S Styrman_jansson skrev:
Det skickades ut som beta till ett antal Teslaägare i oktober förra året. Kanske har man nu ändrat på lanseringen då de fick på fingrarna av NHTSA för sin benämning.
Jo visst snackar man betaprogrammet så kör ju bilarna själva i stadstrafik nu men det är absolut inte lanserat, mycket som måste finslipas innan dess. Det kommer ju troligtvis att kosta jättemycket också om man inte "förhandsköpt" det.
 
När det gäller drömmen som många har om helt autonoma bilar så är jag skeptisk till att vi kommer att få se några exempel på välfungerande system under de närmaste 15 åren. Folk som inte är bekanta med utmaningarna för AI och ML har en tendens att gravt underskatta vad en kompetent förare i själva verket gör under det skenbart enkla "att köra bil" - och gravt överskatta vad som är rimligt att vänta sig av "autonoma bilar".

Vad man ev kan hoppas på är eventuellt att bilar med viss autonomi implementerat kan klara enkla situationer typ långa motorvägssträckor i vackert väder, men så fort det börjar tjorva till sig litet med kraftig nederbörd, halka, drivande snö osv så är det kört - och nu talar jag bara om komplexitet kring landsvägs- motorvägskörning.

Bara att avgöra vilken hastighet och vilket spår som kan köras på säkert sätt i en kurva med viss radie och väglutning är en mycket avancerad kalkyl/bedömning, under beaktande av exakta vägförhållanden med typ av isunderlag på vägens olika delar, friktionsbedömning, sidokrafter, bilens dynamiska egenskaper, fjädring/stötdämpare/däckstatus etc.

En helt annan komplexitet råder i hektisk storstadstrafik där föraren måste förhandla och gestikulera vänligt och tydligt till medtrafikanter för att över huvud taget kunna komma någon vart alls, vara litet lagom fräck ibland men under full kontroll. Ett lysande exempel var när vi åkte inom Gdansk och det råkade vara någon slags festival, alla vägar och gator inne i centrum var proppade med trafik... en autonom bil hade inte kommit ur fläcken om man skulle följa alla trafikregler slaviskt.

Så detta är bakgrunden till att jag är en varm förespråkare för väldesignade förarstödssystem, att det är här man ska lägga krutet på att få en bra symbios människa-maskin där vi nyttjar respektive agents starka sidor.
 
Redigerat:
S Styrman_jansson skrev:
Nja skulle jag vilja säga. När man som Tesla kallar det "Total självkörningsförmåga" ([länk]) så skulle jag förvänta mig just att den fixar allt. Vad skulle annars "total" innebära?
Skärmbild som visar information om uppgraderad Autopilot och total självkörningsförmåga med priser och funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kan inte säga att den är tydligare eller otydligare än annan reklam. Det står i min värld tydligt vad den klarar och vad som kommer härnäst. Och att den kommer uppgraderas
 
A
finns det inte någon lame assist? ;)
kanske uppdatering för att kunna tänka själv... Det är väl nästa grej ni ska ha hjälp med eller? ;):thinking::p
Då ni inte orkar styra eller bromsa själva...

kanske lite popcorn till resan..?
eller nä det är för jobbigt att tugga...
sondmatning får det bli.. ;)
 
A Alexn72 skrev:
[bild]
Jag kan inte säga att den är tydligare eller otydligare än annan reklam. Det står i min värld tydligt vad den klarar och vad som kommer härnäst. Och att den kommer uppgraderas
Jag läser att jag får en funktion som kan läsa av stoppskyltar och rödljus (och i någon ospecificerad gång i framtiden kan svänga i stadstrafik) för knappt 80k...
 
A Alexn72 skrev:
Poängen är ju att om man tycker de är okej att cykla 5km manuellt så blir helt plötsligt 15km lika enkelt eller jobbigt med en elcykel.
Om man då inte tar cykeln för man har 10km att köra så är det en vinst att elcykeln ändrar den inställningen.
Tittar man på energin för att transportera bilen 20km... Så ligger en fossilbil på runt 20kwh, elcykeln kanske 0,2kwh-1kwh på samma sträcka... Eller elbilen som drar runt 4kwh...
Poängen att jag tycker deras reklam är usel är att de tror att det är miljövänligt. Och att det innan var subventioner på det också.
Att eon dessutom är snordyra gör det bara ännu tramsigare att vi ska ändå förbruka el och bli fetare än vi nu redan är. För rent vardagsmotion så ger elcykel inte i närheten av traditionell cykel. (bra för funktionshindrade, typ höft och knä men inte friska människor)

Inställningen hos folk är ju att de helst inte vill göra något fysiskt utan vill ha genvägarna, vilket väl är ganska naturligt tyvärr.
 
G
R RoAd skrev:
Ok, ska jag tolka det som att du är mot alla dylika hjälpmedel i bilar? Det ska vara svårt och en utmaning att manövrera sitt fordon? En riktig karl reder sig själv eller något i den stilen?

Jag är glad att de flesta inte delar din åsikt utan välkomnar säkerhetshöjande funktioner. Jag hade exempelvis inte velat köra en bil idag som saknar ABS och antisladd.
Läste om en undersökning i England ABS/ESP "används", alltså kör man statistikt fortare och det blir nästan lika många olyckor men i högre hastighet när för många förare fölitar sig på systemen. Har man inte systemen (och vet om det) kör man försiktigare statistiskt.
En kollega berättade att när han kom tillbaka till Stockholm från Rättvik att ESP lampan hade blinkat hela vägen för att det va så halt. Hade inte hans bil haft ESP så hade han varit tvungen att köra långsammare, (eller kört av vägen). Så tyvärr kan vissa hjälpsystem användas felaktigt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Du kör väl dit med din vanliga fossilbil.
Min nissan leaf kan ladda 20kw vid bogsering och då är ni dessutom på väg mot ett mål under tiden.
Säg att ni behöver köra 3mil till er destination. Du behöver då ladda i ca 6kwh från ditt elverk vilket tar ca 30min.
Sen ska dessa 3 mil köras.
Bogserar man så har ni kommit 1.5mil och fått laddat in runt 10kwh och då är där bara 1.5mil kvar att köra...

Eller varför inte.... bogsera 1 mil sen klarar elbilen sig själv på den uppladdade energin.
Tåler verkligen elbilar att bli bogserade?
Till Renault zoe så får du med en försäkring att bli hämtad och lämnad vid närmsta laddare om du kör eltorsk. Varför bogserar de inte istället och laddar upp några mil?
 
A
R Rkarlsson skrev:
Tåler verkligen elbilar att bli bogserade?
Till Renault zoe så får du med en försäkring att bli hämtad och lämnad vid närmsta laddare om du kör eltorsk. Varför bogserar de inte istället och laddar upp några mil?

hmm
Hur bogserar man en elbil säkert? - Allt om Elbil
https://alltomelbil.se/hur-bogserar-man-en-elbil/

Va lite detta jag hade för mig...
Men alla andra vet ju bäst.. ;):thinking:
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Maskintok skrev:
hmm
Hur bogserar man en elbil säkert? - Allt om Elbil
[länk]

Va lite detta jag hade för mig...
Men alla andra vet ju bäst.. ;):thinking:
Stor skillnad om där är problem med bilen eller om den är avstängd eller om det är slut på energi.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
finns det inte någon lame assist? ;)
kanske uppdatering för att kunna tänka själv... Det är väl nästa grej ni ska ha hjälp med eller? ;):thinking::p
Då ni inte orkar styra eller bromsa själva...

kanske lite popcorn till resan..?
eller nä det är för jobbigt att tugga...
sondmatning får det bli.. ;)
Erkänner villigt att jag gärna använder saker som gör min vardag lättare. Ska vi fortsätta på bilspåret så har jag exempelvis automatlåda för att jag inte ser något direkt nöje att hålla på att frikoppla och växla. Folk som medvetet ska försvåra sitt liv i någon slags luthersk anda skrattar jag mest åt.

Men det finns dock andra aspekter på många av de saker som gör bilkörningen bekvämare (exempelvis automatbromsning på bilar) och det är säkerheten. Det har påtalats tidigare i tråden men du verkar slå dövörat till när det tas upp.

Tycker du inte att det är bra att bilen har möjlighet att tvärnita (snabbare än dig) om det dyker upp ett oväntat hinder, exempelvis ett barn? Om inte, varför?

Är det inte en fördel att ratten skakar till eller att bilen t.o.m. försöker styra in dig mot vägbanan igen om du börjat glida ut i vägrenen av någon anledning? Om inte varför?

Är det inte suveränt om du får en varning om du försöker byta fil när det ligger ett annat fordon i döda vinkeln? Om inte, varför?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
[bild]
Jag kan inte säga att den är tydligare eller otydligare än annan reklam. Det står i min värld tydligt vad den klarar och vad som kommer härnäst. Och att den kommer uppgraderas
Det vore skoj att se hur en vanlig körskollärare skulle utvärdera denna ”totala självkörningsförmåga”… :-D

Och för att passera detta så får man vara klar över att det bara är det absolut första steget mot att kunna utveckla goda föraregenskaper över mycket lång tid. Det som brukar testas är ju bara oerhört basala prylar i litet stadstrafik, så var det i alla fall när jag tog kortet för ett antal decennier sedan, ingenting testas vad gäller hur man hanterar svåra körförhållanden. Litet enkel halkbanekörning ingår men det är extremt simpelt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
R
G OMathson skrev:
Läste om en undersökning i England ABS/ESP "används", alltså kör man statistikt fortare och det blir nästan lika många olyckor men i högre hastighet när för många förare fölitar sig på systemen. Har man inte systemen (och vet om det) kör man försiktigare statistiskt.
En kollega berättade att när han kom tillbaka till Stockholm från Rättvik att ESP lampan hade blinkat hela vägen för att det va så halt. Hade inte hans bil haft ESP så hade han varit tvungen att köra långsammare, (eller kört av vägen). Så tyvärr kan vissa hjälpsystem användas felaktigt.
Så egentligen borde vi förbjuda vinterdäck för säkerhetens skull?
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
Stor skillnad om där är problem med bilen eller om den är avstängd eller om det är slut på energi.
Du bör nog läsa på lite mer innan du bogserar din elbil... Har en god vän som jobbar som bärgare...de bogserar aldrig en elbil.. Varför?
Det godkänner inte deras försäkring ;)..
av just samma skäl som står i länken..
Hade du läst mer än det du ville så är det självklart vad som gäller...
dvs undvik bogsering...
 
A
R RoAd skrev:
Erkänner villigt att jag gärna använder saker som gör min vardag lättare. Ska vi fortsätta på bilspåret så har jag exempelvis automatlåda för att jag inte ser något direkt nöje att hålla på att frikoppla och växla. Folk som medvetet ska försvåra sitt liv i någon slags luthersk anda skrattar jag mest åt.

Men det finns dock andra aspekter på många av de saker som gör bilkörningen bekvämare (exempelvis automatbromsning på bilar) och det är säkerheten. Det har påtalats tidigare i tråden men du verkar slå dövörat till när det tas upp.

Tycker du inte att det är bra att bilen har möjlighet att tvärnita (snabbare än dig) om det dyker upp ett oväntat hinder, exempelvis ett barn? Om inte, varför?

Är det inte en fördel att ratten skakar till eller att bilen t.o.m. försöker styra in dig mot vägbanan igen om du börjat glida ut i vägrenen av någon anledning? Om inte varför?

Är det inte suveränt om du får en varning om du försöker byta fil när det ligger ett annat fordon i döda vinkeln? Om inte, varför?
Det är inte reaktions förmågan eller tiden där som är det avgörande... Utan underlag, väderlek, däckval, bromssträcka, kondition av bromsar.
Efter allt detta så kommer reaktionen..
ju vanare förare ju kortare reaktionstid, ju kortare reaktionssträcka..
En van förare behöver inte alla dessa funktioner som en dag inte fungerar eller börjar krångla..
Finns inget i detta som verkligen bevisat ger mer kontroll över fordonet..

Sedan har vi bromsarna.. vad är det i ett självbromsande system som gör att bilen stannar fortare?
är det att den slår på tvärbroms och ABSen hoppar in, men det är inte heller rätt alla lägen.. Eller är det överdimensionerade bromsar som gör att fordonet stannar omedelbart i den mån det går?

Kan skapa kroppsskador och även göra att föraren mister kontrollen över fordonet..
hur parerar denna funktion svartis på väg?
hur känner denna funktion av när snön försvunnit men du fått diesel på hjulet och kör på isig vägbanan... Vad sker om du då tvärbromsar ditt fordon?
Har du inte råkat ut för det, så prova först så diskuterar vi sen....

Nä lär er köra bil och lämna nippon pippon hemma...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.