Sittställning
Maskintok skrev:
möjligt.. Men det är ändå ett baklänges tänkande att inte tillhandahålla med delar så att man kan byta ut dessa... rent miljömässigt... prismässigt så är det oftast billigare att byta ut hela skiten...
Men i detta fallet så är det tvärtom...
Idag har vi tillgång till mer info än någonsin, men ändå blir många saker svårare än någonsin.

Det är en riktigt tragisk utveckling.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Att plocka ner hastigheten bara genom att upptäcka något mycket tidigare än vad en människa kan kommer göra underverk. Så gå så långt som kroppspråk kanske inte är nödvändigt egentligen... Men sen finns det ju t.ex dårar som hoppar framför bilar, den går väl aldrig att göra något åt kanske
Jag anser att det är bättre att agera än att reagera så jag håller inte med dig att vi ska nöja oss med det sistnämnde.
 
A
Sittställning Forlowt skrev:
Idag har vi tillgång till mer info än någonsin, men ändå blir många saker svårare än någonsin.

Det är en riktigt tragisk utveckling.
rent sagt år helvete..
fattar inte att ett lager 8x14x23 ska vara så förbannat svårt att få tag på... :thinking:
 
A Alexn72 skrev:
Inte kommer bli... de finns redan idag... I varierande grad.
Tydligen går det bra att lita på datorerna i luften så vad som skulle skilja mot att lita på dem nere på jorden...
Nu erkänner jag att jag spekulerar men borde inte omgivningen upp i luften vara enklare att hantera än t.ex. rusningstrafiken i Calcutta?

Det är ju dessutom en helt annan nivå på infrastrukturen och personal inblandad planering och övervakning än när du ska ner till ICA.
 
R
Maskintok skrev:
Du menar dit man räknar etanolen och det mesta som vi i samhället släpper ut och använder oss av..

även ett nollsummespel är kretslopp.
Jag är inte intresserad av ert jävla vinstgivande kretslopp då detta ger mig att allt jag njuter av och använder skall sluta användas... Men det har du ingen aning om..
Det var du som skrev att ju mer du skördar desto mer CO2 binds. Jag bara rättade det uttalandet. Att odla något minskar inte CO2 i atmosfären mer än tillfälligt. För att göra något åt den ökade mängden i atmosfären måste kolet på nytt pumpas ner och bindas under jord (eller skickas ut i rymden).
 
L Limpan4all skrev:
Sedan finns det extrema exempel, t.ex elgruvlastbilen som bokstavligen aldrig behöver laddas. Fundera på den ni.
Jag har sett dem i gruvan i Kiruna, de kör med förlängningssladd!
 
A
R RoAd skrev:
Det var du som skrev att ju mer du skördar desto mer CO2 binds. Jag bara rättade det uttalandet. Att odla något minskar inte CO2 i atmosfären mer än tillfälligt. För att göra något åt den ökade mängden i atmosfären måste kolet på nytt pumpas ner och bindas under jord (eller skickas ut i rymden).
precis det blir samma sak som med skogen.
fast skogen binder mer och har lite längre tidsramar...

Det är skillnad på dessa kretslopp.
I det bio kretslopp jag beskriver är det inte så. i ett kretslopp som ska ge miljövinst krävs precis som du skriver... Men det är inte intressant för min del...
 
R
S Styrman_jansson skrev:
Fast här tycker jag många gör tankefel. Det finns många hypotetiska situationer som kan uppfattas som osannolika. Men det innebär inte att det inte kan inträffa.

Vi har över en miljard bilar i världen och bara i Sverige kördes det 6700 miljoner mil 2019. om det så bara är 0,00001% risk att en situation skulle inträffa varje mil så kommer den inträffa 67 000 gånger.

Och det är ju det som är grejen. De sannolika och förutsägbara situationerna är inte problemet, det är när ovanliga och oförutsägbara saker händer som det oftast blir problem.
Jag skrev inte att det var omöjligt, bara osannolikt så jag ser inte var jag gör ett tankefel. Jag erkänner t.o.m. i slutet av inlägget (som du bara citerade en del av) att ditt scenario mycket väl kan inträffa. Sannolikt kommer tekniken att förhindra så många andra olyckor att vi väljer att leva med den risken.
 
R
Maskintok skrev:
precis det blir samma sak som med skogen.
fast skogen binder mer och har lite längre tidsramar...

Det är skillnad på dessa kretslopp.
I det bio kretslopp jag beskriver är det inte så. i ett kretslopp som ska ge miljövinst krävs precis som du skriver... Men det är inte intressant för min del...
Klimatvinst ska det väl i.o.f.s. vara om vi pratar kolkretslopp.

Men dåså, då har du återigen lyckats dribbla bort mig med bara ett fåtal inlägg. Vad ville du du egentligen ha sagt med "Jo visst med det ökar ju på skörden..Och ju fler skördar ju mer binder det co2.."

Det lät trots allt som om du trodde att det skulle minska CO2 i atmosfären och därmed motverka klimatförändringen.
 
S Styrman_jansson skrev:
Och det är ju det som är grejen. De sannolika och förutsägbara situationerna är inte problemet, det är när ovanliga och oförutsägbara saker händer som det oftast blir problem.
Inte bara det, utan det är inte ovanligt med situationer i trafiken där det, för att vara smidigt, är nödvändigt att bryta mot lagen - kanske köra 10km/h över hastighetsgränsen för göra en omkörning säkrare, eller varför inte stockholmssvängen som egentligen är strikt olaglig iom man möts på fel sida. Eller om man fastnar i en korsning där alla har väjningsplikt mot varandra och nån måste ta initativet till köra först...

Att programmera in undantag från lagar öppnar upp för en rad hemska situationer, där nån måste stå som ansvarig när det går fel (ägaren till bilen?).

De första 90% av självkörning är relativt enkla att implementera, men svårigheten ökar exponentiellt vartefter situationerna som ska hanteras blir mer och mer exotiska.

Två bekanta till mig har varit i allvarliga olyckor pga farthållaren buggat i deras bilar, och det är typ den enklaste styrning man kan tänka sig. I bägge fallen har biltillverkarna hävdat att det skulle vara omöjligt (förstås)
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi som i landet sverige. Jag röstade rätt.
Gott. Hoppas att VI får en växande skara som gör det nästa höst
 
A
R RoAd skrev:
Klimatvinst ska det väl i.o.f.s. vara om vi pratar kolkretslopp.

Men dåså, då har du återigen lyckats dribbla bort mig med bara ett fåtal inlägg. Vad ville du du egentligen ha sagt med "Jo visst med det ökar ju på skörden..Och ju fler skördar ju mer binder det co2.."

Det lät trots allt som om du trodde att det skulle minska CO2 i atmosfären och därmed motverka klimatförändringen.
Nej det var din tolkning.
co2 ökar på skörden då växterna binder detta för att växa.
Och japp ju mer du skördar ju fler skördar får du.. Men det var där du gick vilse..jag har aldrig avsett att något ska ge vinster till ett kolkretslopp... Det är inget jag bryr mig om alls.. däremot det bio kretsloppet jag beskriver, det duger för mig..
 
R RoAd skrev:
Jag skrev inte att det var omöjligt, bara osannolikt så jag ser inte var jag gör ett tankefel. Jag erkänner t.o.m. i slutet av inlägget (som du bara citerade en del av) att ditt scenario mycket väl kan inträffa. Sannolikt kommer tekniken att förhindra så många andra olyckor att vi väljer att leva med den risken.
Du har rätt. Jag läste slarvigt.
Då är vi egentligen överens.
 
B Byggmarodören skrev:
....
Två bekanta till mig har varit i allvarliga olyckor pga farthållaren buggat i deras bilar, och det är typ den enklaste styrning man kan tänka sig. I bägge fallen har biltillverkarna hävdat att det skulle vara omöjligt (förstås)
Om farthållaren hänger sig så skulle en dator utan panik kunna gå igenom följande steg.
1 stäng farthållare.
2 stäng motorn
3 bromsa
4 handbroms
5 stänga hela bilen.
Borde vara avklarat på en sekund eller 2.

En människa kommer i en paniksituatiuon ha problem med detta.
Är datorn felprogrammerad till att tex vänta på svar från en farthållare som kraschat så kommer den bilen antagligen också krascha.

I de fall du beskriver så kanske farthållaren var av lite väl enkel konstruktion..
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
En olycka med adaptiv farthållare har faktiskt inträffat i min bekantskapskrets.

Det skedde vid körning efter en bil mot en rondell.
Innan rondellen saktar bilen framför ner, och bilen personen i fråga "körde" hängde med när farthållaren saktade ner.

Dock när bilen framför kör in och åt höger i rondellen så tycker farthållaren plötsligt att det är fritt framför och börjar gasa upp till 100km/h rakt mot rondellen. Personen i bilen förstår inte vad som händer och tar någon sekund innan han klämmer till på bromsen.

Det hela slutade med att han körde in en mindre buske mitt i rondellen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.