ja det bör vara helt jämförbara åtgärder
 
Knepigt. Finns väl bara en app också så det borde inte skilja sig.

Förutom detta nu då. Så är jag sjukt nöjd och tacksam för all hjälp. Fått mycket info för lite pengar.
Någon som lyckas att tex få temperatur i notis fältet i telefon (Android)

Skärmdump av Shelly app med temperaturövervakning för panna och utomhus, inklusive temperaturgraf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Av ren nyfikenhet.
Vad styr ni här på forumet med era shelly?
 
Följande styr jag med Shelly
Utebelysning -Shelly1
Belysning fönstersmyg -Shelly 1
Tryckknappsdimmer -Shelly dimmer
Dumma lampor i fönster -Shelly plug S
 
Lampor, golvvärme och några batteriladdare för tillfället.
Tänker mig framöver även att jag ska styra ett uttag för motorvärmaren. Iaf när jag bytt bil till en som faktiskt har motorvärmare.
 
jag har nyttjat Shelly till följande saker:

– en hoper Shelly 1/1PM/Plug S som styr lampor (med Shellyns inbyggda astrour)

– en Shelly 1PM för golvvärme badrummet; utöver att hålla koll på förbrukningen och tillslagstiderna för den "intelligenta termostaten" går det också att koppla ur golvvärmen vid bortaresor om vi glömt ställa ner den

– några Shelly Door som övervakar dörrar och mailar om dörröppningar

– en Shelly 1PM på en avfuktare i krypgrund för att hålla koll på drifttid (via elförbrukningen) så att den gör sitt jobb och inte har stannat eller går kontinuerligt; kommer att kompletteras med en Shelly H&T för att kontrollera och larma den faktiska luftfuktigheten också

– kommer att styra kallställning och uppvärmning av fritidshus; en Shelly 1 med temperaturgivare kommer kontrollera kontaktorn för elradiatorerna till önskad temperatur i storstugan, kompletterad med några ytterligare temperaturmätare (Shelly H&T och Shelly Door); med lokal override av temperaturstyrningen (för besökare som inte har Shelly-appen (eller snarare behörighet) – projektet vilande i väntan på fiberanslutning...
Schema visar kopplingar för Shelly 1PM temperaturstyrning och manuell överskrivning av värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


– Shelly 1PM med temperaturgivare samt Shelly EM, för en Nibe 310P luftvärmepump, mäter drifttid på kompressorn (via elförbrukningen) och eltillskottet från elpatronerna, mäter temperatur på vattnet och förångningstemperaturen i kompressorkretsen, det förstnämnda för att [manuellt] bedöma hur mycket effekt elpatronerna ska få gå in med (eller om man kan leva med att det tar lite tid för värmepumpen att återställa vattentemperaturen... ändrar några gånger per år), och det sistnämnda för att bedöma att kompressorn levererar

hade problem med Nibens shuntmotor ett tag och då satte jag dit en Arduino med en vinkelgivare (accelerometer) som fejkade (emulerade) att den var en temperaturgivare och skickade in sina mätvärden till Shelly 1PM-pucken och vips syntes aktuell shuntinställning (0-100% öppning) i Shellyn (som förstås redovisade det som 0-100°C)
Elektroniskt DIY-projekt med Arduino och sensorer; vinkelgivare fäst på en shuntmotor; appskärm visar temperaturdata från en Nibe luftvärmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mol7en och 1 till
  • Laddar…
J jonaslatt skrev:
Någon som kör Ifttt.com ihop med shelly?
Jag skaffade en konto och kollade igenom alla deras alternativ på olika alarm men titta inget som verka ha med trigger att göra?
Vill alltså få notis när tempen sjunker i pannan.

Någon som kan förklara lite hur man löser detta?
Notiser kan du skapa direkt via Shelly appen utan ifttt inblandning! Du får skapa en ”scen” och sedan lägga till liknande nedan:

Skärmdump av Shelly app med scen för pooltemperaturnotiser när den är under 27 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harka harka skrev:
jo, det ligger nå't i din diagnos utav mig :p

sorry – det blev fel instruktion i steg 19 ovan – inställningen ligger inte under "I/O URL Actions" utan under fliken bredvid, "Sensor URL Actions"

[bild]

jag är inte helt på det klara med vad som utgör skillnaden mellan one time och repeatedly
Som det låter, ”one time” skickar data/notis En gång. ”repeatedly” skickar data/notis frekvent vid varje temperaturförändring under det inställa värdet.
 
J jonaslatt skrev:
Av ren nyfikenhet.
Vad styr ni här på forumet med era shelly?
Allt möjligt, men eluttag utomhus och inomhus. Belysning utomhus.
Automatisk bevattning utomhus.
Poolvärmepump och cirkulationspump. Mäter även effektförbrukning för pooluppvärmning samt mäter vattentemperaturen med shellyn.
Garageporten.
Brukar även använda ett par Shelly under halloween för att aktivera lite läskiga ”monster” på utsidan när folk går förbi! ;)
 
Hur pass mycket "surf /data" användning drar tex en sån här pryl?
Frun vill kunna styra en pryl i sin salong där har hon bara mobilt bredband med lite surf för kassa betalning.
. Vit fjärrstyrd strömbrytare med blå detalj för smart hemkontroll, kompakt design för användning med mobila enheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mina drar 0.9 MB/dygn eller 27 MB/månad i datatrafik (antar att det är rapportering av elförbrukning som den vill förmedla till den förstummade omvärlden)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
harka harka skrev:
mina drar 0.9 MB/dygn eller 27 MB/månad i datatrafik
Imponerande koll! Sniffar du nätet för att övervaka "övervakningen" eller är denna mätning någon standardfunktion i "något"?
 
I min router ser jag på klientnivå hur mycket data något använder upp/ned.
Hade för mig att det har funnits även på mina mycket tidiga sådana, alltså säg 15-20 år sedan eller nåt, men jag kan mycket väl minnas fel.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
stämmer bra det! jag har en halvgammal Asus router och det är den som håller koll

så här ser webgränssnittet ut – jag har inte hittat motsvarande information i appen:
Skärmdump av Asus routers webgränssnitt med öppen trafikanalys och lista över nätverksklienter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonaslatt och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Har nu fått en Shelly dimmer 2 installerad bakom en kronströmbrytare med återfjädrande knappar, men får det inte riktigt att lira som jag önskar...

Först vill jag säga att det mesta verkar funka med Shelly appen och även via Home Assistant, så problemen är främst hur dimmern styrs med strömbrytaren. I Shelly appen har jag kalibrerat lampan, satt Button type till Dual button control och satt Minimum brightness till 20%.

Nuvarande beteende - lampan släckt;
N1: Tryck en gång på B1 så tänds lampan och ökas till 100% (enl appen)
N2: Tryck en gång på B2 så tänds lampan till 1% (enl appen) - trots att jag satt 20% som minimum brightness.
Nuvarande beteende - lampan tänd;
N3: Tryck en gång på B1 så dimmas lampan upp tills jag trycker en gång till på B1.
N4: Tryck en gång på B2 så dimmas lampan ner tills jag trycker en gång till på B2.

Önskat beteende - lampan släckt;
U1: Tryck en gång på någon av knapparna B1/B2 så tänds lampan (helst till "föregående dimm-nivå")
Önskat beteende - lampan tänd;
U2: Tryck en gång på någon av knapparna så släcks lampan.
U3: Håll inne B1 så dimmas lampan "upp" (tills knappen släpps).
U4: Håll inne B2 så dimmas lampan "ner" (tills knappen släpps).

Såå....till mina tankar/frågor;
  • Går det att få till önskat beteende (kanske är det någon setting jag missat)?
  • Om inte så kan jag leva med nuvarande beteende (om detta är så det funkar med Shelly)....förutom att jag har inte hittat något sätt att släcka lampan genom strömbrytaren? :thinking:
  • Jag har oxå upptäckt att jag inte kan släcka lampan genom appen om lampan är väldigt lågt dimmad...(då blinkar lampan bara till..). Dimmar jag upp och trycker på släck så funkar det...

Det är kopplat enligt nedan;
Elektrisk kopplingsschema för Shelly Dimmer 2 med återfjädrande strömbrytare och lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.