A
H heimlaga skrev:
Gengasdrivna lastbilar. Vedeldade ånglok. Arbetshästar i massor. Folk som var vana att ro långa sträckor och båtar som gick att ro. Ville man fly satte man sig i båten och rodde till Sverige.
Framför allt hade vi ett samhälle som inte var byggt kring bilen!
Tyvärr tror jag att första skedet i lösningen på det här problemet är just att minska bilberoendet.
Nja du har rätt i detta.

Men det jag avsåg var att alla gjorde sin del och att staten aktivt underlättade för utveckling och motstånd emot det som var förödande..

Här har vi en miljöbalk, och en stor fattighet som inte kommer kunna vara med på samma sätt som de med över kapital... Som ändå får finansiera kalaset men blir utan belöningen i slutet..
 
A
T TheGame skrev:
Dom flesta är "rika" nog att köpa en elbil.
Jag menar inte att alla helt plötsligt ska skrota sina bensin dieselbilar och köpa nya elbilar, vart får du det ifrån?
Man kan komma billigare undan och hålla sig till bensin och diesel så länge det går.
Du kommer kanske göra det livet ut, dina barn och barnbarn kommer ha andra alternativ.
just att det finns ett enfrågeparti som driver den frågan.. ;)
och att andra tycker detta är kanon... Utan att ha ställt sig frågan... Är Sverige redo?
Har vi förutsättningarna som krävs?.. :thinking:
svaret är nej...

att driva fordonen med bränslen som bensin och diesel kommer inte att bli billigare, tvärtom.. Sedan kommer staten att höja avgifter och skatter för att den vägen döda den fossila skaran av fordon..

Denna regering kommer inte att förbjuda någon fossil drift.. Men kommer göra det så dyrt att den marknaden slår ihjäl sig själv...

Och det är de som inte alls kan låna, för det finns de med... De ska alltså vara utan belöningen men vara med att betala för kalaset..

bankerna kommer garanterat inte att blir roligare och lättare att ha att göra med... speciellt inte för de utan tillgångar mm... :thinking:
 
Marike
Sittställning Forlowt skrev:
Befolkningsökningen har väl avtagit eller minns jag fel. Har för mig jag hörde det någonstans nyligen hmm
Det är väl kanske då i det moderna samhället.
 
Vi stackars bilister har väl redan drabbats av dråpslag när de nya reglerna för A-Traktorer infördes, hur många livstider slösas inte bort på vägarna idag 2021 när verklighetens folk tvingas ligga i 30-kmh bakom fördömelsens triangel.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
cpalm och 4 till
  • Laddar…
A
Marike Marike skrev:
Vad för framtida kostnader avser du? Sedan vågar jag påstå att förbränningsmotorn har varit och är ett verktyg för utveckling. Stoppa all trafik och se var vi hamnar. Visst är det gulligt med häst o vagn men klarar transportbehovet gör det inte. Det blir inte ett batteri tillverkat utan förbränningsmotor.
Det krävs en mjuk övergång. Kan dra parallell till att den miljövänliga hötter mot Kina för att de använder kol och slår sig själva för bröstet för att de sätter upp solceller, ( som kommer från Kina, framställda med hjälp av kol ).
Är det co2 det handlar om måste skogar bevaras och utökas även om alla kör elbil. Världens befolkning har på 50 år fördubblats, om 50 år har den gjort det igen. Syre måste betraktas som en råvara, utan co2 blir det ingen syre.
För att skogarna ska fortsätta att binda co2 så krävs brukande av dessa skogar, alla skogar inte mer avsättning... det är kontraproduktivt...
samtidigt så är det isåfall bättre att koka etanol på skogsråvara som inte idag är eftertraktat och då sänka skatten på ren etanol... För att kunna få en fordons flotta som kan fortsätta att drivas av detta... Utan större miljöpåverkan..
 
  • Gilla
hablam
  • Laddar…
Maskintok skrev:
just att det finns ett enfrågeparti som driver den frågan.. ;)
och att andra tycker detta är kanon... Utan att ha ställt sig frågan... Är Sverige redo?
Har vi förutsättningarna som krävs?.. :thinking:
svaret är nej...

att driva fordonen med bränslen som bensin och diesel kommer inte att bli billigare, tvärtom.. Sedan kommer staten att höja avgifter och skatter för att den vägen döda den fossila skaran av fordon..

Denna regering kommer inte att förbjuda någon fossil drift.. Men kommer göra det så dyrt att den marknaden slår ihjäl sig själv...

Och det är de som inte alls kan låna, för det finns de med... De ska alltså vara utan belöningen men vara med att betala för kalaset..

bankerna kommer garanterat inte att blir roligare och lättare att ha att göra med... speciellt inte för de utan tillgångar mm... :thinking:
Jag pratar inte om partier med enfrågor.
Du verkar se det allra mörkaste av framtiden, men det kommer inte bli så.
Det är ingen som kommer köra Sverige i botten.

Fattiga och sådana utan kapital är ett annat problem och hör inte till denna fråga.
 
A
T TheGame skrev:
Jag pratar inte om partier med enfrågor.
Du verkar se det allra mörkaste av framtiden, men det kommer inte bli så.
Det är ingen som kommer köra Sverige i botten.

Fattiga och sådana utan kapital är ett annat problem och hör inte till denna fråga.
Jaså minsann..
Det gör det, och detta är ännu ett av de hinder och argument som man tar som personangrepp istället för att välja insikten om dess hinder i frågan..

Sedan bör man nog kolla mer på vad politiska partier och politiker gör och propagerar för... än att säga att ingen driver landet till botten eller ruinens brant... För det är en ytterst klar bild som finns att det kan dröja länge innan detta landet reser sig om detta vansinne fortskrider...
 
  • Älska
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
Det är inte personangrepp när man skriver det som du också skriver. Du har vart en enorm samhällskritiker och bakåtsträvare med allt som rör jordbruk i mer eller mindre varje tråd du hoppar in i. Inget är bra förutom så som det ser ut nu.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
A
A atomlab skrev:
Det är inte personangrepp när man skriver det som du också skriver. Du har vart en enorm samhällskritiker och bakåtsträvare med allt som rör jordbruk i mer eller mindre varje tråd du hoppar in i. Inget är bra förutom så som det ser ut nu.
Kan inte vara mycket annat än samhällskritisk till det som sker då det är ingen bra utveckling för varken landsbygden eller för de som varje dag kämpar för att få det att gå ihop..
Att konstant sträva efter att se allt ur städernas focus och lämna viktiga frågor eller problem därhän gör inte att varken samhället eller politiker agerar eller säger korrekt, tvärtom.. de späder på den osäkra framtiden än mer med halvt utredda lösningar och ändamål...

Nu har jag inte skrivit personangrepp utan jag skrev att folk reagerar som om man skrivit ett sådant... Varför?
Jo för att denna övertygelse är personlig och skall försvaras in till sista blodsdroppe..
trots att man ändå inte vägt alla alternativ för och emot varandra...

jag går alltid in med skeptisk syn för att sedan värdera båda sidors argument och lösningar emot varandra.. först då får man det klart och tydligt för sig...
Sedan om det får ta ca 50 år innan detta skett, så får det så vara.. men då har jag iallafall inte tagit förhastade felaktiga beslut...
 
  • Gilla
PNI och 1 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Var och körde några mil i helgen, vägskicket är helt förskräckligt .
Finns det inte pengar till att underhålla vägnätet trots att staten drar in 42 miljarder på drivmedelskatt, en siffra jag hörde på tv.
Hur blir det sen då när alla ska köra elbil, som dessutom väger i snitt 5-600 kg mer mot syskonbilen med ottomotor. Läste att även däcken på elbilar måste vara hårdare p g av vikten. Gissar att det kommer att slita än mer på vägarna samtidigt som skatteintäkterna minskar.
Och om det kommer finnas pengar till ett ökat underhåll, är det så miljövänligt?
Glöm inte bort den tunga lasten på lastbilen för att transportera de fossila bränslet....
 
A
Marike Marike skrev:
[länk]
även om siffrorna reduceras, så stiger de lika fort som de minskade.. Vilket ger att befolkningsmängden ökar inte minskar..
 
A
A Alexn72 skrev:
Glöm inte bort den tunga lasten på lastbilen för att transportera de fossila bränslet....
Och den tunga lasten för att köra runt på batteriet som kommer att behövas..

Eller för den delen... alla de transporter som. kommer behövas för att transportera komponenter till industri...
 
Maskintok skrev:
Och den tunga lasten för att köra runt på batteriet som kommer att behövas..

Eller för den delen... alla de transporter som. kommer behövas för att transportera komponenter till industri...
Nu syftade iförsig mitt inlägg till att fossilbilen är lättare per bil men inte totalt eftersom bränslet måste transporteras.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Ja det va nästan allt förutom.
Räckvidd
Dra tungt släp
Parkera där det inte finns ladd station
Finns nog fler exempel
Modell x 2250kg
Audi e tron 1800kg
Ionic 5 1600kg
Model y 1600kg
Skoda enyac 1400kg

Funkar de dragvikterna?
 
  • Gilla
  • Älska
jcoboy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.