P pmd skrev:
Kommer någon ihåg när man kunde byta strålkastarlampor själv, utan att först montera bort andra delar för att komma åt?
Nix, alldeles för ung för det. Kommer däremot ihåg när jag bytte halvljuslampa på pappas bil av årsmodell 1975. Minns jag rätt var det 17 skruv/bult (alltså små avlånga gängade saker ;)) som måste bort innan lampan gick att byta. :mad:
 
H heimlaga skrev:
En annan sak som jag tror att många här på forumet har glömt är hjälphandtaget på spaden.
Det låter väldigt användbart. Har nog aldrig stött på det eller så har jag glömt...

Du har ingen mer info, bilder eller länkar kanske? Vart köpa eller hur göra själv?
 
P pmd skrev:
Jag har för mig att Stockholmskatalogen kom i två eller tre delar plus gula sidorna i en egen del.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, den peakade på fem delar. Två med privatpersoner, två gula och en rosa med företag A–Ö.
Om jag nu inte minns fel var de tvungna att dela upp den efter klagomål på att enbart en del var opraktiskt.

Person bläddrar i en enormt tjock bok som är omöjligt stor för praktisk användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
SnickareHobb och 4 till
  • Laddar…
Jordfelsbrytarecentralen "Sievert".
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nix, alldeles för ung för det. Kommer däremot ihåg när jag bytte halvljuslampa på pappas bil av årsmodell 1975. Minns jag rätt var det 17 skruv/bult (alltså små avlånga gängade saker ;)) som måste bort innan lampan gick att byta. :mad:
Jag är pjurung har ägt både en Karmann ghia och en folka :)
 
Mikael_L
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja Beyaz är ju en sak jag glömt. Eller ska vi säga, förträngt ... :)
Men ni har väl inte glömt vad man (göteborgare i alla fall) ska dricka i fjällen:

Flaska av La Garonne vitvin med texten "VITA VINER 11%" mot vit bakgrund.
 
  • Gilla
Smeafan och 1 till
  • Laddar…
Mer eller mindre bortglömda hobbyaffären som diskuterats här i tråden:
Försummad byggnad med nummer 7 på dörren och gallerförsedda fönster, med vit hund i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det låter väldigt användbart. Har nog aldrig stött på det eller så har jag glömt...

Du har ingen mer info, bilder eller länkar kanske? Vart köpa eller hur göra själv?
Jag tror inte de finns att köpa som nya. Mina hjälphandtag är skrot- och loppisfynd.
 
  • Secondhand hjälphandtag fästat på en skottkärra i ett byggrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
j.f.s
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Se filmen om Compaq jag länkade till ovan. ([media]) Nu var det ett par år sen jag såg den men minns så här; Compaq var rädda att bli stämda så de utvecklade sin dator UTAN att använda de tekniska referensmanualer som beskrev exakt hur man "kunde" bygga en klon. De skrev sin mjukvara på samma sätt. Genom att göra om allt från grunden kunde de vara säkra på att inte bli stämda (jag tror IBM stämde ett antal tillverkare av kloner).

Jag tycker det är intressant med skillnaden mellan öppna och slutna system. Macs 1984 reklam visar hur Apple "befriar" användarna från IBM, för att sen låsa fast dem i ett helt eget ecosystem. Ja, jag vet inte. Jag tror nog Apple och Google är de som främst gjort att 2014 blev som 1984... :D

[media]
Silicon Cowboys är riktigt bra, klart sevärd. Ja Apple har verkligen gått från uppstickare till jätte som bara har i fokus att låsa in användare i sitt ekosystem.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Det är ju rätt lustigt att bolaget införde Micronitefiltren på sina cigaretter då man lyssnat på varningar om filterlösa cigaretters skadeverkningar. Men att ha asbest i filtren, helt fantastiskt.

[bild]
Fast från '56 ersattes asbesten i Kent med aktivt kol och då blev det ju nästan nyttigt att röka. Så pass nyttigt att Känt folk rökte Kent.
Sent svar :) Men det smarta med denna reklam är att vi förstår att den då kända tecknaren Ströyer röker Kent. Istället för att visa honom på bild så löser man det så här lite elegant. Han har fått rita några gubbar i sin kända stil och för att alla ska förstå är bilden signerad (även om det inte behövs för de flesta).
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På dem tiden kunde man ju polarnas telefonnummer. :) Jag kan inte ens min sambos nummer idag :) det var väl egentligen intåget av telefoner med kontaktlista som fick oss sluta memorera telefonnummer :)
Telefonnummer är en relik från en gången tid. Numera är det en person och inte en telefon man vill kontakta.
Om fjärröstsamtal skulle uppfinnas idag skulle de inte vara baserade på nummer.
 
P
H heimlaga skrev:
Jag tror inte de finns att köpa som nya. Mina hjälphandtag är skrot- och loppisfynd.
Jag har definitivt köpt en sån där grunka nån gång under de senaste trettio åren, men av plast. Det senare kanske förklarar varför jag inte längre vet var den är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.