade en hel del problem med Bluetooth och så är ju räckvidd på el på vintern kass, kommer man 3 mil om det är under nollan är det bra...J JohanLun skrev:Gammal tråd, men tänker att jag lyfter den istf börja på en ny...
Min bil via jobbet (Passat GTE / PHEV) löper snart ut, att ta en ny likadan blir svindyrt. En helel så är det ID4 och även den är nästan lika dyr... jag är inte speciellt sugen på att köpa en sådan (VW) privat, men har sett att Outlander PHEV ligger lägre i pris än en passat och (om jag förstått rätt) har mindre problem än passaten.
Är det några Outlander PHEV ägare här som kan dela problem och förtjänster med bilen efter ett antal år?
Finns ju massor av alternativ till hyfsade priser på privatleasing nu, Kia e-niro t.ex.men beror på vad för storlek man söker...
Är mkt nöjd med min Outlander men håller med om att batteriet har tappat efter de sex år jag haft bilen, på vintern går den aldrig på ren eldrift. I övrigt bekväm och problemfri
Har en Outlander sedan några månader. Om man bara åker extremt korta sträckor så kan man njuta av billiga mil och superlågt förmånsvärde.
Dock finns, enligt mig, en hel del annat att irritera sig på, bland annat:
• Batteriet räcker kort. När det är slut så är det inget problem att få den att dra över litern på landsväg. Med 9:50 i ersättning från staten så blir det ingen vidare bra affär att åka långt i tjänsten.
• Tanken rymmer bara drygt 40 liter. Man får tanka OFTA!
• En normallång man kan inte stå under den öppna bakluckan.
• Den piper och varnar HELA tiden! Ofta för saker man inte förstår varför det ska varnas om. Jag kan bli fullständigt galen på detta.
•Handsfree har så dålig mikrofon att den är helt oanvändbar. Den jag pratar med hör bara vägljud. Jag var tvungen att köpa Airpods bara för att kunna prata i bilen.
Ekonomin som borde vara bilens starka punkt blir det bara om man använder den väldigt lite. Bäst är att åka i stan, då räcker batteriet som längst. Med stort släp bakom är det slut efter 10-15km på landsväg.
Några plus finns dock:
• Jag har någon slags (originalmonterad) Rockford-Fosgate-högtaleri med extra 8” bas i bakluckan, det är oväntat bra ljud och tryck i den.
• Man sitter och åker helt ok.
• Med laddat batteri är den ganska kvick (nåja) från rödljusen.
Mina åsikter
Dock finns, enligt mig, en hel del annat att irritera sig på, bland annat:
• Batteriet räcker kort. När det är slut så är det inget problem att få den att dra över litern på landsväg. Med 9:50 i ersättning från staten så blir det ingen vidare bra affär att åka långt i tjänsten.
• Tanken rymmer bara drygt 40 liter. Man får tanka OFTA!
• En normallång man kan inte stå under den öppna bakluckan.
• Den piper och varnar HELA tiden! Ofta för saker man inte förstår varför det ska varnas om. Jag kan bli fullständigt galen på detta.
•Handsfree har så dålig mikrofon att den är helt oanvändbar. Den jag pratar med hör bara vägljud. Jag var tvungen att köpa Airpods bara för att kunna prata i bilen.
Ekonomin som borde vara bilens starka punkt blir det bara om man använder den väldigt lite. Bäst är att åka i stan, då räcker batteriet som längst. Med stort släp bakom är det slut efter 10-15km på landsväg.
Några plus finns dock:
• Jag har någon slags (originalmonterad) Rockford-Fosgate-högtaleri med extra 8” bas i bakluckan, det är oväntat bra ljud och tryck i den.
• Man sitter och åker helt ok.
• Med laddat batteri är den ganska kvick (nåja) från rödljusen.
Mina åsikter
Problemet med privatleasing är att jag inte vet hur mycket jag kommer köra under en 2-3 årsperiod (hoppas få fortsätta jobba hemifrån 3 dar i veckan men långt ifrån säkert). Ska man ha dragkrok blir utbudet mycket mindre och annars ska jag snurra runt en extra skruttbil med dragkrok. Har egentligen bara behov av en bil.
Tanken var alltså att köpa nån av de billigare på blocket... Verkar gå att få för 150k. På 3-4 år bör en sådan inte kostat mig mer än en leasad passat med skillnaden att jag äger bilen efter 3 år. Men om nåt dyrt rasar så faller kalkylen. Passat gte är dyrare och verkar ha några fel som inte är ovanliga men mycket dyra.
Försämrad räckvidd kan jag leva med, men inte generalras.
Tanken var alltså att köpa nån av de billigare på blocket... Verkar gå att få för 150k. På 3-4 år bör en sådan inte kostat mig mer än en leasad passat med skillnaden att jag äger bilen efter 3 år. Men om nåt dyrt rasar så faller kalkylen. Passat gte är dyrare och verkar ha några fel som inte är ovanliga men mycket dyra.
Försämrad räckvidd kan jag leva med, men inte generalras.
Redigerat: