L Lakritsianen skrev:
folk vet inte hur det förhåller sig
Det har väl gjorts rätt tydligt här i tråden att "folk", dvs majoriteten, vet hur det förhåller sig.
Du vet nu det också och kan fortsätta att berätta för andra om du nu önskar det, men i denna tråd råder det absolut ingen osäkerhet efter strax över 1000 inlägg...
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Ja absolut men jag vill lyfta problemet, folk vet inte hur det förhåller sig med den skeva ansvarsfördelningen och att trädägaren inte behöver betala ett öre vid fallande träd, inte ens försäkringskostnaden.
Som tur är har de flesta snälla grannar som tar bort höga träd som står bara några meter från grannens hus.
Det är först när man blir drabbad som man förstår hur dåligt skyddad man är mot sådant här dravel som borde vara självklart.
Folk vet visst hur det förhåller sig, det är ju bara att läsa lagen om man skulle vara osäker, se t.ex. 3:1 och 3:2 JB. Vill du ta del av de diskussioner som fördes när "nya" jordabalken infördes kan du läsa propositionen, förslagsvis börjar du läsa på sidan 246 i det pdf-dokument som heter del 2, här har du en länk: https://riksdagen.se/sv/dokument-la...ungl-majts-proposition-nr-20-ar-1970_FT3020b1. Som du kan se är det alltså inget nytt under solen du kommer dragandes med, utan något som lagstiftaren varit väl medveten om. Lagstiftning är ofta en avvägning mellan allmänna och enskilda intressen. Ditt intresse av att detaljstyra hur grannen nyttjar sin egendom togs det föga hänsyn till.

Att du fullaste allvar tänkt dig att lagarna ska vara anpassade efter dina högst personliga preferenser och sedan blir upprörd när så inte är fallet hör inte hit. Regelverket är relativt tydligt och lättillgängligt, i det fall ägaren till träden kan anses vara vårdslös är det också dennes ansvar ifall en olycka sker, se skadeståndslagen. Om ägaren inte är att anse som vårdslös är det inte dennes ansvar, även om träder faller ned. Det handlar inte om att vara en "snäll granne" det handlar om grannens äganderätt, se 2:15 i regeringsformen. Äganderätten är vidare uppräknad i europakonventionen om de mänskliga rättigheterna, se artikel 17, endast i vissa fall när det gagnar allmänheten är det tillåtet att kränka den. Ditt gnäll om att du inte vil ha rötter från din grannes tomt, eller att du tycker 20 meter höga granar är "för höga", eller att du anser att träden är "risiga" hör inte till dessa allmänintressen.

Ifall du vill försöka driva på för en annan fastighetspolitisk utveckling kan du så klart göra det. Men av den här tråden att döma verkar folkflertalet inte stötta dig i dina önskemål om att införa diverse begräsningar i hur folk får nyttja sin fasta egendom för att bättre passa dina preferenser... Varför jag känner mig tämligen säker på att du inte kommer nå någon framgång i din önskan att begränsa äganderätten ytterligare. Du kan skicka in hur många medborgarförslag du vill till kommunen, men jag är tämligen säker på att kommunen ändå inte kommer att skräddarsy en detaljplan efter dina preferenser eller införa någon form av lokal förordning som faller dig i smaken. Ärligt talat tror jag du gör bäst i att sälja din fastighet och skaffa dig en lägenhet eller ett radhus där tomterna är så små att några träd inte ryms...
 
  • Gilla
  • Älska
Strontus och 7 till
  • Laddar…
L
Alfredo Alfredo skrev:
Jo precis så är det.

Ja i det "beståndet" borde det kanske gallras lite.

OK.

Jag tror inte kommunen på något sätt alls kommer att "hjälpa" dig i din kamp mot grannens träd. Och tur är väl det då detta inte angår kommunen eller på minsta sätt faller inom ramen för vad en kommun ska syssla med.
Det ingår i kommunens arbete, när granarna är så stora ,samt det är två risiga som sitter i hop. OCH kan falla hur som när det blåser. Och som jag skrivit tidigare... att dom står en m från min tomtgräns. Och jag vill inte ha dessa bestar över mina byggnader och massa besvär med förssäkringsbolag , samt entreprenörer som ska springa här och bygga nytt . Bara det första jag skrev ,räcker för mig att strida om detta.Sen att kommunen inte bryr sig om mina rötter från granarna som är inne på halva tomten så jag inget kan plantera , eller inget växer. = ingen tomt= mitt intresse. Det är civilrättsligt,som jag måste ta upp med grannen. Men som för mig" går under " att ta hänsyn till grannar och försöka sätta
Sig in i andras situationer. Som det oxå står om på kommunenhemsidor. Som fastighetsägare bör veta. Så vi får se hur det går ... och hur dom bedömer det hela.
 
Nissens
L Lowley skrev:
Det ingår i kommunens arbete, när granarna är så stora ,samt det är två risiga som sitter i hop. OCH kan falla hur som när det blåser. Och som jag skrivit tidigare... att dom står en m från min tomtgräns. Och jag vill inte ha dessa bestar över mina byggnader och massa besvär med förssäkringsbolag , samt entreprenörer som ska springa här och bygga nytt . Bara det första jag skrev ,räcker för mig att strida om detta.Sen att kommunen inte bryr sig om mina rötter från granarna som är inne på halva tomten så jag inget kan plantera , eller inget växer. = ingen tomt= mitt intresse. Det är civilrättsligt,som jag måste ta upp med grannen. Men som för mig" går under " att ta hänsyn till grannar och försöka sätta
Sig in i andras situationer. Som det oxå står om på kommunenhemsidor. Som fastighetsägare bör veta. Så vi får se hur det går ... och hur dom bedömer det hela.
Är träden friska så är risken väldigt liten att de faller.
 
L
Jetkokos Jetkokos skrev:
Jag tror att ditt största hinder att lösa problemet -- förutom sättet du uttrycker dig på, om du pratar med grannen på samma sätt som du skriver här på forumet -- är att du blandar ihop vad som gäller i fall som detta.

Rättspraxis är att inträngande rötter INTE är en sådan olägenhet enligt PBL att kommunen har möjlighet (eller rätt) att ingripa. Så även om nämnden i din kommun har startat ett ärende och varit på plats, så kommer beslutet med allra största sannolikheten att vara att lägga ner ärendet utan någon som helst åtgärd. Tar nämnden mot alla odds ett annat beslut så kommer länsstyrelsen vid en överklagan att ändra på det. Så denna väg löser inte ditt problem.

Det du har som stöd är Jordabalken, förutsatt alltså att olägenheten är så pass betydande som du skriver. Men då är det åtgärder som du lär få bekosta själv, så klart.
Hur jag skriver här är inte relevant. Alla verkar förstå en då. Så där vet jag inte vad ditt problem är?? Och om du läst tidigare vad jag skrivit.. så GÅR det inte att prata med grannen. Annars hade jag naturligtvis gjort det. Och ang. rötterna så är det inget kommunen har att göra med. Det är civilrättsligt. Men det är så att granarna är stoora ! Och har ytligt rotsystem. Så jag vill inte ha dom på mina byggnader. Och där är kommunen inblandad. För det är en fara. Dom är dåliga. Samt bara några 10m upp på grannens tomt som var det för några veckor sen en gran som bara bröts av. Tack o lov åt rätt håll. Ja och ang jordabalken när det gäller grannar ... är att man ska ta hänsyn till grannen ,så inte några olägenheter för någon dyker upp. Så att vi kan leva tomt i tomt utan tjaffs och bråk. Och inte alls säkert att jag ska behöva bekosta det själv. Beror alldeles på vad det handlar om.
 
L
GlennB GlennB skrev:
Återkom när du fått svar att dom stöder din sak officiellt.

Jag kan höra av mej till kommunen för att jag tycker grannen har en ful hatt, men dom lär inte göra nåt åt det.

Sen är det väl inte riktigt för att skipa rättvisa bland grannar som kommunen "växt upp".
Nej det är klart att kommunen inte växt upp för att hålla reda på grannar!
 
L
Nissens Nissens skrev:
Är träden friska så är risken väldigt liten att de faller.
Ja om träden är friska ja.... men dom ser verkligen inte friska ut. Isf hade jag inte reagerat på samma sätt.
 
Nissens
L Lowley skrev:
Ja om träden är friska ja.... men dom ser verkligen inte friska ut. Isf hade jag inte reagerat på samma sätt.
Kanske bra att låta någon arborist eller liknande bedöma det innan du lägger för mycket energi på detta. Är träden friska så lägger du ner energi helt i onödan.
 
Fairlane
L Lowley skrev:
Det ingår i kommunens arbete, när granarna är så stora ,samt det är två risiga som sitter i hop.
Jag kan inte hitta något som stödjer din tes om att det ingår i kommunens arbete.
Tar jag en tur in vårt villaområde så ser jag talar, ekar, lönnar, björkar, askar etc som är 20+ meter och utan problem når in till grannens hus om de rasar.
Några av dessa träd står på privata tomter, andra på kommunens mark. Är det kommunens ansvar att alla dessa ska tas ner menar du?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Är träden friska så är risken väldigt liten att de faller.
Det faller mycket träd fastän de är friska när det blir storm framför allt gran som inte har lika djupt rotsystem som tall och övriga lövträd.
Om skogsbönder inte hade planterat snabbväxande svag gran i hela Sverige utan hade satsat på blandskog hade skogen klarat sig bättre i storm, skogsbränder och mot granbarkborrar. Plus att fler djur hade trivts i skogarna, blivit mer mångfald.
Sedan finns det ett annat problem när man endast plantera gran, den blir invasiv, kväver och skuggar ned allt, finns inget som kan leva runt och under granar, jorden blir kall, sur och syrefattig humus och det är inget man vill ha i ett tätbebyggt område där man vill odla blommor och grönsaker.
Jag älskar träd och har själv många olika sorter min favorit är Linden som blommor underbart och humlorna älskar den. Men man måste ta hänsyn till grannar med tanke på avståndet till deras hus och eller hålla efter sina träd genom hamling t ex om det promt ska stå nära tomtgränsen.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens
L Lakritsianen skrev:
Det faller mycket träd fastän de är friska när det blir storm framför allt gran som inte har lika djupt rotsystem som tall och övriga lövträd.
Om skogsbönder inte hade planterat snabbväxande svag gran i hela Sverige utan hade satsat på blandskog hade skogen klarat sig bättre i storm, skogsbränder och mot granbarkborrar. Plus att fler djur hade trivts i skogarna, blivit mer mångfald.
Sedan finns det ett annat problem när man endast plantera gran, den blir invasiv, kväver och skuggar ned allt, finns inget som kan leva runt och under granar, jorden blir kall, sur och syrefattig humus och det är inget man vill ha i ett tätbebyggt område där man vill odla blommor och grönsaker.
Jag älskar träd och har själv många olika sorter min favorit är Linden som blommor underbart och humlorna älskar den. Men man måste ta hänsyn till grannar med tanke på avståndet till deras hus och eller hålla efter sina träd genom hamling t ex om det promt ska stå nära tomtgränsen.
Det är inte sant. Jag hade granskog som råkade ut för storm för några år sedan. De granar som blev förstörda då gick av ungefär halvvägs upp på stammen, men rötterna släppte aldrig.

Jag tror inte du kan speciellt mycket om träd, så det är bättre att du anlitar någon kunnig.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
P
L Lowley skrev:
Det ingår i kommunens arbete, när granarna är så stora ,samt det är två risiga som sitter i hop.
Vad förväntar du dig att kommunen ska göra?
 
L
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kan inte hitta något som stödjer din tes om att det ingår i kommunens arbete.
Tar jag en tur in vårt villaområde så ser jag talar, ekar, lönnar, björkar, askar etc som är 20+ meter och utan problem når in till grannens hus om de rasar.
Några av dessa träd står på privata tomter, andra på kommunens mark. Är det kommunens ansvar att alla dessa ska tas ner menar du?
Nej det är inte kommunens ansvar, men om någon ringer om att det är en olägenhet och grannen är rädd att få trädet på sin tomt tex. Så får man kontakta kommunen och förklara .Helst då med bilder mm. Och då kan kommunen åka dit och titta och bedöma. För om ett träd är farligt och hösten kommer så kan det ju falla. Och jag tar för givet att dom kan bedöma om trädet är en risk för andra än själva ägaren av trädet.Som jag personligen tycker borde förstå att det kan vara det.
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
L
L Lakritsianen skrev:
Det faller mycket träd fastän de är friska när det blir storm framför allt gran som inte har lika djupt rotsystem som tall och övriga lövträd.
Om skogsbönder inte hade planterat snabbväxande svag gran i hela Sverige utan hade satsat på blandskog hade skogen klarat sig bättre i storm, skogsbränder och mot granbarkborrar. Plus att fler djur hade trivts i skogarna, blivit mer mångfald.
Sedan finns det ett annat problem när man endast plantera gran, den blir invasiv, kväver och skuggar ned allt, finns inget som kan leva runt och under granar, jorden blir kall, sur och syrefattig humus och det är inget man vill ha i ett tätbebyggt område där man vill odla blommor och grönsaker.
Jag älskar träd och har själv många olika sorter min favorit är Linden som blommor underbart och humlorna älskar den. Men man måste ta hänsyn till grannar med tanke på avståndet till deras hus och eller hålla efter sina träd genom hamling t ex om det promt ska stå nära tomtgränsen.
Håller fullkomligt med!
 
Fairlane
L Lowley skrev:
Och då kan kommunen åka dit och titta och bedöma.
Ja det är givet att kommunen kan skicka ut en person att inspektera ett träd som någon tycker ser läskigt ut. Står trädet på kommunens mark så är det inte otänkbart att de gör det. Står trädet däremot på privat mark så hoppas och tror jag att kommunen inte åker ut utan försklarar för anmälaren att det inte tillhör kommunens ansvarsområde. Det är bortkastade skattepengar att någon från kommunen åker ut och tittar på ett träd eftersom de ändå inte kan göra något mer. De kan inte ta ner trädet, de kan inte tvinga ägaren att trädet.
Att skicka ut någon för att titta på något som de ändå inte kan påverka är vansinne.

Sen kan man såklart önska att kommunen hade mandat att göra något, men det har de inte så man måste vara realist.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.