R
M msv skrev:
Ja, det inbillar jag mig :)
Jag har nu raderat den gamla, och gjort en helt ny installation av esp8266 med filen du länkade till, men får samma resultat. Blir inte klok på detta....
Märkligt. Felmeddelandet säger ju klart och tydligt att funktionen bara vill ha ett argument medans den är definierad med två i h-filen.

Det vore väl för långsökt att det finns med en p1reader.h i installationen av esp8266, men det kanske är värt att testa ett namnbyte till något som garanterat inte finns och testbygga med den istället.
 
A
R RoAd skrev:
Märkligt. Felmeddelandet säger ju klart och tydligt att funktionen bara vill ha ett argument medans den är definierad med två i h-filen.

Det vore väl för långsökt att det finns med en p1reader.h i installationen av esp8266, men det kanske är värt att testa ett namnbyte till något som garanterat inte finns och testbygga med den istället.
Kan vara så att han har en gammal version av koden. Testa att hämta hem den senaste från github. Har du den senaste så kolla om en äldre version funkar men de scenariot är långsökt
 
M msv skrev:
Ja, det inbillar jag mig :)
Jag har nu raderat den gamla, och gjort en helt ny installation av esp8266 med filen du länkade till, men får samma resultat. Blir inte klok på detta....
Vad är det för miljö?
För att hitta filer med P1Reader(..) kan du ju på lämpligt ställe i filträdet prova:
grep -r P1Reader .

Vad som saknas i felutskriften är ju _var_ fel fil hittas...

Radnumren i felutskriften stämmer ju inte med h-filen från inlägg #430.
 
M msv skrev:
Fattar inte vad jag gör för fel...
Provat med att döpa om filen, utan framgång
Visst är detta den filen jag ska använda: [länk]
Den filen tar ju inte argumentet ",true" för att aktivera (Aidon) HDLC...
 
R
R
blackarrow blackarrow skrev:
Radnumren i felutskriften stämmer ju inte med h-filen från inlägg #430.
Snyggt fångat! Det missade jag.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Ny dag, nya motgångar :)
Skärmdump av programmeringskod med felmeddelanden i kompilatorns terminalfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jsson83 skrev:
Då har vi fått bekräftat att Landis+Gyr har en bugg i sin firmware på deras E360 mätare gällande porten. Efter ett tag slutar mätaren skicka ut data på porten och måste då startas om, men sedan slutar den fungera efter ett tag igen.

Det jobbas på en ny firmware men de kan inte säga när den finns på plats, eller när den kan levereras ut till mätarna.

Eon har tydligen en del kunder med denna mätare, vårt lilla energibolag har "bara" 17 000 kunder, så det är många mätare som har buggen.

Men skönt att veta att felet inte ligger på vår sida.
Så hör ett halvår senare undrar jag om du har någon uppdatering på detta? Vi har just fått e360 hem till oss och får inte ut någon data, har kontaktat eon men de är ju sega…

Vet du om buggen har blivit fixad av Landis?
 
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Så hör ett halvår senare undrar jag om du har någon uppdatering på detta? Vi har just fått e360 hem till oss och får inte ut någon data, har kontaktat eon men de är ju sega…

Vet du om buggen har blivit fixad av Landis?
Jag felanmälde buggen till Landis ihop med Tibber för ca 1,5 år sedan när jag betatestade Pulse P1 ihop med Tibber. Fick då bekräftat att det är en bugg i mjukvaran i E360 som gör att den slutar skicka data på P1-porten.
Fick då svaret att de skulle komma med en uppdatering om några månader... sedan blev det maj... och efter semestrarna. Nu senast har de beslutat att skicka mig en ny elmätare så elbolaget får byta ut den. Den skulle varit här den 15e oktober men ännu har elbolaget inte fått den. Usel information och dålig kundservice. Hade jag haft valet hade jag valt en annan leverantör.
 
  • Gilla
AlfaHannes
  • Laddar…
gustavstrandberg gustavstrandberg skrev:
Jag felanmälde buggen till Landis ihop med Tibber för ca 1,5 år sedan när jag betatestade Pulse P1 ihop med Tibber. Fick då bekräftat att det är en bugg i mjukvaran i E360 som gör att den slutar skicka data på P1-porten.
Fick då svaret att de skulle komma med en uppdatering om några månader... sedan blev det maj... och efter semestrarna. Nu senast har de beslutat att skicka mig en ny elmätare så elbolaget får byta ut den. Den skulle varit här den 15e oktober men ännu har elbolaget inte fått den. Usel information och dålig kundservice. Hade jag haft valet hade jag valt en annan leverantör.
Vilket j-la skit. Men precis vad jag misstänkte. Synd att jag la så mycket tid på att felsöka bara, innan jag gick in här och kollade :D

Man tänker ju att när nätägaren skryter om funktionen så borde det fungera.
 
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Vilket j-la skit. Men precis vad jag misstänkte. Synd att jag la så mycket tid på att felsöka bara, innan jag gick in här och kollade :D

Man tänker ju att när nätägaren skryter om funktionen så borde det fungera.
Var inte orolig - om du kontaktar nätägaren kommer de att hävda att du är den ende med problem.
 
  • Haha
gustavstrandberg
  • Laddar…
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Så hör ett halvår senare undrar jag om du har någon uppdatering på detta? Vi har just fått e360 hem till oss och får inte ut någon data, har kontaktat eon men de är ju sega…

Vet du om buggen har blivit fixad av Landis?
Nej, jag tror inte det har blivit fixat. Men vi har inte kollat på ett tag.

Det är väl senast 1 januari 2025 som det måste fungera, så de har ju ett tag på sig och verkar inte ha någon brådska. Man kan ju hoppas att det är ett mjukvarufel, men då borde de ju bara kunna rätta felet ganska snabbt kan man tycka. Någon variabel som går i taket eller vad det kan tänkas vara. Men det kan ju också vara så att det är något hårdvaruproblem, som gör att ny hårdvara måste tillverkas och skickas ut eller mätarna bytas ut igen, det låter dyrt i så fall. Konstigt att felet inte hittades och rättades innan de började skeppa ut mätarna, men de kanske räknar med att hinna lösa det innan kravet träder i kraft.
 
J Jsson83 skrev:
Nej, jag tror inte det har blivit fixat. Men vi har inte kollat på ett tag.

Det är väl senast 1 januari 2025 som det måste fungera, så de har ju ett tag på sig och verkar inte ha någon brådska. Man kan ju hoppas att det är ett mjukvarufel, men då borde de ju bara kunna rätta felet ganska snabbt kan man tycka. Någon variabel som går i taket eller vad det kan tänkas vara. Men det kan ju också vara så att det är något hårdvaruproblem, som gör att ny hårdvara måste tillverkas och skickas ut eller mätarna bytas ut igen, det låter dyrt i så fall. Konstigt att felet inte hittades och rättades innan de började skeppa ut mätarna, men de kanske räknar med att hinna lösa det innan kravet träder i kraft.
Det kan definitivt vara ett rent mjukvaruproblem. Men det är elindustri vi pratar om. Att det tar dryga året att trycka ut mjukvara är inget konstigt, speciellt om det inte är något viktigt. Denna industri kör med utrustning som inte sällan är flera årtionden gammal, utan att vilja eller behöva uppgradera. De skyndar lite långsamt ;)
 
M msv skrev:
Ny dag, nya motgångar :)
[bild]
Jag tror inte den där avknoppningen av mitt projekt är uppdaterad för senaste versionen av ESPHome.

Testa att ändra alla förekomster av readBytes och readBytesUntil så att de ser ut så här:
Kod:
Serial.readBytes(...)
Serial.readBytesUntil(...)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.