S Seka70 skrev:
Bra tråd, Har fått en offert från verisure på larm till fritidshus ”extra larm” med:
1 röstenhet
1 larmpanel
1 huvudenhet
4 vibrationsdetektorer
2 kameradetektorer
2 rökdetektorer


installations avgift: 990kr
Larmtjänst: 429kr/mån

Tycker fortfarande att mån kostnaden är för hög
5.148kr/år och 25.840kr 5 år.

Tycker ni att det är ett bra pris? har jag missat något?
Dock en billig investeringskostnad men tydligen äger man inte larmet efter 5-7 år utan har möjlighet att pausa larmtjänsten och bruka larmet utan koppling till larmcentral.

Är inte insatt hur gsm/4G funktionen funkar då man pausar abonnemanget och om gsm modul demonteras etc. Iom att vi inte har bredband i vårt fritidshus, så är frågan hur får man i så fall indikation på larm osv?

Har tittat på arlo go 4G gsm alt. lösning.
Svinpris
 
  • Gilla
johanoloflindberg
  • Laddar…
johnsilver johnsilver skrev:
Svinpris

Vad kan man tänka sig är ett rimligt installations pris och löpande månads kostnad?
 
S Seka70 skrev:
Vad kan man tänka sig är ett rimligt installations pris och löpande månads kostnad?
Det beror på värdet av det du vill skydda. Framför allt värden som inte kan ersättas med pengar.

Normalt får du ersättning på hemförsäkringen vid inbrott, förutom självrisken på ca 1500 kr. Normalt drabbas du av max ett inbrott på 5 år. Så det du riskerar att förlora är max 1500 kr, och de vill ha 25000 kr för att skydda dig från det (+ prishöjningar varje år).

Personligen vill jag bara ha koll så jag vet om ett inbrott har skett eller inte. Det löser man med en övervakningskamera för ca 400 kr, utan månadsavgifter.
 
G gbgustaf skrev:
Det beror på värdet av det du vill skydda. Framför allt värden som inte kan ersättas med pengar.

Normalt får du ersättning på hemförsäkringen vid inbrott, förutom självrisken på ca 1500 kr. Normalt drabbas du av max ett inbrott på 5 år. Så det du riskerar att förlora är max 1500 kr, och de vill ha 25000 kr för att skydda dig från det (+ prishöjningar varje år).

Personligen vill jag bara ha koll så jag vet om ett inbrott har skett eller inte. Det löser man med en övervakningskamera för ca 400 kr, utan månadsavgifter.
Nja, avskrivning på prylarna är kraftig, så långt ifrån bara självrisken du blir av med.

Kompis granne brände ner huset och värderingsmännen är riktiga svin när det kommer till värderingen.

ett helt vardagsrum inkl. allt va första budet 15.000kr, minns inte vad det slutade på. Men det bråkades lääänge. När kompisen frågade hur han skulle kunna fixa nytt möblemang, tv, stereo mm. för den ynka summan fick han till svar " kika beggat på blocket".

Så kan man förhindra inbrott så är det ju långt mycket skönare än bråka med F-bolag stup i kvarten
 
Fick igår pappersbrev från Verisure att dom höjer avgiften 2022 från 460:-/mån till 512, utan någon förklaring till varför.
Till saken hör att vi flyttade in i huset med larmet på plats 2019, fick höjning 2020 med +40 och nu alltså en höjning på +52 kr.
Rätt jäkla saftig höjning utan att vi fått några nya tjänster, eller att inflationen direkt kan motivera en 8-10% årlig höjning.

Ringde kundtjänst, och på 2 min hade dom strukit den senaste höjningen. Lite skam-höjnings-vibb på detta. "Vi testar och ser hur många som klagar" typ.
 
T
Embee Markus Brodén skrev:
Fick igår pappersbrev från Verisure att dom höjer avgiften 2022 från 460:-/mån till 512, utan någon förklaring till varför.
Till saken hör att vi flyttade in i huset med larmet på plats 2019, fick höjning 2020 med +40 och nu alltså en höjning på +52 kr.
Rätt jäkla saftig höjning utan att vi fått några nya tjänster, eller att inflationen direkt kan motivera en 8-10% årlig höjning.

Ringde kundtjänst, och på 2 min hade dom strukit den senaste höjningen. Lite skam-höjnings-vibb på detta. "Vi testar och ser hur många som klagar" typ.
Samma sak hos Sector, dom försökte också höja. När jag ifrågasatte det som strök dom den höjningen.
 
Embee Markus Brodén skrev:
Fick igår pappersbrev från Verisure att dom höjer avgiften 2022 från 460:-/mån till 512, utan någon förklaring till varför.
Till saken hör att vi flyttade in i huset med larmet på plats 2019, fick höjning 2020 med +40 och nu alltså en höjning på +52 kr.
Rätt jäkla saftig höjning utan att vi fått några nya tjänster, eller att inflationen direkt kan motivera en 8-10% årlig höjning.

Ringde kundtjänst, och på 2 min hade dom strukit den senaste höjningen. Lite skam-höjnings-vibb på detta. "Vi testar och ser hur många som klagar" typ.
Så är det, jag lyckades pressa ner vårt även höjningen från året innan, de strök höjning året efter, och tre fria månader.
 
Fick ner vårt 228kr/månad innan idag. Från 617 till 389kr/m.
De la även in en "notis" om att jag eventuellt ringer igen omnatt lägga in Arlokameror utomhus helt gratis, så gick med på det.
 
  • Gilla
johanoloflindberg
  • Laddar…
MalZon MalZon skrev:
Fick ner vårt 228kr/månad innan idag. Från 617 till 389kr/m.
De la även in en "notis" om att jag eventuellt ringer igen omnatt lägga in Arlokameror utomhus helt gratis, så gick med på det.
Hotade du med uppsägning eller vad gjorde du?
 
K korthoga skrev:
Hotade du med uppsägning eller vad gjorde du?
Typ. Sa att jag ville säga upp larmet, sen kom frågorna. Sa att jag var jättenöjd men att larmet lixom kostar mer än hemförsäkringen... Då prutade dem med sig själva direkt.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Tecknade just. 2970 i anslutning och 439 kr månad. Priset för anslutning och installation började runt 8000 kr, så verkar finna en del utrymme för rabatt. Får se hur länge man har det, tycker att det är stora pengar per månad.
 
MalZon MalZon skrev:
Typ. Sa att jag ville säga upp larmet, sen kom frågorna. Sa att jag var jättenöjd men att larmet lixom kostar mer än hemförsäkringen... Då prutade dem med sig själva direkt.
Hur länge har du haft larmet?
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Hur länge har du haft larmet?
Sen i Juni -16.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
MalZon MalZon skrev:
Sen i Juni -16.
Tänkte om det är lättare att få ner kostnaden när larmet är avbetalt efter 5 år. Vore någon typ av logik i det.
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Tänkte om det är lättare att få ner kostnaden när larmet är avbetalt efter 5 år. Vore någon typ av logik i det.
Ingen aning. Månadspriset har ökat lite successivt sen vi skaffade det. Nu kostade larmet nån hundring mer än hemförsäkringen så kändes konstigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.