wildeside
Sittställning Forlowt skrev:
Så behovet ligger i företaget och inte hos dig, gissar på att företaget betalar för bilarna då också. Oroa dig inte det kommer att dyka upp bättre alternativ för företag framöver.
Behovet ligger hos mej jag äger/driver företaget och får mina inkomster därifrån.
 
  • Gilla
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
Sittställning
Maskintok skrev:
Nä men när var det fel att se helheten i diskussionen?
att framhävda att en typ av fordon är lösningen på allt... För att sedan Inte ha räknat in vissa typer av arbetande människor eller yrkesfordon är inte seriös diskussion..

vidare så är det fortfarande inte säkert att det blir något alls av de planer som finns gällande batteri i Sverige då vi ser miljödomstolar avslå tillstånd eller skicka tillbaka ansökan... Vilket skapar oro i etablering...
Helheten där du väljer punkter som passar din agenda. Du argumenterar lika oavsett ämne ;).

Visst att man ska ta argument som påvisar något men att sedan påstå att man ska se helheten gör det till ett klent argument.

Jag är långt ifrån miljöfåne.. jag eldar och svinar ner på andra sätt. Jag påstår inte att elbil är lösningen.. det är en del o problemet .. problemet är att vi är så beroende av att konsumera. Elbil är så jäkla skönt att köra, en växel mjukt och skönt och grymt kraftfull när man vill.
Jag gillar teknik och prylar och det var set som gav mig intresset nog att faktiskt byta sen funderar jag inte mycket på om vi räddar världen eller ej. Har också solceller dock från Kina ! :crysmile:

Eldrift är grymt bra på många sätt. Ergonomi är en, elektrisk häcksax jublar trädgårdsfirman över äntligen är inte axlarna slut efter 10 minuters arbete.

Batteri och el är inte lösningen det är nog bara en del i det, men visst vill man inte vara en del så slipper man.. delvis.. skatten finna ju där som en påminnelse
 
  • Gilla
Wedelvåffla och 4 till
  • Laddar…
Sittställning
wildeside wildeside skrev:
Behovet ligger hos mej jag äger/driver företaget och får mina inkomster därifrån.
Okej, förstått. Du är ditt företag.
 
  • Gilla
onnberg och 2 till
  • Laddar…
A
Sittställning Forlowt skrev:
Helheten där du väljer punkter som passar din agenda. Du argumenterar lika oavsett ämne ;).

Visst att man ska ta argument som påvisar något men att sedan påstå att man ska se helheten gör det till ett klent argument.

Jag är långt ifrån miljöfåne.. jag eldar och svinar ner på andra sätt. Jag påstår inte att elbil är lösningen.. det är en del o problemet .. problemet är att vi är så beroende av att konsumera. Elbil är så jäkla skönt att köra, en växel mjukt och skönt och grymt kraftfull när man vill.
Jag gillar teknik och prylar och det var set som gav mig intresset nog att faktiskt byta sen funderar jag inte mycket på om vi räddar världen eller ej. Har också solceller dock från Kina ! :crysmile:

Eldrift är grymt bra på många sätt. Ergonomi är en, elektrisk häcksax jublar trädgårdsfirman över äntligen är inte axlarna slut efter 10 minuters arbete.

Batteri och el är inte lösningen det är nog bara en del i det, men visst vill man inte vara en del så slipper man.. delvis.. skatten finna ju där som en påminnelse
Så när man inte är en prylnisse utan vill ha pålitliga maskiner... Utan en massa plast.. Vilket batteri maskiner har mer än fossila..
..
Eller ändå använder diesel i skogsmaskiner...eller traktorn så ska inte dieseln vara lämplig att bruka..?
att dra de tunga redskapen som en traktor gör skulle jag vilja se dessa batterihärkar göra... Jag som sålde avant ett tag minns deras värdelösa eldrivna variant... 4 timmars körning och resten av dygnet för laddning...

Nej tack... Men det är klart.. detta är ju tydligen klena argument... Då man såg och ser på helheten... Det går ju inte... Det passar ju inte hysteriskaran... ;)
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Marike
Helt klart är det en klassfråga om vem som ska få köra bil i framtiden. https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-livslangd-pa-elbilars-batteri .Batteribyte för 200000 efter 1600 mil, knappast troligt att man har råd med en begagnad bil heller. Sedan kan man lämna hybridbilarna därhän, de går ju mest på bensin/diesel.
Vägmaskinerna då? ska de gå på el?
 
  • Gilla
  • Haha
jcoboy och 7 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Så när man inte är en prylnisse utan vill ha pålitliga maskiner... Utan en massa plast.. Vilket batteri maskiner har mer än fossila..
..
Eller ändå använder diesel i skogsmaskiner...eller traktorn så ska inte dieseln vara lämplig att bruka..?
att dra de tunga redskapen som en traktor gör skulle jag vilja se dessa batterihärkar göra... Jag som sålde avant ett tag minns deras värdelösa eldrivna variant... 4 timmars körning och resten av dygnet för laddning...

Nej tack... Men det är klart.. detta är ju tydligen klena argument... Då man såg och ser på helheten... Det går ju inte... Det passar ju inte hysteriskaran... ;)
Så du tar alltid skotaren när du skall hälsa på släkten med ungarna 40mil bort?

Diskutionen handlar om hur man som privatperson skall ta sig från a-b. Idag finns inte riktigt tekniken att byta ut tunga fordon till batteridrift. Men det kommer. Var så säker.
 
  • Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 9 till
  • Laddar…
A
Marike Marike skrev:
Helt klart är det en klassfråga om vem som ska få köra bil i framtiden. [länk] .Batteribyte för 200000 efter 1600 mil, knappast troligt att man har råd med en begagnad bil heller. Sedan kan man lämna hybridbilarna därhän, de går ju mest på bensin/diesel.
Vägmaskinerna då? ska de gå på el?
alla tunga fordon skall gå på el.. Och sedan får chauffören till dessa hoppas på att det verkligen finns ladd uttag där denne stannar för att sova... om den nu vågar.. Så att denne inte drar ur det sista ur batterierna... Eller ska det vara fossil drift kanske på denna del:thinking:;)?

Eller att ingen annan som inte har tillstånd kanske står och laddar sin bil där chauffören ska ladda sin lastbil... :rofl:..

bonden som inte kan köra mer än ca 3 timmar... Med den traktorn... Och har han inga fler... Då blir jobbet oskött eller så blir djuren lidande.. Men va gör väl det..?
;)
det är ju så det ska vara i denna kort tänkande hysterin...
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Vägmaskinerna då? ska de gå på el?
Självklart kommer det att bli så sinom sin tid
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Det finns gott om pengar till vägarna.
Men de väljer att lägga det på annat skit.
Kolla till vintern skall du se att ännu ett år så skiter de i oss pendlare helt och hållet. Som de gjorde förra året och väntade att halkbekämpa till tillräckligt många suttit fast tillräckligt länge.

Tittar du på elbilen så har den i garanti en livslängd på 8 år eller 16 000 mil (oftast) beroende på vad som inträffar först. Därefter är det bara bonus för varje mil så se till att den är betald innan så du inte sitter med en batteriholk med lån på om batteriet väljer att lämna in på 8 år och en dag eller 16001 mil ;)
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
harry73
Maskintok skrev:
ingen citroen...
aldrig igen ;)
Citroën har bra bilar och framförallt bra motorer. Problemet är bara elsystemet, så kanske inte så lämpligt som elbil dock:rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
H-Thomasson och 5 till
  • Laddar…
A
A atomlab skrev:
Så du tar alltid skotaren när du skall hälsa på släkten med ungarna 40mil bort?

Diskutionen handlar om hur man som privatperson skall ta sig från a-b. Idag finns inte riktigt tekniken att byta ut tunga fordon till batteridrift. Men det kommer. Var så säker.
Nä det är jag inte alls övertygad om..
diskussionen handlar om att några har den tron att det endast handlar om privatpersoner.. Men det handlar om att vissa bara bryr sig om prylar och status medans man skiter fullständigt i hur detta påverkar politiska beslut och hur dessa påverkar oss alla..
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
Marike Marike skrev:
Helt klart är det en klassfråga om vem som ska få köra bil i framtiden. [länk] .Batteribyte för 200000 efter 1600 mil, knappast troligt att man har råd med en begagnad bil heller. Sedan kan man lämna hybridbilarna därhän, de går ju mest på bensin/diesel.
Vägmaskinerna då? ska de gå på el?

Varför valde du inte att ta med att det går att byta enskilda celler vilket var mer kostnadseffektivt.


Detta gillade maskintok för detta ger en bra helhetsbild, en vinklad syn som främjar hans åsikt (y)(y)
 
  • Gilla
  • Haha
jcoboy och 5 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
alla tunga fordon skall gå på el.. Och sedan får chauffören till dessa hoppas på att det verkligen finns ladd uttag där denne stannar för att sova... om den nu vågar.. Så att denne inte drar ur det sista ur batterierna... Eller ska det vara fossil drift kanske på denna del:thinking:;)?

Eller att ingen annan som inte har tillstånd kanske står och laddar sin bil där chauffören ska ladda sin lastbil... :rofl:..

bonden som inte kan köra mer än ca 3 timmar... Med den traktorn... Och har han inga fler... Då blir jobbet oskött eller så blir djuren lidande.. Men va gör väl det..?
;)
det är ju så det ska vara i denna kort tänkande hysterin...
Med tanke på vad en vettig traktor kostar idag så lär väl inte batteri vara under 3-4 miljoner. Roligt vid högsäsong där de ofta jobbar från tidig morgon till natten då. Ska de stå och vänta några timmar mellan varje pass då :D
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A
harry73 harry73 skrev:
Citroën har bra bilar och framförallt bra motorer. Problemet är bara elsystemet, så kanske inte så lämpligt som elbil dock:rofl:
Nja det håller jag inte med om alls...
Men det ska jag vara tyst om... ;) men jag har skruvat många.... tyvärr
 
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Maskintok skrev:
alla tunga fordon skall gå på el.. Och sedan får chauffören till dessa hoppas på att det verkligen finns ladd uttag där denne stannar för att sova... om den nu vågar.. Så att denne inte drar ur det sista ur batterierna... Eller ska det vara fossil drift kanske på denna del:thinking:;)?

Eller att ingen annan som inte har tillstånd kanske står och laddar sin bil där chauffören ska ladda sin lastbil... :rofl:..

bonden som inte kan köra mer än ca 3 timmar... Med den traktorn... Och har han inga fler... Då blir jobbet oskött eller så blir djuren lidande.. Men va gör väl det..?
;)
det är ju så det ska vara i denna kort tänkande hysterin...
Glada nyheter!! Skörden hinner inte bli dålig för man måste stanna och ladda en stund ;)
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.