291 613 läst · 8 036 svar
292k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Idag har vi tillgång till mer info än någonsin, men ändå blir många saker svårare än någonsin.Maskintok skrev:
Det är en riktigt tragisk utveckling.
Allvetare
· Östergötland
· 3 985 inlägg
Jag anser att det är bättre att agera än att reagera så jag håller inte med dig att vi ska nöja oss med det sistnämnde.Forlowt skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 3 985 inlägg
Nu erkänner jag att jag spekulerar men borde inte omgivningen upp i luften vara enklare att hantera än t.ex. rusningstrafiken i Calcutta?A Alexn72 skrev:
Det är ju dessutom en helt annan nivå på infrastrukturen och personal inblandad planering och övervakning än när du ska ner till ICA.
Det var du som skrev att ju mer du skördar desto mer CO2 binds. Jag bara rättade det uttalandet. Att odla något minskar inte CO2 i atmosfären mer än tillfälligt. För att göra något åt den ökade mängden i atmosfären måste kolet på nytt pumpas ner och bindas under jord (eller skickas ut i rymden).Maskintok skrev:Du menar dit man räknar etanolen och det mesta som vi i samhället släpper ut och använder oss av..
även ett nollsummespel är kretslopp.
Jag är inte intresserad av ert jävla vinstgivande kretslopp då detta ger mig att allt jag njuter av och använder skall sluta användas... Men det har du ingen aning om..
precis det blir samma sak som med skogen.R RoAd skrev:
fast skogen binder mer och har lite längre tidsramar...
Det är skillnad på dessa kretslopp.
I det bio kretslopp jag beskriver är det inte så. i ett kretslopp som ska ge miljövinst krävs precis som du skriver... Men det är inte intressant för min del...
Jag skrev inte att det var omöjligt, bara osannolikt så jag ser inte var jag gör ett tankefel. Jag erkänner t.o.m. i slutet av inlägget (som du bara citerade en del av) att ditt scenario mycket väl kan inträffa. Sannolikt kommer tekniken att förhindra så många andra olyckor att vi väljer att leva med den risken.S Styrman_jansson skrev:Fast här tycker jag många gör tankefel. Det finns många hypotetiska situationer som kan uppfattas som osannolika. Men det innebär inte att det inte kan inträffa.
Vi har över en miljard bilar i världen och bara i Sverige kördes det 6700 miljoner mil 2019. om det så bara är 0,00001% risk att en situation skulle inträffa varje mil så kommer den inträffa 67 000 gånger.
Och det är ju det som är grejen. De sannolika och förutsägbara situationerna är inte problemet, det är när ovanliga och oförutsägbara saker händer som det oftast blir problem.
Klimatvinst ska det väl i.o.f.s. vara om vi pratar kolkretslopp.Maskintok skrev:
Men dåså, då har du återigen lyckats dribbla bort mig med bara ett fåtal inlägg. Vad ville du du egentligen ha sagt med "Jo visst med det ökar ju på skörden..Och ju fler skördar ju mer binder det co2.."
Det lät trots allt som om du trodde att det skulle minska CO2 i atmosfären och därmed motverka klimatförändringen.
Inte bara det, utan det är inte ovanligt med situationer i trafiken där det, för att vara smidigt, är nödvändigt att bryta mot lagen - kanske köra 10km/h över hastighetsgränsen för göra en omkörning säkrare, eller varför inte stockholmssvängen som egentligen är strikt olaglig iom man möts på fel sida. Eller om man fastnar i en korsning där alla har väjningsplikt mot varandra och nån måste ta initativet till köra först...S Styrman_jansson skrev:
Att programmera in undantag från lagar öppnar upp för en rad hemska situationer, där nån måste stå som ansvarig när det går fel (ägaren till bilen?).
De första 90% av självkörning är relativt enkla att implementera, men svårigheten ökar exponentiellt vartefter situationerna som ska hanteras blir mer och mer exotiska.
Två bekanta till mig har varit i allvarliga olyckor pga farthållaren buggat i deras bilar, och det är typ den enklaste styrning man kan tänka sig. I bägge fallen har biltillverkarna hävdat att det skulle vara omöjligt (förstås)
Nej det var din tolkning.R RoAd skrev:Klimatvinst ska det väl i.o.f.s. vara om vi pratar kolkretslopp.
Men dåså, då har du återigen lyckats dribbla bort mig med bara ett fåtal inlägg. Vad ville du du egentligen ha sagt med "Jo visst med det ökar ju på skörden..Och ju fler skördar ju mer binder det co2.."
Det lät trots allt som om du trodde att det skulle minska CO2 i atmosfären och därmed motverka klimatförändringen.
co2 ökar på skörden då växterna binder detta för att växa.
Och japp ju mer du skördar ju fler skördar får du.. Men det var där du gick vilse..jag har aldrig avsett att något ska ge vinster till ett kolkretslopp... Det är inget jag bryr mig om alls.. däremot det bio kretsloppet jag beskriver, det duger för mig..
Allvetare
· Östergötland
· 3 985 inlägg
Du har rätt. Jag läste slarvigt.R RoAd skrev:Jag skrev inte att det var omöjligt, bara osannolikt så jag ser inte var jag gör ett tankefel. Jag erkänner t.o.m. i slutet av inlägget (som du bara citerade en del av) att ditt scenario mycket väl kan inträffa. Sannolikt kommer tekniken att förhindra så många andra olyckor att vi väljer att leva med den risken.
Då är vi egentligen överens.
Om farthållaren hänger sig så skulle en dator utan panik kunna gå igenom följande steg.B Byggmarodören skrev:
1 stäng farthållare.
2 stäng motorn
3 bromsa
4 handbroms
5 stänga hela bilen.
Borde vara avklarat på en sekund eller 2.
En människa kommer i en paniksituatiuon ha problem med detta.
Är datorn felprogrammerad till att tex vänta på svar från en farthållare som kraschat så kommer den bilen antagligen också krascha.
I de fall du beskriver så kanske farthållaren var av lite väl enkel konstruktion..
Allvetare
· Östergötland
· 3 985 inlägg
En olycka med adaptiv farthållare har faktiskt inträffat i min bekantskapskrets.
Det skedde vid körning efter en bil mot en rondell.
Innan rondellen saktar bilen framför ner, och bilen personen i fråga "körde" hängde med när farthållaren saktade ner.
Dock när bilen framför kör in och åt höger i rondellen så tycker farthållaren plötsligt att det är fritt framför och börjar gasa upp till 100km/h rakt mot rondellen. Personen i bilen förstår inte vad som händer och tar någon sekund innan han klämmer till på bromsen.
Det hela slutade med att han körde in en mindre buske mitt i rondellen.
Det skedde vid körning efter en bil mot en rondell.
Innan rondellen saktar bilen framför ner, och bilen personen i fråga "körde" hängde med när farthållaren saktade ner.
Dock när bilen framför kör in och åt höger i rondellen så tycker farthållaren plötsligt att det är fritt framför och börjar gasa upp till 100km/h rakt mot rondellen. Personen i bilen förstår inte vad som händer och tar någon sekund innan han klämmer till på bromsen.
Det hela slutade med att han körde in en mindre buske mitt i rondellen.