Och då jag var liten ägde vi ingen frysbox utan konserverade allt möjligt i glasburkar, en metod som fungerade utmärkt för långtidsförvaring av livsmedel. Även i dag kan man köpa samma typ av glasburkar för en billig penning på en mängd platser. så fruktar man långvariga strömavbrott kanske man ska köpa lite burkar (20-40:-/st) och fylla dom med mat. Det är enkelt för man behöver bara koka burkarna med locket på så håller sig maten i många månader helt utan el.
 
  • Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
Karlia
E elmont skrev:
Och då jag var liten ägde vi ingen frysbox utan konserverade allt möjligt i glasburkar, en metod som fungerade utmärkt för långtidsförvaring av livsmedel. Även i dag kan man köpa samma typ av glasburkar för en billig penning på en mängd platser. så fruktar man långvariga strömavbrott kanske man ska köpa lite burkar (20-40:-/st) och fylla dom med mat. Det är enkelt för man behöver bara koka burkarna med locket på så håller sig maten i många månader helt utan el.
Enligt livsmedelsverket ska hemkonserverade varor förvaras kallt. Alla mikroorganismer dör inte vid kokning, något högre temperatur behövs under lång tid. Kanske räcker att förvara i potatiskällare om man har tillgång till sådan.
 
Karlia Karlia skrev:
Enligt livsmedelsverket ska hemkonserverade varor förvaras kallt. Alla mikroorganismer dör inte vid kokning, något högre temperatur behövs under lång tid. Kanske räcker att förvara i potatiskällare om man har tillgång till sådan.
Den mat jag har ätit har förvarats i villans källare lite svalt kanske 10-15 grader på sommaren och mörkt.
Så för att klara sig en vecka som det i den här tråden handlar om torde det helt säkert inte vara några som helst problem.
Ps
Sedan finns det andra metoder att långtidsförvara livsmedel, vet man inte hur får man väl vända blicken bakåt.
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 1 till
  • Laddar…
Enklaste sättet är väl solceller med batteri eller diesel generator och sedan ett förråd med köpta konserver. Att bara hålla en frysbox kall drar inte så mycket ström
 
När det var storm för ett par år sen så var mina föräldrars sommarstuga (och hundratals andra hus) utan ström i flera veckor. Men ingen bor ju där permanent. Vi var dock där en jul för många år sen när strömmen gick så vi fick laga mat på vedspisen och värma huset med kaminen, det var dock bara någon dag. Kallt ute och ved i vedbon så klarar man sig nog länge. Men vatten från egen brunn är det kärvare med om den kräver el.
 
I stora delar av landet är det ju snö på vintern och i smält form är den helt drickbar.
 
E elmont skrev:
I stora delar av landet är det ju snö på vintern och i smält form är den helt drickbar.
I de delar av landet där majoriteten av befolkningen bor är det inte snö nån längre sammanhängande period på vintern
Det är ju iofs fördelaktigt då det är lätt att hitta rinnande vatten på de flesta orter så har man bara ordnat kokmöjlighet bör det ju gå att ordna dricksvatten
 
Problemet med ett avbrott är väl att det kommer lite krav på att fixa lite själv och man kan inte förvänta sig att någon annan löser alla knutar.
 
J JohanLun skrev:
När det var storm för ett par år sen så var mina föräldrars sommarstuga (och hundratals andra hus) utan ström i flera veckor. Men ingen bor ju där permanent. Vi var dock där en jul för många år sen när strömmen gick så vi fick laga mat på vedspisen och värma huset med kaminen, det var dock bara någon dag. Kallt ute och ved i vedbon så klarar man sig nog länge. Men vatten från egen brunn är det kärvare med om den kräver el.
En hink med fastbundet snöre eller en "rickepump" löser problemet
Förutsatt att det är en grävd brunn
 
E elmont skrev:
I stora delar av landet är det ju snö på vintern och i smält form är den helt drickbar.
Det går åt en väldig massa snö bara.
 
Jag har en till nyhet, en människa klarar sig utmärkt utan att duscha/bada på en vecka. Det är tom så att man tar inte fysiskt skada om man inte duschar på ett år, men då kan det däremot få vissa sociala konsekvenser.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Enklaste sättet är väl solceller med batteri eller diesel generator och sedan ett förråd med köpta konserver. Att bara hålla en frysbox kall drar inte så mycket ström
Hej Anders

Att använda ”solceller med batteri” utan någon ytterligare strömkälla (som t.ex. en dieselgenerator) ser jag som svårt.

Idag är det mulet, kring nollstrecket och ett lätt snöfall, där jag bor. Skulle jag förlita mig på solceller som reservmatning, vid ett strömavbrott idag, och vi antar att jag behöver i snitt 100 W för att driva all den elutrustning jag anser nödvändig, då innebär det ett dygnsbehov på 0,1x24 kWh = 2,4 kWh.

Om vi räknar i bilbatterier, (12V 60 Ah = 0,72 kWh), så motsvarar den dygnsenergin 2,4/0,72 bilbatterier d.v.s. 3.33 batterier. Tar vi sedan med, verkningsgraden vid laddning och urladdning samt att man inte bör djupurladda batterierna, så får vi nog räkna med, minst det, dubbla d.v.s. 7 st 12V 60 Ah bilbatterier för att lagra dygnsbehovet av elenergi.

Naturligtvis så behöver vi inte ta elenergi ur batterierna om solcellerna genererar el (under dagen) utan då kan även batterierna laddas.

Men frågan är hur stor solcellsanläggning jag behöver, för att generera dygnsbehovet d.v.s. 2,4 kWh i mitt exempel.

Om vi ska klara oss utan någon ytterligare strömkälla (som t.ex. en bensin- eller dieselgenerator) en mulen dag med lätt snöfall, som idag, då måste solcellsanläggning vara utan snötäcke och klara den svaga solinstrålningen (svaga ljuset).

Halverar vi medeleffektbehovet så halveras siffrorna.

Men även med en fjärdedel av dygnsbehovet 25W, 0,6 kWh/dygn (d.v.s. ungefärliga lagringen i ett bilbatteri utan omvandlingsförluster) så undrar jag hur stor solcellsanläggning jag behöver, för att klara ett strömavbrott ett vinterdygn med snö på taken och snöfall.

Någon som har erfarenhet?
 
Redigerat:
C
M Martin Lundmark skrev:
Hur tänkte du nu?

De kyl/frys som jag hitintills har köpt till huset har haft enfasanslutning.

För att skapa ett roterande flöde i drivmotorn är den utförd för tre faser (med 230 V huvudspänning) och anslutna till en fas antingen med hjälp av en kondensator eller med en frekvensomriktare.

Hur skulle jag ansluta den till 3-fas (med 400 V huvudspänning)?
Jag tänkte att en kyl/frys som är gjord för 3-fasanslutning är enklare att tillverka än en som är gjord för enfasanslutning och innehåller frekvensomriktare för att få 3 faser. Givetvis måste den vara gjord för 400 V huvudspänning för att kopplas till det. Vet inte om det finns att köpa men borde finnas för storkök åtminstone.
 
C civilingenjören skrev:
Jag tänkte att en kyl/frys som är gjord för 3-fasanslutning är enklare att tillverka än en som är gjord för enfasanslutning och innehåller frekvensomriktare för att få 3 faser. Givetvis måste den vara gjord för 400 V huvudspänning för att kopplas till det. Vet inte om det finns att köpa men borde finnas för storkök åtminstone.
Hej civilingenjören

Det är inte orimligt att större frysskåp för storkök kan finnas i trefasutförande men, om du tittar efter, så finns nog inget utbud av kylskåp, frysskåp eller frysboxar som är avsedda för installation i hem, annat än för enfasdrift. Jag har inte sett det.

Det handlar om kompressorer under ca 100 W. De jag har med frekvensomriktare hittar jag ingen uppgift om motoreffekt på, men jag uppskattar att maxeffekt är på ca 60 W.

För en trefasmotor innebär det en märkström i storleksordningen ca 0,1–0,2 A

Det fanns på 1950 talet och ett tag framåt trefasanslutna cirkulationspumpar men de blev snart försedda med en kondensator i serie med ena lindningen och enfasdrift.

Det tror att det är få kunder frågar efter trefasdrift för kylskåp och frysskåp som placeras i kök.

Jag hade en gammal trefasanskluten tvättmaskin i tvättstugan, då den slutade fungera ca 2000 så hade jag inget emot att köpa en trefasansluten tvättmaskin, men det fanns bara enfasanslutna tvättmaskiner i butiken.
 
Jag kan ju tala om att det även i dag finns cirkpumpar som är trefas och att dom är rätt vanliga.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.