A Alexn72 skrev:
Den artikeln är fullständigt irrelevant.,,. det är inte en programversion klar för allmänheten. det är en testversion...
Jag är mycket väl informerad i vad en Beta är, jag har tidigare varit med om att utveckla programvaror.

Sedan "inte klar för allmänheten"? Tesla verkar tycka det. Citat;
"Trots att systemet ännu inte är färdigt och fortfarande är långt ifrån att vara helt självkörande använder Tesla sina kunder som försökskaniner för tekniken. Intresserade Teslaägare kan anmäla sig till företagets beta-program, ladda ned mjukvaran i sina egna bilar och själva ge sig ut på gatorna och testa den."

Ett synnerligt märkbart beteende att utnyttja sina kunder att testa en ofärdig programvara med livet som insats...

Artikeln är uppdaterad i augusti i år så vi kan väl konstatera att det var det bästa Tesla kunde åstakomma just då. D.v.s. en bil som tidvis kör som en rattfyllerist...
 
Redigerat:
Mikael_L
Maskintok skrev:
borde finnas någon form av stopp på hur mycket de folkvalda kan lägga på i avgifter och skatter... :thinking:
I september var 4'e år.
Men det är samtidigt det som gör att politiken inte klarar av att ta tag i de absolut viktigaste sakerna.
 
  • Gilla
wildeside och 1 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
I september var 4'e år.
Men det är samtidigt det som gör att politiken inte klarar av att ta tag i de absolut viktigaste sakerna.
naj det är inget hinder för att även den nya regeringen sätter högre avgifter... Utan det är en förhoppning... Hade hellre sett landsföräderi om de ens försökte... ;)gå emot den lagen...
 
A
S Styrman_jansson skrev:
Jag är mycket väl informerad i vad en Beta är, jag har tidigare varit med om utveckla programvaror.

Sedan "inte klar för allmänheten"? Tesla verkar tycka det. Citat;
"Trots att systemet ännu inte är färdigt och fortfarande är långt ifrån att vara helt självkörande använder Tesla sina kunder som försökskaniner för tekniken. Intresserade Teslaägare kan anmäla sig till företagets beta-program, ladda ned mjukvaran i sina egna bilar och själva ge sig ut på gatorna och testa den."

Ett synnerligt märkbart beteende att utnyttja sina kunder att testa en ofärdig programvara med livet som insats...

Artikeln är uppdaterad i augusti i år så vi kan väl konstatera att det var det bästa Tesla kunde åstakomma just då. D.v.s. en bil som tidvis kör som en rattfyllerist...
inte bryr sig väl Tesla om vad bilförarna råkar utför... Det är ju dennes eget ansvar och då får ju sälja iallafall...
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
wildeside
E Eklunda skrev:
Det är svårt att följa en sån här tråd om man kommer in någon gång då och då. Ibland är det skoj att läsa all aggressivitet men man tröttnar snart.
Den ursprungliga frågan handlade om vägarnas underhåll och om elbilar kommer att öka belastningen och hur skattepengar används för att hålla vägarna i skick.
Den största delen av vägnätet i landet sköts av vägsamfälligheter som ofta har bidrag från staten enligt en fast taxa - i vår samfällighet står det för ca 20% av de verkliga kostnaderna - resten betalar vi själva - men då har vi inte eller några potthål och korrugeringar. Statens egna vägar sköts ju enligt långsiktig plan och med de resurser som våra politska organ ställer till förfogande.
Att fossil energi är på väg ut är väl helt klart och behöver knappast diskuteras - inte ens oljebolagen tror på det längre (utom möjligen Lundin oil) - dock kommer fossil energi att användas under lång tid framåt men CO2 kompenseras genom andra åtgärder. Det är ju nettoutsläppen som är intressanta. Fossil energi kommer att bli dyr eftersom just kompensationen kostar.
Slitage på vägar kommer antagligen att minska då självkörande elbilar kommer att ta över och då minskar belastningen på underlaget eftersom de kör bättre än medelbilisten. Vi kommer också att köra mindre bil eftersom energin kommer att bli dyrare varför kollektiva lösningar blir intressantare. Glesbygd där bil blir enda alternativet måste subventioneras om man vill ha några som bor där - men då ska också levnadskostnader i stort räknas in. I framtiden kommer laddning/batteribyte att kunna göras på oerhört många ställen - men framför allt hemmavid med bilar som kan köra 50+ mil på en laddning - tror det är mycket få även i glesbygd som kör mer än det varje dag (körsträcka över 10 000 mil per år). inköpskostanden för en ny elbil kommer att sjunka radikalt över tid - var glad över att de som har råd redan nu köper en vilket ger resurser för att öka produjktionen så att den blir effektivare.
Man brukar säga att det enda vi inte kan förutsäga något säkert om är framtiden. Kanske kommer man att kunna fånga in CO2 i framtiden, kanske kommer det att komma nya batterier/sätt att lagra energi, osv. Men riskerna med att inte göra drastiska åtgärder mot CO2 utsläpp redan nu är för stora för att vänta in de nya uppfinningarna.
CO2 kan man redan fånga upp men jag vet inte om det är rätt väg att fånga upp den och lagra den i något bergrum och säga att man är CO2 neutral verksamhet.
Känns lite som att det är en mindre bra början till ett nytt miljöproblem.
Vi har fortfarande inte löst problemet med att lagra kärnavfall.
Lagra avfall är inte någon hållbar lösning.
 
A
wildeside wildeside skrev:
CO2 kan man redan fånga upp men jag vet inte om det är rätt väg att fånga upp den och lagra den i något bergrum och säga att man är CO2 neutral verksamhet.
Känns lite som att det är en mindre bra början till ett nytt miljöproblem.
Vi har fortfarande inte löst problemet med att lagra kärnavfall.
Lagra avfall är inte någon hållbar lösning.
co2 krävs för att saker ska kunna växa..
Det är inte co2 i sig som är problemet... Det är att mer växande växter krävs...
 
wildeside
Maskintok skrev:
co2 krävs för att saker ska kunna växa..
Det är inte co2 i sig som är problemet... Det är att mer växande växter krävs...
Ja då får du väl dra dit strå till stacken och odla mer;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
I september var 4'e år.
Men det är samtidigt det som gör att politiken inte klarar av att ta tag i de absolut viktigaste sakerna.
Vi har inte röstat rätt sedan 2010 tyvärr.
 
A Alexn72 skrev:
du jämför 2 olika bilar som är helt åtskilda i vad de förväntas klara, vad de är byggda att klara och framför allt vilken programvara de har och hur den förväntas uppdateras.
När har jag jämfört två olika bilar?
 
A
wildeside wildeside skrev:
Ja då får du väl dra dit strå till stacken och odla mer;)
Ja... enda sättet att isåfall att börja tillsätta konstgödsel i mina vallar..
jag håller på och letar efter små tegar som bönderna här inte vill ha för att odla mer..
Men den skog jag har är i rätta åldrar för att binda som mest med co2..
0-40 år..

Jag odlar spannmål och hö.
grönsaker och rotfrukter.. potatis.
Sedan så lämnar jag sälgar åt humlorna..
vilket är naturens egna konstgödsel ;)
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi har inte röstat rätt sedan 2010 tyvärr.
inte då heller... om du börjar kolla hur saker blivit.. det var bara färgerna som skiljde..
 
wildeside
Maskintok skrev:
Ja... enda sättet att isåfall att börja tillsätta konstgödsel i mina vallar..
jag håller på och letar efter små tegar som bönderna här inte vill ha för att odla mer..
Men den skog jag har är i rätta åldrar för AT bind som mest med co2..
0-40 år..

Jag odlar spannmål och hö.
grönsaker och rotfrukter.. potatis.
Sedan så lämnar jag sälgar åt humlorna..
vilket är naturens egna konstgödsel ;)
Är det inte lite moment 22 om man tillsätter konstgödsel?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
wildeside wildeside skrev:
Är det inte lite moment 22 om man tillsätter konstgödsel?
Jo visst med det ökar ju på skörden..
Och ju fler skördar ju mer binder det co2..
men bara om konstgödseln är av låg halt annars så avger gödseln mer än växterna tar upp..
 
wildeside
Maskintok skrev:
Jo visst med det ökar ju på skörden..
Och ju fler skördar ju mer binder det co2..
men bara om konstgödseln är av låg halt annars så avger gödseln mer än växterna tar upp..
Nu får ni tjata vidare utan mej.
Ska ut o klyva lite stolp till reglar eftersom virket är så dyrt men det gör jag med elsåg förhoppningsvis med grön el eftersom det blåser lite idag iaf.
Solfångarna gör nog ingen större nytta idag.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Nej det är den inte, och ingen annan Tesla heller, för det finns idag ingen bil som är totalt självkörande oavsett vad de marknadsförs som.

Läs gärna;
[länk]

Citat ”Selika Josiah Talbott, en universitetsprofessor i Washington, D,C. som studerar självkörande bilar, liknar i en intervju med konsumentorganisationen Consumer Reports bilens system med en rattfyllerist.
– Den vinglar till höger och den vinglar till vänster, säger hon, och fortsätter:
– Medan högersvängarna ser bra ut är vänstersvängarna nästan vilda.”

eller;
” …under samma åktur skrapade den också i en buske, la sig i fel fil efter en korsning och satte vid en tidpunkt kurs rakt mot en parkerad bil.”

Jag vidhåller att system har en bra bit kvar.
De som arbetar med det här beskriver det som att problemet är människorna i trafiken, eftersom de tenderar att uppträda så irrationellt är det svårt att förutse nästa drag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.