L Lakritsianen skrev:
Så trist att en lag ska krävas för att hjälpa husägares hem mot sådana som dig med flera.
Och vilken tur att det finns en lag som skyddar trädägare från såna som dig. ;)

L Lakritsianen skrev:
Nej det var svar på att jag vet vad gemene man tycker om 20 m höga granar vid tomtgräns.
Och på vilket sätt spelar det någon roll vad "gemene man" tycker? Det är väl lika ointressant som vad "gemene man" tycker om färgen på dina köksluckor eller om "gemene man" anser att det börjar bli dags för dig att tvätta bilen. Trädens längd angår bara trädägaren och inte "gemene man". Och inte dig heller!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Som skogsägare kan jag bara säga en sak. Det skulle inte bli mycket skog kvar om man var tvungen att hålla ständigt kalhugget på 25 meters avstånd från alla råar mot någon granne.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
A
H heimlaga skrev:
Som skogsägare kan jag bara säga en sak. Det skulle inte bli mycket skog kvar om man var tvungen att hålla ständigt kalhugget på 25 meters avstånd från alla råar mot någon granne.
än mindre om vi ska hålla detta avståndet på skogens längd fritt från rågången... Då kanske det blir samma sak med stigar mm.. :thinking:

vet du vad, jag tror vi slutavverkar all skog så är problemet löst..

Tack så mycket lakritsgamen eller va du nu kallar dig... briljant lösning.. speciellt med tanke på vad skogen gör för oss människor.. :cool:
 
Fairlane
För skojs skull tittade jag ut genom köksfönstret nyss och kollade hur det såg ut med träd här. cirka 25 tallar som är runt 15 meter höga skulle jag tro, några aspar och lönnar utöver det. I området finns betydligt större björkar för att inte tala om rejäla (och fantastiska) ekar. Dessa träd står på vanliga villatomter och på kommunal mark och skulle om de välter kunna rasa på någons hus eller bil eller ännu värre på en person.

En gran kan bli uppåt 60 meter hög och stå i flera hundra år. Vad talar för att en 20 meter hög gran är på väg att rasa de närmsta 50-100 åren? Inte mycket antar jag?!
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
För skojs skull tittade jag ut genom köksfönstret nyss och kollade hur det såg ut med träd här. cirka 25 tallar som är runt 15 meter höga skulle jag tro, några aspar och lönnar utöver det. I området finns betydligt större björkar för att inte tala om rejäla (och fantastiska) ekar. Dessa träd står på vanliga villatomter och på kommunal mark och skulle om de välter kunna rasa på någons hus eller bil eller ännu värre på en person.

En gran kan bli uppåt 60 meter hög och stå i flera hundra år. Vad talar för att en 20 meter hög gran är på väg att rasa de närmsta 50-100 åren? Inte mycket antar jag?!
Vad som talar för det?
omgivningen... Och den miljö den lever i..
gran blir sällan 60 m höga i Sverige... finns men ytterst få.. 40 är mer normalt..

En gran är inte lika känslig om du kapar rötterna som ett lövträd är..
Men det är ungefär lika långa rötter som trädet är högt... ;)
 
Fairlane
Maskintok skrev:
Vad som talar för det?
omgivningen... Och den miljö den lever i..
gran blir sällan 60 m höga i Sverige... finns men ytterst få.. 40 är mer normalt..

En gran är inte lika känslig om du kapar rötterna som ett lövträd är..
Men det är ungefär lika långa rötter som trädet är högt... ;)
Nej, 60 meter är nog ovanligt, men20 meter är på inget sätt något extremt träd tänkte jag.
Jag går iallafall inte omkring och är orolig för varenda lutande träd jag ser. Jag går ofta i skogen i närheten och där kryllar det av träd som lutar. De kan ha stått så väldigt många år. Längs vägar jag kör regelbundet så kryllar det också av träd som lutar och det är inte särskilt vanligt att något välter.

Sen kan allt såklart hända och jag är verkligen inte rätt person att uttala mig om ett träds kondition, det är jag övertygad om att du ser bättre. Jag tror inte gemene man kan avgöra detta. Man kan känna oro, men om den är befogad eller inte är en annan fråga.

En lösning kanske kan vara att den som är orolig betalar för att någon kunnig gör ett utlåtande. För att undvika en jävssituation så bör trädägaren få välja vem som ska besiktiga trädet, medan den oroliga grannen betalar kostnaden för detta. Om risken för ras bedöms som hög blir det nog troligare att grannen faktiskt anlitar någon att ta ned trädet. Om risken bedöms som låg så får trädet stå och den orolige grannen kan slappna av.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Om risken bedöms som låg så får trädet stå och den orolige grannen kan slappna av.
Tror du att den orolige grannen i det här fallet verkligen skulle slappna av?
 
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, 60 meter är nog ovanligt, men20 meter är på inget sätt något extremt träd tänkte jag.
Jag går iallafall inte omkring och är orolig för varenda lutande träd jag ser. Jag går ofta i skogen i närheten och där kryllar det av träd som lutar. De kan ha stått så väldigt många år. Längs vägar jag kör regelbundet så kryllar det också av träd som lutar och det är inte särskilt vanligt att något välter.

Sen kan allt såklart hända och jag är verkligen inte rätt person att uttala mig om ett träds kondition, det är jag övertygad om att du ser bättre. Jag tror inte gemene man kan avgöra detta. Man kan känna oro, men om den är befogad eller inte är en annan fråga.

En lösning kanske kan vara att den som är orolig betalar för att någon kunnig gör ett utlåtande. För att undvika en jävssituation så bör trädägaren få välja vem som ska besiktiga trädet, medan den oroliga grannen betalar kostnaden för detta. Om risken för ras bedöms som hög blir det nog troligare att grannen faktiskt anlitar någon att ta ned trädet. Om risken bedöms som låg så får trädet stå och den orolige grannen kan slappna av.
Ja träd faller inte ofta över varken folk eller hus...
Och 20m träd är då ingenting att bråka över...
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
L Lowley skrev:
Nu är det ju inte riktigt så det är.. på ren svenska !! Det är därför kommunen har växt upp med sina avdelningar och dyligt. När det drabbar grannar när den andra inte förstår att bry sig om mer än en själv och sin lilla bubbla ! Så finns dom man kan höra av sig till. Och eftersom dom nu finns så gjorde jag det! Och att dom finns beror nog på något... :) tror jag. Vad tror du? :)
Återkom när du fått svar att dom stöder din sak officiellt.

Jag kan höra av mej till kommunen för att jag tycker grannen har en ful hatt, men dom lär inte göra nåt åt det.

Sen är det väl inte riktigt för att skipa rättvisa bland grannar som kommunen "växt upp".
 
L Lakritsianen skrev:
Inte sant alls! men ni är ett träget gäng som har sugit er fast i tråden som iglar och dyker upp så fort jag eller andra visar öppet en annan åsikt! Alltså vi som är drabbade!
Postar man en tråd i ett öppet forum så är det för att man vill ha en diskussion, vill man ha någonstans att skrika ut sina åsikter oemotsagd så får man starta en blogg eller skriva en bok.

Det är ju inte ritkigt så att du försöker få tråden att dö heller, du kastar ju bränsle på brasan hela tiden.

Sedan vet jag vad många säger om grannens oförskämt höga granar när de passerar förbi på söndagspromenader men det är inget de skulle konfrontera dem direkt med.
Så dom berättar för dej vad dom tänker när dom ser normalstora träd på en villatomt ?

Intressant, hur brukar det gå till ? ..Ringer dom på och förklarar att dom vill berätta nåt ? Bjuder du över dom på grillning och dom berättar över en öl ?

Människor agerar först när de själva blir drabbade. De räcker att fler får höga träd några meter från sina hus utan att trädägarna bryr sig eller att personer med "rätt" position med inflytande drabbas och detta kommer att regleras med bestämelser på max trädhöjd i förhållande till tomtgräns inom tätbebyggt område.
Dream on.

Dessutom, det som tydligen stör dej OERHÖRT mycket stör inte de flesta, jag har exempelvis som jag redan påpekat enorma träd både på min egen och grannarnas tomter, jag lider inte av det, jag skulle nog faktiskt bli lite ledsen om nån granne fick för sej att helt skövla tomten på träd, men samtidigt tänka att det är ju trots allt grannens val då dom äger träden.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Nej det var svar på att jag vet vad gemene man tycker om 20 m höga granar vid tomtgräns. Och detta kommer ni aldrig få veta, tyvärr, utan tror att det är helt ok att bara köra på för det finns ingen lag som reglera detta. Men det fattar du väl själv att det sticker ut med 20 m höga granar i ett bostadsområde? Och folk pratar bakom din rygg.
Gör det verkligen det ? och även om det gör det, vad får dej att tro att fiolk tycker det är dåligt ?

..Och folk som pratar bakom andras rygg har jag inte mycket för oavsett vad dom pratar om, så sådana grannar slipper jag ändå helst att umgås med.
 
Nissens Nissens skrev:
Nej, det är fullt lagligt, så det är absolut inte lika illa.

Du får gå den demokratiska vägen och ändra lagarna om du inte gillar dem…
Ja absolut men jag vill lyfta problemet, folk vet inte hur det förhåller sig med den skeva ansvarsfördelningen och att trädägaren inte behöver betala ett öre vid fallande träd, inte ens försäkringskostnaden.
Som tur är har de flesta snälla grannar som tar bort höga träd som står bara några meter från grannens hus.
Det är först när man blir drabbad som man förstår hur dåligt skyddad man är mot sådant här dravel som borde vara självklart.
 
  • Gilla
Toppalua
  • Laddar…
A
L Lakritsianen skrev:
Ja absolut men jag vill lyfta problemet, folk vet inte hur det förhåller sig med den skeva ansvarsfördelningen och att trädägaren inte behöver betala ett öre vid fallande träd, inte ens försäkringskostnaden.
Som tur är har de flesta snälla grannar som tar bort höga träd som står bara några meter från grannens hus.
Det är först när man blir drabbad som man förstår hur dåligt skyddad man är mot sådant här dravel som borde vara självklart.
sånt här dravel som borde vara självklart...
Jo just det... läs igen... framför spegeln och låt det sjunka in... andas och upprepa..
Så kanske det sitter där till slut... ;)
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Nissens
L Lakritsianen skrev:
Ja absolut men jag vill lyfta problemet, folk vet inte hur det förhåller sig med den skeva ansvarsfördelningen och att trädägaren inte behöver betala ett öre vid fallande träd, inte ens försäkringskostnaden.
Som tur är har de flesta snälla grannar som tar bort höga träd som står bara några meter från grannens hus.
Det är först när man blir drabbad som man förstår hur dåligt skyddad man är mot sådant här dravel som borde vara självklart.
Det du missar är att det är mycket ovanligt att träd blåser omkull på det viset om de är friska.

Du verkar tro något annat. Jag har varit med rätt länge och vet ingen som råkat ut för det. Jag har egen skog också, och det är väldigt få träd som blåser omkull i den. Någon promille möjligen, om ens det…
 
  • Gilla
Skrivbordsprodukt och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Vi har ett träd som blåste omkull nära grannen, det var ruttet inuti och sedan fick en kompis rensa sin skog i Östersund efter en storm. Det är de enda grejerna jag känner till i bekantskapskretsen och är ändå 50 år fyllda.
Låter helt galet att man köper hus och sen tror att man bara kan gå och meddela grannen att han måste ta ner sina träd pga av <anledning>.
 
  • Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.