V Videonisse skrev:
Har en Thermia Diplomat Optimum G2 10kW med ett ThermIQ-room kort som använder mqtt. Själva smarta hem-styrningen och programmeringen görs med ioBroker som har Tibber-integration. .

Har tidigare tittat på Ngenic och tycker det verkar intressant men den har för högt månadspris. Måste ändå också optimera själva värmesystemet och då fixar jag hellre egna algoritmer för styra mot elpriset.
Nyfiken, hur ser en sån egen algoritm ut?

På tal om ngenic, tanken ät ju att du inte längre behöver optimera något utan det gör ju den dynamiskt. Du kan skita i värmekurvor Mao. Men sant att den är dyr, hade jag inte haft tibber bonus hade jag nog aldrig köpt den men nu slipper jag månadskostnaden...
 
S
J joksi skrev:
Sant, samtidigt är tanken att det tibber tar betalt ska vara för dess funktionalitet. Till skillnad från andra leverantörer som också har månadskostnaden plus påslag dessutom...
Är väl att man går över till timdebitering som inte lönar sig för alla.
 
J joksi skrev:
Nyfiken, hur ser en sån egen algoritm ut?
Vet inte ännu, ber att få återkomma ;-). Försöker just nu läsa på hur man bäst påverkar så BVP tex pausar värmeproduktion när priset sticker iväg kortare tid (några timmar) och hur man får den att gå mindre när priset är högt under mer än några få timmar. Tänkte även testa att producera upp extra värme när priset är som lägst innan större pristoppar. Tex att tillåta att rumstemperaturen höjs under tidiga morgontimmar och sedan låta den sjunka när priset är som högst på förmiddagen. Det luriga här är ju vilken tröghet som finns i systemet och om det lönar sig att reglera produktionen på detta sätt.

Sedan vill man väl, förutom utetempen, ta hänsyn till vädret genom tex solinstrålning och vindeffekter. Har jag missat något?

På tal om ngenic, tanken ät ju att du inte längre behöver optimera något utan det gör ju den dynamiskt. Du kan skita i värmekurvor Mao.
Ngenic är säkert supersmart system men dess begränsning är ju fortfarande att den bara påverkar befintligt värmesystem genom att manipulera signalen för utomhustemperaturen.

Jag har både golvvärme och radiatorer och parametrarna i Thermias inställningar behöver ju vara korrekt inställda för att systemet skall fungera optimalt utifrån husets förutsättningar. Detta tillsammans med att golvärmens slingor och termostaterna på radiatorerna skall vara intrimmade så varje rum får korrekt temperatur.

Om värmekurvorna för golvvärme respektive radiatorer är dåligt inställda, hur kan Ngenic hantera det och få systemet att ändå gå optimalt?

Men sant att den är dyr, hade jag inte haft tibber bonus hade jag nog aldrig köpt den men nu slipper jag månadskostnaden...
Du köpte den för 3500kr på shoppen och hade en del bonus att utnyttja, om jag förstår dig rätt? Det gör ju naturligtvis beslutet enklare antar jag :)
 
  • Gilla
joksi
  • Laddar…
Jag styr själv utetempen till pumpen genom parallellkoppla ntc givare, har skrivit om det tidigare i tråden.
Algoritmen är att jag ändrar innebörvärdet beroende på elpriset via en virtuell termostat I homeassistant, typ är det dyrt 21 grader är det billigt 22 grader,kör dock detta i flera steg, i homeassistant kan jag välja exp. 10% över dagens lägsta pris, 80% av dagens högsta pris osv
 
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
Det där är så intressant att du borde starta en projekt tråd kring ämnet. Jag är iaf intresserad av att få reda på mer detaljer kring det hela. Har Tibber och en Thermia Atlas pump med både golvvärme och radiatorer som nu styr mot inne temps givaren så mycket det går.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
V Videonisse skrev:
Vet inte ännu, ber att få återkomma ;-). Försöker just nu läsa på hur man bäst påverkar så BVP tex pausar värmeproduktion när priset sticker iväg kortare tid (några timmar) och hur man får den att gå mindre när priset är högt under mer än några få timmar. Tänkte även testa att producera upp extra värme när priset är som lägst innan större pristoppar. Tex att tillåta att rumstemperaturen höjs under tidiga morgontimmar och sedan låta den sjunka när priset är som högst på förmiddagen. Det luriga här är ju vilken tröghet som finns i systemet och om det lönar sig att reglera produktionen på detta sätt.

Sedan vill man väl, förutom utetempen, ta hänsyn till vädret genom tex solinstrålning och vindeffekter. Har jag missat något?


Ngenic är säkert supersmart system men dess begränsning är ju fortfarande att den bara påverkar befintligt värmesystem genom att manipulera signalen för utomhustemperaturen.

Jag har både golvvärme och radiatorer och parametrarna i Thermias inställningar behöver ju vara korrekt inställda för att systemet skall fungera optimalt utifrån husets förutsättningar. Detta tillsammans med att golvärmens slingor och termostaterna på radiatorerna skall vara intrimmade så varje rum får korrekt temperatur.

Om värmekurvorna för golvvärme respektive radiatorer är dåligt inställda, hur kan Ngenic hantera det och få systemet att ändå gå optimalt?


Du köpte den för 3500kr på shoppen och hade en del bonus att utnyttja, om jag förstår dig rätt? Det gör ju naturligtvis beslutet enklare antar jag :)
Som jag förstår det kommer ju ngenic justera utetempen till pumpen för att nå önskad innetemp som är inställt. Så har du en för låg värmekurva eller för hög kommer den att korrigera detta när den lärt sig husets värmetröghet, och kompensera med utetempen. Det blir ju som en dynamisk värmekurva istället för en statisk. Sen visst den kan ju inte styra inbyggd tappvarmvatten produktion, rller specifikt hur mycket det ska bli i ett visst rum osv .det får man ju justera till viss del genom att placera ngenics innegivare på bästa ställe i kombination med att man går ställa ner rumstermostatee. Men det har ju mindre med värmepumpens centrala uppvärmning att göra...
Menar du att din pump har en inställbar vätmekurva för golvvärmen och en gör radiatorer? Det var nytt!
 
Yes, jag har Thermias expansionskort som bla ger möjlighet att ha en separat värmekrets för golvvärmen med egna parametrar.

Råkar du veta hur många grader som Ngenic normalt och maximalt använder nä den förskjuter utetemperaturen?

Med hjälp av ThermIQ och egen programmering kan jag också dynamiskt förskjuta utetemperaturen +-5 grader. Dessutom kan jag ju även bla ändra börvärdet för innertemperaturen där varje grad förskjuter värmekurvan med 3 grader.

Men har precis fått nya ThermIQ-room som även simulerar Thermias innegivare så nu kan jag även skicka ärvärdet baserat på de olika givarna jag har i huset.

Nu behöver jag bara skaffa ytterligare tempgivare och börja logga hur värmetröghet mm beter sig i vårt hus. Kanske bra idé att starta en ny tråd om det för oss som har Tibber och ett värmesystem vi vill optimera driftkostnaderna för.
 
  • Gilla
Jimmy Grimberg och 2 till
  • Laddar…
V Videonisse skrev:
Yes, jag har Thermias expansionskort som bla ger möjlighet att ha en separat värmekrets för golvvärmen med egna parametrar.

Råkar du veta hur många grader som Ngenic normalt och maximalt använder nä den förskjuter utetemperaturen?

Med hjälp av ThermIQ och egen programmering kan jag också dynamiskt förskjuta utetemperaturen +-5 grader. Dessutom kan jag ju även bla ändra börvärdet för innertemperaturen där varje grad förskjuter värmekurvan med 3 grader.

Men har precis fått nya ThermIQ-room som även simulerar Thermias innegivare så nu kan jag även skicka ärvärdet baserat på de olika givarna jag har i huset.

Nu behöver jag bara skaffa ytterligare tempgivare och börja logga hur värmetröghet mm beter sig i vårt hus. Kanske bra idé att starta en ny tråd om det för oss som har Tibber och ett värmesystem vi vill optimera driftkostnaderna för.
Se där, ja med så många möjligheter inkl befintliga innesensor så behöver du kanske inte ngenic. Din pump är ju redan smart ;)

Vet inte om de finns något max, men runt 10c upp eller ner är ibte ovanligt att den justerar. Tror max jag sett är 15c.Just nu är det tex 10c ute men den säger till pumpen att det är 20, så pumpen står helt stilla. Inatt var det 5c men då lp ngenic på runt 0. Sen har jag även sktiverat elprisstyrningen i ngenic med, och inatt var det ju billig el så allt spelar nog in... :)
 
Blir lite sugen på en sån Ngenic till vår "dumma" bergvärme.
Ska precis installera kamin som säkert kommer eldas i titt som sätt och hade ändå tänkt skaffa innegivare
Men vad jag förstår tas det rätt bra betalt för den + arbetstid, restid och allt vad de nu fakturerar gör väl att skillnaden inte blir så stor till att köpa en Ngenic istället och pilla dit själv.
 
  • Gilla
barhom
  • Laddar…
B
V Videonisse skrev:
Råkar du veta hur många grader som Ngenic normalt och maximalt använder nä den förskjuter utetemperaturen?
+-20 C på utomhustempen är det mesta jag sett. Den förskjuter för övrigt aldrig till en utomhustemp över upplevd 20C utomhustemp, så ifall man har pumpstopp får man lägga det på mer än 20C, eller acceptera att cirkpumpen lägger av då och då (när elen är extremt dyr t.ex.) om man lägger det under 20C.

Normalt ligger jag plus minus 10C på styrningen beroende på solinstrålning, matlagning och elpris... men om man eldar i braskaminen länge så blir det ofta +20 C modifiering av utomhustempen (det är så jag vill ha det).

Egentligen är jag lite sugen på att bygga motsvarande funktionalitet i home assistent/node red, men tiden räcker aldrig dit.
 
richardtenggren
A Anderscurl skrev:
Det där är så intressant att du borde starta en projekt tråd kring ämnet. Jag är iaf intresserad av att få reda på mer detaljer kring det hela. Har Tibber och en Thermia Atlas pump med både golvvärme och radiatorer som nu styr mot inne temps givaren så mycket det går.
Thermiq fungerar inte med Atlas, jag ringde Thermia förrförra veckan och frågade om de inte jobbade på någon lösning för spotpris- och prognosstyrning. Fick till svar att de i alla fall jobbade med spotpris, hon skulle förmedla prognosstyrning men det kunde hända att de hade det i pipen med.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Jag funderar på en Pulse. Jag skaffade HAN-modellen när jag fick ny elmätare, och började med Tibber i samma veva för att få rabatten. Såklart hade elmätaren RJ12-kontakt, inte RJ45 som Pulsen hade. Nu finns det ju en ny modell, men jag är lite tveksam att lägga 600 kr på något som egentligen mest blir till för att ge mig lite rolig statistik, jag kommer inte kunna tjäna in pengarna igen, eftersom jag i dagsläget inte har elbil eller någon supermöjlighet att styra när min elförbrukning sker. Men lite kul skulle det ju vara. Ni som kör med Pulse idag, tycker ni att det ger någon nytta? Går den att använda även om man byter från Tibber i framtiden? Och är nån intresserad av RJ45-modellen så ligger den fortfarande oanvänd i ett skåp här...
 
A Axel.v skrev:
Jag funderar på en Pulse. Jag skaffade HAN-modellen när jag fick ny elmätare, och började med Tibber i samma veva för att få rabatten. Såklart hade elmätaren RJ12-kontakt, inte RJ45 som Pulsen hade. Nu finns det ju en ny modell, men jag är lite tveksam att lägga 600 kr på något som egentligen mest blir till för att ge mig lite rolig statistik, jag kommer inte kunna tjäna in pengarna igen, eftersom jag i dagsläget inte har elbil eller någon supermöjlighet att styra när min elförbrukning sker. Men lite kul skulle det ju vara. Ni som kör med Pulse idag, tycker ni att det ger någon nytta? Går den att använda även om man byter från Tibber i framtiden? Och är nån intresserad av RJ45-modellen så ligger den fortfarande oanvänd i ett skåp här...
jag har en pulse men ingen elbil. Jag är teknikintresserad och upplever att den ger mig ett mervärde, det är kul att kunna gå in i appen och kunna följa förbrukningen i realtid.

är man intresserad kan man ju tex ta reda på vad som drar ström, tex hur mycket ökar användningen av att tvättmaskinen är på. Eller om jag släcker den eller den lampan. I nästa vecka installerar vi solceller, tänker att man då får bättre möjlighet ett tex se vad man förbrukar i förhållande till vad man tillverkar.

vet inte om den kommer gå att använda om du går från Tibber. Jag gissar att den pratar med Tibber först och sedan presenterar Tibber värdet i appen. Slutar du betala för Tibber försvinner säkert den möjligheten. Rekommenderar att du tar kontakt med deras kundtjänst ang det
 
  • Gilla
Axel.v
  • Laddar…
richardtenggren
K kjork skrev:
jag har en pulse men ingen elbil. Jag är teknikintresserad och upplever att den ger mig ett mervärde, det är kul att kunna gå in i appen och kunna följa förbrukningen i realtid.

är man intresserad kan man ju tex ta reda på vad som drar ström, tex hur mycket ökar användningen av att tvättmaskinen är på. Eller om jag släcker den eller den lampan. I nästa vecka installerar vi solceller, tänker att man då får bättre möjlighet ett tex se vad man förbrukar i förhållande till vad man tillverkar.

vet inte om den kommer gå att använda om du går från Tibber. Jag gissar att den pratar med Tibber först och sedan presenterar Tibber värdet i appen. Slutar du betala för Tibber försvinner säkert den möjligheten. Rekommenderar att du tar kontakt med deras kundtjänst ang det
Jag har tänkt att eftersom man kan köpa Pulse som icke tibberkund, bör den fungera oavsett hos vem man köper sin el. Speciellt då den är för lätt att agera brevpress ;)

Här nedan verkar det bekräftas;
Skärmdump som visar text om tillgång till förbrukningsdata hos energiföretaget Tibber.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Felidjet och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Thermiq fungerar inte med Atlas, jag ringde Thermia förrförra veckan och frågade om de inte jobbade på någon lösning för spotpris- och prognosstyrning. Fick till svar att de i alla fall jobbade med spotpris, hon skulle förmedla prognosstyrning men det kunde hända att de hade det i pipen med.
Såg också det att de tyvärr ej stödde Atlas. Men förhoppningsvis kanske det inte dröjer så länge innan det kan finnas möjlighet att styra mot spottpriset även om vi till viss del redan gör det manuellt vi tidsstyrning av poolen.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.